Ulkomaan ostokset...

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Ulkomaan ostokset...

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Onko kokemuksia, miten käytetyn (tai uuden) tavaran tilaaminen Saksan eBay:stä onnistuu? Olen ymmärtänyt, ettei se järin vaikeaa pitäsi olla? (Entä muualta internetin ihmemaasta?)

eBayssä näyttää olevan paljonkin pienoisrautatiehen liittyvää tarjontaa.

Sen olen hokannut, ettei kaikkia myynnissä olevia artikkeleita toimiteta välttämättä Suomeen saakka. Tarvitaanko saksankielen taitoa? PayPal lienee aika helppo maksuhommeli, joskaan itsellä ei ole siitäkään kokemusta. Mikähän tämä "Sofort..." merkintä tarkalleen ottaen pitää sisällään, kun tavara näyttäisi olevan näissä uutta?

Entäpä muut nettikaupat? Tilasin vast'ikään eräästä saksalaisesta kaupasta tuotteita, joita ei täältä löydy. Kauppa taitaa olla perinteinen harrastekauppa, jossa nettikauppa on vain sivubisneksenä ja jouduin maksamaan käteisellä kansainvälistä tilisiirtoa käyttäen etukäteen, vieläpä yksityishenkilön tilille. :shock: Kylmäsi vähän, mutta onneksi kaikki meni ok.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Ite oon ostanu monia kertoja Saksan Ebaystä ja hyvin on toiminu. Joillakin se postitus voi kestää pari viikkoa, mutta muuten aina kaikki on ollu kunnossa. Oon maksanu Paypal:n kautta.
Olen ennen huutamista laittanu meilin myyjälle ja varmistaut että hän postittaa Suomeen.
Olen kyllä myös kuullut pari tapausta missä tavaraa ei ole toimitettu, eli kannataa lukea toisten antama feedback, millanen myyjä on kyseessä, mutta taitaa olla ylen harvinaista että ostetttua tavaraa ei lähetetä.
Se Sofort on, että siitä saa sillä ilmoitetulla hinnalla ostaa sen suoraan ilman että pitää huudella sen enempää.
Ite just kyttään kääntöpöytää, jos sais halvalla, ovat juuttaat aika arvokkaita.

Onko sulla rakenteilla kaks vai kolmikisko systeemi?
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

jhr kirjoitti:Ite just kyttään kääntöpöytää, jos sais halvalla, ovat juuttaat aika arvokkaita.
Mutta eikös nuo kääntöpöydät ole juuri sellaisia tyypillisiä "Do It Yourself"-projekteja? Mun mielestä kääntöpöydän ei tarvi edes osata pysähtyä oikeassa paikassa automaattisesti, vaan käyttäjä koittaa vaan olla tarkkana. Joku esikuvaa muistuttava lukitustappi kai tarvisi pitää raiteen lukitussa asennossa silloin, kun on tarkoitus ajaa pöydälle / pois. Sitähän voisi liikuttaa vaikka releellä.

Mulla on kaksikisko ja DCC valittu lähtökohdaksi.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Olen jo yhden väsänny ite, mutta sen joutu hajottamaan kun piti rata purkaa, enkä viittis alkutekijöistä uutta rakentaa. Valmiista saa hyviä osia nin ei tarvii kokonaan alusta asti rakentaa ,ei muutakun purkaa paloiks ja naamio suomalaiseks :)
Kyllä siinä puuhaa riittää vaikka valmistakin alkaa nikkaroimaan.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Aktivoin juuri eBay-tunnustani ebay.de saitille, eli odottelen jotain postissa tulevaa avauskoodia... Kai... Ne eivät jostain syystä lähettäneet koodia s-postissa enkä huomannut valita toista tapaa todistaa olevansa olemassa, mikä olisi ollut luottokortti. Se olisi ollut ehkä vähän kätevämpää.

Aika paljon oli pientä pränttiä kaikenmaailman ehdoista ja vieläpä saksaksi, jota en osaa ollenkaan. Saapa nähdä miten käy.

eBayssa tuntuu olevan kyllä hyvä tarjonta yhdestä sun toisesta tuotteesta, joiden löytäminen vaikkapa täältä kotosuomesta voi olla todella vaikeaa.

Paypal vissiin jo toimii, joskaan en ole sillä maksanut muuta, kuin sen takaisin saatavan pikkusumman, jolla ne tarkistaa, että Paypal-tunnukseen liitetty luottokortti pelittää. Tosin en huomannut heti tsekata sitä luottokortin tiliotetta, jossa kai olisi ollut joku vielä tarvittava avauskoodi. Mutta sen ne kai lähettää uudelleen, koska maksu on kuitenkin mennyt.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Ulkomaan ostokset...

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Ostin tuossa taannoin ebaystä tuollaisen Pikon BR 130/T679.2002-veturin. Huusin tuotteen itselleni 15.12.07 ja posti toi sen 3.1.08. Tuli ehjänä perille.
Liitteet
340696588.jpg
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Ulkomaan ostokset...

Viesti Kirjoittaja ealab »

Muutama kerta tilisiirrolla (Überweisung) maksettuna. Tavarat ovat tulleet. Myyjillä suuret pistemäärät. Heikko saksankieli, kuten itselläni?, sanakirja Fi-De-Fi (wörterbuch?) auttaa. Vaikka niinkin isosta kirjasta ei kaikkia sanoja löydäkään. Asian, kun ilmoitetaan/ pyydetään tilitiedot tjms. perään aina ystävälliset terveiset, mit Freundlichen Grüssen! ja ehkä valittelut huonosta saksankielestä!= Ich Leider nicht gut (schwach?) Deutsch schreiben. Korjatkoon viisaammat! Oppisi itsekin lisää.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Ulkomaan ostokset...

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

AltaVista Babel Fish käännöspalvelu on hyvä apu käännettäessä Saksasta Englanniksi (Tietenkin jos Englanti sujuu paremmin).
Englannista Saksaksi se tekeekin "siansaksaa" jota Saksalainekaan ei välttämättä ymmärrä (Tuokin on henkilökohtaisesti koitettu ja todettu). ;)
Ylläpito
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Ulkomaan ostokset...

Viesti Kirjoittaja Tony »

Itselläni on Ebay-tili ebay.com:ssa, jonka kieli on englanti. Ostokset tulee nykyisin tosin tehtyä ebay.de:n puolella, jossa olen ihan hyvin pärjännyt kauppiaiden kanssa englannilla. Ensi alkuun käytin PayPalia, mutta suurin osa kauppiaista ei Saksassa joko hyväksy sitä, tai lisäävät 5%:n maksun. Nykyisin käytän vaihtoehtoa "überweisung" - sähköinen rahansiirto. Tähän saakka on tavarat tulleet ja olleet luvatussa kunnossa.

Nyt olisi taas kertynyt ostoslistaa mukavasti, mutta budjettineuvottelut hallituksessa ovat toistaiseksi kaatuneet. Onneksi syntymäpäivä lähestyy :D
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Ulkomaan ostokset...

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Minulla on samoin eBayssä oma tili, ja se aukeaa kaikilla eBayn sivuilla, eli .de, .com,.uk jne.
Olenkin saksaa osaamattomana usein ostanut tavaraa eBay.de sivulla, mutta katsonut omaa tilannetta eBay.com puolella, ja näin ymmärrän mitä olen tekemässä. :wink:
Catiska
Ratavartija
Viestit: 39
Liittynyt: 13.01.2008 19:16

Re: Ulkomaan ostokset...

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Itse käytän ebay.co.uk sivustoa, koska sieltä saa haettua pelkän Euroopan kauppiaat mutta kuitenkin Lontoon murteella. Likimain kaikki kotisivuillani oleva kiskokalusto on ostettu Saksasta, kaikki on pelannut kuin tanssi. Jatkossa ostan varmasti myös sieltä, mutta koska käyn työni vuoksi usein Saksassa, tulee ostettua jatkossa varmaan pääosin paikanpäältä. Mutta, kyllä Suomessakin saa tehtyä hyviä kauppoja, myös hinnallisesti.
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni
Hanski

Re: Ulkomaan ostokset...

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Juu, hyvin on eBay toiminut. Myyntikanavana aivan mainio, peitto on todella suuri. Ja tavaraa on äärestä laitaan, melkein mitä vain. Sinänsä hauskaa, että DHL tuo paketin Saksasta omalle kotiovelle hintaan 8,60 EUR. Käy vain mokoma varallisuuden päälle :(

PayPal ottaa provikat saapuvasta maksusta, ja useat myyjät lisäävät PayPal hintaan nämä kulut. PayPal on muuten hyvä, sinne voi ottaa maksut ja maksaa huudot. Systeemin turvallisuus on hyvä. EU-maksutoimeksianto (BIC/IBAN) pelaa hienosti, ja kuuluu yleensä pankkipalvelun piirin ilman eri kuluja, suosittelen. Tämä kestää muutaman päivän, mutta on halvempi.

Kerran käräytin yhden "kolmion" eBay:n ylläpidolle; tuote oli myynnissä, hinta nousi ja aika loppui, ohi meni. Tunnin kuluttua sama tuote (sama kuvakin) ilmaantui myyntiin eri myyjällä. Historiasta selvisi, että kyseessä oli kolmen tunnuksen kimppa, vedättivät hintaa ja jos vetivät yli, uudelleen myyntiin. Tämä näkyi siinä, että ostopisteitä (saa vain kerran/myyjä tai ostaja) oli näillä muutama ja "kauppoja" toista sataa. Tarkkana saa olla. :!:

Mutta; Paras vaihtoehto on mielestäni silti kotimainen myyjä, mieluusti tuote kaupassa tutkittavana ja valikoimaa riittävästi. Postikulut vievät pohjaa edullisuudelta ja vieraalla kielellä toiminta altistaa myös tahattomille virheille. :wink:
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Ulkomaan ostokset...

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Kysyisin vielä tuosta Überweisung+:sasta, mitä kuluja siitä on kun täällä on sitä käytetty?
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Ulkomaan ostokset...

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Tuo saksalainen nimitys koskee pankkisiirtoa, eli EU rahansiirtoa.
Mitään kuluja itse siirrosta ei koidu, ei ainakaan OP ryhmässä:
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Ulkomaan ostokset...

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

markku55 kirjoitti: Mitään kuluja itse siirrosta ei koidu, ei ainakaan OP ryhmässä:
Eikä pitäisi muissakaan pankkiryhmittymissä, sehän on laissa jo jonkin aikaa määritelty että EU alueella rahan siirto ei saa kustantaa sen enempää kuin kotimaankaan siirto.
Ylläpito
Vastaa Viestiin