Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Viesti Kirjoittaja Eeli »

Mistäköhän lähtien Suomessa on liikkunut mm. SeaRailin, Transwaggonin ja Railshipin vaunuja? Vorgissa kuvia Railshipin vaunusta löytyy vanhimmillaan vuodelta -85, onko näillä kansainvälisen liikenteen vaunuilla liikennöity aikaisemminkin?

http://www.vaunut.org/kuva/59833?t=railship

Eeli
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Eeli kirjoitti:Mistäköhän lähtien Suomessa on liikkunut mm. SeaRailin, Transwaggonin ja Railshipin vaunuja? Vorgissa kuvia Railshipin vaunusta löytyy vanhimmillaan vuodelta -85, onko näillä kansainvälisen liikenteen vaunuilla liikennöity aikaisemminkin?

http://www.vaunut.org/kuva/59833?t=railship

Eeli
Wikipedia tiesi kiertoa näin: (http://fi.wikipedia.org/wiki/Junalautta)

Uudelleen Suomen junalauttaliikenne alkoi 15. helmikuuta 1975, kun saksalainen M/S Railship I aloitti liikennöinnin Hangon ja Travemünden välillä. Aluksella oleville yhteensä 1 370 metriä pitkille raiteille mahtui 50—60 vaunua. Niiden telit ja pyöräkerrat vaihdettiin Hangossa Suomen ja Saksan eri raideleveyksien vuoksi. Alusta pidennettiin heinä–elokuussa 1979 27,2 metriä. Raiteisto piteni tällöin 1 779 metriin.
jartsa

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Saksassahan näitä vaunuja oli jo 60-70 luvun taitteessa.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Viesti Kirjoittaja ealab »

Vähän OT: Suomessa junalauttasysteemit näköjään tulee ja menee, tuulten mukaan. Naantalissa oli junalauttasatama 70-luvun alkuun saakka. Sen "ruotsalaisraide" oli tavara-asemalle asti. Nostosiltaa varten oli vaihde sähkökääntölaitteineen( vanhempi Siemens-malli). Tämän ja ohjausreleistö oli nostosiltakopissa.
jartsa

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Edesmennyt Finnjet kulki tuota väliä,sielläkin oli kiskot vaunuille kummallakin raideleveydellä.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Viesti Kirjoittaja Psi »

jartsa kirjoitti:Edesmennyt Finnjet kulki tuota väliä,sielläkin oli kiskot vaunuille kummallakin raideleveydellä.
Siis Finnjet olisi ollut junalautta jossa olisi ollut kahden eri raideleveyden raiteita -- niinkö?

pekka
jartsa

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Näin mulle yks "skönäri"(nyt eläkkeellä) kertoili,ollessaan siihen aikaan Finnjetillä.
Kiskot olivat lattiassa,ihmetteli vaan miksi?Niitä ei kuulemma käytetty hänen aikanaan.
Tuskin tuo turhia puhelee,jos on kerran ollut paatissa töissä..
bobi
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 22.07.2008 11:06

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Viesti Kirjoittaja bobi »

Olen muutaman kerran mennyt moottoripyörällä Finnjetillä Saksaan (Tallinnan kautta) enkä nyt millään muista että lattiassa olisi ollut kiskoja. Yleensä moottoripyöräilijä huomaa kiskot koska ne saattavat viedä pyörän nurin.
tala2
Konduktööri
Viestit: 73
Liittynyt: 18.01.2008 18:36

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Viesti Kirjoittaja tala2 »

Ei tainnut Finnjetin autokannella olla kiskoja, tuskin edes kävi Naanatalin reitillä.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Viesti Kirjoittaja ealab »

Autolautaksi tuo Finnjet on mainittu. Maailman nopeimmaksi. Suomessa sen lähtösatamia mm. Helsinki, oliko muita? Jos ei sitten kiskoja asennettu myöhemmin?
Suomessa olleita junalauttasatamia: Naantali, Turku, Uusikaupunki, Hanko.
sepeteus

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

terve jartsa!

finnjet, jota olin itse rakentamassa ja jossa matkustin muutaman kerran takuukorjauksia tekemässä (paitsi joskus myös matkustajana), ei missään tapauksessa koskaan kansillaan kantanut minkäänlaisia kiskotuksia (ei edes niitä urbaanin legendan kertomia miinakiskoja).

niinpä vanha sköne-ystäväsi seilasi jossain toisessa laivassa tai sitten ei muista oikein.

eikä tämä varmasti kuulu edes tämän ketjun piiriin

saludos

samperi
jartsa

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

sepeteus kirjoitti: niinpä vanha sköne-ystäväsi seilasi jossain toisessa laivassa tai sitten ei muista oikein.
Hyvinkin mahdollista.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

ealab kirjoitti:Autolautaksi tuo Finnjet on mainittu. Maailman nopeimmaksi. Suomessa sen lähtösatamia mm. Helsinki, oliko muita? Jos ei sitten kiskoja asennettu myöhemmin?

Suomessa olleita junalauttasatamia: Naantali, Turku, Uusikaupunki, Hanko.
Turussa oli 2, nyt kumpikin on hiljennyt ja uudemmasta jopa kiskot purettu.
Syitä SeaWindin junavaunujen kuljetusten lopettamiseen on useita:
Tallink halusi paremman hinnan, Tukholman Satamat halusivat junalauttaratapihan
hevon kuuseen Värtanilta ja VR OY:n kyvyttömyys mihinkään rautatiekuljetuksiin.
Sen lisäksi laivana Seawind alkaa olla loppuun ajettu raato, tervemenoa Intiaan!
Naantalissa ei ollut telin/akselin vaihtoa, vaan 1435-rata tuli Naantalin asemalle
ja siellä oli terminaali jossa tavarat kuormattiin suomalaisiin vaunuihin tai autoihin.

Varmaan sekotatte Finnjetin joihinkin Finnlinkin/Finnlinessin muihin laivoihin,
joista jossain oli kiskot autokannella vaunujen kuljetusta varten.
Finnjetin lähtösatamat: Katajanokka Hki, Travemünde, Tallinna ja Pietari.
http://www.youtube.com/watch?v=F5NQhSPUjto

Saksalaisia-ruotsalaisia siirtoseinävaunuja muistan nähneenin U:gin junissa menossa
tai tulossa junalautalta sekä Naantalissa nyk Ruukin teräspalvelukeskuksessa.
jartsa

Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa

Viesti Kirjoittaja jartsa »

EMD F7 kirjoitti:
Varmaan sekotatte Finnjetin joihinkin Finnlinkin/Finnlinessin muihin laivoihin,
joista jossain oli kiskot autokannella vaunujen kuljetusta varten.
Skönäriltä kysyin,muisti väärin tän Finnjetin,kun on ollut 60-80 luvuilla ahtaajana,täkkärinä jne...
Useammalla (n.10kpl) paatilla ollut ympäri maailmaa, em. purkit mukaanlukien.
Vastaa Viestiin