TT mittakaavan harrastajia?

Yleistä keskustelua muista kuin H0-mittakaavan pienoisrautateistä.

Valvojat: jhr, Hermanni

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Ossi kirjoitti:
Venäläisistä verkkokaupoista ei taida tohtia tilata tänne Suomeen?

Venäläiseen kalustoon keskityn minäkin omassa radassani..
Iselläni ei ole mitään ennakkoluuloja venäläisiä verkkokauppoja kohtaan. Olen tilannut itänaapurimme verkkopuodeista monen monta kertaa valokuvaukseen liittyvää tavaraa kuten objektiivejä, loittoja, suotimia ja sovitteita. Aina on homma hyvin toiminut. Useimmissa tapauksissa tilauksen voi tehdä luottokortilla ja tällöinhän Luottokunta ottaa vastuun mahdollisessa huijaustapauksessa!
Ossi
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 26.12.2008 01:07

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Ossi »

MolnTT kirjoitti:
Ossi kirjoitti:Tuolta saa tilattua kohtuu hintaisesti, edullisilla toimituskuluilla TT-modellia ja Peresvetiä. Toimitus oli nopea, kun testasin.Linkki

Venäläisistä verkkokaupoista ei taida tohtia tilata tänne Suomeen?

Venäläiseen kalustoon keskityn minäkin omassa radassani..
Onko sinulla jo valmis rata vai keräjänä? Kuin isona ven-teema on ja mitä mieltää vaunoijen laatusta? Mikätyypisen sinulla vaunut on ja veturit? Tänä vuonna luvataan saksalais-venäläisena yhteistyönä höyryveturi Э -sarjaa. Peresvet tilaa alusta Saksasta.

Toinen vaihtoehto saada ostot pietarin kaupasta jos tilat tavaraa http://www.modellhouse.com ita ja sitten saat ja maksat Mäntsälästä Matti Raitaselle tilaus ja 20e toimituskulut. Pari kerta tein näin.
Alkuvaiheessa on rata vielä, 180 x 110cm on pöydän koko (4kpl Ikean Lack-pöytiä). Pitää jossain vaiheessa laittaa kuvia tänne kun se siitä hieman etenee.

Veturi / Vaunukalustoa ei vielä kovin kauheasti ole siunaantunut, kun painopiste on ollut saada rata siihen kuntoon että pääsee ympäri ajamaan. Ihan tyytyväinen olen ollut Peresvetin tavaravaunuun, kuten myös TT-modellin matkustajavaunuun. Matkustajavaunussa ärsyttää että se irtoaa helposti työntäessä vakiokytkimillä. Pitää koittaa vaihtaa toiset jossain vaiheessa.

Tällä hetkellä on kalustona vasta ЧМЭ2 BTTB:ä, балтика - kylmävaunu ja yksi matkustajavaunu.

IV - ja V - aikakautta, lähinnä ржд:n kalustoa olen ajatellut mutta mahtuu sinne sekaan vanhempaa сжд:nkin kalustoa sekaan.

Ei kuullosta yhtään kohtuuttomalta tuo 20€:n toimituskulut, pitää harkita asiaa. Pietarissa kun tulee kuitenkin itse käytyä vain kerran vuodessa..
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Olen myös N-ratani rakentanut Ikean mustien Lack pöytien varaan. Minulla on sellainen hieman kirvesvarren oloinen pöytäkokonaisuus joka koostuu kahdesta Lack 90x55cm pöydästä ja kahdesta 55x55cm pöydästä.

Ongelmana minulla on ollut raiteiden kiinnittämnen pöytiin ratavallin ja maisemamaton lävitse, se Lack pöydän pintakerros kun on pirun kova. Miten olet siis raiteet noihin Ikean Lackeihin kiinnittänyt?

Itse sain sitten homman joten kuten sujumaan kun eräästä rautakaupasta löysin hyvin ohkaisia 12mm pitkiä ja noin puolen millin paksuisia kovametallinauloja. Noilla pienoisrautatiekauppiaiden kiskonauloilla ei tehnyt mitään, kun ovat kovin meltoa tavaraa!
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Pari TT scaalan sivustoa...
ttnut Jenkkien TT scaalan foorumi.
Puolalainen sTTandard sivusto josta myös löytyy TT scaalan moduuliradan speksit http://www.sttandard.org.pl/wp-content/ ... rofile.zip ja sähköistys speksit http://www.sttandard.org.pl/wp-content/ ... ard20b.pdf

Puolasta tämäkin http://www.mmj.pl/~j.barska/www/glowna_en.htm jossa todella hienoja kuvia TT scaalan radasta (alla yksi).

Kuva
Ylläpito
Ossi
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 26.12.2008 01:07

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Ossi »

magnuken kirjoitti:Olen myös N-ratani rakentanut Ikean mustien Lack pöytien varaan. Minulla on sellainen hieman kirvesvarren oloinen pöytäkokonaisuus joka koostuu kahdesta Lack 90x55cm pöydästä ja kahdesta 55x55cm pöydästä.

Ongelmana minulla on ollut raiteiden kiinnittämnen pöytiin ratavallin ja maisemamaton lävitse, se Lack pöydän pintakerros kun on pirun kova. Miten olet siis raiteet noihin Ikean Lackeihin kiinnittänyt?

Itse sain sitten homman joten kuten sujumaan kun eräästä rautakaupasta löysin hyvin ohkaisia 12mm pitkiä ja noin puolen millin paksuisia kovametallinauloja. Noilla pienoisrautatiekauppiaiden kiskonauloilla ei tehnyt mitään, kun ovat kovin meltoa tavaraa!
Olen liimannut pöytien päälle finfoam levjä, ja jotain(ei hajuakaan mitä) toisenlaista paksumpaa eristelevyä. Paksumpaan eristelevyyn olen kaivertanut maastomuodot. Ratapohjan olen muotoillut tiilenvärisestä itsekovettuvasta savesta, johon olen liimannut raiteet kiinni.

Tarvittaessa radan saa irti hieman kostuttamalla kun savi pehmenee.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja ealab »

IKEAN Lack- pöydät ovat kuulemma myös erinomaisia alustoja vähän paremmille levysoittimille. Mikäli on uskominen erilaisiin hifi-sivustoihin.
MolnTT

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja MolnTT »

Veturi / Vaunukalustoa ei vielä kovin kauheasti ole siunaantunut, kun painopiste on ollut saada rata siihen kuntoon että pääsee ympäri ajamaan. Ihan tyytyväinen olen ollut Peresvetin tavaravaunuun, kuten myös TT-modellin matkustajavaunuun. Matkustajavaunussa ärsyttää että se irtoaa helposti työntäessä vakiokytkimillä. Pitää koittaa vaihtaa toiset jossain vaiheessa.

Siellä TT-modell -in ЦМВ eli matkustajavaunun kytkimia kokemukseni mukaan -(3 kpl Repin) aika hyviä mutta sinun tapauksessa pitäsi vaihta. Nykyään Tillig keksi ja myy uudet kytkimet joka pitäsi toimia vanhojen mukaan.
Onko sinulla vanhoja tai uutta kiskoja?
Olen itse vaihtamassa uudelle proofilikiskolle ja vanhoja myyn pois.
Ossi
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 26.12.2008 01:07

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Ossi »

MolnTT kirjoitti:Siellä TT-modell -in ЦМВ eli matkustajavaunun kytkimia kokemukseni mukaan -(3 kpl Repin) aika hyviä mutta sinun tapauksessa pitäsi vaihta. Nykyään Tillig keksi ja myy uudet kytkimet joka pitäsi toimia vanhojen mukaan.
Onko sinulla vanhoja tai uutta kiskoja?
Olen itse vaihtamassa uudelle proofilikiskolle ja vanhoja myyn pois.
Tilligin kytkimiä olenkin katsellut, niitä on kehuttu maailmalla että pitäisi kestää. Vaihdan kunhan tulee ajankohtaiseksi. Siis tarkoitan näitä: linkki Vai tiedätkö parempia?

Tarkoitatko että TT-Modell tekee myös (toimivia) kytkimiä? En ole huomannut missään.

Uutena harrastajana olen rakentanut kaiken uudella kiskolla. Tilligin Flexi-kiskolla ja vaihteiden rakennussarjoilla olen tehnyt koko radan. Tilligin tuotteita saa tilattua Mallikaupan kautta.
MolnTT

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja MolnTT »

Tilligin kytkimiä olenkin katsellut, niitä on kehuttu maailmalla että pitäisi kestää. Vaihdan kunhan tulee ajankohtaiseksi. Siis tarkoitan näitä: linkki Vai tiedätkö parempia?
Just sitä tarkoitan.

Tarkoitatko että TT-Modell tekee myös (toimivia) kytkimiä? En ole huomannut missään.
Toimivia? Minun kytkimmet TT-Modell vaunuissa toimivat moitettomasti. Mutta sitä eivät myy erikseen. Tai sinne sopii vanha Tilligin kytkin, jos vain pystyy vaihtamaan - en itse kokenut erotta.

Uutena harrastajana olen rakentanut kaiken uudella kiskolla. Tilligin Flexi-kiskolla ja vaihteiden rakennussarjoilla olen tehnyt koko radan. Tilligin tuotteita saa tilattua Mallikaupan kautta.[/quote]
Mallikauppa? Onko se Fredrekinkadulla Helsingissa?
Ossi
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 26.12.2008 01:07

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja Ossi »

MolnTT kirjoitti: Mallikauppa? Onko se Fredrekinkadulla Helsingissa?
Ei, kun Hämeenkadulla. Risteysasema lukee ikkunassa, tai luki ainakin kun viimeksi kävin.

Yhteystiedot:
Mallikauppa / Fintir Oy · Hämeentie 17 B · 00500 Helsinki
https://www.mallikauppa.fi/
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Mallikauppa/Fintir Oy sijaitsee siis Helsingin Hämeentiellä:
https://www.mallikauppa.fi/pnc/etusivu

Tampereen Risteysasema puolestaan Tampereen Satakunnankadulla. Tätä kutsutaan myös Modellshopiksi:
http://www.modelshop.fi/webshop/

Ja sitten Helsingin Fredrikinkadulta löytyy Hobbypoint:
http://www.hobbypoint.fi/sivu.php

Sekaannusta aiheuttaa se, että Mallikaupan nimi oli aikaisemmin Risteysasema ja nyt meillä löytyy vielä Tampereen Risteysaseman lisäksi myös Tampereelta toimiva pelkkä Risteysasema. Tämä puoti harjoittaa vain postimyyntiä:
http://www.risteysasema.fi/
MolnTT

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja MolnTT »

Kuva

Tässä on vähän omasta radasta kuvia...

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut MolnTT, 27.02.2010 00:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MolnTT

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja MolnTT »

Kuva
Juuri nyt olen valmistanut sen navetan. -Mietin pitkija vuosia. :roll:

Kuva
Viimeksi muokannut MolnTT, 27.02.2010 00:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MolnTT

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja MolnTT »

Kuva
Pieni asema.

Kuva

Suomalainen maisema.

Kuva

Metsämökki.
Viimeksi muokannut MolnTT, 27.02.2010 00:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MolnTT

Re: TT mittakaavan harrastajia?

Viesti Kirjoittaja MolnTT »

Kuva

Pappila tai kansankoulu.

Kuva

Vetureita TT-ssa.

Kuva
Veturitalli.
Vastaa Viestiin