Keltanokka kyselee muinaisesta PIKO:n sarjasta.

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

Saku
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 02.04.2010 19:32

Keltanokka kyselee muinaisesta PIKO:n sarjasta.

Viesti Kirjoittaja Saku »

Sain käsiini vanhan pico?n sarjan, veturit vaan puuttuu. Sarja on todennäköisesti lähtöisin jostain 80-luvun lopulta/90-luvun alusta? Kokeneemmat varmasti vois auttaa muutamassa kysymyksessä.
Muuntajassa lukee tosiaan pico junior, mutta sehän ei meitä haittaa vaikka ei junioreita enää olla.
Kiinnostais tietää että mitä mulla nyt oikein on käsissäni? Lähinnä ratapalojen sekä kaluston ostoaikeissa. Mittakaava?
Muuntaja on tasavirta, 0-9V 0.2A/1.8VA. Radan raideväli 2cm ja vaunun pyörät on eristetty toisistaan. Minkähänlaisia mahdollisuuksia on saattaa rata taas ajokuntoon? Mahdollisesti kiinnostais ajaa myös muutamaa junaa kerralla, joten investointeja tarvitsee tehdä, mutta mitä?
Viimeksi muokannut Saku, 19.07.2010 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Keltanokka kyselee muinaisesta PICO:n sarjasta.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Taitaapi olla ihan perus Pikoa, eli m-kaava on h0 (1:87). Raideväli on 16,5mm ja mitataan siis kiskojen sisäsyrjistä. Virroitus on tasavirta, eli ns. "kaksikisko" systeemi. Suurin osa valmistajista on keskittynyt nimenomaan tähän ko mittakaavaan ja tasavirtakalustoon. Tuo pellistä prässätty kiskomateriaali on jo menneen talven lumia, eikä sitä varmasti saa uutena enää mistään. Myöskään visuaalisesti se ei pärjää nykyään edes halvimmille raiteille. Kannattaa siis jättää nuo raiteet laatikkoonsa ja hankkia kokonaan uusia. Myös nuo vanhat ajolaitemuuntajat saattavat päästää "toimintasavut" pihalle johtuen hapertuneista eristeistä. Piko on vanha merkki, mutta viimevuosien aikana noussut taas suosioon uudistettuaan koko tuotantonsa. Pikon yleinen laatu on nykyisin lähellä monia suuria massavalmistajia, ja merkiltä löytyy myös edullinen "Hobby"-sarja, jonka kalusto on laadukasta, joskin vähemmän detaljoitua. Kannattaa tutustua Pikon peruspakkauksiin. Tuollaisen vastaavan setin(veturi, pari vaunua, ratasoikio ja muuntaja/ajolaite) taitaa saada reilulla viidelläkympillä...

http://modelshop.fi/webshop/?mod=produc ... ct_id=4741

Jos haluat ajaa useammalla junalla, tarvitset digitaaliset ajolaitteet. Hieman tyyriimpää, mutta pidemmän päälle paljon hauskempaa. Edullisia digitaali start-settejä löytyy monelta valmistajalta, esim. Roco, Piko, Fleischmann, Trix... Ja kaikkia saa Suomesta.

Tässä yksi vaihtoehto Rocolta:
http://modelshop.fi/webshop/?mod=produc ... ct_id=5696
Saku
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 02.04.2010 19:32

Re: Keltanokka kyselee muinaisesta PICO:n sarjasta.

Viesti Kirjoittaja Saku »

Tuo digitaalisuus/dekooderit oli ilman muuta mielessä, paria junaa pitäis ajaa samaan aikaan. Tarkemmin laatikkoa pengottuani huomasin adapterit joilla nää kyseiset kiskot saa liitettyä johonkin muuhun, pitää syventyä asiaan. Vanhaa kiskoa on kuitenkin pieni pahvilaatikollinen, joten en mielelläni ois ihan heti roskiin heittämässä. Täydellinen skaalamaisuus/todenmukaisuus ei ole ihan tärkein seikka (vielä).

Tosiaan noita vanhoja muuntajia en ajatellut käyttää kun korkeintaan testimielessä joten uusien ajolaitteiden hankinta on pakollista.

Sitten puuttuukin enää muutama vanha dieselveturi, jotka sopis edes jotenkin vanhaan kotkan maisemaan (erittäin suuret kiitokset Vaunut.orgin paikallisille käyttäjille). Ehkäpä tulevilta pienoismallimessuilta tarttuu jotakin mukaan.

Pahoittelen jos aihe on jotenkin huono tai väärässä paikassa, En löytänyt vastaavaa keskustelua johon olisin voinut liittyä.

Saku.
jartsa

Re: Keltanokka kyselee muinaisesta PICO:n sarjasta.

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Saku kirjoitti: Muuntaja on tasavirta, 0-9V 0.2A/1.8VA.
Tuo ei viittaa HO-skaalaan,jännite pitäisi olla 0-14V.Kuuluukohan tuo muuntaja settiin oikeasti??
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Keltanokka kyselee muinaisesta PICO:n sarjasta.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Jännite ei niinkään, vaan virtakapasiteetti tuntuu vähältä. 9V:lla ei vaan saa täyttä vauhtia, vaikka virta riittäisikin. Paitsi ehkä tuon PIKO-sarjan alkuperäisveturille. H0 yleisesti 0- 12V (14V) ja vähän taas riippuu, 0,5- 1A. Siksi, että pienempi virtakapasiteetti enemmän kuormitettuna saa jännitteen notkahtamaan= virtalähteen sisäinen vastus suurempi= muuntajan toisiokäämin langan vahvuus on ohuempi. Toki myös muuntajan koko rautasydämineen. Muuntajien/tasasuuntaajien(=verkkolaite-ajosäädin) on hyvä olla hieman ylimitoitettuja.
jartsa

Re: Keltanokka kyselee muinaisesta PICO:n sarjasta.

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Saku kirjoitti:
Tosiaan noita vanhoja muuntajia en ajatellut käyttää kun korkeintaan testimielessä joten uusien ajolaitteiden hankinta on pakollista.
Valinta DCC:hen on hyvä,ei kannata edes ajatella hommata enää perinteisiä muuntajia.Ennen (x)- merkin ohjainta hommatessa,parempi
tutustua koko skaalaan mitä on tarjolla,oikein kunnolla.Kalliimmat laitteet sisältävät huomattavasti enempi ominaisuuksia kun halpa perusmalli.
Näin aluksi se kirpasee enemmän,pitemmässä juoksussa se parinkin satkun lisäsatsaus kunnon laitteeseen on yleensä parempi.Nämäkin ovat kuin tietokoneita,vuoden vanha on jo auttamatta vanhaa tekniikkaa,uusia parempia ominaisuuksia sisältäviä laitteita tulee jatkuvasti.
Saku
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 02.04.2010 19:32

Re: Keltanokka kyselee muinaisesta PICO:n sarjasta.

Viesti Kirjoittaja Saku »

jartsa kirjoitti:Tuo ei viittaa HO-skaalaan,jännite pitäisi olla 0-14V.Kuuluukohan tuo muuntaja settiin oikeasti??
Olen ollut hieman poissa kuvioista kun muut harrastukset painavat päälle...
Tosiaan muuntajan alkuperästä ei ole tietoa, se on kuulunut johonkin "pico junior" -sarjaan, eikä sitä ole enää tarkoitus valjastaa käyttöön vaan pidetään aarteena säliössä.

Tarkoitus varmaankin hommata joku perus digi-aloitussetti ja muutama veturi ensialkuun.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Keltanokka kyselee muinaisesta PICO:n sarjasta.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Onko sarjasi sittenkin PICO, eikä PIKO? PIKO on vanha (ent. itä-)saksalaismerkki. Kun Picosta sinnikkäästi kerrot. Muut ovat kertoneet Pikosta. PICO:sta en ole kuullutkaan. :)
Ps. Käypä PIKO:n sivuilla.
Viimeksi muokannut ealab, 20.07.2010 07:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saku
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 02.04.2010 19:32

Re: Keltanokka kyselee muinaisesta PIKO:n sarjasta.

Viesti Kirjoittaja Saku »

Piti oikein ottaa ja tarkistaa, eli PIKo, K:lla eikä C:llä... Ilmeisesti vehkeet on kuitenkin kultaiselta 80-luvulta, ja niistä ei oteta käyttöön kun vaunut ja adaptereiden avulla ratapalat kun niitä pieni pahvilaatikollinen on kerääntynyt. Lieko tuo pieni epätarkkuuteni merkin suhteen nyt aiheuttanut pientä hämminkiä, pahoitteluni siitä.
jartsa

Re: Keltanokka kyselee muinaisesta PIKO:n sarjasta.

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Etten tässä masenna:Unohda nuo pikon vempeleet ja vaihda ne suosiolla Fleischmann,Roco tai sitten (Märklinin (3kisko ac)epästandartin sopivuuden DC-kiskoihin).Vaunut ei sovi suoraan dc rataan,myös kytkimet ei välttämättä sovi ilman pientä hienosäätöä/-vaihtoa märklinissä Fleiscmanniin tai Rocoon.Nuo vanhat pikot ovat olleet aika karkeatekoisia 60-80 luvulla.
Saku
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 02.04.2010 19:32

Re: Keltanokka kyselee muinaisesta PIKO:n sarjasta.

Viesti Kirjoittaja Saku »

Tuli tilattua pikon 57156, kun ei mallikaupassa äkkiseltään muuta ollut tarjolla. Toivottavasti kohta päästään kirjoittamaan aihetta omiin rataprojekteihin.
jartsa

Re: Keltanokka kyselee muinaisesta PIKO:n sarjasta.

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Katso vaikkapa Modellbahn Kramm tai Eisenbahn Schweickhardt Treffpunkt tai jokin muu saksanmaan firma.Löytyy varmasti laajempi valikoima kun suomesta.
Vastaa Viestiin