erinomainen ajolaite Z-mittakaavaan

Yleistä keskustelua muista kuin H0-mittakaavan pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

tuohimaa
Ratavartija
Viestit: 13
Liittynyt: 27.05.2009 09:32

erinomainen ajolaite Z-mittakaavaan

Viesti Kirjoittaja tuohimaa »

Aloitin Z-mittakaavan harrastamisen vähän aikaa sitten mutta into oli lopahtaa välillä kyseenalaisten ajo-ominaisuuksien vuoksi. Märklinin oma ajolaite kun ei ihmeitä tehnyt. Luin kaikenlaisia foorumeja ja nettilehtiä jossa puhuttiin SFR 2000 -ajolaitteesta. Nyt omistan sellaisen ja voin lämpimästi suositella sitä mittakaavasta riippumatta! Pulssiohjauslaite on ohjelmoitavissa ja siihen voi tallentaa 255 veturin tiedot. Digitaaliajosta Z:ssa ei ole kokemuksia eikä tämä laite vastaa digitaalijärjestelmän monipuolisuutta mutta tavalliselle tasavirtakotiradalle kelpo laite. Hinta on 159-179 e.

http://www.modellbahn.heisswolf.net/
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: erinomainen ajolaite Z-mittakaavaan

Viesti Kirjoittaja PeS »

Vaikuttaa mielenkiintoiselta. Voitko esitellä tarkemmin laitetta ja kertoa käyttökokemuksistasi.
tuohimaa
Ratavartija
Viestit: 13
Liittynyt: 27.05.2009 09:32

Re: erinomainen ajolaite Z-mittakaavaan

Viesti Kirjoittaja tuohimaa »

Ajolaitteessa voi ohjelmoida ensin jännitteen laadun: tasavirta, pulssiohjaus tai näiden yhdistelmä. Itse käytän pelkästään pulssiohjausta. Toiseksi voi ohjelmoida jännitteen 0-12 volttia, eli veturille voi määrittää siten esikuvanmukaisen maksiminopeuden. Pulssiohjaukselle voi määrittää alataajuuden alkaen 16 Hz:stä ja ylätaajuuden maks. 100 Hz. Kun vertaa tasavirta-ajoa ja pulssiajoa, huomaa eron: tasavirralla sähköveturi lähtee liikkeelle n. 3-4 V:n jännitteellä kun pulssiohjauksella moottori pyörii jo 0,1 voltin jännitteellä! Kulku on tasaisempaa, moottorin ääni on muuttunut korkesta sirinästä matalaksi rahinaksi. Lisäksi veturin voi ohjelmoida kiihdyttämään tai jarruttamaan tietyssä ajassa. Itse laite on kovin asiallisen näköinen, koostuu muuntajasta, "keskusyksiköstä" ja pienestä käteensopivasta yksiköstä. Tässä suuri potentiometri ja nestekidenäyttö, joka näyttää veturin nimen (tai esim. sarjan, itse voi kirjoittaa) ja jännitteen. Laite on ollut käytössä noin puoli vuotta ja olen todella tyytyväinen!
Vastaa Viestiin