Kokemuksia puutarharautatiestä eli G skaalan junista?
Valvojat: jhr, Hermanni
Kokemuksia puutarharautatiestä eli G skaalan junista?
Kesään on vielä aikaa, mutta pienoisrautateiden suurin, eli G-skaala kiinnostaa (jälleen kerran…). Nyt olisi puutarha ja aikaakin rakentaa. Ulkomaisien myyjen saitteja on jo kymmeniä suosikkikansiossa, mutta kiinnostaisi kuulla suomalaisten alan harrastajien kommentteja ja kokemuksia, tyyllin "toimiiko homma Suomen keleissä ja tietysti suosituksia ulkomaisista ostospaikoista (hinta/laatusuhde, edullisimmat postimaksut, toimitus jne.).
Ja ai niin...Miten Bachmann (1:20:3) ja LGB (1:22:5) sopivat yhteen?
Ja ai niin...Miten Bachmann (1:20:3) ja LGB (1:22:5) sopivat yhteen?
Re: Kokemuksia puutarharautatiestä eli G skaalan junista?
vähän samalla asialla, iteltä löytyy märklin 1 mittakaavan ratasoikio kaluston kanssa tällä hetkellä,kokeiltu on että toimii moitteettomasti. sen muistan että oliko se näin että märklinin kalusto käy esmes bachmannin ja lgb radalle mutta päinvastoin ei, märklinin kisko on matalanpaa kuin muiden joten pyörästö kolkottaa pölkkyjen päällä märklin radassa. olenkin ite vähän katsellut noita halvenpia valmistajia tuohon kiskotus hommaan jos sen teen tuonne ulos. mutta odotellessa täytyy paneutua tuohon H0 radan tekoon ja unelmoimaan siitä 1/8 scaalasta tuohon pihalle.
Re: Kokemuksia puutarharautatiestä eli G skaalan junista?
Minua himottaisi 1/6 skaala. Onko mitään mieltä? Siinä ilmeisesti joutuisi tekemään kuta kuinkin kaiken itse, valmiina ei taida olla paljoakaan tarjolla. Saako 1/8 roinaa kuinka edullisesti?
-
- Matkustaja
- Viestit: 1
- Liittynyt: 05.04.2009 19:32
Re: Kokemuksia puutarharautatiestä eli G skaalan junista?
Itse kysymykseen en osaa sanoa mitään. Mutta yleinen puutarharatojen raideleveys 184 mm on 1/6 mittakaavassa aika lähellä metriä, tarkkaan ottaen 1104 mm. Eli jos kapearaiteinen kiinnostaa, niin siinä olisi yksi laaja valikoima esikuvia.Jarko Häkkinen kirjoitti:Minua himottaisi 1/6 skaala. Onko mitään mieltä? Siinä ilmeisesti joutuisi tekemään kuta kuinkin kaiken itse, valmiina ei taida olla paljoakaan tarjolla. Saako 1/8 roinaa kuinka edullisesti?
Re: Kokemuksia puutarharautatiestä eli G skaalan junista?
Tuommonen ympärivuotinen rata pihalla aiheuttaa ongelmia,mikäli perustukset ovat hieman retuperällä.Routiiko vai ei?Hieman perehtymällä talorakennukseen saa tuonkin radan onnistumaan.Salaojitus ja routaeristys kuntoon hiemankin kosteammalla alustalla,ennen radan perustuksia.
JEP???
JEP???
Re: Kokemuksia puutarharautatiestä eli G skaalan junista?
Ennenkuin rupeaa mitään rakentamaan suosittelisin pitämään muuntajan sisätiloissa. Ihan nurmikolle en kyllä suosittele rataa. Jotkut ovat rakentaneet mm. puusta radan alustoja sekä tiilestä. Itse en kyllä tiedä onko se kuitenkaan niin hienon näköistä
Re: Kokemuksia puutarharautatiestä eli G skaalan junista?
Meillä on piha hyvin kuivalla paikalla, routimista ei pitäisi olla kovin paljoa. Ajattelin tehdä pohjan jostakin tanakasta muovimatosta tai vastaavasta, ettei ala horsmaa tunkea raiteitten välistä. Päälle sepelistä penkka ja siihen raiteet. Tarkoitus oli tehdä 10" raideleveydellä, siis esikuvana suomalainen 5' raideleveys. Veturi on tarkoitus mukailla vapaasti jostakin suomalaisesta veturista.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Kokemuksia puutarharautatiestä eli G skaalan junista?
Suomalaisesta veturista, onko niitä mukailtavaksi?
Re: Kokemuksia puutarharautatiestä eli G skaalan junista?
Kyllä varmaankinealab kirjoitti:Suomalaisesta veturista, onko niitä mukailtavaksi?
Kaikista vetureista saadaan DB: veturien näköisiä,oikeasti yritetään.
Re: Kokemuksia puutarharautatiestä eli G skaalan junista?
Laittaisin maisemointikangasta, ei tule kuin joskus pienet heinät läpi, mutta siinä on se hyvä puoli että vesi menee läpi joten rataasi ei jää vesi lillimään jos muovi on paikoin kuopalla. Samalla myös kasvaa riski että muovin päälle alkaa kosteissa olosuhteissa kasvamaan jotain. Myös rakennuskangas toimii, mutta pitää minusta huonommin heinän poissa.Jarko Häkkinen kirjoitti:Meillä on piha hyvin kuivalla paikalla, routimista ei pitäisi olla kovin paljoa. Ajattelin tehdä pohjan jostakin tanakasta muovimatosta tai vastaavasta, ettei ala horsmaa tunkea raiteitten välistä. Päälle sepelistä penkka ja siihen raiteet. Tarkoitus oli tehdä 10" raideleveydellä, siis esikuvana suomalainen 5' raideleveys. Veturi on tarkoitus mukailla vapaasti jostakin suomalaisesta veturista.
Tiukkaan tampattu ja kasteltu kivituhka on hyvä pienemälle raideleveydelle, teräväreunainen sepeli isommalle. Hiekka ja pyöräreunainen sepeli ei toimi, koska ei pidä rataa kunnolla paikoillaan ja rankkasade vie helpommin radan penkkoineen mennessään.
Mutta viestistäsi on jo aikaa, joten onkohan radanrakennus jo hyvässä vauhdissa vai vieläkin suunnitteluasteella?
Re: Kokemuksia puutarharautatiestä eli G skaalan junista?
Routaeristeeksi styroxia.
Niin onkohan alottaja kuopannut projektin???
Niin onkohan alottaja kuopannut projektin???
-
- Ratavartija
- Viestit: 17
- Liittynyt: 26.12.2008 01:07
Re: Kokemuksia puutarharautatiestä eli G skaalan junista?
Jos routimista meinaa estää, niin sitä styroxia pitää olla riittävän paksusti (etelän 50mm -> pohjoisen 100mm välillä oletan) ja reilun metrin leveydeltä radan molemmin puolin, niin maa pysyy sulana. Toki tällä tavalla radan pohjustukset tehneenä alkaa kiskotus tuntua edulliselta!jartsa kirjoitti:Routaeristeeksi styroxia.
Jos routimisen meinaa estää tulee halvemmaksi johdattaa (tavalla tai toisella) vesi pois radan alta. (Ei ilman kaivinkonetta esim. meikäläisen savimaa tontille tehtäisi kovin pitkää rataa kyllä!)
Itse saattaisin päätyä ratkaisuun jossa radan pohjarakenne ikäänkuin kelluisi routivan maan pinnalla, vaikka painekyllästety lautarakenne. Rata pitkittäisen laudan päälle maisemoituna soralla jne, ja pitkittäisen laudan alle poikittaiset laudat/lankut "jalaksiksi" määrä välein jotka voi maastota nurmikon alle huoleti. Puu kevyempänä pysyy aina saven päällä ja "jalasten" ansiosta kallistelut olisivat maltillista.
Parasta tietty olisi jos asuisi hiekkamaalla, koko routa ongelmaa ei tarvitsisis miettiä alkuunkaan..
-
- Matkustaja
- Viestit: 3
- Liittynyt: 28.04.2017 12:25
Re: Kokemuksia puutarharautatiestä eli G skaalan junista?
Heips!
Märklinin G ja 1-mittakaavan kiskot ovat samaa (45mm) raideleveyttä mutta kiskon profiilissa on eroja. Jokainen itse päättäköön kannattaako molemmista eri mittakaavoista hankkia kiskoja ja / tai kalustoa. Itse hommasin ebay:stä jenkkiläisen junailijan (Caboose) vaunun, valmistajana Aristocraft ja kokoero ei ole suuri mut havaittavissa selvästi. L.G.B. on 1:22,5 ja Aristocraft on 1:29 mittakaavassa. Lisäksi varoituksen sanana jos joku haluaa jenkeistä ostella vaikka sitten ebayn kautta niin ei ole sieltä halvimmasta päästä. Yhdysvalloissa tuotteet ilmoitetaan usein verottomilla hinnoilla eli jos ostat jenkeistä niin kulut äkkiä paisuu; tuotteen hinta + verot + käsittelykulut + lähetyskulut + tullaus Suomeen ja ALV. Ettei olisi liian helppoa niin ALV lasketaan Suomessa kaikista edellämainituista. Tiedoksi / harkintaan vaan kaikille jokta haluaa tilata jenkeistä. Kalustossa sit toki löytyy vaihtoehtoja kun rautatiefirmoja on aikasen monta saman valtion alueella.
Märklinin G ja 1-mittakaavan kiskot ovat samaa (45mm) raideleveyttä mutta kiskon profiilissa on eroja. Jokainen itse päättäköön kannattaako molemmista eri mittakaavoista hankkia kiskoja ja / tai kalustoa. Itse hommasin ebay:stä jenkkiläisen junailijan (Caboose) vaunun, valmistajana Aristocraft ja kokoero ei ole suuri mut havaittavissa selvästi. L.G.B. on 1:22,5 ja Aristocraft on 1:29 mittakaavassa. Lisäksi varoituksen sanana jos joku haluaa jenkeistä ostella vaikka sitten ebayn kautta niin ei ole sieltä halvimmasta päästä. Yhdysvalloissa tuotteet ilmoitetaan usein verottomilla hinnoilla eli jos ostat jenkeistä niin kulut äkkiä paisuu; tuotteen hinta + verot + käsittelykulut + lähetyskulut + tullaus Suomeen ja ALV. Ettei olisi liian helppoa niin ALV lasketaan Suomessa kaikista edellämainituista. Tiedoksi / harkintaan vaan kaikille jokta haluaa tilata jenkeistä. Kalustossa sit toki löytyy vaihtoehtoja kun rautatiefirmoja on aikasen monta saman valtion alueella.