Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Yleistä keskustelua muista kuin H0-mittakaavan pienoisrautateistä.
Vastaa Viestiin
Juurakko
Matkustaja
Viestit: 1
Liittynyt: 14.02.2008 19:47

Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Viesti Kirjoittaja Juurakko » 05.03.2012 17:14

Yhä pienempi mittakaavaisempia pienoisrautateitä alkaa markkinoille ilmaantumaan.
Itselläni on ollut jo pidempään suunnitelmissa pienoisrautatien rakentaminen, mutta muiden harrastusten ja kiireiden takia en ole vielä päässyt alkua pidemmälle.
Lisäksi, kun ei ole niin hirveästi tilaa pienoisrautatielle, niin siltä kannalta mahdollisimman pienikokoinen mittakaava.
Tilaa on korkeintaan tuollaiselle alle 2 metrin pituiselle ja alle 80 cm levyiselle ratapohjalle.
Joku n.160x70 cm ratapohja olisi käytännöllisen kokoinen pieneen huoneeseen, ei oikein sen pienempää.
Tai sitten voisi tehdä radan kahdesta osasta moduuliratana, jolloin yksi moduuli voisi olla n.100-120cm pitkä ja
n.60-80 cm levyinen
Mitä pieni skaalaisempi rata, niin luonnollisesti isomman kokonaisuuden saa rakennettua isompikoisen radan tilalle.
Vaikka N-skaalan junat ja vaunut näyttävätkin pienikokoisilta, niin N-skaalan junat/vaunut ovat kookkaita, jos vertaa Z-skaalan kalustoon ja varsinkin T-skaalan kalustoon, joka onkin todella mimimaalista.

Jonkin verran näyttää olevan jo kaupan T-skaalan kalustoa ja Z-skaalan kalustoa on jo huomattavasti enemmän.
Lisäsäksi on vielä ZZ-skaalan (1:300) pienoisrautateitä.
Suomessa taitaa pienimmät myytävät pienoisrautatie olla Z-skaalaisia.
Onhan näissä myös huomioitava se seikka, että N-skaalan kalusto on hieman halvempaa, kuin Z- skaala.
Netistä katselin vähän T-skaalan hintatasoa, niin se vaikutti olevan edullisempaa, kuin Z skaalan kalusto.

N-skaala vielä menee radan yksityiskohtien rakentamisessa, mutta Z-skaala alkaa olla rajoilla.
T-skaala on jo niin pienimittakaavainen kokonaisuus, että yksityiskohtien tekeminen vaatii hyvin paljon tarkkuuta.
Varmaan T-skaalassa maiseman mallintamisella on suurempi merkitys, kuin pienten yksityiskohtien, kuten yksittäisten ihmisten mallintaminen.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Viesti Kirjoittaja jartsa » 05.03.2012 17:27

Tuo menee jo niin pieneksi skaalaksi,apuina tarvitaan rakentaessa mikroskooppia ja kellosepän/kirurgin välineitä.
Japseissahan tuota kokoluokkaa kait harrastetaan paljon?
Ei kyllä itse alkais tuota edes kokeilemaan,HO-skaalaan tyydyn.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

kessu84
Matkustaja
Viestit: 6
Liittynyt: 10.02.2012 22:18

Re: Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Viesti Kirjoittaja kessu84 » 05.03.2012 19:05

No tarvitseeko Jartsan koko asiaa edes kommentoida jos ei kiinnosta! :evil:

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Viesti Kirjoittaja jartsa » 05.03.2012 21:33

kessu84 kirjoitti:No tarvitseeko Jartsan koko asiaa edes kommentoida jos ei kiinnosta! :evil:
Ei siitä ollutkaan kyse,lienee jokin luki-härö?
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Into
Ratavartija
Viestit: 45
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Re: Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Viesti Kirjoittaja Into » 06.03.2012 09:40

Noin pienessä mittakaavassa todellakin rakentaminen on melko tavalla eri luonteista. Pienimmistä yksityiskohdista on luovuttava ja tehtävä mukavan näköistä kokonaisuutta, mikä toki toimii ihan hyvin isommissakin mittakaavoissa, sano kuka mitä hyvänsä. Jokainen tekee sellaista, mitä haluaa. Kun mittakaava on noinkin pieni ja haluaa radallaan ajella, epäilen jo melkoisesti tekniikan toimivuutta ja korjaaminenkin on varmasti vähintään hankalaa. Radan puhtaanapitokin voinee olla jo haastavaa. Z-kokoa pienemmät mittakaavat ovat toki minulle lähinnä tuntemattomia, mutta siinäkin mittakaavassa mainitun kokoisille levyille mielestäni saisi rakennettu jo yhtä sun toista ja kalustoa sekä kiskoa olisi tarjolla varsin mukavasti. Z-koollakin on jo omat huolensa tekniikan toimivuudessa, mutta huoltaminen on vielä ihan mahdollista. Jos T-mittakaava kiinnostaa, niin pitää muistaa kuiteskin, että ylläolevassa on paljon mutua, jonka voi ja saa todistaa vääräksi, eli rataa rakentamaan vaan.

Asiasta vähän sivuun...
Muistanpa kerran nähneeni erään jalokiviliikkeen ikkunassa liikkeessä Z-junan jonka kyydissä oli timantteja. Onkohan kellään ollut pienoisjunassa arvokkaampaa lastia? Mulla on lähinnä gramofonin neuloja...

Minulla on kotona rata H0:ssa ja mökiltä löytyy LGB:n mittakaavaa.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Viesti Kirjoittaja jartsa » 23.05.2012 21:12

Mitä enemmän on ikää mittarissa,sitä suurempi skaala.
Helpompi rakentaa suuria,ei tarvitse okulaareja silmille.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija