Kuinka monta veturia omistat?

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Moderators: jhr, Hermanni

Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Re: Kuinka monta veturia omistat?

Post by Tony »

jartsa wrote:Juuri tuota asiaa en ymmärrä,miksi pitää jokaiseen asiaan liittää joku (s)hittituote?Sen verukkeella saadaan myynti nousuun,ainakin suunnatuille kohderyhmille.Alennutaan myymään riman ali,PEETÄ.
markku55 wrote: Kaikilla on tietysti täysi oikeus olla mitä mieltä tahansa jonkun mallin oikeutuksesta, mutta se ei tarkoita etteikö tuon samaisen mallin oikeutus olla olemassa olisi ihan ok monen muun mielestä.
Poistin lainauksista hymiöt, mutta seuraavassa on oma _täysin subjektiivinen_ mielipiteeni asiasta.

Tässä kohtaa olen ehdottomasti Markun kannalla. Mikä tahansa pienoisrautatiemalli on tärkeä. Ja tässä tapauksessa ollaan mielestäni aivan oikein kosiskeltu mahdollisimman nuorta, vielä oikeasti leikki-iässä olevaa asiakasryhmää. Toinen hyvä esimerkki on Tuomas-veturi. Meillä kotona ainakin koetaan pelkästään junien ajelu tylsänä puuhana viiden minuutin ajon jälkeen. Pitää olla avovaunujen lastausta Lego-ukkeleineen, poliisi ja rosvoleikkejä ynnä muuta sellaista. Kunhan meillä innostutaan noista Pottereista, harkitsen varmasti tuon junan hankintaa itsekin. Itse sain ensimmäiset pienois(lelu)junaratani kun olin kolmevuotias. Merkki oli Lima ja hökötys toimi pattereilla. Sitten seuraava loikka tapahtui ollessani kymmenvuotias, merkki oli edelleen Limaa, mutta nyt oli muuntaja, vaihteita ja HIENO TGV-juna. No myöhemmin aloitinkin keräämään kolmikiskokalustoa, mutta merkittävä syy omaan harrastukseeni ovat nimenomaan kokemukset lapsuudesta. Itse siis koen nuo aloitusmallit ja lapsille leikittäväksi tarkoitetut mallit ERITTÄIN tärkeiksi jatkoa ajatellen.

Kohta jota en ensimmäisessä lainauksessa ymmärrä: "Alennutaan myymään riman ali,PEETÄ." Mitähän tuo tarkoittaa, onko tuote jotenkin huonolaatuisempi kuin muut valmistajan tekeleet, vai onko tuo eettisesti väärin?

Loppuun sitten pakollinen mielikuvitushymiö ja sitten haastetta loukkauksesta pelkäämään...
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Juke
Konduktööri
Posts: 54
Joined: 10.01.2009 21:27

Re: Kuinka monta veturia omistat?

Post by Juke »

Keräilyn puolelle minullakin painottuu.

BR 55 PIKO
BR 01.5 PIKO
BR 03 PIKO
BR 03 PIKO
BR 41 PIKO
BR 50 Fleischmann
BR 64 PIKO
BR 64 + 3 vaunua Gützold
Anna Fleischmann 12 kpl
BR 89 Fleischmann
BR 80 PIKO
BR 80 ROCO
BR 86/Paikku PIKO
BR 01.5 PIKO
BR 64 Gützold
BR 86 PIKO
BR 64 PIKO
BR 94 Fleischmann
BR 93 ROCO
BR 18 ROCO
BR 24 Fleischmann
BR 55 Fleischmann
BR 17 ROCO
BR 57 ROCO
BR 23 ROCO
BR 53 Fleischmann
BR 38 PIKO
BR 078 Liliput
Br 64 Fleischmann
BR 86 Gützold
BR 80 ROCO
BR 89 Fleischmann
BR 98 Fleischmann
BR 80 ROCO
BR 35.10 ROCO
BR 78 Fleischmann
BR 80 LIMA
150 c 824 Armistice ROCO
BR 96 Rivarossi
BR 96 Rivarossi
BR 86 PIKO
KPEV T 18 Liliput
BR 03 PIKO
BR 80 ROCO
Br 60 LIMA
BR 60 + Lübeck - Büchener zug LIMA
BR 03 stromlinie Fleischmann
BR 94 universal Fleischmann
BR 56 Fleischmann
BR 91 Liliput
BR 23 ROCO
BR 93.5 ROCO
Badische Vic Liliput
BR 38 Fleischmann
BR 01 ROCO
BR 39 Fleischmann
Russian decapod Bachmann
BR 42 ROCO
BR 01 ROCO
BR 38 Fleischmann
BR 38 Fleischmann
Br 55 Fleischmann
Br 56 Fleischmann
BR 94 Fleischmann
BR 18 Liliput
BR 03 Fleischmann
BR 98.3 Glaskasten ROCO
BR 58 Rivarossi
BR 70 Fleischmann
BR 18 Rivarossi
BR 95 PIKO
BR 50 ÜK ROCO
BR 80 ROCO
BR 98 Fleischmann
BR 18.3 Liliput
BR 42 ÜK Liliput
BR 24 Fleischmann
BR 57 ROCO
Schinenzeppelin Märklin Hamo
ML 6 ROCO
V 36 Lima
V 320 Rivarossi
V 200 035 Fleischmann
BR 212 Fleischmann
BR 261 Fleischmann
V 100 Fleischmann
V 60 ROCO
V 80 LIMA
V 20 LIMA
V 36 LIMA
BR 110 PIKO
V 42 - 04 Fleischmann
1306 Fleischmann
2043 LIMA
V 200 ROCO
BR 130 PIKO
BR 118 PIKO
G 15 / BN 150 PIKO
61000 Jouef
BR 106 PIKO
V 160 Mehano
V 200 PIKO
BR 130 PIKO
VT 185 + 195 PIKO
VT 135 PIKO
BR 212 ROCO
BR 221 LIMA
BR 290 ROCO
BR 215 ROCO
42-04 Fleischmann
BR 215 ROCO
V 188 + Leopold tykkijuna LIMA
Jenbach Liliput
BR 212 Fleischmann
BR 232 ROCO
V 160 ROCO
V 188 LIMA
AT 435/436 Liliput
Jenbach Kleinbahn
ÖBB 2084 ROCO
V 100 ROCO
V 80 LIMA
BR 110 PIKO
VT 98.5 ROCO
V 300 LIMA
V 36 LIMA
VT 145 Liliput
BR 230 LIMA
V 80 ROCO
BR 215 + digipaketti ROCO
V 65 Hobbytrain
V 65 ROCO
BR 290 ROCO
BR 290 ROCO
MV 9 pun Fleischmann
Jenbach Kleinbahn
BR 220 ROCO
BR 290 ROCO
V 300 LIMA
V 31 Märklin Hamo
BR 215 ROCO
Köf Brawa
Kö 1 Brawa
1306 Fleischmann
BR 114 ROCO
VT 11.5 ROCO
BR 515 LIMA
NOHAB ROCO
AT 377/378 Liliput
V 100 ROCO
E 94 ROCO
E 44 ROCO
Br 112 ROCO
BR 111 ROCO
E 18 ROCO
BR 181.2 ROCO
E 144 ROCO
E 10 ROCO
E 32 ROCO
E 32 + Baijerilainen juna ROCO
E 91 ROCO
BE 4/6 ROCO
BR 169 ROCO
BR 169 ROCO
E 71 + 4 vaunua + kirja ROCO
BR 184 LIMA
E 69 PIKO
E 71 ROCO

+ vaunut
jartsa

Re: Kuinka monta veturia omistat?

Post by jartsa »

Tony wrote:
jartsa wrote:Juuri tuota asiaa en ymmärrä,miksi pitää jokaiseen asiaan liittää joku (s)hittituote?Sen verukkeella saadaan myynti nousuun,ainakin suunnatuille kohderyhmille.Alennutaan myymään riman ali,PEETÄ.
markku55 wrote: Kaikilla on tietysti täysi oikeus olla mitä mieltä tahansa jonkun mallin oikeutuksesta, mutta se ei tarkoita etteikö tuon samaisen mallin oikeutus olla olemassa olisi ihan ok monen muun mielestä.
Poistin lainauksista hymiöt, mutta seuraavassa on oma _täysin subjektiivinen_ mielipiteeni asiasta.

Tässä kohtaa olen ehdottomasti Markun kannalla. Mikä tahansa pienoisrautatiemalli on tärkeä. Ja tässä tapauksessa ollaan mielestäni aivan oikein kosiskeltu mahdollisimman nuorta, vielä oikeasti leikki-iässä olevaa asiakasryhmää. Toinen hyvä esimerkki on Tuomas-veturi. Meillä kotona ainakin koetaan pelkästään junien ajelu tylsänä puuhana viiden minuutin ajon jälkeen. Pitää olla avovaunujen lastausta Lego-ukkeleineen, poliisi ja rosvoleikkejä ynnä muuta sellaista. Kunhan meillä innostutaan noista Pottereista, harkitsen varmasti tuon junan hankintaa itsekin. Itse sain ensimmäiset pienois(lelu)junaratani kun olin kolmevuotias. Merkki oli Lima ja hökötys toimi pattereilla. Sitten seuraava loikka tapahtui ollessani kymmenvuotias, merkki oli edelleen Limaa, mutta nyt oli muuntaja, vaihteita ja HIENO TGV-juna. No myöhemmin aloitinkin keräämään kolmikiskokalustoa, mutta merkittävä syy omaan harrastukseeni ovat nimenomaan kokemukset lapsuudesta. Itse siis koen nuo aloitusmallit ja lapsille leikittäväksi tarkoitetut mallit ERITTÄIN tärkeiksi jatkoa ajatellen.

Kohta jota en ensimmäisessä lainauksessa ymmärrä: "Alennutaan myymään riman ali,PEETÄ." Mitähän tuo tarkoittaa, onko tuote jotenkin huonolaatuisempi kuin muut valmistajan tekeleet, vai onko tuo eettisesti väärin?

Loppuun sitten pakollinen mielikuvitushymiö ja sitten haastetta loukkauksesta pelkäämään...
Taisin ilmaista asian väärin,tarkoitin pienoisrautateiden oheismyyntinä tarjotaan tuota höpö-höpöä.Taidan olla jo liian fakkiutunut ymmärtämään sitä että,nykyään pienoisrautatie ei ole pelkkä pienoisrautatie vaan sen ohella myydään muuta krääsää,joka ei liity niihin mitenkään.Aikoinaan pienoisrautatiet olivat, vain ja ainoastaan pienoisrautatiehen liittyviä.Kiskot/kalusto,taloineen ja maastoineen.Eka rataovaali mulla oli 60-luvun Fleischmann muuntajalla,Lego-ratakin oli vaihteineen keskivirroituksella.Toimi 12v.dc:llä,Fleisun muuntaja sopi suoraan siihen.Fleisu onkin ollut aina siitälähtien se "ainoa oikea"omasta mielestäni,enkä vaihdakkaan merkkiä juuri tämän takia.Harrastelussahan saa ja täytyykin vaihtaa mielipiteitä eri merkkien välillä,tuo esimerkkinikin oli KÄRJISTETTY asia loukkauksista.Nyt taas kerran eksyttiin alkuperäisestä aika pihalle ja metsään. :shock:
940T
Matkustaja
Posts: 3
Joined: 27.02.2006 13:52

Re: Kuinka monta veturia omistat?

Post by 940T »

Kuinka monta veturia omistat?

Reilut 100 veturia ja noin 500 vaunua.

Merkkijakauma 80% Roco 15% Fleischmann ja 5% muut (TRix. Liliput,Jouef,Jeco).

Kalusto on pääosin DB,DR, ÖBB ja SBB:n kalustoa aikakaudelta III-IV.

Saksalaiseen esikuvaan perustuvan kotiratani rakentamista voitte seurata Pienoismalli lehdestä.
User avatar
Eeli
Lämmittäjä
Posts: 105
Joined: 30.08.2008 08:32

Re: Kuinka monta veturia omistat?

Post by Eeli »

Huh huh millaiset määrät pienoisrautatiekamaa. Joutuu häpeämään kun ei ole muuta kuin yksi Br 215-veturi ja muutama vaunupahanen. :oops:
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Kuinka monta veturia omistat?

Post by markku55 »

Olen Eelin kanssa samoilla linjoilla, eli nuo vajaat kolmekymmentä H0 ja 5 N-skaalan veturia on sellainen määrä, että pitäiskö vaimolta saada lupa pikkuhiljaa hinautua oikeiden harrastajien tasolle. :wink:
Juusto

Re: Kuinka monta veturia omistat?

Post by Juusto »

Mulla on kolmevaunuinen ICE2-juna ja sitten Br2xx (taas unohtu se numero) digejä.
15 tavaravaunua ja muutama matkustajavaunu. Vetureita pitäisi hankkia lisää. Moottoroidut on Rocoa ja vaunuja on ainakin Märkliniltä, Pikolta, Rocolta ja Fleisulta.
User avatar
Eeli
Lämmittäjä
Posts: 105
Joined: 30.08.2008 08:32

Re: Kuinka monta veturia omistat?

Post by Eeli »

No joo, kyllä tämä tästä käyntiin lähtee... Pitää vaan säästää rahaa uuteen kalustoon :!:
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
Makaroni

Re: Kuinka monta veturia omistat?

Post by Makaroni »

Ei helvetti en pääse koskaan tuollaisiin määriin.

Minulla on kaksi veturia
ja 13 vaunua.
Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Re: Kuinka monta veturia omistat?

Post by Tony »

Makaroni wrote: en pääse koskaan tuollaisiin määriin.

Minulla on kaksi veturia
ja 13 vaunua.
Ei tuo kaluston määrä mikään itseisarvo ole. Mullekin on kertynyt kalustoa omasta mielestäni jopa liikaa. Fiksumpi olisi käyttänyt niitäkin rahoja myös ohjauselektroniikan ja raiteiden ostoon. Neuvoksi muille aloittelijoille voin vain sanoa, että hommatkaa ensin rata ja sen vaatimat kilkkeet ja sitten vasta kalustoa. Alan olla omassa projektissani siinä pisteessä, että taidan ostaa vitriinejä, johon sijoitan mallini, että niistä olisi edes jotakin iloa... :?
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Kuinka monta veturia omistat?

Post by markku55 »

Tonyn ohje on vähintäänkin ok, eli kokonaisuus ratkaisee, ei kaluston määrä.
Tämä aihe ei toivottavasti ole mikään kehuskelusaitti!
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Re: Kuinka monta veturia omistat?

Post by Hermanni »

Niinpä, itse en ole edes inventaariota tehnyt kalustosta.
Mutta yleensä hankkiessani jotain uutta, tilan puutteen vuoksi laitan myös jotain aina poistoon (siis myyntiin tai lahjoitan).
Pääasiallinen keräilykohteeni on noin 2000 luvulla Suomessa liikkunut kalusto.....
Ylläpito
User avatar
Eeli
Lämmittäjä
Posts: 105
Joined: 30.08.2008 08:32

Re: Kuinka monta veturia omistat?

Post by Eeli »

Hermanni kuule, lahjoittaisitko minullekkin... :lol:
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
jartsa

Re: Kuinka monta veturia omistat?

Post by jartsa »

markku55 wrote: Tämä aihe ei toivottavasti ole mikään kehuskelusaitti!
No tuskin on,mistäs moisia ajatuksia saitkaan?Mun ja monen muunkin vastaus oli:suoraan kysymykseen,suora vastaus :P .
jartsa

Re: Kuinka monta veturia omistat?

Post by jartsa »

Tony wrote:
Ei tuo kaluston määrä mikään itseisarvo ole. Mullekin on kertynyt kalustoa omasta mielestäni jopa liikaa. Fiksumpi olisi käyttänyt niitäkin rahoja myös ohjauselektroniikan ja raiteiden ostoon.
Entäs sitte jos jo on hommannu raiteita,kalustoa ja ohjauslaitteita?Hieroo ratakaavoja oman mielen mukaan,kuinka saa reilu 200 vaihdetta,100 opastinta ja niiden dekooderit hämmennettyä johonki 400metrin kisko soppaan.... :P