Tillig Elite code 83

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 18.04.2017 15:52

Jorinaa otsikon mukaisista vaihteista.

Olen huomannut että Tilligin tekeleitä joko ylistetään, ja toisaalla moititaan kovalla kädellä. Kuitenkin ainakin euroopassa melko yleinen tuo Elite-sarja harrastajien radoilla.

Mikä vika/ominaisuus näissä Elite-vaihteissa on sellainen, ettei niitä kannattaisi käyttää? Ja nimenomaan DCC-käytössä. Kuitenkin hemmetin hienoja ovat, ja niveltämätön vaihteen kieli oletettavasti parantaa kulkuominaisuuksia. Liittyykö hankaluudet jotenkin sitten sähköpuolen juttuihin?
Ovatko nämä "DCC-ystävällisiä", vai vaatiiko modauksia?

Tekisi mieleni hankkia muutama Elite-vaihde omaan rataani, mutten ole vielä uskaltanut.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja PeS » 19.04.2017 14:14

Tilligin Elite-vaihteissa on monta hyvää ominaisuutta. Vaihde on visuaalisesti onnistunut, eli se näyttää hyvältä. Toiminnallisesti vaihde on myös mitoitettu hyvin: vaihteesta kulkevat sekä NEM-pyöräkerrat että amerikkalaista mitoitusta noudattavat RP25/110-pyöräkerrat. Joustokieli on pyöräkerran kulun kannalta parempi kuin nivelöity kieli, mutta vaihdemoottorissa on oltava tällöin lukitus, joka pitää kielenkärjen tukikiskoa vasten — vapaana joustokieli pyrkii aina hakeutumaan keskiasentoon.

Halvoissa solenoid-moottoreissa ei yleensä ole lukitusta — Pecon solenoid-moottoria käytettäessä moottoriin voi asentaa erillisen lukitusadapterin. Slow motion -moottoreita käytettäessa ongelmaa ei ole, koska lähtökohtaisesti ne pitävät kielenkärjen tukikiskoa vasten. Conradin halpa slow motion -moottori ei tähän kuitenkaan kykene. Joustokielellä varustettuja vaihteita ei sitten ajeta auki ja ne eivät toimi käsikäyttöisinä lattialle kootuilla tilapäisradoilla.

Tilligin vaihde on mielestäni teknisesti rimpula — lähinnä kieliä kääntävän käyttötangon osalta. Ohut muovinen käyttötanko ei ole kovin pitkäikäinen. Käyttötanko voi katketa tai se ei jaksa pitää kielenkärkiä pystysuunnassa samassa tasossa kiskoprofiilin harjan kanssa. Olen nähnyt useamman vaihteen, jossa kielenkärki on korkeammalla kuin kiskonharja, jolloin pyöräkerta kolahtaa vaihteessa tai suistuu kiskoilta. Muovisen käyttötangon voi kuitenkin korvata painokytkentälevystä valmistetulla käyttötangolla. Jos valitsee Tilligin rakennussarjavaihteen, on sen koottava huolella — tässä on riskinä se, että vaihteen risteyksen kärki asettuu yläpinnaltaan vaihteen muita kiskojan korkeammalle.

Tillig Eliten kaltainen siro vaihde on myös asennettava ratapenkalle huolellisesti. Jos pohja on johonkin suuntaa kiero, niin vaihdekin asentuu kieroksi — siro vaihde antaa aina periksi toisin kuin romuluisemmat virkaveljensä. Tosin minkä tahansa vaihteen saa naulaamalla kyllä asentumaan kieroon. Lähtökohtaisesti asennusalustan on aina oltava suora.

Tilligin Elitessa on kuitenkin plussia enemmän kuin miinuksia — käyttötangon näpertäminenkään ei ole vaikea juttu. Eniten arvostan Tilligin vaihteessa sen mitoitusfilosofiaa, joka on ottanut huomioon käytännässä kaikki markkinoilla käytetyt kaksikiskojärjestelmien pyöräkerrat.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 19.04.2017 15:07

Kiitos PeS varsin kattavasta vastauksesta.
Tuo käyttötanko kannattanee siis korvata tukevammalla heti kättelyssä. Se ei ole paha jopi.
Samoin tuo kielten lukitus tukikiskoon ei muodostu ongelmaksi, koska olen hankkimassa näiden yhteyteen "Kobolttia", tai vanhaa kunnon Tortoisea.
Nämä ovat saatavuudeltaan ja laadultaan mielestäni hyviä vaihdemoottoreita. Ainakin koboltin saa suht pienellä vaivalla valjastettua myös DCC-käyttöön, koska muistaakseni johdoille on valmiit paikat. (Tai sitten valmiit paikat olivat risteyksen napaisuuden vaihtoa varten) Tortoisen sähköistä en osaa sanoa ollenkaan. Tosin oman ratani vaihteenohjaus tulee perinteisellä painonappiohjauksella operoitavaksi.

Onko tuo Tilligin kielen ja kiskon korkeusero siis "tyyppivika", vai onko kyse ollut maanantaikappaleista? Menisikö takuun piiriin?
Tuo vaihteen eri osien välinen korkeusheittely on tuttua myös Atlaksen code 83 -vaihteista. Itselläni on Atlaksia ainakin 4 ja 8 koossa, ja jälkimmäisiä vaivaa erinäiset ongelmat. Näissä vaihteen kielet ovat aavistuksen matalammat kuin tukikisko, aiheuttaen ärsyttävän töksähdyksen kalustossa pyöräkerran vaihtaessa kieleltä kiskolle. Myös, vaikka kieli on profiilia, on se melko rimpulan oloinen. Kielen nivellys on muutaman millin kymmenyksen sivussa kiskon keskilinjasta. Ei sinänsä estä kulkua, mutta visuaalisesti osuu silmään yllättävän selvästi, jos katselukulma on radan myötäinen.
Ylipäätään Atlaksen vaihteet eivät ole itsellenikään nousseet ylitse muiden. Tykkään Shinoharasta enemmän, vaikkei sekään täydellinen ole.

Nyt tosiaan ajattelin ottaa testiin Tilligin. Ainakin kuvissa, ja nyt edellisen postauksen myötä vaihde vaikuttaa lupaavalta. Hintaluokkakin on vain aavistuksen Shinoharaa korkeampi, joka on helppo hyväksyä paremman ulkonäön myötä.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja PeS » 19.04.2017 16:44

Samuelsson kirjoitti:
19.04.2017 15:07
Onko tuo Tilligin kielen ja kiskon korkeusero siis "tyyppivika", vai onko kyse ollut maanantaikappaleista?
Johtuu todennäköisesti kielien kärkien ja käyttötangon välyksestä. Välystä pienentämällä kielien kärjet asettuvat lähemmäksi käyttötankoa eivätkä pääse liikkumaan pystysyynnassa.
Samuelsson kirjoitti:
19.04.2017 15:07
Tykkään Shinoharasta enemmän, vaikkei sekään täydellinen ole.
Walthers/Shinohara tai Shinohara 83 on teknisesti parempi ja tukevampi. Yhtä siro se ei kuitenkaan ole kuin Tillig — Shinoharan työkalut ovat 1980-luvulta.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 19.04.2017 18:08

PeS kirjoitti:
19.04.2017 16:44
Johtuu todennäköisesti kielien kärkien ja käyttötangon välyksestä. Välystä pienentämällä kielien kärjet asettuvat lähemmäksi käyttötankoa eivätkä pääse liikkumaan pystysyynnassa.
Okei, no eipä tuon fiksaaminen sitten mahdottomalta vaikuta. Ylipäänsä ylikorkeiden kielenkärkien korjaaminen on helpompaa, kuin Atlaksessa olevien, vastaavasti liian matalien.
Oletuksena tosin olisi ettei Tilligin hintatason tuotteissa alunpitäenkään odottaisi olevan moisia virheitä. Vastaava Atlas on noin puolet halvempi kiinan tuotos, mikä osaltaan selittänee laadunvaihtelua.

Avatar
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa » 19.04.2017 22:18

Minun Santavaaran Fremomoduulissa on 12 kpl Tilligin Elite -vaihteita Conradin halpisvaihdemoottoreilla. Kymmenen vuoden aikana ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia vaihteiden toiminnassa eikä käyttötangoissa. Vähän askartelua vaihteet tarvitsevat, sammakko täytyy eristää katkaisemalla kiskot ja johtamalla sähkö vaihdemoottorin vaihtokytkimen kautta. Conradin moottoreilla se käy kätevästi. Conradin moottoreiden mukana tulee kaksi eri vahvuista teräslankaa, joilla käyttötankoa siirretään. Sopiva langan paksuus riippuu pöydän paksuudesta (= langan pituudesta). Paksu pöytä vaatii pidemmän ja jäykemmän langan (halk. 0.8mm) ja ohut pöytä ohuemman ja lyhyemmän langan (halk. 0.35mm). Omassa radassa kumpikaan ei toiminut, vaan sopivaksi osoittautui 0.6mm paksu lanka.

Muistelenko oikein, että sammakko on nykyään jo valmiiksi eristetty?

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 19.04.2017 23:31

Miten Eliten sähköistys siis on tehtaalla alunperin suunniteltu toimivan, mikäli risteyskappaletta ei ole eristetty kiskoista? Eikö se silloin aiheuta poikkeavalle raiteelle oikosulun, oli käytössä sitten DC tai DCC?
Tämä on nyt suurin epäilyksenaihe Tilligin kohdalla.

Mielenkiintoista on myös tuo että Conradin motit ajavat asiansa niveltämättömien vaihteenkielien kanssa. Olen aina kuvitellut ettei se käy päinsä, syistä jotka aiemmin mainittiin.

Mainittakoon että tapahtumissa "Santavaaraa" ihailleena huomioni on kiinnittynyt ensimmäisenä nimenomaan juuri ratapihan vaihteisiin. Ovat todella silmänruokaa!

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja PeS » 20.04.2017 12:49

Samuelsson kirjoitti:
19.04.2017 23:31
Miten Eliten sähköistys siis on tehtaalla alunperin suunniteltu toimivan, mikäli risteyskappaletta ei ole eristetty kiskoista? Eikö se silloin aiheuta poikkeavalle raiteelle oikosulun, oli käytössä sitten DC tai DCC?
Ennen muinoin Tilligin vaihde oli sähköistetty oheisen kuvan tapaan. Risteys sai sähkönsä kielenkärjen kautta tukikiskosta. Tällainen kytkentä ei kuitenkaan aiheuta oikosulkua, mutta DCC-järjestelmän kannalta kytkentä voi aiheuttaa ongelmia. Pyöräkertojen back-to-back pitää olla säädetty huolellisesti normin mukaisesti, jotta fillari ei kosketa samaan aikaan eri polariteetissa oleviin tukikiskoon ja kielenkärkeen vieriessään niiden välisestä urasta. Itse asiassa hyvin monet vaihteet olivat analogia-aikana kytketty tällä tavalla. Kun DCC yleistyi, muuttuivat kytkennät ns. DCC-ystävällisiksi, jolloin risteys on erotettu sähköisesti muusta vaihteesta ja sähkö syötetään risteykselle omalla johtimella ja risteyksen napaisuus vaihtetaan vaihdemoottorin ohjaamalla kytkimellä.

En tiedä, ovatko Tilligin vaihteet nykyisin jo DCC-ystävällisiä — Shinoharan vaihteet ovat. Jos eivät ole, niin silloin risteys pitää erottaa esim. lehtisahalla leikkaamalla vaihteesta ja juottaa risteykselle oma syöttöjohto. Tillig Elite -vaihteita esittevä teksti tosin antaisi ymmärtää, että homma olisi tehty valmiiksi jo tehtaalla: Tillig point-work is made ready for live frog wiring to be added, making the whole process of getting reliable running much easier.

Meidän kotiradalla on yhä käytössä tällä vanhanaikaisella tavalla kytketyt Walthers/Shinoharan vaihteet. Niitä ei voi muuttaa kovin helposti DCC-ystävällisiksi, koska kielipari on sähköisesti yhtä puuta. Onneksi uudet code 83 Shinoharat on tehty jo tehtaalla DCC-ystävällisiksi.

Kuva

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1032
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja ealab » 21.04.2017 08:48

Roco Code 83- vaihteiden käyttötangot muutettuina. Lujitemuovipiirilevyä. Tämä oikeastaan vain siksi, että sai tolkuttoman kielien avautumisen pienemmäksi, milli pois. Samalla edesauttoi Conrad- moottoreiden liikevaraa. Kun laittaa kielet kääntötankoon sopivilla ruuveilla, niin vaihde saa olla paikoillaan. Oikeanpuoleisessa on ruuvit vähän viilattuina. Pääasia on, ettei laipat nappaa. Näillä mitoilla pyöräkerrat menevät hyvin, kunhan sisämitta olisi 14,3-14,4, pääasiassa 14,4, näitä mittoja käytän. Tehdas- ja DIY-kalustossa. Joskus on tehdaskalustosta löytynyt "sanottavaa". Kotiradassani on kaikissa Roco- ja DIY-vaihteissa eristetty ja johdotettu "sammakko", risteys. Ps. Joskus ollut juttua vaihderisteystenkin päivittämisistä.
Liitteet
P9180767.JPG
P9180767.JPG (214.02 KiB) Katsottu 1094 kertaa

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1032
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja ealab » 21.04.2017 09:06

Yleensä kielen kontakti ei ole se paras. Usein kielen taakse kertyy jotain kulumisen ja puhdistusten jäljiltä. Siksi olisikin hyvä putsata myös kielten ja tukikiskojen välit.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja PeS » 21.04.2017 09:51

Kieltenkärkien sovittaminen lujitemuovista valmistettuun käyttötankoon vaikuttaa pätevältä — idea toimii todennäköisesti myös Tilligin vaihteissa. Kun rakensin vaihteita FastTracksin jigillä, niin kieltenkärjet juotetaan kuparipinnoitteiseen PC-levyyn. En ole ihan vakuuttunut tällaisen sovitteen pitkäikäisyydestä, vaikka tällainen onkin helppo toteuttaa. Juottamalla tehtyyn liitokseen kohdistuu joka tapauksessa jonkin verran vääntövoimaa — ajan myötä kielenkärki todennäköisesti irtoaa. Tosin eipä sen juottaminen paikoilleen ole kummmoinen homma. Kun kielenkärki on kiinni ruuvilla käyttötangossa, syntyy liitokseen luontaisesti välystä ja samalla ruuvi toimii nivelenä — kieli todennäköisesesti myös kääntyy vähemmällä voimalla.

Conradin vaihdemoottori ei jaksa kunnolla kääntää FastTracksin kaltaisen vaihteen kieltä puhumattakaan siitä, että kielenkärki pysyisi kunnolla kiinni tukikiskossa. Juottamalla tehty liitos siis vaatii myös enemmän voimaa vaihdemoottorilta. Pitänee kehittää FastTraksin kielisovitetta varten asennusklipare vaikka syövyttämällä.

Kuva[/URL]
Kuva[/URL]

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 21.04.2017 10:32

ealab kirjoitti:
21.04.2017 09:06
Yleensä kielen kontakti ei ole se paras. Usein kielen taakse kertyy jotain kulumisen ja puhdistusten jäljiltä. Siksi olisikin hyvä putsata myös kielten ja tukikiskojen välit.
Olen käsittänyt että Rocossa kielten virroitus muodostuisi noiden kielen nivelen alla olevien metallilevyjen kautta, eikä pelkästään kielenkärkien kontaktista kiskoon. Saatan toki olla väärässä.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja PeS » 21.04.2017 11:02

Samuelsson kirjoitti:
21.04.2017 10:32
Olen käsittänyt että Rocossa kielten virroitus muodostuisi noiden kielen nivelen alla olevien metallilevyjen kautta, eikä pelkästään kielenkärkien kontaktista kiskoon.
Asiahan näkyy selkeästi ealabin postaamista kuvista, eli Rocon vaihteiden kielet saavat sähkönsä juuri tuolla tavalla. Sen sijaan osa Pecon vaihteista saa sähkönsä kielen kärkien kylkeen kiinnitettyjen peltiliuskojen avulla. Kun kieli kääntyy tukikiskoa vasten, luiskahtaa kielen kärjen kyljessä oleva liuska tukikiskon alapinnalle syöttäen sähköä tätä kautta kielelelle. Yleensä tämä toimii vain jonkin aikaa — parempi järjestää sähkön syöttö kielelle jollain muulla tavalla.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 21.04.2017 11:09

Jonkinlaiset joustavat hyppylangat, juottaen kiskojen alapintaan pölkkyjen väliin voisi olla toimiva ja pitkäikäinen ratkaisu.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1032
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Tillig Elite code 83

Viesti Kirjoittaja ealab » 21.04.2017 22:17

No se. Pitää vain olla joustava, piilossa oleva silmukka. Vaikka olisi juotettu kiskon jalkaan. :)

Vastaa Viestiin