ongelmia kiskojen kanssa

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: ongelmia kiskojen kanssa

Viesti Kirjoittaja ealab »

Taivutapa vähemmän, loivemmin. Teetkö laskumäkeä? Ei radalla ole tässä "korvamerkkiä". Samat kujeet.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: ongelmia kiskojen kanssa

Viesti Kirjoittaja Psi »

pikkumies kirjoitti:Minulla on semmoinen ongelma että pitäisi saada rataani nouseva kohta mutta jos taivutta rataa niin juna ei kulje tasaisesti siitä. ja ratahan oli tietenkin märklin.
Kuinka jyrkkää nousua olet tekemässä: kuinka pitkä nousu on ja kuinka paljon rata tällä matkalla nousee? Kaltevuuden prosentteina saat laskettua kun jaat nousun korkeuden nousun pituudella ja kerrot sadalla:

Koodi: Valitse kaikki

    nousu korkeus (cm)
   ------------------- x 100 = nousu prosentteina
    nousun pituus (cm)
Yli 5 prosentin ( 5 cm nousu metrin matkalla) ei pidä mennä edes kitkarenkaallisten vetureiden kanssa. (Suomi-malleissahan ei kitkarenkaita käytetä, ja vaunukalusto ei välttämättä rullaa yhtä hyvin kuin parhaissa tehdasmalleissa, siksi Suomi-malleja rakentavat kavahtavat jo 2,5% nousua!)

Onko nousu suoralla radalla? Jos nousu on lisäksi kaarteessa tulee kulkuvastuksia lisää.

Nousu pitää aloittaa ja päättää jouhevasti. Liian äkisti alkavassa nousussa useampiakselisten vetureiden keskimmäiset akselit irtoaa kiskon selästä, ja nousun lopussa veturi saattaa keikkua keskimmäisen akselin varassa. Pidempien vaunujen kanssa on myös kytkinongelmia: Kun edellä oleva vaunu aloittaa nousun, painuu etenkin vaunun koriin kiinnitetty takapään kytkin alas ja saattaa irrota seuraavasta vaunusta. Nousun lopussa ensimmäinen vaunu sirtyy tasaiselle ja nyt sen vaunun taaempi kytkin vastaavasti nousee ja taas saattaa seuraava vaunu irrota.

(FREMO-FIN-radalla ei nousuja sallita, mutta moduulien valmistusepätarkkuuksista johtuen on kytkimet auenneet juuri moduulisaumojen kohdalla, jos moduulin päissä kiskot on moduulin keskikohtaa korkeammalla.)

pekka
jartsa

Re: ongelmia kiskojen kanssa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

2cm per metri on hyvä suhde,hieman pitempikin juna nousee tästä suht vaivatta.
Vaatii aika pitkän tilan suorana(korkeusero 8-10cm),kaarteisiin nousua ei edes kannata harkita.
Kaarrenousu lisää kitkaa huomattavasti,jos vertaa suoraan osuuteen.
Pienemmissä tiloissa joutuu käyttämään kaiken mahdollisen hyväksi,mikäli hakee useampikerroksista rataa.
Tasainen rata olisikin paras,mutta aika mielenkiinnoton ilman korkeusvaihteluita.
rim
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.06.2011 22:04

Re: ongelmia kiskojen kanssa

Viesti Kirjoittaja rim »

Hyvä aihe tämä nousu-%. Kun katselee joitain harrastajien kuvia omista "harrastealppinousuista", tulee väkisinkin mieleen, että nyt mennään komeasti yli 5%:n. Voisko se olla mahdollista, että kitkoille vois turvallisesti rakentaa jyrkempiäkin?
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: ongelmia kiskojen kanssa

Viesti Kirjoittaja ealab »

Voisihan kokeilla kaltevuuksia ja veturin kulkua, vetokykyineen. Laudanpätkään raidetta....Jyrkemmissä pituussuuntaisissa kaltevuuksissa tulee ongelmaksi siirtymäjaksot. Ne, sopivan loivin muutoksin vievät pituutta. Jokin jäykkärunkoinen Br50-tyyppinen veturi vaatii loivuutta. Siis Ei crossiradalle :) .
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: ongelmia kiskojen kanssa

Viesti Kirjoittaja Psi »

rim kirjoitti:Hyvä aihe tämä nousu-%. Kun katselee joitain harrastajien kuvia omista "harrastealppinousuista", tulee väkisinkin mieleen, että nyt mennään komeasti yli 5%:n. Voisko se olla mahdollista, että kitkoille vois turvallisesti rakentaa jyrkempiäkin?
Vaikka tiedän että jyrkempiäkin nousuja tehdään ja on tehty (esimerkiksi suunnitteluvirheiden vuoksi mm Tapiolan VM83-radalla ja omalla keskeneräisellä kotiradalla) ei tällaista voi mennä yleisesti ehdottamaan! Tee kokeita! Legopalikoista voit tehdä korotuspaloja ja kokeilla sellaisella kaarteen ja nousun yhdistelmällä joka sulla on mielessä. Muista jatkaa vähintään junan pituuden verran myös tasamaata nousun ylä- ja alapäähän jotta näet kuinka siirtyminen mäestä tasaiselle onnistuu. Kokeile kuinka nousu ja kaarrevastus yhdessä vaikuttaa. Pysäytä juna eri kohdissa ylämäessä ja koita saatko junan "irti". Kokeile pysyykö juna kiskoilla alamäessä jos sähköt yllättäin katkeaa. Koita myös peruuttaa junaa ylä- ja alamäkeen. Katso minne irrallinen hyvin rullaava vaunu päätyy jos se karkaa junasta nousun yläpäässä jne. Kaikki mieleen tulevat katastrofin ainekset on hyvä kokeilla etukäteen ennenkuin turhan paljoa rataa on naulattu kiinni, ja virheen korjaaminen tuntuu epätoivoiselta.

pekka
jartsa

Re: ongelmia kiskojen kanssa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

rim kirjoitti:Hyvä aihe tämä nousu-%. Kun katselee joitain harrastajien kuvia omista "harrastealppinousuista", tulee väkisinkin mieleen, että nyt mennään komeasti yli 5%:n. Voisko se olla mahdollista, että kitkoille vois turvallisesti rakentaa jyrkempiäkin?
Fleischmannin hammasratasvetureille ei tuo aiheuta ongelmia.
Jopa 35 prossasen nousun näillä onnistuu.
Aika jyrkkä nousu tuokin on..
Vastaa Viestiin