TT mittakaavan harrastajia?

Yleistä keskustelua muista kuin H0-mittakaavan pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Niin kysymys kuuluisi että onko Suomessa TT mittakaavan harrastajia?
Minua on jo jonkin aikaa kiehtonut tuo mittakaava ja harkinnassa on hankkia jonkinlainen TT mitakaavan aloituspaketti.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Hermanni kirjoitti:Niin kysymys kuuluisi että onko Suomessa TT mittakaavan harrastajia?
Minua on jo jonkin aikaa kiehtonut tuo mittakaava ja harkinnassa on hankkia jonkinlainen TT mitakaavan aloituspaketti.
Varmaan aika mainio mittakaava, vaikka saatavuus voi olla vähän hankalampaa. Uskoakseni täällä ei paljoa tuota myydä jos ollenkaan. Olen nähnyt kuitenkin toisinaan tätä mittakaavaa, joten varmaan ulkomailta on sitä tuotu. Useimpien mielestä H0 on hivenen liikaa tilaa vievää ja taas N hivenen näpertämistä, joten tuo voisi olla aika mukava siitä väliltä.

Itse kuitenkin koitan pysyä yhdessä mittakaavassa. Saas nähdä kauanko se onnistuu... :D
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Jotenkin kuulosti tutulta että "yritän pysyä yhdessä"....noo nyt jos olkapää antaa myöten tässä leikkausta odotellessa niin oma 2 kiskorata valmiiks...jos lopulta tällä räpylällä pääsis tekemään märklin modulia ja vielä kampes tuossa kylkeen N-ratakin :)
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 160
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Itselläni on jotain TT-skaalan kalustoa. 2 veturia ja 4 vaunua sekä erilaisia kisko-osia. Rataa niistä ei saa koottua. Veturit ja vaunut ovat lähinnä koriste-esineinä hyllyssä. Toimivat ihan hyvin.
Viimeksi muokannut Jimi, 18.03.2008 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hevi50
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 02.03.2008 13:51

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja hevi50 »

Kirjauduin juuri, joten minulla ei ole paljoa tietoa sivuston historiasta.

Vanha HO-ratani on ollut pari vuotta "paketissa" muuttaessamme mummon kanssa pienempään asuntoon.
Olen haaveillut TT-radasta, kunhan saan sille tilan rakennettua valmiiksi.
Kalustoa olen ostellut Huuto.netistä yms. jo tarpeeksi. Rataa ja vaihteitakin on vaikka "isompaankin" maisemaan, muuta kun se on U-mallista ( siis väärinpäin ), en ole siitä kauhean innostunut. Normaali profiilista kiskoa kaipaisin kuitenkin rataani.
Edellisessäkin radassa maisema oli ( on ) ehkä suuremmassa huomiossa kuin kaluston oikeellisuus paikkaansa.
Kuulin Risteysaseman pojilta, että HOm olisi samaa mittaa kuin TT. Täytyisi ostaa pari pitkää kiskoa ja todeta itsekin.
Vaihteista en hoksannut kysyä. Itselläni on niitä "U"-mallisia, tosin "ajattelevia" vaihteita. Ehkä ne kompromissinä menisivät.
Muutenkin skaalaan kävisi vielä HO:n rekvisiitta. Esim. eiväthän luonnossakaan kaikki puut ole saman kokoisia.
Väliaikaista rataa rakennellessani olen todennut sen vievän oleellisesti vähemmän tilaa kuin HO.
( 180-kaarre= 60cm ).
Ratapohjasta:
Vanhan radan kokemuksesta: Kaksi vaneria pystyssä olevien 40mm rimojen molemmin puolin antaa jo hyvän jäykkyyden.
Tälläiseen rakenteeseen on helppo myös lisätä "moduuleja" kunhan rimoitus on niin päin, että uutta rimaa saa työnnettyä vanhan rakenteen sisään. Tässä koolauksen välissä menee myös johdotus mukavasti.
Tukevammassa maisemassa käytän kyllä Finnfoamia ( sitä sinistä kun keltaista ei niin hyvin saa ).
Se katkeaa kuin lasi pienestä viillosta eikä pölyä. Kevyemmät maisemat: mäen harjat jne tein muotoillun sanomalehden
päälle uretaanivaahtoa suihkuttamalla. Kun se on jo nahkoittunut sopivasti, se ei tartu sormiin ( muovihaskat?) ja on helppo tasoittaa makkarat sileäksi. Tulos on kevyt ja itsekantava sekä irroitettava jos sanomalehtiä oli enemmän kuin yksi sivu päällekkäin. Keltainen väri on osin valmista maisemaa. Vähän teräsharjalla karhentaa ja vihreää maalia päälle.
Nurmikkoa alkaa pukkaamaan kunnes puita yms järeämpää ehtii kasvamaan.
Tälläiseen maisemaan on helppo myös jälkeenpäin tehdä muutoksia. Reikä vain johdoille vanerien väliin ja lapio heilumaan uretaanissa. Vanhassa radassa oli aina joku työmaa menossa varoituspuomeineen ja työmiehineen.
Taitaa mennä jo ohi aiheesta joten lopetan.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

hevi50 kirjoitti:Taitaa mennä jo ohi aiheesta joten lopetan.
Ei lainkaan, ainahan on mukava lukea harrastajien projekteista!
Olisikos kuvia saatavilla koska itseänikin vähän kiinnostaa tuo TT mittakaava (jospa vaikka vielä sellaisenkin vielä joskus hankkisi).

Niin ja tervetuloa foorumille. ;)
Ylläpito
hevi50
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 02.03.2008 13:51

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja hevi50 »

Terve
Nyt ainakin menee ohi TT:n. Olen siis aloittamista vaille valmis sen TT-radan kanssa. Rakenne tulee olemaan varmaankin samanlainen kuin HO-harjoitelmassa. Ohessa muutama kuva. Valitettavasti pari vuotta sitten ei ollut digikameraa käytössä, vaan otin muutaman kuvan nettikameralla. Johto vain oli niin lyhyt, että ne ovat samalta kantilta kaikki. Resoluutiossakaan ei ole hurraamista. Se voi ollakin hyvä juttu. Ratakaavio on sellainen, että rata kiertää ympyrää muttei kohtaa häntäänsä vaan päätyy eri paikkaan esim. satamaan joka on fyysisesti lähellä kirkonkylää mutta mäen harjanteen toisella puolella omassa maailmassaan. Rataa on kahdessa kerroksessa taustalla. Alimmaiseen kaavailin jopa jonkinlaista aikarelekytkentää pidentämään matkan tuntua. Rata oli nurkassa ja tein maisemaan perspektiiviä niin, että tavaraa sai mahtumaan paremmin. Muutenkin se maailma alkoi elämään omaa elämäänsä henkilöineen kaikkineen.
Rata on nyt eräässä tallissa seinällä pystyssä.
Liitteet
Picture4.jpg
Picture3.jpg
Picture2.jpg
Picture1.jpg
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja ealab »

Liene hamaa tulevaisuutta, tai sitten kaukaista menneisyyttä: Satama- altaassa näyttää olevan uskomattoman puhdas ja kirkas vesi! Hieno rata!
hevi50
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 02.03.2008 13:51

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja hevi50 »

Terve
Tuli mieleeni. TT:hän on itäeuroopan maissa suosittu skaala. Jospa joku Tallinnassa kävijä kyselisi valikoimia siellä. Netissäkään en ole osunut millekkään ao. sivulle. Osaamattomuutta varmaan. Jos olisi varmat ostopaikat, matkahan ei olisi ongelma, vaan olisi syykin.
hevi50
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 02.03.2008 13:51

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja hevi50 »

Kiitos kiitos ealab, osuit asian ytimeen. Minä ainakin katson miltä vesi näyttää. Se on varmaan niitä vaativimpia osa-alueita tässä hommassa. Etelämerellinen turkoosi meressä tulee polyuretaanilevystä. Ostin kerran Realistic Water-nimistä ainetta veden tekemiseen. En ole vielä kokeillut. Silläkin aineella pohjan väritys on kai ratkaiseva onnistumiselle.
hevi
Ossi
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 26.12.2008 01:07

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Ossi »

Tuohon TT:n palatakseni..

Kiinnostava mittakaava tuo on, ajatellut siihen siirtymistä vakavasti H0:n tilantarpeen vuoksi. Saatavuus vain näyttäisi olevan aika huonoa, Suomessa olematonta.

Kenelläkään kokemuksia mistä tuota TT-mittakaavaa kannattaisi tilata? Aika hyvin on kuitenkin saatavilla ent. Itä-Euroopan maista ja Venäjältä, vaan niistä tilaaminen arvelluttaa enemmän kuin liikaa, jotta uskaltaisin kokeilla..

Pietarissa toki voisi käväistä muutenkin, sielläkin kun näkyi olevan ainakin yksi hyvin varusteltu kauppa, vaan kun sinne menemisen ja siellä olemisen jälkeen tuskin on varaa enään mihinkään "lelujunarataan".. (ehkä kuitenkin joku venäläinen vaunu on pakko ostaa!)
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Moi Ossi,
et sitten ole miettinyt N-skaalaan siirtymistä, näin tekee moni joilla tilat ei riitä H0:ssa tehdä kohtuu isoa ja luonnollisen näköistä rataa. Luonnollisella en tarkoita paremmin mallinmukaista kalustoa kuin H0:ssa, vaan sitä, että itse rata on lähempänä oikeaa, tilaa riittä isompiin kaarresäteisiin ja metsätaipalettakin saa ahdettua mukaan pieneenkin tilaan.
Käy vilkaisemassa NCF:n sivuilla missä mennään:
http://www.n-club-finland.org/
Ossi
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 26.12.2008 01:07

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Ossi »

Kyllä tuota N-mittakaavaa olen harkinnutkin. TT-mittakaava tuntuisi kuitenkin houkuttelevammalta, se kun (kuten mainostetaan) ei ole liian iso eikä pieni. Maastonrakennuksen luulisin sujuvan jotakuinkin samoin haastein kuin H0:n kanssakin.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja markku55 »

TT-skaalassa olet melko pienen porukan mukana ja tarjonta on N-skaalaa huomattavasti vähäisempää kaikin puolin.
En suosittelisi TT-skaalaa, vaikka siinä omat hyvät puolensa onkin.
N-skaalassa aloitetaan äänien lisäämistä, mutta siinäkin ollaan vielä rajoituttu isompiin vetureihin, TT:ssä äänet lie helpommin ympättävissä hieman suuremman koon takia. Sitävastoin mm höyryvetureiden detaljirikkaus on ihan ok, väittäisin jopa, että ei kaukana H0:sta, sitä vastoin Z-skaalassa ollaan jo kaukana mallinmukaisuudesta.
Valitse huoleti N-skaala ja olet isomman harrastajaporukan osana nauttimassa paremmasta tarjonnasta kuin mitä TT-tarjoaa.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja PeS »

Ossi kirjoitti:Kyllä tuota N-mittakaavaa olen harkinnutkin. TT-mittakaava tuntuisi kuitenkin houkuttelevammalta, se kun (kuten mainostetaan) ei ole liian iso eikä pieni. Maastonrakennuksen luulisin sujuvan jotakuinkin samoin haastein kuin H0:n kanssakin.
Jos nyt pitäisi aloittaa pienoisrautatieharrastus puhtaalta pöydältä, niin todennkäköisesti valitsisin TT-mittakaavan. Se vie vähemmän tilaa kuin H0, mutta siinä maaston, talot ja liikkuvan kaluston voisi vielä rakentaa suhteellisen mukavasti itse ja tarvittaessa kohtuullisen tarkasti. Tarjontaakin on Keski-Euroopassa sekä liikkuvan kaluston, talojen ynnä oheismateriaalin suhteen - olen käyttänyt TT-mittakaavan PeHo-lähikytkinmekanismeja H0-vaunuissa. Keskieurooppalaisen ja englantilaisen TT:n (=3mm:n mittakaava) välillä on mittakaavaero - kuten kaikissa muissakin mittakaavoissa. En muista koskaan kohdanneeni TT-harrastajiiin Suomessa. Sen kyllä muistan, että joku kauppaketju (olisikohan ollut Elanto) myi TT-peruspakkauksia 1960- ja 1970-lukujen vaihteessa Suomessa. Tuossa muutama linkki - googlettamalla lisää.

http://en.wikipedia.org/wiki/TT_scale
http://www.3mmsociety.org.uk/
http://www.internationalmodels.net/acat ... uge_7.html
Vastaa Viestiin