DM11 dieselkiskoautoista Kuubassa

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.
Vastaa Viestiin
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

DM11 dieselkiskoautoista Kuubassa

Viesti Kirjoittaja magnuken » 19.12.2015 00:11

Kävin joitakin vuosia sitten jälleen Kuubassa ja silloin sinne oli just hankittu suurin odotuksin heidän kovasti hapantunutta rautatiekalustoa uudistamaan Espanjan Ahlstomilta käytettyinä Suomen VR:n hylkäämiä DM11 (Mandoliino) diesel-kiskobusseja. Olivathan ne hulppean näköisiä siihen entiseen lähinnä höyrykalustoon puuvaunuineen ja vanhaan "lättäreitä" muistuttaviin busseihin verrattuna.

Mutta eivät tahtoneet toimia sikäläisessä ilmastossa ja huoltokulttuurin piirissä, useinkin se DM11 hyytyi matkan varrelle ja sitten ootettiin jopa 1/2 vuorokautta korvaava höyryä. Ilmeisesti kuubalaiset saivat ne myöhemmin hieman varmempitoimiviksi.

Kuitenkin sinne tilattiin sitten näitä epäonnen DM11 kiskobusseja korvaamaan 300 kpl venäläisiä Muromin valmistamia dmus kahden vaunun kiskobusseja. Ne tuntuvat huomattavasti tekniikaltaan yksinkertaisempina hyvin pelaavan. Niistä DM11 kiskobusseista on sittemmin siellä tehty ihan tavallisia moottorittomia vaunuja esim. dieseleiden ja höyryjen vedettäväksi.

Olen lähdössä helmikuussa 2016 Kuubaan ja täytyy jälleen tsekata mitä niiden rautateille kuuluu.

eemeli113
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 29.11.2015 12:37

Re: DM11 dieselkiskoautoista Kuubassa

Viesti Kirjoittaja eemeli113 » 20.12.2015 00:34

Onko tosiaan niin että Mandolinoista on otettu moottorit veks? Paino on varmaan pudonnut huomattavasti... En juuri nyt muista että lähtikö koko katras Kuubaan vai lähtikö vain osa kalustosta, jolloin loput ovat saaneet kokea hitsipillin Alsthomilla.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: DM11 dieselkiskoautoista Kuubassa

Viesti Kirjoittaja magnuken » 27.12.2015 20:18

Kyllä näin on. Ne Ahlstomin DM11 kiskobussit olivat aivan liian modernaja ja siten monimutkaisia Kuuban hyvin vanhakantaiseen rautatiekulttuuriin. Mutta kun ne muutettiin vaunuiksi saatiin edes jotakin hyötyä niistä. Täällä yksi juttu asiasta:

http://www.ferrolatino.ch/en/news/cuba/

Mutta ne venäläiset Muromin uudet Dmus kiskobussit tuntuvat kaikessa yksinkertaisuudessaan sentään toimivan. Nehän vastaavat likipitäen meikäläisten vanhoja lättähattuja (paitsi muotoiluiltaan, ne ovat moderneja)!

Oli kyllä aika veikeän näköistä kuin ikivanha höyry matkalla Havannasta Santiago de Cubaan veti joukon tavanomaisia vaunuja mutta lisäksi muutamaa vaunuiksi muutettuja entisiä Mandoliinoja. Toki, onhan siellä Kuubassa nykyään pääosin käytössä dieselvetureita, mutta aina silloin tällöin ilmeisesti öljypulan takia joutuvat turvautumaan höyryihin.

Kuubassa ilmeisesti ainoa sähköistetty rautatieosuus on noin 90 km pituinen linja Havannasta Matanzasiin ja tätäkin operoidaan hyvin vanhalla kalustolla, sieltä 1920 luvulta alkaen.

Yritän ottaa kuvia "Mandoliino" ilmiöstä nyt helmikuussa 2016 kun lähden jälleen Kuubaa kiertelemään. Parin aikaisemmin Kuuban reissuni kuvia laitoin sinne "vaunut.org" sivustolle ja ostin jopa sieltä sitä lisätallenustilaa, mutta suuressa viisaudessaan sivuston ylläpito sensuroi koko joukon kuviani siellä "asiaankuulumattomina". Eli en ikinä enää sinne "huuhaasivustolle" mitään rautatiereissukuviani tallenna! Pitäköön omassa pienessä ympyröissään sivustonsa!

EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 298
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: DM11 dieselkiskoautoista Kuubassa

Viesti Kirjoittaja EMD F7 » 28.12.2015 18:31

Ahaa Dm11 on vaihdettu DB:n käytetyt telit. Aika sovitteleminen siihen joutuu varmaan sovittamaan keskiötapin tai asentamaan kuulakehän. Oikeastaan vaan pelkkä kori jää jäljelle:

Those diesel railcars of the Dm11 class which are still extant (originally built by Alsthom for Finland) are being converted at Caibarién into coaching stock. They are fitted with bogies, sourced from ex-DB and ex-DR (FRG and GDR) coaches, and traditional shackle couplings for connection to locomotives. The windows are being converted as well so that the coaches can be used without working air-condition. There will also be new seating fitted, allowing for a higher capacity per vehicle.
(Source: Vanguardia)

No vaunut.org on vähän niin ja näin sivusto. Kaipais enemmä elämää nähneitä herrasmiehiä valvojiksi ja luomaan yhteishenkeä.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija