Kotirata

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kotirata

Viesti Kirjoittaja ealab »

Fleischmannin uudemmissa pyörissä* on muutakin eroa, esim Rocoon verrattuna. Kulkupinnan ja laipan välinen kulma on enemmän pyöristetty, myös laipan kulma on hiukan suurempi Fleischmannin fillareissa. Että jos sellaisella liikuskelee vähän tiukkanormisemmassa vaihteessa, saattaisi tuo kulma ruveta kantaa ristikossa.
*Vanhemmissa (60-luku?)taisi kulkupinta olla kaposempi, laippa silti varsin korkea.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kotirata

Viesti Kirjoittaja PeS »

jartsa kirjoitti:Ei ole mitään ongelmia ollut,eikä ole tarvinnut muutakaan sorvijippoja tehdä.
Kaikki on toiminut hyvin omilla radoillani,ei valitettavaa.
Ongelmia ei ole tietenkään silloin, kun ajaa Fleischmannin kalustolla vain Fleischmannin vaihteissa.
jartsa

Re: Kotirata

Viesti Kirjoittaja jartsa »

On siellä Rocon vetureita ja Märklinin vaunuja...
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kotirata

Viesti Kirjoittaja PeS »

jartsa kirjoitti:On siellä Rocon vetureita ja Märklinin vaunuja...
Kovin monimutkaista päättelytaitoa ei edellytä se, että Fleischmannia matalalaippaisempi Rocon pyöräkerta varmasti kulkee Fleischmannin vaihteesta. Optimaalisen hyvin se ei kulje, mutta kulkee kuitenkin. Märkliin vaunutkin kulkevat, kunhan niihin vaihtaa sopivat pyöräkerrat. Asetelman ydinhän on siinä, että muita valmistajia syvälaippaisempi Fleischmannin pyöräkerta ei kulje edes kaikkien valmistajien fleksillä — vaihteista puhumattakaan.

Tämähän on ollut pitkään eurooppalaisten valmistajien konsepti: mitoitetaan vaihteet ja pyöräkerrat siten, että ristiinkäyttö eri valmistajien välillä ei onnistu. Luodaan siis merkkiuskollisuuteen pakottava paketti. Oikeastaan mikään sekä liikkuvaa kalustoa että kiskomateriaalia valmistava yritys ei ole onnistunut kovin vakuuttavasti vaihteiden suunnittelussaan. Liikkuvan kaluston valmistajista riippumattomien kiskovalmistajien asema on kiskomarkkinoilla selvästi vahvempi, mikä tarkoittaa sitä, että harrastajat valitsevat yleisimmin vaihteensa sellaisten valmistajien tuotteista kuten Tillig, Peco, Shinohara, MicroEngineering jne. — sekä ulkonäöllisistä että teknisistä syistä.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kotirata

Viesti Kirjoittaja ealab »

"Riippumattomia" vaihteita taidetaan alkaa käyttää siinä vaiheessa, kun leikkiminen loppuu ja alkaa harrastaminen :). Siksi, kun kaiketi myös kaluston pyöräkertojen tarkkuus lisääntyy. Mitä pienempihalkaisijaisia ja kaposempia pyöriä, sitä suurempia vaatimuksia vaihderisteyksillekin*. Sitä myötä myös pyöräkertojen back to back- mitoituksellekin.
*Siksi aloitin Roco- ja DIY-vaihteiden muutoksien teon. Nämä muutokset ovat omia kompromisseja, niitä, niiden sääntöjä en/ei ole kiveen hakannut/hakattu. On vain tarkoitus tehdä hyvin toimivat, vähän paremman näköisetkin systeemit.
Jos nyt tekisin tuon vaihteen, siitä tulisikin toisennäköinen. Ja on hankala "päivittää". Kyllä nytkin RP:t kulkee, pienen kolinan kera! Kääntölaitesolenoidi, 3-kääminen, 2-ankkurinen, on vaihtunut kahteen Conradiin, radan alle. Risteykset ovat väljät mm. siksi, kun eivät ole eristettyjä/elektrofrog..sekin olisi mahdollista tehdä.
Liitteet
P6100011a.jpg
P6100011a.jpg (348.04 KiB) Katsottu 3840 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 21.01.2016 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin