Maailman suurin pienoisrautatie

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Moderators: jhr, Hermanni

User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Maailman suurin pienoisrautatie

Post by Jaska »

Tulipa bongattua Hampurissa maailman suurin pienoisrautatie, miniatur wunderland. No koko teki vaikutuksen ainakin 6v. poikaani. Itse tykkäsin joistakin oivalluksista, mutta olihan siellä vähän "liikaa liikkuvia osia" ja vilkkuvaloja meikäläisen makuun.

Valaistus piti oikein tarkistaa huolella. Se perustui loitepuktiin, joita oli aina kolme rinnakkain. Yksi valkoinen ja yksi sinisellä kalvolla verhottu ja yksi punaisella kalvolla verhottu. Kaikissa oli himmennyssysteemi ja tietokonehan se varmaan nekin ohjasi. Siellä tuli aina noin vartin välein yö. Valkoinen loisteputki himmeni ja punaista tuli ikäänkuin ilta-auringoksi sekaan. Sitten tuli vielä "sininen hetki" sinisen putken kirkastuessa ja muitten sammuessa. Lopuksi sininenkin himmattiin täydeksi pimeydeksi. Tai ei täydeksi sentään. Siellä lienee jotain 250 000 valoa... :D

Koko hoito toimii tietokoneiden ohjauksessa ja kävijä voi töniä nappeja, joista tapahtuu jotain jännää, kuten hiihtohissi lähtee päälle tai tuulivoimala tms. tms.

Suosittelen, mutta ei kannata odottaa mitään "fine scale" näkevänsä. Mm. vaihdemoottoreita on pinta-asennuksena eivätkä ne juuri silmää hivele. Tosin eri huoneissa on eri lailla tehtyä. Joissain on Märkliniä ja joissain tasavirtaa.

Melko erikoinen juttu oli myös vesiallas, jossa seilaa oikeita kauko-ohjattavia laivoja. Vettä on kuutiotolkulla ja mm. vuorovesi-ilmiö toimii esikuvaa jäljitellen. Heidän nettisivuilla väitetään, että ne on kehittäneet jonkin mullistavan tietokoneohjauksen niille laivoille, mutta kyllä olin näkevinäni kulissien lomassa pyörivän kauko-ohjainta käyttelevän hepun hoitavan homman... Vesi näyttää luonnottoman läpinäkyvältä tosin. Oikeassa vedessähän ei parhaimmillaankaan ole näkyvyyttä kuin jotain 30m mikä ei skaalaan muutettuna ole kovin raikasta vettä. Tuolla vesi oli kuin lasia.

Todella hieno oli myös heidän näkemyksensä Skandinaviasta. Tosin ymmärrettävistä syistä Suomi-kalusto puuttuu täysin. Luminen maisema oli tehty näyttävästi valkoisesta väristä jossa kimaltelee ilmeisesti jonkinmoisia piniä lasikiteitä melko upean näköisesti.
Pkh
Ratavartija
Posts: 45
Joined: 04.02.2007 10:24

Post by Pkh »

User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Post by Jaska »

Pkh wrote:Ilmeisesti tämä.

http://www.youtube.com/watch?v=gLG2K1gYB9A
Juu sama paikka.

Nettisivulla lisää videoita ja kuvia
http://www.miniatur-wunderland.com/
Juice93

Re: Maailman suurin pienoisrautatie

Post by Juice93 »

Taisi olla hienokin paikka?
Oliko halli muuten iso... Luulisi ainakin videon perusteella...
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Re: Maailman suurin pienoisrautatie

Post by Jaska »

No tuolla http://www.miniatur-wunderland.com/exhi ... and-facts/ kerrotaan faktoja. Lattia-alaa näyttäisi olevan 4000m² ja rataa jotakin 9000m tai yli, koska nehän laajentaa koko ajan. Kyllä siellä kannattaa käydä, joskin enempi on satsattu määrään, kuin laatuun. Itse tykkäsin erityisesti lumisesta osuudesta. Lumi kimalsi juuri, kuten oikea lumikin kimaltaa. Myöhemmin luin muistaakseni jostain, että lumimassan seassa on jotain lasimurskaa... :shock: No onneksi siihen ei ole tarkoituskaan koskea.
Thomson

Re: Maailman suurin pienoisrautatie

Post by Thomson »

Kivan kokonen. Siinä is vaa yhelle ohjaajalle töitä... :lol:
jartsa

Re: Maailman suurin pienoisrautatie

Post by jartsa »

Thomson wrote:Kivan kokonen. Siinä is vaa yhelle ohjaajalle töitä... :lol:
Taitaa tietokone hoitaa nuo ohjaukset...Yksi ohjaaja hoitaa tietokoneen. :mrgreen:
pasi
Matkustaja
Posts: 7
Joined: 06.11.2007 14:36

Re: Maailman suurin pienoisrautatie

Post by pasi »

Sain vaimoltani joululahjaksi "behind the scenes"-kierroksen wunderlandiin ja pari viikkoa sitten tuli käytyä Hampurissa tämäkin ihme tsekkaamassa. Tuo kierros on kertakaikkiaan suositeltava, jos sinne on menossa. Englanninkielinen kierros järjestetään n. kerran päivässä ja se pitää varata ennakkoon. Kierros kestää n. tunnin ja avaa tuon massiivisen radan teknisen toteutuksen ja taustat aivan eri tavalla kuin pelkkä normaalikäynti. Opastaja oli asiantunteva ja meidän kierroksella oli vain minä ja vaimoni, joten sain tyhjentävät vastaukset kaikkiin kysymyksiinkin.
Aika huima lentokenttäosa rullaavine,nousevine ja laskevine koneineen on juuri valmistumassa ja jo toiminnassa. Tuo laivojen ohjaus on vielä RC-varmistuksen varassa mutta heillä on oikeasti jonkinlainen sovellettu "miniGPS"-systeemi laivoillekin :shock:
Kaikki maastototeutukset eivät tietenkään ole "fine scale"- tasoa, mutta pelkkä radan koko ja mittasuhteet on vaikuttavat. Jos tuon tekisi John Allenin tyyliin, niin valmista ei varmaan tulisi ikinä... Tuolla ohjaamossa oli tietokoneojaus mutta useammalle operaattorille tuntui silti hommaa riittävän, mielenkiintoista oli seurata saksalaisen ripeää "troubleshootingia".
Kannattaa käydä katsomassa. Vinkiksi matkustaville: Tampereelta pääsee Ryanairilla edullisesti ja nopeasti Bremeniin, jonka kentältä on sitten heti jatko-bussikuljetus Hampuriin. (Matka bussilla Bremen-Hampuri hiukan yli puolitoista tuntia, junalla noin tunti)
Bisneksenä tuo alunperin hullu idea tuntuu toimivan hyvin. Nyt ei ollut totisesti mikään sesonkiaika mutta kävijöitä riitti tasaisena virtana, suunnitelmissa on kuulemma aloittaa laajentuminen seuraaviin kerroksiin lähiaikoina. Muita euroopan maita on tulossa ratoina aikaisempien lisäksi. Kaupassa oli jonkinverran saksankielistä lehti- ja kirjamatskua sekä rakennuksia ja autoja myynnissä. Hintataso oli edullinen. Rullaavaa kalustoa ei juurikaan ollut.
Myös ravintolapuoli löytyi, kyllähän sitäkin tarvitaan koska äkkiseltään tuolla muutama tunti vierähtää.


t: Pasi Kiiski
jartsa

Re: Maailman suurin pienoisrautatie

Post by jartsa »

MiWuLa:ssa sitä kiskoa on jotain n.20km verran...
Ratakierros lienee 10 minuutin luokkaa??
Aika hienot tietokonepatterit on ohjaamassa koko tätä systeemiä(n.30 tietokonetta oli mainittu).Nykyisin kait niitä on jo tupla määrä?
Psi
Lämmittäjä
Posts: 331
Joined: 24.02.2007 12:32

Re: Maailman suurin pienoisrautatie

Post by Psi »

pasi wrote:Sain vaimoltani joululahjaksi "behind the scenes"-kierroksen wunderlandiin ja pari viikkoa sitten tuli käytyä Hampurissa tämäkin ihme tsekkaamassa. Tuo kierros on kertakaikkiaan suositeltava, jos sinne on menossa. Englanninkielinen kierros järjestetään n. kerran päivässä ja se pitää varata ennakkoon. Kierros kestää n. tunnin ja avaa tuon massiivisen radan teknisen toteutuksen ja taustat aivan eri tavalla kuin pelkkä normaalikäynti. Opastaja oli asiantunteva ja meidän kierroksella oli vain minä ja vaimoni, joten sain tyhjentävät vastaukset kaikkiin kysymyksiinkin.
Aika huima lentokenttäosa rullaavine,nousevine ja laskevine koneineen on juuri valmistumassa ja jo toiminnassa. Tuo laivojen ohjaus on vielä RC-varmistuksen varassa mutta heillä on oikeasti jonkinlainen sovellettu "miniGPS"-systeemi laivoillekin :shock: --
Itse kävin vaimon kanssa tuolla kanssa pari viikkoa sitten. Etukäteen varasin sisäänpääsyn netistä, sillä tavalla pääsee jonon ohi -- mentiin vaan vissiin väärästä ovesta mutta aamutuimaan ei massivisia jonoja ollut. Englanninkielistä kulissien taakse -kierrosta ei tosiaankaan saa joka päivälle -- se piti puhelimitse varata etukäteen mutta meidän käyntipäivälle sellaista ei järjestetty. Tilasin sitten pääsyn saksankieliselle. Perillä ikävä yllätys kun varausta ei ollutkaan missään. Pääsin kyllä muutamien tuntien päästä alkavalle saksankieliselle kierrokselle, mutta informatiivinen opas puhui kun konekivääri, meikäläisen heikolla saksan kielen taidolla ei saanut kun muutamasta sanasta kiinni. Kysymäänkään ei juuri päässyt, kun joukossa oli yksi AD-HD-lapsi jolla oli kyselykausi :( Silti suosittelen kiertokäyntiä kulissien taakse. Ratahan ei ole yhtä isoa silmukkaa vaan koostuu useammasta erillisenä ajetusta osasta. Ymmärsin että "Kanaalitunneli" joka meni lattialla lasikannen alla yhdisti periaatteessa (Keski-) Euroopan USA:aan mutta USA:n junilla ei tietysti euroopassa ajettu eikä päinvastoin, koska keskieurooppaa kuvaavalla osuudella on kolmikiskojärjestelmä, USA:ssa ja Skandinaviassa kaksikisko. Junat siis vain kävivät toisella puolella kääntymässä -- näin ymmärsin.

Pasi: Selvisikö sulle miksi siellä vesialtaalla on niitä magneetteja? Jotenkin ymmärsin että juuri voimakkaiden magneettien vuoksi kulisiien taakse-kierroksen yhdelle Skandinavia-osuudelle ei olisi päässyt sydämentahdistajan kanssa.

Mielenkiintoinen yksityiskohta oli ohjaamon yksi monitori joka näytti lämpötiloja ympäri rataa ja ravintolamaailmaa. Skandinaviassa on selvästi kylmempää, kun siellä on se vesiallas ja vesi on jäähdytettyä haihtumisen vähentämiseksi :)

Ravintolamaailmasta vielä että perusruokaa oli tarjolla varsin kohtuuhintaan, ei missään vaiheessa tullut tunnetta "rahastamisesta". Niitinlaskija-mallirakentaja tuskin saa MiWuLa:sta mitään irti -- mutta eihän sitä ole niitinlasijoille ole tehtykään vaan suurelle yleisölle. Mielenkiintoinen paikka joka tapauksessa.

pekka
pasi
Matkustaja
Posts: 7
Joined: 06.11.2007 14:36

Re: Maailman suurin pienoisrautatie

Post by pasi »

Vesialtaan reunoissa olevat magneetit oli tarkoitettu helpottamaan loppulähestymistä laivojen laituriinajoa varten. Magneetti "imaisee" laivan kiinni kaijaan. Eurooppa-osioilla oli kaksikiskojärjestelmää ja märklinin kolmikiskoa. Opas sanoi että he ajavat pääasiassa kaksikiskoilla koska märklinin veturien virroituslaahaimet kuluvat melko nopeasti wunderlandin ajomäärillä. Näytti malliksi yhden johon oli kulunut melkoinen ura keskelle.
Kalusto on muuten normikalustoa eri valmistajilta ja toimii hyvin. Sanoi että tärkeintä on antaa niitten jäähtyä kunnolla ajorupeamien välissä. Systeemissä onkin jumalaton määrä piilotettua ratapihaa ja kiskoa. Vähän aikaa sitten olikin kuulemma ollut oikea "pienoistulipalon" alku lavastetun lisäksi kun yksi Faller car systemin auto oli ruvennut sulamaan ja savuamaan.
Radan yksityiskohdat ja viimeistely ei ehkä tyydytä "niitinlaskijoita" mutta teknisen toteutuksen suhteen sieltä saa kyllä hyviä ideoita monenkin tyylin harrastaja.
Ja tietysti tuo koko ja mittasuhteet on nähtävyys sinänsä. Myös vuorokaudenaikojen vaihtuminen on toteutettu hyvin.
jartsa

Re: Maailman suurin pienoisrautatie

Post by jartsa »

Tässähä olisi meikäläisille haaste,tänne samankaltainen.. :?:
Juke
Konduktööri
Posts: 54
Joined: 10.01.2009 21:27

Re: Maailman suurin pienoisrautatie

Post by Juke »

Moi,

en ole käynyt Hampurissa enkä tässä linkin paikassakaan, mutta kuvien ja videoiden perusteella täällä on näkemistä jo detaljointiin liittyen:

http://www.railzminiworld.com/ENGindex.htm

Paikkanahan tuo on paljon pienempi, vain 535 m2, raidetta 2,3km ja junia ohjaa "vain" 23 tietokonetta.

Image
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Re: Maailman suurin pienoisrautatie

Post by Jaska »

Tarkoitus olisi mennä nyt syyslomalla (viikon päästä) tsekkaamaan Berliinin LOXX. Varmaan ihan hieno sekin. http://loxx-berlin.de/
Psi
Lämmittäjä
Posts: 331
Joined: 24.02.2007 12:32

Re: Maailman suurin pienoisrautatie

Post by Psi »

Jaska wrote:Tarkoitus olisi mennä nyt syyslomalla (viikon päästä) tsekkaamaan Berliinin LOXX. Varmaan ihan hieno sekin. http://loxx-berlin.de/
Kannattaa mennä tuollakin kierrokselle kulissien taakse. Pääsee näkemään työpajat jne..

pekka