Aloitteleva harrastaja kyselee.

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 26.08.2015 00:15

ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.

ATH
Konduktööri
Viestit: 64
Liittynyt: 07.07.2015 19:11

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja ATH » 26.08.2015 14:28

Samuelsson kirjoitti:
ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
Mä käytän tota systeemiä ja on se ihan hyvä... Tietty vaunuiksi PIKOn tekeleet on parempia.
Tuo tekniikan kannalta vaati paljon kääntöä ja vääntöä mutta kyllä se lopulta (ainakin jossain määrin) toimii.
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja PeS » 26.08.2015 15:32

ATH kirjoitti:
Samuelsson kirjoitti:
ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
Mä käytän tota systeemiä ja on se ihan hyvä... Tietty vaunuiksi PIKOn tekeleet on parempia.
Tuo tekniikan kannalta vaati paljon kääntöä ja vääntöä mutta kyllä se lopulta (ainakin jossain määrin) toimii.
Sotket siis samaan rataan Märklinin kolmikiskojärjestelmän ja Fleischmannin kaksikiskojärjestelmän raidetarpeita?

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 553
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja Jaska » 26.08.2015 18:41

Itse käyttäisin mieluitn yhtä merkkiä kauttaaltaan. Jos jostain syystä pitäisi olla useampaa merkkiä, varmistaisin, että ne ovat sähköiseltä toimintatavaltaan, geometrialtaan ja ulkonäöltään hyvin lähellä toisiaan.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 26.08.2015 18:50

ATH kirjoitti:
Samuelsson kirjoitti:
ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
Mä käytän tota systeemiä ja on se ihan hyvä... Tietty vaunuiksi PIKOn tekeleet on parempia.
Tuo tekniikan kannalta vaati paljon kääntöä ja vääntöä mutta kyllä se lopulta (ainakin jossain määrin) toimii.
SUOSITTELET yhdistelmää, joka toimii "lopulta jossain määrin".
Anna mun kaikki kestää...

ATH
Konduktööri
Viestit: 64
Liittynyt: 07.07.2015 19:11

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja ATH » 26.08.2015 20:30

Samuelsson kirjoitti:
SUOSITTELET yhdistelmää, joka toimii "lopulta jossain määrin".
Anna mun kaikki kestää...
No jos on rakentaja tyyppiä niin joo...
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 26.08.2015 20:43

ATH kirjoitti:
Samuelsson kirjoitti:
SUOSITTELET yhdistelmää, joka toimii "lopulta jossain määrin".
Anna mun kaikki kestää...
No jos on rakentaja tyyppiä niin joo...
Eli jos on notkeaa tyyppiä niin puuhun kannattaa kiivetä p*rse edellä?

ATH
Konduktööri
Viestit: 64
Liittynyt: 07.07.2015 19:11

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja ATH » 26.08.2015 21:13

Samuelsson kirjoitti:
ATH kirjoitti:
Samuelsson kirjoitti:
SUOSITTELET yhdistelmää, joka toimii "lopulta jossain määrin".
Anna mun kaikki kestää...
No jos on rakentaja tyyppiä niin joo...
Eli jos on notkeaa tyyppiä niin puuhun kannattaa kiivetä p*rse edellä?
Käytä järkeä. Ei se yhdistelmä N O I N mahdoton ole.
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 26.08.2015 21:32

ATH kirjoitti: Käytä järkeä. Ei se yhdistelmä N O I N mahdoton ole.
Kehotat minua käyttämään järkeä?
Se, että olet käyttänyt Fleischmannin raiteita, ja onnistunut jollain vippaskonstilla yhdistämään ne Märklin-raiteisiin, ei tee siitä A: toimivaa, B: suositeltavaa kombinaatiota kenellekään. :roll:
Viimeksi muokannut Samuelsson, 02.04.2017 09:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja ealab » 26.08.2015 22:13

Hmmh! Ollut joskus juttua muovipenkallisesta Märklin-raiteesta. Ja siitä, miten se voidaan helposti tehdä 2-kiskosysteemilläkin toimivaksi. Vaikka olisi Nuuttipukin tuomaa. :)

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 27.08.2015 00:08

ealab kirjoitti:Hmmh! Ollut joskus juttua muovipenkallisesta Märklin-raiteesta. Ja siitä, miten se voidaan helposti tehdä 2-kiskosysteemilläkin toimivaksi. Vaikka olisi Nuuttipukin tuomaa. :)
Kyllä. Kaikki on mahdollista. Mutta kuinka järkevää, kannattavaa tai suositeltavaa, on tyystin eri asia.
Mikäli jollakulla on palava halu ajaa Märklinin nastaraiteilla DC-vehkeillä, ei minulla ole mitään sitä vastaan. Kun tällaista metodia aletaan markkinoida muille harrastajille, vähintäänkin kyseenalaisin perustein, en näe siinä järjen, logiikan tai minkään muunkaan hiventä.

ps. Kannattaa hakea Trix:n raiteita. Samaa kamaa kuin Märklin mutta jo valmiiksi DC!

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 348
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 27.08.2015 20:34

ealab kirjoitti:Hmmh! Ollut joskus juttua muovipenkallisesta Märklin-raiteesta. Ja siitä, miten se voidaan helposti tehdä 2-kiskosysteemilläkin toimivaksi. Vaikka olisi Nuuttipukin tuomaa. :)
Märklinin penkallinen C kisko on samaa kuin Trixin kisko josta vain puuttuu keskinastoitus.
Trixin kiskossa on siis samat paikat (syvennykset) keskinastoitukselle kuin Märklinin kiskossakin, eli tulevat ilmeisesti täysin samalta tehtaalta.
Märlkinin C kiskossa vain on kummatkin kiskot sähköisesti yhteydessä toisiinsa, kun taas osa K kiskoista on eristyksissä toisistaan (ja voi käyttää sellaisenaan 2 kisko systeemeissä).
Ylläpito

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 106
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja kari-g » 27.08.2015 23:40

Mitä tulee TRIXin C-kiskoon, niin täällä http://www.trix.de/de/produkte/trix-c-g ... kmale.html sanotaan (vapaasti suomentaen), että
"C-raiteessa on muovinen penkka ja uushopeaiset täysprofiiliset kiskot. Kiskoprofiilin korkeus on 2,1 mm vastaten code 83:a. C-raide soveltuu kalustolle, joissa on NEM:in tai RP25:n mukaiset eristetyt pyörät."
Vastaavaa selvitystä ei Märklinin puolelta löytänyt.

//kari

Avatar
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa » 28.08.2015 15:34

Itse asiassa Märklinin C-raiteissa on aivan eri kisko kuin Trixin C-raiteissa. Märklinin kisko on ruostumatonta terästä ja profili on code 90, 2,3mm

Juha

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja PeS » 28.08.2015 23:35

JuhaTelimaa kirjoitti:Itse asiassa Märklinin C-raiteissa on aivan eri kisko kuin Trixin C-raiteissa. Märklinin kisko on ruostumatonta terästä ja profili on code 90, 2,3mm.
Märklin on käyttänyt teräskiskoa jo K-kiskoissaan. Syynä tähän on se, että kolmikiskoveturin laahain aiheuttaa kitkaa — tämä vaikutus poistetaan käyttämällä teräskiskoa, jonka "pito" on selvästi parempi kuin uushopeakiskossa. Teräskiskoa, mutta myös teräsrenkaisia pyöriä käytetään samasta syystä protoscale-luokassa, koska näissä vetureissa ei käytetä kitkarenkaita.

Tuntuu oudolta, että Trixin ja Märklinin vaihteet olisi mitoitettu samalla tavalla, koska NEM/RP25 pyöräkertojen mitoitus on hyvin erilainen kuin Märklinin omien pyöräkertojen. En tunne Märklinin osalta asiaa, koska en ole C-vaihteita koskaan mittaillut. Tämä on kuitenkin helppo todentaa ja tehdä vertailu Trixin vaihteiden mitoitukseen.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija