Kotirata

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Moderators: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Kotirata

Post by ealab »

Fleischmannin uudemmissa pyörissä* on muutakin eroa, esim Rocoon verrattuna. Kulkupinnan ja laipan välinen kulma on enemmän pyöristetty, myös laipan kulma on hiukan suurempi Fleischmannin fillareissa. Että jos sellaisella liikuskelee vähän tiukkanormisemmassa vaihteessa, saattaisi tuo kulma ruveta kantaa ristikossa.
*Vanhemmissa (60-luku?)taisi kulkupinta olla kaposempi, laippa silti varsin korkea.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Kotirata

Post by PeS »

jartsa wrote:Ei ole mitään ongelmia ollut,eikä ole tarvinnut muutakaan sorvijippoja tehdä.
Kaikki on toiminut hyvin omilla radoillani,ei valitettavaa.
Ongelmia ei ole tietenkään silloin, kun ajaa Fleischmannin kalustolla vain Fleischmannin vaihteissa.
jartsa

Re: Kotirata

Post by jartsa »

On siellä Rocon vetureita ja Märklinin vaunuja...
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Kotirata

Post by PeS »

jartsa wrote:On siellä Rocon vetureita ja Märklinin vaunuja...
Kovin monimutkaista päättelytaitoa ei edellytä se, että Fleischmannia matalalaippaisempi Rocon pyöräkerta varmasti kulkee Fleischmannin vaihteesta. Optimaalisen hyvin se ei kulje, mutta kulkee kuitenkin. Märkliin vaunutkin kulkevat, kunhan niihin vaihtaa sopivat pyöräkerrat. Asetelman ydinhän on siinä, että muita valmistajia syvälaippaisempi Fleischmannin pyöräkerta ei kulje edes kaikkien valmistajien fleksillä — vaihteista puhumattakaan.

Tämähän on ollut pitkään eurooppalaisten valmistajien konsepti: mitoitetaan vaihteet ja pyöräkerrat siten, että ristiinkäyttö eri valmistajien välillä ei onnistu. Luodaan siis merkkiuskollisuuteen pakottava paketti. Oikeastaan mikään sekä liikkuvaa kalustoa että kiskomateriaalia valmistava yritys ei ole onnistunut kovin vakuuttavasti vaihteiden suunnittelussaan. Liikkuvan kaluston valmistajista riippumattomien kiskovalmistajien asema on kiskomarkkinoilla selvästi vahvempi, mikä tarkoittaa sitä, että harrastajat valitsevat yleisimmin vaihteensa sellaisten valmistajien tuotteista kuten Tillig, Peco, Shinohara, MicroEngineering jne. — sekä ulkonäöllisistä että teknisistä syistä.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Kotirata

Post by ealab »

"Riippumattomia" vaihteita taidetaan alkaa käyttää siinä vaiheessa, kun leikkiminen loppuu ja alkaa harrastaminen :). Siksi, kun kaiketi myös kaluston pyöräkertojen tarkkuus lisääntyy. Mitä pienempihalkaisijaisia ja kaposempia pyöriä, sitä suurempia vaatimuksia vaihderisteyksillekin*. Sitä myötä myös pyöräkertojen back to back- mitoituksellekin.
*Siksi aloitin Roco- ja DIY-vaihteiden muutoksien teon. Nämä muutokset ovat omia kompromisseja, niitä, niiden sääntöjä en/ei ole kiveen hakannut/hakattu. On vain tarkoitus tehdä hyvin toimivat, vähän paremman näköisetkin systeemit.
Jos nyt tekisin tuon vaihteen, siitä tulisikin toisennäköinen. Ja on hankala "päivittää". Kyllä nytkin RP:t kulkee, pienen kolinan kera! Kääntölaitesolenoidi, 3-kääminen, 2-ankkurinen, on vaihtunut kahteen Conradiin, radan alle. Risteykset ovat väljät mm. siksi, kun eivät ole eristettyjä/elektrofrog..sekin olisi mahdollista tehdä.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by ealab on 21.01.2016 22:07, edited 1 time in total.