Atlaksen vaihteiden laatu?

Yleinen keskustelu rautateistä ja pienoisrautateistä.
Vastaa Viestiin
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Atlaksen vaihteiden laatu?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 06.12.2017 17:42

Meinasin käyttää Atlaksen code 83 -kiinalaisvalmisteisia vaihteita ratani piilopihan kiskotuksessa, mutta törmäsin erikoiseen ilmiöön; suorat vaihteet eivät olekaan ihan suoria. :shock:

Vaihteen keskivaiheilla kiskot tekevät sivusuuntaisen heiton, raidevälin kuitenkaan muuttumatta. Ilmeisesti tämä on sitten enemmän ominaisuus kuin vika, koska sama ilmiö koskee jokaista omistamaani #4 -kokoista vaihdetta. Kiskot ovat naulajäljitelmien muovivalussa paikoillaan asiallisesti. Tämä kuitenkin aiheuttaa suotta ylimääräisen huojahduksen kalustolle, ja sitä kautta nostaa suistumisriskiä.

Saa jäädä Atlas unholaan, ja piilopihakin saanee Shinoharan vaihteet.
Viimeksi muokannut Samuelsson, 08.12.2017 08:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

LOK
Lämmittäjä
Viestit: 116
Liittynyt: 19.10.2015 21:42

Re: Atlaksen vaihteiden laatu?

Viesti Kirjoittaja LOK » 08.12.2017 04:36

Kyseessä ilmeisesti tämän linkin takana oleva tuote?

Pystyisitkö laittamaan tänne kuvan viallisesta Atlaksen vaihteesta? Itseäni kiinnostaisi nähdä esim. taustalla olevaa millimetripaperia vasten, kuinka pahasta heitosta on kyse.

Jos kalusto pysyy kiskoilla pienestä muotovirheestä huolimatta, niin kyseiset vaihteet voisivat hyvin ajaa asiansa piiloratapihoilla. Vaihteiden hintakaan ei ole kohtuuton amerikkalaisissa nettikaupoissa: halvimmillaan 14 dollaria kappaleelta (päälle toki verot/tulli sekä toimituskulut).

(Samankaltainen Walthersin code 83 -vaihde #4 maksaa halvimmillaan noin 23 dollaria kappaleelta. Shinoharan code 70 -vaihde #4 maksaisi noin 17 dollaria/kappale. Pikainen hintavertailu on suoritettu osoitteessa https://www.modeltrainstuff.com. Vertailussa ei ole huomioitu kiskomateriaalin koon (code) lisäksi muita vaihteen valintaan vaikuttavia seikkoja, kuten DCC-ystävällisyyttä.)

EDIT: Mainittuja vaihteita vertaillaan tarkemmin Walthers- ja Atlas-vaihteiden erot? -ketjussa.
LOK
lakivija[at]hotmail.com

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Atlaksen vaihteiden laatu?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 08.12.2017 08:27

En pystynyt lisäämään kuvaa. Foorumin softassa täytyy olla jokin ongelma asian suhteen, koska herjaa kuvakoosta, vaikka koko on reilusti alle sallitun.
Lisään kuvan kun ko ongelma ratkaistaan.

Pikaisen googletuksen perusteella en ole ainoa joka on törmännyt samaan ilmiöön.
Tässä poiminta jostain lukemistani keskusteluista, koskien Atlaksen vaihdetta:

"It is not obvious, but if you look closely you can see that the straight legt ever so gently curves to the right. In fact, at first I thought my eyes were playing tricks on me, but then I placed the turnout at the edge of the roadbed (which is straight) and it is definitely gently curved. I verified the existance of the curvature with a metal straightedge.

So what is happening here? Is the straight leg supposed to be slightly curved or is this a flawed turnout?
"

Tuoltakin oli kuvat jo kadonneet bittiavaruuteen, mutta pointti on aika selkeä.

En muutenkaan luota näihin vaihteisiin suuresti, lähinnä rimpulan oloisten kielien osalta, joten itse ainakin säästän nämä muihin projekteihin.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 763
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Atlaksen vaihteiden laatu?

Viesti Kirjoittaja PeS » 08.12.2017 11:06

Atlaksen vaihteiden laatutaso on tainnut heiketä siitä, mitä ne taannoin olivat. Itselläni on #6:n vaihteita reilun kymmenen vuoden takaa. Kyllä niissäkin on pellistä prässätty kieli samaan tapaan kuin Pecolla ja monella muulla valmistajalla — ei kuitenkaan niin surkea kuin Pikolla. Voisitko mitata, miten syvä laippa Atlaksen risteyksestä mahtuu kulkemaan — sillä oletuksella, että risteys on yhä metallista valettu kiskoprofiilista väännetyn sijasta.

Walthers/Shinohara code 83 on teknisessä mielessä selvästi parempi. Kielet on jyrsitty profiilista ja risteys antaa mahdollisuuden käyttää syviä euroooppalaisia laippoja. Kerholle oli hankittu uusia Walthers/Shinoharan vaihteita. Muovisia naulajäljitelmiä on madallettu, joten Fleischmanninkin 1,2 mm syvät laipat kulkevat niistä — vanhemmista ne eivät kulkeneet vaan pomppivat naulajäljitelmiä pitkin. Uudet code 83 -vaihteet ovat myös DCC-ystävällisiä.

Shinoharan code 70 -vaihteet eivät ole DCC-ystävällisiä ellei sitten muutosta ole tapahtunut aivan viime aikoina. Shinohara code 70 -vaihteiden muuttaminen DCC-ystävälliseksi ei ole ihan pikkujuttu, vaikka onkin mahdollista. Sinänsä sääli. Shinohara code 70 -vaihde on selvästi sirompi kuin kaikki code 83 -virkaveljensä. Tosin näistä vaihteista tai flekseistä syvimmät eurooppaalaiset laipat eivät kulje. On syytä muistaa, että vanha amerikkalainen standardi määrittelee maksimilaipan syvyydeksi 0,9 mm ja uudempi päivitetty standardi 0,7 mm. Euroopassa laipan maksimisyvyys standardin mukaan on yhä 1,2 mm.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Atlaksen vaihteiden laatu?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 08.12.2017 14:25

Voin toki mitata, vaikken sinänsä usko että vaihteeseen olisi tehty mitään rakenteellisia muutoksia nykypäivänä.
Tämä Atlaksen ominaisuus on noteerattu näemmä melko laajaltikin maailmalla jo vuosia sitten.

"I have code 83 #4 turnouts in my yard and noticed they were all "bowed" in the middle. I contacted Atlas and they replied saying that was "normal". If you have 6 of them connected in a yard and put your head down there and eyeball them it looks like a perpendicular roller coaster. They did say to send them back and they would replace them with more bowed turnouts"
:lol:

http://model-railroad-hobbyist.com/node/4174

Mainittakoon vielä että omistan myös Atlaksen #8 vaihteita, eikä niitä vaivaa kierous. Niissä on kielet koneistettu profiilista, ja ovat hyvän näköisiä, kunhan häiritsevän kirkkaan risteyksen tummuttaa ensin.
Näitä vaivaakin sitten kielikiskon nivellyksen epäkeskeisyys, sekä liian korkea risteyskappale.
Risteys on selkeästi kiskonharjaa korkeammalla, ja aiheuttaa huojuntaa ja kolinaa kalustolle. Viilaamalla voisi yrittää plaanata risteyksen. Tosin sitten laippauran syvyyden kustannuksella.

Kaikenkaikkiaan Atlas code 83 ei ole järin kaksinen vaihde, ainakaan mainituissa kokoluokissa.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Atlaksen vaihteiden laatu?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 10.12.2017 14:42

PeS kirjoitti:
08.12.2017 11:06
Voisitko mitata, miten syvä laippa Atlaksen risteyksestä mahtuu kulkemaan
Laippauran syvyys näyttäisi olevan 1,35mm mitattuna.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Atlaksen vaihteiden laatu?

Viesti Kirjoittaja Psi » 11.12.2017 09:33

Trainboard BBS:n viestin kuvan pienikokoinen esikatseluversio on näemmä vielä Googlessa:

https://www.google.fi/search?q=http://i ... 80&bih=857

Ilmeiseisesti vaihteen kiskot on tehtaalla kokoonpanon jäljiltä jännityksessä, ja muovinen pölkkymatto ei jaksa vääntää vastaan, ja siksi vaihde taipuu kielien kannan kohdalta. Vaihteen saattaa saada oikaistua varovasti vääntämällä ja naulaamalla se tukevasti alustaansa, mutta jännitys kiskoihin jää joka tapauksessa. Hajoaako kiskonaulajäljitelmät jännityksestä, jäänee tulevaisuudessa nähtäväksi.

pekka

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 215
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Atlaksen vaihteiden laatu?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 11.12.2017 18:40

Tuon keskustelun vaihde onkin code 55, joten kyseessä on N-mittakaavan vaihde! Eli Atlaksella on kaikesta päätellen jokin tuotantomenetelmä, joka mittakaavastakin riippumatta suoltaa kieroja vaihteita tiedostetusti. :roll:

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 763
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Atlaksen vaihteiden laatu?

Viesti Kirjoittaja PeS » 16.12.2017 13:35

Päivitin vaihdetietouttani eli hankin setin vaihteita. Atlaksen Kiinassa valmistettu code 83 #6 on monessa mielessä kelpo vaihde. Mainittua kieroutta vaihteessa ei ole. Kielten tekniset ratkaisut ovat samaa luokkaa kuin Pecon, Pikon, Rocon ja vastaavien euroooppalaisten valmistajien vaihteissa, joissa kielet on prässätty pellistä. Atlaksen vaihteen sähköistäminen on perinteiseen tapaan tehty helpoksi. Metallista valettu risteys saattaa pistää silmään jööttimäisyydellään — visuaaliset seikat ovat kuitenkin henkilökohtaisia makuasioita. Rocon 1,1 mm syvät laipat kulkevat hyvin risteyksen ylitse. Ratkaisu saattaa perusttua vanhaan Roco yhteistyöhön. Mittauksen perusteella laippauran syvyys näyttäisi olevan 1,2 mm. Ulkonäöltään ja tekniikaltaan Atlas code 83 pieksää mielestäni suurimman osan eurooppalaisista vaihteista.

Kuva

Keskustelussa mainittu Shinoharan code 70 -vaihde on kaunis ja siro, mutta valitettavan puhdasoppinen jenkkivaihde. Risteyksen laippauran syvyys on NMRA:n standardin mukaisesti 0,9 mm. Rocon 1,1 syvä laippa ei tästä kulje — se kolistelee itse asiassa koko vaihteen ylitse muovisia naulajäljitelmiä pitkin. Sähköisesti vaihde ei ole DCC-ystävällinen, mistä merkkinä kielien kärjet yhdistävä peltisuikale. Vaihteen tekninen heikkous on muovinen risteyksen kärki, joka ajan saatossa kuluu pois — kuten Pecon vaihteissa on havaittu tapahtuvan.

Kuva
Kuva
Kuva

Shinoharan code 83 vaihteiden tekniikkaa on päivitetty monesta kohdasta. Muoviset naulajäljitelmät on madallettu, jolloin jopa Fleiaschmannin pitsaleikkureilla voi jyristellä vaihteiden ylitse. Vaihde on sähköisesti myös DCC-ystävällinen. Tästä merkkinä on risteyksen eristäminen muusta vaihteesta ja kielien kärkiä yhdistävän peltisuikaleen katkaiseminen — tällä tavalla voi vanhat Shinoharat tai code 70 -vaihteet modata DCC-ystävälliseksi tai ainakin yrittää sitä. Vaihteen alapuolella on myös tehtaan setien ja tätien tekemät hyppylankakytkennät valmiina. Saattaa olla, että kielien nivelkohta pitäisi vielä varmistaa hyppylangalla.

Code 83 -vaihteen kielienkärjet avautuvat melkoiseksi holeksi. Tämä on vaihteen selkeä kauneusvirhe — joitakin tämä voi häiritä. Ratkaisuun saattaa vaikuttaa analogiakauden sähköiset ratkaisut, jolloin vaihteen tukikisko ja kielen kärki olivat eri polariteetisssa. Riittävän leveällä holella estettiin aukosta kulkevan fillarin mahdollisesti aiheuttama oikosulku.

Kuva
Kuva
Kuva

Lopuksi vielä uutisena se, että Micro Engineering on päivittänyt vaihteensa DCC-ystävälliseksi. Vaihde tosin on mitoitukseltaan puhdas jenkkivaihde.

Vastaa Viestiin