Ilmajohtimet DB

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
jartsa

Ilmajohtimet DB

Viesti Kirjoittaja jartsa » 10.03.2012 18:30

Välillä kyselty aihe tämäkin.

Pieni johdatus alkuperäisistä DB:n ilmajohtimista.

Mastot sijaitsevat aina 2-raiteisella osuudella vastakkain kummallakin puolella,samoinkuin asemilla.
Myös tapauskohtaisia poikkeksia on, mastojen sijoittelussa.
Ajojohtimet ovat tolppien välein,joko lyhyessä tai pitkässä kannattimessa,tästä tulee"zigzag" nimitys.
Ajojohtimen siirtymä puolelta toiselle on veturien kattovirroittimien suhteen:Esim.( Re160:400mm,Re250:300mm).

Re lukemilla ilmaistaan maksiminopeus ajojohtimille.
Re75=75 km/h
Re100=100 km/h
Re160=160 km/h
Re200=200 km/h
Re250=250 km/h

Ajojohtimen materiaalina on yleensä kuparijohdin(100-120mm2).
Ajojohtimen kannatinjohdin yleensä pronssi/teräs(50mm2).

Johdinten kiristinpisteet tapauskohtaisesti, suorilla osuuksilla harvemmassa.
Veturin kattovirroittimien kohdistama voima ajojohtimeen on n. 8:n kilon luokkaa.
Normaalisti ilmajohtimen pituus tolppien väleillä on 80m korkeuden ollessa 5,5m.

jartsa

Re: Ilmajohtimet DB

Viesti Kirjoittaja jartsa » 10.03.2012 22:18

Pienoisrautateillä on muutama valmistaja näille ilmajohtimille:
Vollmer: Huono mittatarkkuus ja laatu(valmistus loppunut?).
Sommerfeldt: Mittatarkat ja yleensä juottamalla tehtävät liitokset,metalliset osat.Useita eri mastomalleja,hinnakas.
Märklin: Suht laaja valikoima 70000-sarjassa,metalliosat ja halvempi kuin Sommerfeldt.
Viessmann: Sama valikoima kun Märklinillä ja sama hintataso,luultavasti molemmilla on sama valmistaja.
Opastimien suhteen, Viessmann:in opastimien valmistajaksi on mainittu Völkner.Märklin ja Viessmann ilmajohtimet lienee alunperin tämän Völknerin alihankintana tekemiä.

jartsa

Re: Ilmajohtimet DB

Viesti Kirjoittaja jartsa » 12.03.2012 19:14

HO-skaalassa linjamastojen etäisyys raiteen keskipisteestä on 34mm.
Tornimastoilla (asemilla) etäisyys on 40mm.
Vastaavat mitat N:llä ovat: 19mm ja 25mm.

Kattovirranottimien poikkeama kaarteissa on s= HO 6mm ja N 3,5mm.
Suoralla "zigzag" poikkeama on 2 s= HO 12mm ja N 7mm.
Normaalikorkeus ajojohdolla on HO 69mm ja N 38mm.

Ajojohtimia ja pylväitä varten on erityyppisiä jigejä,joilla saadaan ilmajohtimet asennettua rataan oikeille paikoilleen.
Asemilla aloitetaan ensimmäisestä tulovaihteesta mastojen asennus sekä jaotus asemalle päin,linjaosuuksille vasta kun asema-alue on saatu mitoitettua sopivaksi.
Linjaosuuksilla jaotus helpompi tehdä,lyhentämällä ajojohdinta.Asemilla tämä pitää tehdä pituudeltaan säädettävillä ajojohtimilla.

Vastaa Viestiin