Aloitteleva harrastaja kyselee.

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1081
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja ealab » 29.08.2015 09:58

Kiskomateriaaliasiaan voi vaikuttaa myös kisko-pyöräkontaktit. Kun rautakiskoja on pari, "samaa puuta", niin niiden kontakti riittänee Mä-systeemissä. 2-k systeemissä on vain yksi kisko hoitamassa yhtä "napaa". Siksi ehkä Uh, sähköjohtokyvyn ja metallivärinsä takia?. Nämä kaipailevat putsausta silloin, tällöin, kuten yleensä 2-k--kiskot, on myös havaittu Mä-C-kiskojenkin putsaustarve.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 773
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja PeS » 29.08.2015 10:29

ealab kirjoitti:Kiskomateriaaliasiaan voi vaikuttaa myös kisko-pyöräkontaktit. Kun rautakiskoja on pari, "samaa puuta", niin niiden kontakti riittänee Mä-systeemissä. 2-k systeemissä on vain yksi kisko hoitamassa yhtä "napaa". Siksi ehkä Uh, sähköjohtokyvyn ja metallivärinsä takia?. Nämä kaipailevat putsausta silloin, tällöin, kuten yleensä 2-k--kiskot, on myös havaittu Mä-C-kiskojenkin putsaustarve.
Kaksikiskojärjestelmässä yleisin kiskomateriaali on uushopea — ilmeisesti hyvän sähkönjohtamiskyvyn ja kohtuullisen vähäisen puhdistustarpeensa vuoksi. Kaksikiskojärjestelmässä käytetään myös kiskomateriaalina terästä (muistaakseni myös jopa ruostumatonta terästä) — erityisesti fine scale -mittakaavoissa. Myös fosforipronssista valmistettua kiskoprofiilia on olemassa hyvän sähkönjohtokyvyn ja värinsä vuoksi.

Laadukkaimpien pyöräkertojen (erityisesti vetureiden) pyöränrenkaat valmistetaan uushopeasta tai teräksestä. Massavalmistajien pyöränrenkaat ovat yleensä niklattua messinkiä. Uushopea on tunnetusti kallis materiaali. Messingistä valmistettuja pyöriä ei pitäisi käyttää virroittavina pyörinä — ne likaantuvat äärimmäisen nopeasti.

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 349
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 06.09.2015 22:45

PeS kirjoitti:En tunne Märklinin osalta asiaa, koska en ole C-vaihteita koskaan mittaillut. Tämä on kuitenkin helppo todentaa ja tehdä vertailu Trixin vaihteiden mitoitukseen.
Kuvassa Trixin vaihde altapäin jossa näkyy Märklin keskinastoituksen paikka.
Liitteet
20140404_Trix_C_Weiche.png
20140404_Trix_C_Weiche.png (1011.07 KiB) Katsottu 1053 kertaa
Ylläpito

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 773
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja PeS » 08.09.2015 10:36

Jos Trixin penkan alla on asennuskolot Märklinin keskinastoitusta varten, niin se tietty osoittaa sen, että samaa penkkaa käytetään kummankin brändin tuotteissa. Se ei kuitenkaan osoita sitä, että vaihteiden mitoitus olisi sama. Sehän jo tiedetään, että Trixin ja Märklinin vaihteissa on erilaiset kiskoprofiilit.

Toiminnan ja yhteensopivuuden kannalla olennaista on se, miten vaihde on mitoitettu. Trixin vaihde mitä ilmeisimmin vastaa NEM-normin mittoja, jotka näkyvät oheisessa taulukossa. Asian ydin tässä keskustelussa on kuitenkin se, poikkeako Märkilin mitoitus taulukon mitoista vai ei. Se selviää vain mittaamalla.

Kuva

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 349
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 08.09.2015 21:50

Tuo Märklinin C-kisko ei ole oikeastaan NEM 340 eikä täysin Nem 310 kiskoakaan.
Laipan maksimisyvyys (H mitta) Märlinin C kiskossa on 1.2mm (vastaa Nem 310 mitoitusta) ja "F mitta" 1.5mm (Nem 310 1.3mm ja Nem 340 1.7mm).
Onko tässä sitten hivuttauduttu pikku hiljaa lähemmäksi NEM 310 mitoitusta koska jos kiskoprofiili olisi 2.3mm pitäisi teoriassa laipalla olla enemmän tilaa kuin 1.2mm?
Risteyskohdassa oleva ohjainkisko on penkassa yhtä valua penkan kera jotenka se on varmaan sama niin Trixillä kuin Märklinillä (muutehan ei voisi samaa penkkaa käyttääkkään).
Viime vuosituhannen (Märklinin) vanhempi kalusto, tuppaa pyörä vähän nousemaan C-kiskon vaihteen (risteyksen) kohdalla...
Ylläpito

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija