Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Yleistä keskustelua muista kuin H0-mittakaavan pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

Juurakko
Matkustaja
Viestit: 1
Liittynyt: 14.02.2008 19:47

Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Viesti Kirjoittaja Juurakko »

Yhä pienempi mittakaavaisempia pienoisrautateitä alkaa markkinoille ilmaantumaan.
Itselläni on ollut jo pidempään suunnitelmissa pienoisrautatien rakentaminen, mutta muiden harrastusten ja kiireiden takia en ole vielä päässyt alkua pidemmälle.
Lisäksi, kun ei ole niin hirveästi tilaa pienoisrautatielle, niin siltä kannalta mahdollisimman pienikokoinen mittakaava.
Tilaa on korkeintaan tuollaiselle alle 2 metrin pituiselle ja alle 80 cm levyiselle ratapohjalle.
Joku n.160x70 cm ratapohja olisi käytännöllisen kokoinen pieneen huoneeseen, ei oikein sen pienempää.
Tai sitten voisi tehdä radan kahdesta osasta moduuliratana, jolloin yksi moduuli voisi olla n.100-120cm pitkä ja
n.60-80 cm levyinen
Mitä pieni skaalaisempi rata, niin luonnollisesti isomman kokonaisuuden saa rakennettua isompikoisen radan tilalle.
Vaikka N-skaalan junat ja vaunut näyttävätkin pienikokoisilta, niin N-skaalan junat/vaunut ovat kookkaita, jos vertaa Z-skaalan kalustoon ja varsinkin T-skaalan kalustoon, joka onkin todella mimimaalista.

Jonkin verran näyttää olevan jo kaupan T-skaalan kalustoa ja Z-skaalan kalustoa on jo huomattavasti enemmän.
Lisäsäksi on vielä ZZ-skaalan (1:300) pienoisrautateitä.
Suomessa taitaa pienimmät myytävät pienoisrautatie olla Z-skaalaisia.
Onhan näissä myös huomioitava se seikka, että N-skaalan kalusto on hieman halvempaa, kuin Z- skaala.
Netistä katselin vähän T-skaalan hintatasoa, niin se vaikutti olevan edullisempaa, kuin Z skaalan kalusto.

N-skaala vielä menee radan yksityiskohtien rakentamisessa, mutta Z-skaala alkaa olla rajoilla.
T-skaala on jo niin pienimittakaavainen kokonaisuus, että yksityiskohtien tekeminen vaatii hyvin paljon tarkkuuta.
Varmaan T-skaalassa maiseman mallintamisella on suurempi merkitys, kuin pienten yksityiskohtien, kuten yksittäisten ihmisten mallintaminen.
jartsa

Re: Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Tuo menee jo niin pieneksi skaalaksi,apuina tarvitaan rakentaessa mikroskooppia ja kellosepän/kirurgin välineitä.
Japseissahan tuota kokoluokkaa kait harrastetaan paljon?
Ei kyllä itse alkais tuota edes kokeilemaan,HO-skaalaan tyydyn.
Into
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Re: Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Viesti Kirjoittaja Into »

Noin pienessä mittakaavassa todellakin rakentaminen on melko tavalla eri luonteista. Pienimmistä yksityiskohdista on luovuttava ja tehtävä mukavan näköistä kokonaisuutta, mikä toki toimii ihan hyvin isommissakin mittakaavoissa, sano kuka mitä hyvänsä. Jokainen tekee sellaista, mitä haluaa. Kun mittakaava on noinkin pieni ja haluaa radallaan ajella, epäilen jo melkoisesti tekniikan toimivuutta ja korjaaminenkin on varmasti vähintään hankalaa. Radan puhtaanapitokin voinee olla jo haastavaa. Z-kokoa pienemmät mittakaavat ovat toki minulle lähinnä tuntemattomia, mutta siinäkin mittakaavassa mainitun kokoisille levyille mielestäni saisi rakennettu jo yhtä sun toista ja kalustoa sekä kiskoa olisi tarjolla varsin mukavasti. Z-koollakin on jo omat huolensa tekniikan toimivuudessa, mutta huoltaminen on vielä ihan mahdollista. Jos T-mittakaava kiinnostaa, niin pitää muistaa kuiteskin, että ylläolevassa on paljon mutua, jonka voi ja saa todistaa vääräksi, eli rataa rakentamaan vaan.

Asiasta vähän sivuun...
Muistanpa kerran nähneeni erään jalokiviliikkeen ikkunassa liikkeessä Z-junan jonka kyydissä oli timantteja. Onkohan kellään ollut pienoisjunassa arvokkaampaa lastia? Mulla on lähinnä gramofonin neuloja...

Minulla on kotona rata H0:ssa ja mökiltä löytyy LGB:n mittakaavaa.
jartsa

Re: Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Mitä enemmän on ikää mittarissa,sitä suurempi skaala.
Helpompi rakentaa suuria,ei tarvitse okulaareja silmille.
Pikku-iikka
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 10.07.2019 13:58

Re: Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Viesti Kirjoittaja Pikku-iikka »

Tjaaa.... tässä seitsemän vuoden hiljaisuuden jälkeen on nostettava ketjua ja paljastettava, että vaihdoin juuri skaalaa N:stä T:hen. Vaikka ikääkin on jo 56, niin okulaareja en tartte. Silmissä on paljon miinusta, -5, niin että ilman rillejä näen lähelle tosi hyvin. Tottahan luupista on apua kun pähkäilee rataliitoksia yms. Autojen ym. lisukkeiden maalaus on haastavaa...

Ihme kyllä, junat kulkee vaikka raideleveys on huimat 3 mm. Magneettipyörät auttavat. Tietysti rata vaatii erityistä tarkkuutta asennellessa, ja risteykset tuo lisämurheita. On siis haastavaa mutta kivaa ja palkitsevaa, kun juna kulkee. Sama jo ännään tekemäni tuplasilmukka asemineen ja neljine risteyksineen on nyt T-mitoissa, pöytälevyn koko 40 x 50 cm. Itselläni on rakentelupaikkana keittiön tupapöytä, ja satunnaisten vieraiden ilmestyessä on kokonaisuus helppo nostaa vaikka kaapin päälle. Taikka olohuoneeseen pienen pöydän päälle, minne tuo onkin tarkoitus asettaa näkyville lasilevyn alle (pölyltä suojaan) kunhan projekti etenee.

Tekniikka on kehittynyt. Tavaraa saa esim. Skotlannista, tgauge.com. Löytyy kalustoa, flexikiskoa, jne jne. Googlailemalla löytyy blogeja ja tekevätpä monet 3D-tulostuksella myyntiinkin härpäkkeitä.

Nyt T-skaala nousuun ja kansa sakeana foorumille :D

-Pikku-iikka
Pikku-iikka
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 10.07.2019 13:58

Re: Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Viesti Kirjoittaja Pikku-iikka »

Semmoinen unohtui, että T-skaalalla voipi rakentaa ihka oikeita kaarteita sisältäviä zydeemeitä.
Ja alla linkki yhen Jessen stooriin, joka miutkin lopulta vakuutti T-skaalasta.

http://jessestmodels.blogspot.com/2019/ ... scale.html
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 216
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Hienoa, että täältä löytyy muitakin T-mittakaavan harrastajia. Minulla on T-rata ollut vähemmällä käytöllä kun oli jossain vaiheessa teknisiä ongelmia kaluston kanssa (todennäköisesti johtuen likaisista kiskoista ja liian harvasta käytöstä, voi myös olla, että uusimmat T mallit toimivat paremmin kuin ensimmäisen sukupolven kalusto.) Jonkin verran on minulla ylimääräisiä suomalaisten vaunujen koreja ja vähän muutakin tilpehööriä (3d-tulosteita), laita viestiä jos kiinnostaa.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 216
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Mittakaava T (1:450 / 1:480)

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Tapahtui nyt niin, että tuli purettua tuo t-mittakaavan rata keräämästä pölyä kun sillä tuli liian vähän ajettua. Kiskot, maisemat ja junat mahtuivat sitten kaikki neljään pakasterasiaan (puolet radalta poimitusta materiaalista oli sadat kolmen sentin korkuiset puut) Ehkä sitten jossain vaiheessa ellei joku muu satu tarvitsemaan niitä sitä ennen.

Miten pikku-iikan t-rata on toiminut? Onko rata jo pölyltä suojassa olohuoneen pöytään asennettu?
Vastaa Viestiin