Aloittelija

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

Jari74
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 29.06.2013 11:01

Aloittelija

Viesti Kirjoittaja Jari74 »

Olen aloittamassa pienoisrautatie harrastusta. Tällä hetkellä minulla on MÄrklin H0 C digitaalinen ovaalirata(aloitus paketti jossa sivu raide). Ja vanhastaan H0 C aloitus paketti ja vanha E lisä paketti. Netissä on myynnissä jonkun verran tuota vanhaa H0 C rataa. Onko teillä tapana yhdistellä näitä paketteja? Ja onko parempi keskittyä heti esim digi vaihteisiin vai onko parempi käyttää vanhoja sähkövaihteita? Eli onko hankala ohjailla samasta ohjaimesta niin junat kuin vaihteet? Itsestä tuntuisi helpommallta jos vaihteille olisi omat ohjaukset.
Jari74
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 29.06.2013 11:01

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja Jari74 »

Jatko kysymys. Eli kannattaako keskittyä vanhoihin T sarjan lisä paketteihin vai uusiin C paketteihin vai molempiin?
Into
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja Into »

Minusta sinun ei tarvitse välttämättä keskittyä kumpankaan. Nypi rusinat pullasta, eli ota parhaat molemmista tai hanki raiteet ja vaihteet erillisinä. Eihän sinun välttämättä tarvitse rataasi rakentaa kuten Märklin on näissä sarjoissa suunnitellut. Toki näissä paketeissa vaihteet ja raiteet voivat tulla kokonaisuudessaan edullisemmaksi, mutta ettei vaan mukana tule samalla myös jotain epäoleellistakin.
Kun en ole digipuoleen erityisemmin tutustunut, tuohon vaihdekysymykseen vastaamisen jätän suosiolla muille.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Jari74 kirjoitti:Itsestä tuntuisi helpommallta jos vaihteille olisi omat ohjaukset.
Samoilla linjoilla olisin minäkin.

Mielestäni yhdellä perusohjaimella olisi kohtuuttoman hankallaa asetella isoa joukkoa vaihteita. Jos haluaa havainnollisen ja nopean ohjaussysteemin, pitäisi joko tehdä sellainen kytkintaulu, jossa on maalattuna kaaviona rata ja kytkimet sijoiteltuna siihen kaavioon vaihteitten kohdille tai sitten vaihtoehtoisesti pitäisi hommata tarkoitukseen soveltuva tietokoneohjelma.

Tietokoneohjelma varmasti osaisi käännellä näppärästi digivaihteet. Jos tekee itse tuollaisen perinteisen kytkintaulun, taitaa olla helpointa käyttää muuta kuin digiohjausta, vaikka sähköjohtojen määrä radan alla toki kasvaa.

Sattuisiko kukaan tietämään, onko olemassa sellaista lisäosaa, jossa perinteisen kytkintaulun saisi muutettua ohjailemaan digivaihteita? Sellaisen rakentaminen ei varmaan olisi mahdotonta myöskään, jos elektroniikan ja mikrokontrollerien kanssa näprääminen sujuu. Entä digitaalisten vaihteitten virran kulutus? Mahtaa tarvita melkoiset buusterit, jotta kaluston kulkuun ei tule häiriöitä?
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Itselläni on viime vuodet ollut pelkästään digirataa (N-mittakaavassa) mutta en oikein ole lämmennyt digivaihteille kokeiltuani sellaisia parin vaihteen myötä. Itse pidin hankalana digivaihteiden säätämistä sen ajosäätimen valikoiden kautta, mutta tuo toki riippuu ihan käytettävissä olevista digiverneistä.

Toki digivaihteiden kanssa jotakin pientä johdotustakin säästää. Ja siinä vaiheessa jos koko homman automatisoi tietokoneohjatuksi tai vaikkapa jonkun viksumman keskuslaitteiston kautta, tyyliin EcOS, niin vaihteet olisi liki pakko digitalisoida.

Mutta omassa digiradassani käytän vaihteiden ohjaukseen ihan vanhanaikaista analogisydeemiä. Eli minulla on käytössäni reilulle 20 vaihteelle 5 kpl sarjoitettua Viessmannin ledeillä varustettua yleiskytkintä (Viessmann 5549). Noissa kytkimissä siis vihreä/punainen ledi ilmaisee vaihteen asennon. Sitten olen tehnyt ihan paperille "skemat" millä kytkimien tietyillä (ledit!) asennoilla saa ne tavanomaisimmat ajot hoidettua. Itse pidän siis siitä, että löytyy jotakin manuaalihommiakin siinä ajelussa.
Vastaa Viestiin