Walthers ja Atlas vaihteiden erot?

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.
Vastaa Viestiin
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Walthers ja Atlas vaihteiden erot?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 21.08.2016 12:03

Kellään kokemusta näistä jenkkivaihteiden eroista?
Itellä on Atlaksen code83 vaihteita, jotka ovat varsin päteviä, mutta törmäsin saksalaiskauppaan josta löytyy
myös Walthers code83 tuotteita. Näiden hinnat ovat n. kaksinkertaiset Atlakseen verrattuna.
Olikos niin että nämä Walthersit ovat Shinoharan vaihteita eri paketissa?

Minkälaisia teknisiä eroavaisuuksia näillä on? Onko Walthersit kenties kestävämpiä?

Pitäs lähiaikoina ostaa nippu raiteita, ja pohdin jos nämä olis jotenkin kannattavampi ostos.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Walthers ja Atlas vaihteiden erot?

Viesti Kirjoittaja PeS » 21.08.2016 18:37

Walthers/Shinohara code 83 on sama vaihde kuin Shinohara code 83. Englantilainen Scale Link on tuonut jo pitkään kyseisiä vaihteita Eurooppaan (ynnä muitakin Shinoharan kamoja). Vaihteiden hinta Englannista ostettuna on nykyisellä punnan kurssilla vähän edullisempi kuin Walthersilta USA:sta tilattuna. Scale Link on selvästi paketoinut vaihteet omiin pakkauksiinsa. Sattuipa juuri viime viikolla niin, että PRK:lla oli näytillä tuore Englannista hankittu satsi kyseisiä vaihteita.

Sanoisin, että Shinoharna code 83 on teknisesti ehkä paras valmisvaihde — lisäksi laaja valikoima. Vaihteet ovat DCC-ystävällisiä, kielet on jyrsitty profiilista ja kielisovite vaikuttaa tukevalta. Vaihteesta kulkevat sekä RP25-fillarit että NEM-fillarit. Risteys on profiilista. Kotiradallamme on vanhan polven Walthers/Shinoharoja, jotka on asennettu jo 1990-luvulla ja ne toimivat yhä. Kielenkärjen aukeama on melko suuri, joka voi häiritä jotain.

Atlaksen H0 Super-Track code 83 -vaihteet toimivat myös molempien pyörästandardien kanssa. Geometrisesti vaihde on samanlainen kuin Walthers/Shinohara code 83. Atlaksen vaihteessa on musta metallista valettu risteys, joka on aika möhkälemeinen. Risteykesen pohja on kuitenkin niin syvä, että siitä kulkevat myös syvälaippaiset NEM-pyörät — näinhän ei aina ole valetuilla risteyksillä varustettujen NMRA-vaihteiden kanssa.

Atlaksen vaihteessa on samankaltaiset pellistä prässätyt kielet kuin Pecon vaihteissa. Kielisovitteessa ei kuitekaan ole jousta, kuten Pecon vaihteessa. Vaihde muistuttaa vanhaa Rocon vaihdetta (ajalta ennen Roco Line -vaiheita). Rocolla ja Atlaksellahan oli aikoinaan yhteistyötä vaihteiden valmistuksessa, mikä näkyy. Atlas on sähköisesti hyvin yksinkertainen — risteyksen sähköistämistä varten on johdinta varten peräti valmis olake. Atlaksen pölkytys on hivenen sirompi kuin Shinoharan.

Jos pitäisi valita, niin valitsisin Shinoharan code 83 kielenkärjen suuresta avautumisesta huolimatta, mikä on pelkkä visuaalinen asia. Atlaksen heikkous on peltiset kielenkärjet ja visuaalisessa mielessä valettu risteys.

Jos valmisvaihteita pitäisi laittaa järjestykseen, niin oma ranking-listani on: 1. Shinohara code 82, 2. Atlas code 83, Peco code 75, Peco code 83 (risteyksessä laipan syvyyden rajoitus). Tilligin vaihteisiin en koskisisi kahden metrin kepilläkään. Hinta voi olla myös valintaa ohjaava tekijä.

Saksalaisen Weinertin vaihteen nousevat ylivoimaisesti listani kärkeen, jos rahasta ei tarvitse välittää — ne ovat kuitenkin hinnassaan aivan omassa luokassaan, kuten kaikki Weinertin tuotteet, mutta ei minulla ole varaa ostaa Mersuakaan, vaikka teknisesti se lieneekin hintansa väärti :D

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Walthers ja Atlas vaihteiden erot?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 21.08.2016 20:23

Kiitos. Taas tuli asiantunteva ja syväluotaava reportaasi kiitettävän lyhyellä odotusajalla.
Ajattelin käyttää noita Walthers/Shinoharan vaihteita ratani päälinjalla, ja sivuradoilla sekä ratapihoilla sitten Atlaksia.
Linjalla junat ovat pitkiä, raskaita ja kulkevat lujaa, joten linjavaihteisiin on ilmeisen syytä panostaa.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Walthers ja Atlas vaihteiden erot?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 21.08.2016 20:58

Tilligin vaihteisiin en koskisi kahden metrin kepilläkään
Kertoisitko vielä miksi näin?

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1032
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Walthers ja Atlas vaihteiden erot?

Viesti Kirjoittaja ealab » 21.08.2016 21:55

Katselin näiden vaihteiden kuvia, "Shino" näyttäisi olevan asiallisempi. Näistä on paljon keskusteltu, vuosien mittaan myös veturitallin, rautatieaseman ja -museon ao. sivuilla. Niitä on hankala alkaa etsiä, kun asiat tulee uudelleen esille. Muistan nuo PeS:n jutut. Kun niitä joskus luin ja kiinnosti. Ps. Olisiko hankalaa esim. "Shinon" vaihteisiin tehdä uusi käyttötanko, jolla saisi avautuman pienemmäksi. Roco:n vaihteissa onnistuu, milli pois ja näyttää vähän muulta.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Walthers ja Atlas vaihteiden erot?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 22.08.2016 09:09

Muistankos muuten nyt ihan väärin, vai oliko se juuri tuo Shinohara, jolla kiskoprofiili on mustattu valmiiksi?
Mikäli näin, selittänee sekin osaltaan korkeampaa hintaa. Mielestäni mustattu kisko on hyvännäköinen, eikä vaadi
enempiä maalauksia. Jos tuo oli juuri Shinoharan ominaisuus, se sinetöi sitten vaihteideni valinnan sen hyväksi.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Walthers ja Atlas vaihteiden erot?

Viesti Kirjoittaja PeS » 22.08.2016 10:12

Samuelsson kirjoitti:Muistankos muuten nyt ihan väärin, vai oliko se juuri tuo Shinohara, jolla kiskoprofiili on mustattu valmiiksi?
Kyllä ja ei. Walthers/Shinoharan code 83 -tuotteiden kiskoprofiilia ei ole tummutettu kemiallisesti — eikä ole englantilaisen Scale Linkin Eurooppaan maahantuomien Shinoharan vaihteiden profiilia. Saksalainen Micro Metakit on tuonut myös Eurooppaan Shinoharan code 83 -raidetarpeita, jotka taas olivat mustutettuja. Minulla on kuitenkin sellainen hytinä, että Micro Metakit olisi lopettanut Shinoharan vaihteiden maahantuonnin.

En ole koskaan kaivannut valmiiksi tummutettua kiskoprofiilia, koska olen halunnut päästä eroon ennen kaikkea pölkkyjen muovisesta fiiliksestä. Siksi olen maalannut ruiskulla kiskotuksen ennen sorastamista — samalla tulee maalattua myös kiskoprofiili. Netistä löytyy ohjeita vaihteiden ja kokonaisten metrikiskojen tummuttamisesta kemiallisesti, mikäli näin haluaa toimia — tehdään sopivankokoinen muovilaatikko, johon vaihde tai fleksi sopii ja upotetaan vaihde kemikaaliin. Tummutusaine ei vahingoita muovisia pölkkjyjä — eikä se vahingoita malleissa maalipintaa, mikä tekee mukavaksi sen käytön monissa kohteissa.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Walthers ja Atlas vaihteiden erot?

Viesti Kirjoittaja PeS » 22.08.2016 10:14

ealab kirjoitti:Olisiko hankalaa esim. "Shinon" vaihteisiin tehdä uusi käyttötanko, jolla saisi avautuman pienemmäksi.
En ole kokeillut, mutta viime viikolla pohdimme kerholla asiaa — näyttäisi kyllä onnistuvan melko helpostikin.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 213
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Walthers ja Atlas vaihteiden erot?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 22.08.2016 17:30

No en sitten ihan hakoteillä ollut.

Mites Pes tuon mustauksen kanssa, kun itellä ei ole siitä mitään kokemusta...
- Voiko tuolla "mustauskylvyllä" käsitellä useamman vaihteen peräjälkeen, vai hyytyykö aineesta
tehot nopeasti?
- Kestääkö mustaus mekaanista kulutusta ja liuottimia?
- Mikä on kemiallinen koostumus? Onko aine myrkyllistä esim. hengittää?
- Toimiiko kaikille metalleille?
- Kauanko mustaaminen kestää/vaihde, ja minkälainen prosessi on kokonaisuudessaan?

Eikös broidis myy jotain mustausainetta? Paljonkohan olisi syytä ostaa ~20 vaihteen käsittelyä varten?

Vastaa Viestiin