Tillig Elite code 83

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.
Avatar
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa » 22.04.2017 00:05

Tilligin vaihteet voi modata poistamalla risteyksen hyppylangat ja lisäämällä ne kieliin.
Itse olen kuitenkin katkaissut risteyksen pecon ohjeen lailla ennen risteyskappaletta.


Kuva

Kuva

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1076
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja ealab » 22.04.2017 08:32

Alaoikea kuva on juuri, kuten on Roco code 83-vaihteissa. Taitaa olla myös paras ratkaisu, jossa ei synny pyöräkertojen aiheuttamia oikosulkuja. Ja siten mm. voisi kielten avautuminen ei tarvitse olla ns. oikosulkuja välttävän suuria. Eikä muutkaan mitoitukset. Kuvassa vaan saisi siipikiskotkin olla punaiset, se kuvaisi tilannetta paremmin.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 772
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja PeS » 22.04.2017 10:23

Pecon vaihteessa esitetty kytkentä on osoittunut käyttökelpoiseksi. Samaa periaatetta voi noudattaa kaikkien valmistajien vaihteisssa, mutta myös omatekoisissa vaihteissa. Esimerkiksi Fastracksin jigillä koottavissa vaihteissa osa vaihteen sisäisisistä kytkennöistä tapahtuu kuparipinnoitteisten pölkkyjen avulla.

Peco on muuten muuttanut tehdaskytkentöjä code 83 -vaihteissaan. Risteyksen kiskot on jo tehtaalla katkaistu irti kielistä — niitä yhdistävät hyppylangat on helppo katkaista. Risteyksen napaisuutta vaihtava johto on myös valmiiksi asennettu paikoilleen. Juotettavaksi jää ainoastaan kaksi johtoa: kielen ja tukikiskon yhdistävä hyppylanka kummallakin puolella vaihdetta (sen jälkeen, kun risteyksen ja kielien väliset hyppylangat on katkaistu). Tästä on hyvät ohjeet pakkauksessa.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija