Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

Mitkä pyöräkerat on liikuvassa kalustossasi, NEM vai RP25?

NEM pyöräkerrat.
4
29%
RP25 pyöräkerrat.
3
21%
Olen sekakäyttäjä.
6
43%
Joku muu/en osaa sanoa.
1
7%
 
Ääniä yhteensä: 14

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Kuinka monella foorumilaisella on käytössä liikuvassa kalustossa RP25 pyöräkertoja?
Itse kokeilin Märklinin kaluston alla niitä huonohkoin tuloksin K-kiskolla, C-kiskolla tosin suistumisia ei normivaihteilla tapahtunut (edes vaunuja letkassa työntäessä).
Eli onko mahdollista fiksata K-vaihteita (uudempaa mallia) kenties niin että nuo RP25 fillarit toimisivat luotettavasti sielläkin?
Ylläpito
consul

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Viesti Kirjoittaja consul »

Toisaalta, miksi tehdä oma harrastaminen mahdollisimman hankalaksi vaihtamalla vaunuihin pyöräkerrat, jotka eivät toimi?
Mun radalla kulkee kaikki tarpeellinen kalusto kun en itse tee asiaa vaikeaksi pyöräkertoja vaihtamalla :)
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Viesti Kirjoittaja Psi »

consul kirjoitti:Toisaalta, miksi tehdä oma harrastaminen mahdollisimman hankalaksi vaihtamalla vaunuihin pyöräkerrat, jotka eivät toimi?
Mun radalla kulkee kaikki tarpeellinen kalusto kun en itse tee asiaa vaikeaksi pyöräkertoja vaihtamalla :)
Asia liittyy varmaankin moduuliratakeskusteluun.

Märklin-puolella pyörästökeskustelu lienee turha, sillä kyseessä on yhden valmistajan järjestelmä, ja silloin riittää valmistajan tehdastanadardin noudattaminen -- on se sitten mikä tahansa.

Kaksikiskopuolella ongelma on todellinen. Eri valmistajat eivät käytä yhtä ja samaa pyörästönormia, vaan normit ovat valmistajilla historiallisista ja kaupallisista syistä erilaiset. Valmistajat pyrkivät sitouttamaan asiakkaansa käyttämään omaa raide- ja kalustomateriaaliaan. Siksi tädellistä yhteensopivuutta ei ole, eivätkä valmistajat sitä todennäköisesti haluakaan. Euroopplainen alan kattojärjestö MOROP ei ole pyrkinyt yhtenäistämään pyörästönormeja vaan on laatinut omat standardinsa (NEM-normit) mieluummin niin, että kaikkien valmistajien tuotteet ikäänkuin sopivat standardiin.

Yhdysvalloissa sen sijaan kansallinen pienoisrautatiealan kattojärjestö NMRA on pyrkinyt ohjaamaan valmistajia kohti yhdenmukaista pyörästönormia, ja on siinä myös onnistunut. Myös nämä NMRA:n suosituksen (RP=recommended practise) RP25-pyöräkerrat ovat myös NEM-normin mukaiset. Tästä seuraa että ei ole yksikäsitteistä NEM-pyöräkertaa, koska NMRA:n, Märklinin ja Fleischmannin pyöräkerrat ovat kaikki NEM-pyöräkertoja, alaviittein sitten voidaan paikallisesti poissulkea yksi jos toinen.

Standardoinnin tavoitteena on vähentää keskenään epäyhteensopivien vaihtoehtojen määrää -- NEM ei sitä valitettavasti tee. NMRA:n standardit ovat yksikäsitteisempiä, ja siksi monet eurooppalaisetkin harrastajat ovat ottaneet ne käyttöön paitsi yhteensopivuuden takaamiseksi myös ulkonäkösyistä. Yhteensopivuus on tärkeää esimerkiksi kerhoradoilla tai modulaarisilla radoilla, jossa eri harrastajien tekemät moduulit tai rata olisi olotava yhteensopiva harrastajien kaluston kanssa. Eräät vanhat eurooppalaiset pienoisrautatievalmistajat ovat tehneet omasta kalustostaan myös NMRA:n RP25-pyöräkerroilla varustettuja versioita. On selvää että tätä ei ole tehty ilman kaupallisia perusteita -- NMRA:n standardit ovat saapuneet myös Eurooppaan -- halusimmepa sitä tai ei.

Kuten sanottu Märklin-harrastaja on sikäli onnellisessa asemassa että yhden merkin harrastajalla ei ole useita standardeja yhteensovitettavana.

Standardointi on siis ongelma 2-kiskopuolella, ja erityisesti kerhoissa ja moduuliradoilla, jossa eri harrastajien rata ja kalusto olisi saatava yhteensopivaksi. Suurin osa ns Suomi-kalustosta on tehty rakennussarjoista joissa on saatavuus-, hinta- ja ulkonäkösyistä käytetty NMRA:n standardien suositusten mukaisia RP25-pyöräkertoja. Monet ovat tehneet Suomi-kalustoa muokkaamalla eurooppalaisesta tehdaskalustosta, ja näissä on usein tehdasnormien mukaisia pyöräkertoja. FREMO-FIN-radalla suurin osa kalustosta on kuitenkin varustettu NMRA:n RP25-pyörin, eurooppalaiset (pääosin Rocon) pyöräkerrat ovat selvästi vähemmistönä.

Mitä sitten tarkoitetaan yhteensopivuudella? Onko kalusto ja rata riittävän yhteensopivaa jos vaunu tai veturi suistuu vain joka toisella tai joka kolmannella kerralla vaihteen ylittäessään? Onko suistuminen joka kymmenes kerta hyväksyttävää? Entäpä jos vaunu vain notkahtaa mutta ei suistu? Jos vaunu ei pysy kiskoilla jossain päin rataa, on vikaa joko vaunussa tai radassa. Kummassa? Kumpaa tulee säätää? Jos ei ole standardia jonka mukaan vaihdetta ja kalustoa tarkastellaan, ei voida olla varmoja siitä kummassa on vika, kun ei ole mitään mihin verrata. Harrastaja, jonka vaunu suistuu aina vain yhdessä tietyssä vaihteessa, on varsin haluton korjaamaan vaunuaan kun se kulkee kotiradalla moitteetta. Samoin rataan kiinteästi pantua vaihdetta ei haluta lähteä kovin helpolla säätämään. NEM-standardista ei ole apua ellei ole sovittu minkä alaviitteen mukaan toimitaan. NMRA-standardi on tiukempi, ja takaa paremman yhteensopivuuden.

Koska suuri osa Suomi-kalustosta on valmistettu NMRA-pyöräkerroin (mukaanlukien Tampereen ja Helsingin Risteysasemien tuottamat piensarjat) on ollut varsin luontevaa käyttää esimerkiksi FREMO-FIN-radalla NMRA:n standardeja. FREMO-FIN-porukka on tehnyt NMRA:n standardiin poikkeuksia jotta Roco-pyöräkerrat saataisiin myös sallittua, mutta ongelmatonta ei Roco-kaluston kulkukaan välttämättä ole, jos vaihde on tiukasti NMRA:n standardin mukaan tehty. Onneksi vaihtopyöräkertojen asentaminen vaunukalustoon ei ole kovinkaan vaikeaa eikä välttämättä edes kallista. Euroopassa joillakin FREMO-radoilla umipavaihteeseen ajamisesta sakotetaan kuljettajaa muutamalla eurolla, ja mikäli asemalta on lupa annettu umipvaihteeseen ajoon myös junasuorittajaa sakotetaan. Rahat käytetään nuorison kaluston pyöräkertojen vaihtoon. Vetureiden osalta joudutaan tarttumaan viilaan ja hieman madaltamaan ja ohentamaan laippaa. Muutostyön jälkeen ei esimerkiksi Roco:n kalusto ei enää kulje yhtä varmasti Rocon omasta raidemateriaalista. Suo siellä...

pekka
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Psi kirjoitti:Asia liittyy varmaankin moduuliratakeskusteluun.
pekka
Kyllä ja ei, minulla on vielä keskeneräinen Märkilin moduulirata jossa pitäisi pystyä liikennöimään ongelmitta.....

Eli ongelmani on Märklin radalla tuo Hr13 ja Dm7 liitevaunuineen (Joissa RP25 pyöräkerrat), myöskin puolenkymmentä ristiksen deeveriä on hankintalistalla.
Siis kannattaako modata vaihteet, vai suosista heittää roskiin vetureiden tekniikka pyörineen ja hankkia uudet NEM pyöräkerralliset telit (& muu tekniikka tarvittaessa).
Deeverit ei ole ongelma, BR215 vetureista löytyy telit ja niitä on rivi tuossa odottamassa "elintensiirtoa".
Ongelma on juurikin tuo Hr13 ha Dm7, millä tehdastekoisella telillä nuo alkuperäiset korvaisi (Minun kohdallani ei ole niin millin tarkkuudesta kyse).

100% Suomalaisissa vaunuissani mitä minulla on kolmisenkymmentä on kaikissa "tehtaan jäljiltä" kyllä muut kuin RP25 pyöräkerrat (Sinivalkoiset ja punavalkoiset matkustajavaunut, Gbln ja Gbl vaunut ym..), näissä en ole vielä törmännyt kertaakaan RP25 pyöriin.
Suomessa liikkuvia Railship, Transwagon, SeaRail ja venakkovaunuja onkin sitten vähän toista sataa, mutta ne onkin asia erikseen koska ovat Märklinin, Rocon, Modelan ym valmistamia...
Ylläpito
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Viesti Kirjoittaja PeS »

Hermanni kirjoitti:
Psi kirjoitti:Asia liittyy varmaankin moduuliratakeskusteluun.
pekka
Eli ongelmani on Märklin radalla tuo Hr13 ja Dm7 liitevaunuineen (Joissa RP25 pyöräkerrat), myöskin puolenkymmentä ristiksen deeveriä on hankintalistalla.
Siis kannattaako modata vaihteet, vai suosista heittää roskiin vetureiden tekniikka pyörineen ja hankkia uudet NEM pyöräkerralliset telit (& muu tekniikka tarvittaessa).
Deeverit ei ole ongelma, BR215 vetureista löytyy telit ja niitä on rivi tuossa odottamassa "elintensiirtoa".
Ongelma on juurikin tuo Hr13 ha Dm7, millä tehdastekoisella telillä nuo alkuperäiset korvaisi (Minun kohdallani ei ole niin millin tarkkuudesta kyse).

100% Suomalaisissa vaunuissani mitä minulla on kolmisenkymmentä on kaikissa "tehtaan jäljiltä" kyllä muut kuin RP25 pyöräkerrat (Sinivalkoiset ja punavalkoiset matkustajavaunut, Gbln ja Gbl vaunut ym..), näissä en ole vielä törmännyt kertaakaan RP25 pyöriin.
Suomessa liikkuvia Railship, Transwagon, SeaRail ja venakkovaunuja onkin sitten vähän toista sataa, mutta ne onkin asia erikseen koska ovat Märklinin, Rocon, Modelan ym valmistamia...
RP25-pyöräkertoja et Märkilin vaihteista saa kulkemaan ilman vaihteiden modaamista (vaikka eräät itsepintaisesti ovatkin muuta väittäneet). Vaihteiden modaaminen tai vaihteiden vaihtaminen on ainoa vaihtoehto. Hr13:n et tule löytämään sopivia telejä etkä myöskään Lättään. NEM-laippaisten pyörienkin löytäminen Lättään on vaikeaa - RP25-fillareidenkin löytäminen oli sitä, kun suunnittelimme Lättää. Hr13:een voisit yrittää vaihtaa pelkät pyörät, koska akseleiden vahvuus on standardi kaksi milliä. Lättään sama homma, mutta joudut ehkä tyytymään alkuperäistä suurempiin pyöriin.

Jos kerran liikennöit radallasi mitä ilmeisimmin NEM-pyöräkerroilla ja RP25-pyöräkerroilla, niin miksi ole valinnut vaihteiksi Märklinit? Märklinin vaihde ei ole nimittäin mitoitettu optimaalisesti sopivaksi kummallakaan tavalla mitoitetuille pyöräkerroille.

Jos modaat vaihteet, niin mallia mitoitukseen kannattaa ottaa Tilligin tai Walthers/Shinoharan vaihteista. Ne on mitoitettu toimiviksi sekä NEM että jenkkifillareilla. Kaikki suomalaiset rakennussarjat on varustettu RP25-fillareilla, joten sama ongelma on tulevaisuudessakin edessä, mikäli uusia Suomi-sarjoja hankit.

Dv12:n tekniikka on muuten monta pykälää parempaa kuin eurooppalaisten massavalmistajien, koska vetureiden sisällä on Bull-Antin voimansiirto. Suosittelen tässäkin tapauksessa pelkkien pyörien vaihtamista - ellet sitten heitä Märklinin vaihteita mäkeen. Pyörien vaihtaminen on melko simppeli juttu, kun sen kerran opettelee. Rautatiemuseon sivuilla on pari kuvasarjaa asiasta.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Siis onko uudessa Dv12 mallisssa suoraan vaihtokelposet telit Rocon kanssa? Mikäs siinä, jos rocolta saisi suoraan sopivan laahaimellisen telin.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Viesti Kirjoittaja PeS »

EMD F7 kirjoitti:Siis onko uudessa Dv12 mallisssa suoraan vaihtokelposet telit Rocon kanssa? Mikäs siinä, jos rocolta saisi suoraan sopivan laahaimellisen telin.
Modelan sivustolla näkyy hyvin, millainen Dv12:n voimansiirto tulee olemaan http://www.modela.lv/ENG/news.htm
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Viesti Kirjoittaja ealab »

Joitain huomioita: Kuvissa näyttäisi siltä, että telifasadit olisivat Roco Br215:sta, vaikka telit muuten lienee Bull-Ant:ia. Alustakuvassa näkyy, että telin kardaaninivel olisi melkolailla telin kiinnityskohdan etäisyydellä. Muuten jyrkkä kulma. Miten tulee näkymään varsinkin nivelten kuluessa, alkaako nykiä, ravistaa? Vain toinen teli vetää?
jartsa

Re: Pyöräkerroista kyse, NEM vai RP25?

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Oli pyörät pRP,RBk tai KbR.Tärkein asia onkin se,kunhan ne kulkevat omista vaihteista.Eikä tarvii kirota,jos ei kulje.
Vastaa Viestiin