Rahtikortit ja vaunukortit

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Rahtikortit ja vaunukortit

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Olen tässä tutkaillut miten järjestäisin kotiradalle aidon tuntuista (?) tavaravaunujen rahtiliikennettä. Jenkkiläiset käyttävät tähän hommaan termejä "waybill" ja "car card".

Car card on yhtäkuin vaunukortti, jonka "taskuun" laitetaan rahtikortti (Waybill) kertomaan minne kyseinen vaunu tulisi kuljettaa. Kun vaunu on perillä kohteessa, käännetään rahtikortti ympäri ja näin tulee uusi kuljetusosoite näkyviin. ... Ja peli jatkuu.

Ostin jokunen vuosi sitten amatsoonilta kirjan "The Complete Handbook of Model Railroad Operations", jossa kirjoittaja esittelee ainakin puolenkymmentä erilaista systeemiä ko tarkoitukseen.

Aika näppärän näköisen jutun löysin netistä ( http://mrr-tutorials.se/ , ja sieltä kohdasta Trafikspel ) mukavat excel-taulukkoratkaisut sekä rahtikorteiksi että vaunukorteiksi. Rahtikortissa on neljä "rahtia" ja "osoitetta", joten vaunu kiertää kolmen aseman kautta ennenkuin palautuu lähtöasemalle (tai sitten ei, ihan miten halutaan). Esimerkkikortissa on neljä reittiä:
1. Himmelsboda -> Tullinge, 2. Tullinge -> Vinkelboda, 3. Vinkelboda -> Tullinge, 4. Tullinge -> Himmelsboda.
Jenkkiesimerkeissä käytetään myös mahdollisuutta ohjata vaunu "when empty" aivan jonnekin muualle kuin lähtöasemalle - siis vaunutarpeen mukaan.

Kyselen tässä ratojen rakentajilta mielipiteitä hyvästä "Waybill"-systeemistä. Onko esim FREMO-radoilla harrastettu tällaista "vaunupeliä" ja jos on niin millä systeemillä??

Kommenttejanne odottaen.

//kari g
Teppo1
Konduktööri
Viestit: 51
Liittynyt: 16.02.2016 12:25

Re: Rahtikortit ja vaunukortit

Viesti Kirjoittaja Teppo1 »

Eipä tuolta suomalaisen Fremon puolelta paljoa tarvitse odottaa. Monet asiat ovat siellä vielä 'kehitysvaiheessa', jotta vaunukortteja voitaisiin käyttää.

Henkilöjunien ennalta suunniteltuja vaihtotöitä on ollut parissa näyttelyssä :D , mutta nekin on todettu ainakin osittain haasteellisiksi.

Jotta vaunukortteihin päästää, täytyy suorittajien osata graaffinen aikataulu, kuljettajien on osattava lukea työvuoroaikataulun selostukset ja aikataulusuunnittelijan varattava aikatauluihin riittävästi aikaa......

Lisäksi kun porukan sitoutumisessa on ollut toivomisen varaa.

Kolmisen vuotta sitten olisin ollut positiivisempi, mutta nyttemmin tuntuu, että kehitys on kulkenut huonompaan suuntaan. :x
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Rahtikortit ja vaunukortit

Viesti Kirjoittaja Psi »

Ruotsalaiset ovat tehneet aika hyvän yhteenvedon FREMO-liikennepelistä:
https://www.freewebs.com/lokomochka/2.4 ... ikspel.pdf

Suomessa FREMO-liikennepeliä vaunukortein ja vaunusaattein kokeiltiin Pienoisrautatiekerho ry:n osastolla Tapiolan talviriehassa 13.02.2016. Osin kokemattomuuden ja osin liian kunnianhimoisen teeman vuoksi kokeilu epäonnistui. Ehkäpä vielä joskus...

pekka
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Rahtikortit ja vaunukortit

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Kiitoksia kommenteista. Pitää tutustua tähän ruotsalaisdokuun.
Omalta kohdaltani ajattelin kyllä ainakin aluksi hyvin yksinkertaista mallia ilman aikatauluja yms. Enemmänkin kokeilla miten junien/vaunujen siirto sujuu jotenkin organisoidummin kuin vain junan ajo paikasta A paikkaan B ja C:n kautta takaisin. :)
//kari
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Rahtikortit ja vaunukortit

Viesti Kirjoittaja PeS »

Seurasin viime viikonloppuna englantilaisessa näyttelyssä operointia noin 20:lla erilaisella näyttelyradalla. Jokaisella radalla oli ohjelmansa — ei päätöntä ajoa. Itse asiassa näyttelyihin ei edes kelpuuteta rataa, jos sillä ei ole ohjelmaa. Ajo-ohjelma voi olla kelloon sidottu tai sitten ei, jollon erilaiset tapahtumat seuraavat toisiansa tietyssä järjestyksessä ilman kelloa. Aikaisemmin operaattori käänsi yleisön nähtäväksi pahvitaulun, jossa luki mitä seuraavaksi tapahtuu, esimerkiksi näin: "tavarajuna saapuu asemalle raiteelle kolme idästä; veturi jättää vaunut raiteelle ja siirtyy kääntölavalle käännettäväksi". Nykyisin näyttelyradoilla ei ole enää pahvitauluja, vaan ilmoitukset esitetään ratarakenteisiin sijoitetuilta näytöiltä. Näytöt voidaan esittää vaikkapa Powerpointilla.

Ohjelma voi kestää esimerkiksi tunnin, joitakin tunteja tai koko päivän. Kun ohjelma on ajettu loppuun, alkaa se uudestaan. Jos ohjelma on sidottu kelloon, näkyy kello näyttöruudulla. Kun porukka lähtee syömään tai tauolle, ilmestyy näyttöön aika, jolloin ohjelma taas jatkuu. Ohjelma perustuu tiettyyn ennalta määriteltyyn kalustomäärään ja junien lukumäärään. Kun ohjelmia on useita erilaisia, voidaan niitä vaihdella mielenkiinnon tai henkilökunnan määrän mukaan. Ohjelmat harjoitellaan etukäteen.

Asiassa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä. Tätä on noudatettu englantilaisilla näyttelyradoilla niin kauan kuin olen näyttelyissä käynyt. Laskin taannoin, että olen ehtinyt nähdä yli 400 englantilaista näyttelyrataa — ja kaikilla operoitiin kurinalaisesti.

Aikanaan laadimme samankaltaisen ohjelman Löylymäen operointia varten, kun sitä edellytettiin saksalaisessa näyttelyssä. Sen kesto oli tunnin. Sisällytimme ohjelmaan myös kalustoesittelyä kronologisessa järjestyksessä. Ohjelma alkoi aina vanhimmista kalustosta ja päättyi uusimpaan. Tämä toimi erinomaisesti ja jalostui tietenkin ajan myötä. Junat otettiin kurinalaisesti piilopihalle tietyille raiteille eli ohjelman alussa oli tietynlainen aloitusasetelma, kuten myös lopussa. Päätön junien ohjailu piilopihalle sekoittaa koko pakan. Tällainen operointi ei kuitenkaan edellytä piilopihaa, vaan sen voi toteuttaa millä tahansa radalla.

Olennaista tällaisessa operoinnissa on se, että kalusto ja rata toimivat teknisesti hyvin. Varsinkaan kelloon sidottua ohjelmaa ei ole mielekästä toteuttaa, jos junat suistuvat kiskoilta, vaihteet kääntyvät epäluotettavasti tai junat katkeilevat. Tällöin vähintään kelloon sidottu operointu sekoaa. Vaihtotöissä kytkinten irrottamisen on sujuttava joustavasti — englantilaisten yleisesti käyttämät kolmen silmukan ketjukytkimet saadaan käsittämättömän näppärästi irti koukuilla tms. kun asiaa on harjoiteltu. Tekniset ongelmat ratkaistaan kalustokatsastuksen ja huolellisen rakentamisen avulla. Englantilaisessa näyttelyssä radat toimivat erittäin hyvin. Jos joku vaunu ei pysy kiskoilla tai veturi virroittaa huonosti, se poistetaan parin epäonnistuneen yrityksen jälkeen radalta ja korvataan jollain toisella. Samalla huoltomiehet pääsevät hommiin.

Operointi edellyttää myös henkilökunnalta kurinalaisuutta. Jos on kerran tultu esittämään operointia näyttelylipun lunastaneelle yleisölle, niin homman on myös toimittava — koko päivän alusta loppuun. Tämä on syytä tiedostaa. Jos välissä pidetään taukoja, niin niistä olisi ilmoitettava selkeästi, jotta operointia seuraavat voivat tulla paikalle oikealla kellonlyömällä.

Jos jollain näyttelyradalla ei ole esittää kunnollista ja kurinalaista ohjelmaa, niin tällaista rataa ei toista kertaa näyttelyyn kutsuta. Sen muuten huomaa tosi hyvin, kenellä on mielenkiintoisin ohjelma: näiden näyttelyratojen ympärillä on jatkuvasti todellinen tungos.

Englantilaisten tavasta operoida näyttelyratoja on ilmestynyt kirjojakin. Uusin on nimeltään Authentic Model Railway Operation. Sen julkaisija on Wild Swan Publication.

Operointi voi mennä vaikka näin:

Henkilöjuna saapuu asemalle ja ylittää sillan.
Kuva

Asemalla veturi irroitetaan vaunusta ja junaan liitetään eläintenkuljetusvaunu.
Kuva

Tämän jälkeen veturi vaihtaa päätä ja lähtee asemalta.
Kuva
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Rahtikortit ja vaunukortit

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Kiitos PeS mielenkiintoisesta jutusta. Taidan ainakin toistaiseksi jättää "waybill"-kehitelmät taustalle ja miettiä millaisia ohjelmia voisi radallani toteuttaa.
Psi:n mainitsema FREMO-ruotsalaisdoku on hyvä mutta aika "haastava". Laadittu kuten nimikin sanoo, FREMO-ratojen operointiin.
//kari
Vastaa Viestiin