Kolmikiskoraiteen muuntaminen kaksikiskokäyttöön (Märklin)

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: 3-kiskoraiteen muunto 2-kiskokäyttöön

Viesti Kirjoittaja ealab »

Hmmh! Ollut joskus juttua muovipenkallisesta Märklin-raiteesta. Ja siitä, miten se voidaan helposti tehdä 2-kiskosysteemilläkin toimivaksi. Vaikka olisi Nuuttipukin tuomaa. :)
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: 3-kiskoraiteen muunto 2-kiskokäyttöön

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

ealab kirjoitti:Hmmh! Ollut joskus juttua muovipenkallisesta Märklin-raiteesta. Ja siitä, miten se voidaan helposti tehdä 2-kiskosysteemilläkin toimivaksi. Vaikka olisi Nuuttipukin tuomaa. :)
Kyllä. Kaikki on mahdollista. Mutta kuinka järkevää, kannattavaa tai suositeltavaa, on tyystin eri asia.
Mikäli jollakulla on palava halu ajaa Märklinin nastaraiteilla DC-vehkeillä, ei minulla ole mitään sitä vastaan. Kun tällaista metodia aletaan markkinoida muille harrastajille, vähintäänkin kyseenalaisin perustein, en näe siinä järjen, logiikan tai minkään muunkaan hiventä.

ps. Kannattaa hakea Trix:n raiteita. Samaa kamaa kuin Märklin mutta jo valmiiksi DC!
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: 3-kiskoraiteen muunto 2-kiskokäyttöön

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

ealab kirjoitti:Hmmh! Ollut joskus juttua muovipenkallisesta Märklin-raiteesta. Ja siitä, miten se voidaan helposti tehdä 2-kiskosysteemilläkin toimivaksi. Vaikka olisi Nuuttipukin tuomaa. :)
Märklinin penkallinen C kisko on samaa kuin Trixin kisko josta vain puuttuu keskinastoitus.
Trixin kiskossa on siis samat paikat (syvennykset) keskinastoitukselle kuin Märklinin kiskossakin, eli tulevat ilmeisesti täysin samalta tehtaalta.
Märlkinin C kiskossa vain on kummatkin kiskot sähköisesti yhteydessä toisiinsa, kun taas osa K kiskoista on eristyksissä toisistaan (ja voi käyttää sellaisenaan 2 kisko systeemeissä).
Ylläpito
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: 3-kiskoraiteen muunto 2-kiskokäyttöön

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Mitä tulee TRIXin C-kiskoon, niin täällä http://www.trix.de/de/produkte/trix-c-g ... kmale.html sanotaan (vapaasti suomentaen), että
"C-raiteessa on muovinen penkka ja uushopeaiset täysprofiiliset kiskot. Kiskoprofiilin korkeus on 2,1 mm vastaten code 83:a. C-raide soveltuu kalustolle, joissa on NEM:in tai RP25:n mukaiset eristetyt pyörät."
Vastaavaa selvitystä ei Märklinin puolelta löytänyt.

//kari
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Trix C ja Märklin C -raiteen erot

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Itse asiassa Märklinin C-raiteissa on aivan eri kisko kuin Trixin C-raiteissa. Märklinin kisko on ruostumatonta terästä ja profili on code 90, 2,3mm

Juha
Viimeksi muokannut LOK, 06.07.2018 05:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Ketjun loppuosa nimetty eri tavalla haun helpottamiseksi.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot

Viesti Kirjoittaja PeS »

JuhaTelimaa kirjoitti:Itse asiassa Märklinin C-raiteissa on aivan eri kisko kuin Trixin C-raiteissa. Märklinin kisko on ruostumatonta terästä ja profili on code 90, 2,3mm.
Märklin on käyttänyt teräskiskoa jo K-kiskoissaan. Syynä tähän on se, että kolmikiskoveturin laahain aiheuttaa kitkaa — tämä vaikutus poistetaan käyttämällä teräskiskoa, jonka "pito" on selvästi parempi kuin uushopeakiskossa. Teräskiskoa, mutta myös teräsrenkaisia pyöriä käytetään samasta syystä protoscale-luokassa, koska näissä vetureissa ei käytetä kitkarenkaita.

Tuntuu oudolta, että Trixin ja Märklinin vaihteet olisi mitoitettu samalla tavalla, koska NEM/RP25 pyöräkertojen mitoitus on hyvin erilainen kuin Märklinin omien pyöräkertojen. En tunne Märklinin osalta asiaa, koska en ole C-vaihteita koskaan mittaillut. Tämä on kuitenkin helppo todentaa ja tehdä vertailu Trixin vaihteiden mitoitukseen.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kiskomateriaaliasiaan voi vaikuttaa myös kisko-pyöräkontaktit. Kun rautakiskoja on pari, "samaa puuta", niin niiden kontakti riittänee Mä-systeemissä. 2-k systeemissä on vain yksi kisko hoitamassa yhtä "napaa". Siksi ehkä Uh, sähköjohtokyvyn ja metallivärinsä takia?. Nämä kaipailevat putsausta silloin, tällöin, kuten yleensä 2-k-kiskot, on myös havaittu Mä-C-kiskojenkin putsaustarve.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot

Viesti Kirjoittaja PeS »

ealab kirjoitti:Kiskomateriaaliasiaan voi vaikuttaa myös kisko-pyöräkontaktit. Kun rautakiskoja on pari, "samaa puuta", niin niiden kontakti riittänee Mä-systeemissä. 2-k systeemissä on vain yksi kisko hoitamassa yhtä "napaa". Siksi ehkä Uh, sähköjohtokyvyn ja metallivärinsä takia?. Nämä kaipailevat putsausta silloin, tällöin, kuten yleensä 2-k--kiskot, on myös havaittu Mä-C-kiskojenkin putsaustarve.
Kaksikiskojärjestelmässä yleisin kiskomateriaali on uushopea — ilmeisesti hyvän sähkönjohtamiskyvyn ja kohtuullisen vähäisen puhdistustarpeensa vuoksi. Kaksikiskojärjestelmässä käytetään myös kiskomateriaalina terästä (muistaakseni myös jopa ruostumatonta terästä) — erityisesti fine scale -mittakaavoissa. Myös fosforipronssista valmistettua kiskoprofiilia on olemassa hyvän sähkönjohtokyvyn ja värinsä vuoksi.

Laadukkaimpien pyöräkertojen (erityisesti vetureiden) pyöränrenkaat valmistetaan uushopeasta tai teräksestä. Massavalmistajien pyöränrenkaat ovat yleensä niklattua messinkiä. Uushopea on tunnetusti kallis materiaali. Messingistä valmistettuja pyöriä ei pitäisi käyttää virroittavina pyörinä — ne likaantuvat äärimmäisen nopeasti.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

PeS kirjoitti:En tunne Märklinin osalta asiaa, koska en ole C-vaihteita koskaan mittaillut. Tämä on kuitenkin helppo todentaa ja tehdä vertailu Trixin vaihteiden mitoitukseen.
Kuvassa Trixin vaihde altapäin jossa näkyy Märklin keskinastoituksen paikka.
Liitteet
20140404_Trix_C_Weiche.png
20140404_Trix_C_Weiche.png (1011.07 KiB) Katsottu 8766 kertaa
Ylläpito
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot

Viesti Kirjoittaja PeS »

Jos Trixin penkan alla on asennuskolot Märklinin keskinastoitusta varten, niin se tietty osoittaa sen, että samaa penkkaa käytetään kummankin brändin tuotteissa. Se ei kuitenkaan osoita sitä, että vaihteiden mitoitus olisi sama. Sehän jo tiedetään, että Trixin ja Märklinin vaihteissa on erilaiset kiskoprofiilit.

Toiminnan ja yhteensopivuuden kannalla olennaista on se, miten vaihde on mitoitettu. Trixin vaihde mitä ilmeisimmin vastaa NEM-normin mittoja, jotka näkyvät oheisessa taulukossa. Asian ydin tässä keskustelussa on kuitenkin se, poikkeako Märkilin mitoitus taulukon mitoista vai ei. Se selviää vain mittaamalla.

[Toimimaton taulukkolinkki poistettu]
Viimeksi muokannut LOK, 06.07.2018 05:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki kadonneeseen taulukkoon poistettu.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Trix C ja Märklin C -raiteen erot

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Tuo Märklinin C-kisko ei ole oikeastaan NEM 340 eikä täysin Nem 310 kiskoakaan.
Laipan maksimisyvyys (H mitta) Märlinin C kiskossa on 1.2mm (vastaa Nem 310 mitoitusta) ja "F mitta" 1.5mm (Nem 310 1.3mm ja Nem 340 1.7mm).
Onko tässä sitten hivuttauduttu pikku hiljaa lähemmäksi NEM 310 mitoitusta koska jos kiskoprofiili olisi 2.3mm pitäisi teoriassa laipalla olla enemmän tilaa kuin 1.2mm?
Risteyskohdassa oleva ohjainkisko on penkassa yhtä valua penkan kera jotenka se on varmaan sama niin Trixillä kuin Märklinillä (muutehan ei voisi samaa penkkaa käyttääkkään).
Viime vuosituhannen (Märklinin) vanhempi kalusto, tuppaa pyörä vähän nousemaan C-kiskon vaihteen (risteyksen) kohdalla...
Ylläpito
Vastaa Viestiin