Vuoden moka 2009

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Vuoden moka 2009

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Vähän hupimielellä ajattelin kysellä, mikä oli pahin pienoisrautatietouhuihin liittynyt möhläys menneenä vuonna? :)

Itsellä oli vesistön teko. Sillat oli rakennettu ja vettä puuttui. Päätin vähän kokeilla uusia vaihtoehtoja ja hommasin sellaista ainetta, jota kutsutaan valumuoviksi (Tampereen Harraste myy). Koska oikea vesi on harvoin kovin hyvin läpinäkyvää, ajattelin laittaa sekaan ihan pienen määrän pigmenttiä värjäämään tuon mahdollisimman realistisen näköiseksi. Pohjassa oli jo rehut ja kivet ym. ja valoin tuon muovin. Käikki näytti käyvän hienosti, mutta olisi pitänyt tajuta, että se valumuovi kutistuu aika paljon kuivuessaan.Niinpä lopulta tuo vesistö, joka oli jo hetken näyttänyt todella hienolta, lohkeili palasiksi. No olen vähän paikannut tilannetta, ettei se täysin pilalle kuitenkaan mennyt. Ensi kerralla teen kuitenkin eri tavalla.
bobi
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 22.07.2008 11:06

Re: Vuoden moka 2009

Viesti Kirjoittaja bobi »

Minä taas yritin tehdä kallioleikkausta varten muotin rypistämällä alumiinifoliota ja suoristamalla se sopivasti. Taakse laitoin paksusti tasoitetta. Se oli todella hyvän näköinen ja olisin saanut koko kallioleikkauksen yhdellä kertaa mutta eihän se jäykkä muotti vastannut silikonimuottia joten en saanut kipsivalua ehjänä ulos. Kaikki negatiiviset kulmat kanitti ja lopputulos oli pieniä paloja ja muruja. Tuotos meni roskiin ja ostin Risteysasemalta oikeat muotit. Nyt toimii hyvin.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Vuoden moka 2009

Viesti Kirjoittaja Jaska »

bobi kirjoitti:Minä taas yritin tehdä kallioleikkausta varten muotin rypistämällä alumiinifoliota...
Aika yllättävää, että se ei irronnut, kun muistelen jonkun muun tehneen juuri tuolla tavalla kallioita.
bobi
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 22.07.2008 11:06

Re: Vuoden moka 2009

Viesti Kirjoittaja bobi »

Näin jälkeenpäin ajateltuna se olisi voinut toimia jos olisin tehnyt kalliovaluusta paksumman. Nyt se oli vain sentin paksuinen ja muotti kaareva. Kun yritin irroittaa valun muotista niin se mureni palasiksi sitä mukaan kun irroitin sitä.

Nyt minulla on kaksi isoa kumista kalliomuottia ja se tuntuu riittävän. Ehkä kolmas olisi paikalla jos oikein hienostelisi mutta kahden muotin valuista saa yllättävän monimuotoista kalliota aikaiseksi kun niitä sahaa erilaisiin palasiin ja yhdistelee niitä sopivasti.
lauri 12

Re: Vuoden moka 2009

Viesti Kirjoittaja lauri 12 »

Hah minä olin juuri saanut tehtyä kalliota kipsistä (vaivalla), ja meinasin juuri punaisella tehdä yksityiskohtaa ja siinä kurkotellessa revellin maalipurkki kaatui... Paita pilalla ja vieläpä metri kertaa metri rautatietä roskiin heitettäväksi!

Että semmone tapaus tällä kertaa!
Vastaa Viestiin