Kanaverkon käyttö

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 352
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 07.11.2011 17:48

Äänenvaimennuksen kannalta kaiken a ja o on itse kiskotuksen eristäminen radan rungosta.
Mitä vähemmän suoraa (lue kovaa) kontaktia on kiskotuksen pohjan (olkoon lastulevyä, vaneria yms) välillä sitä vähemmän sitä parempi.
Ylläpito

jartsa

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja jartsa » 08.11.2011 18:00

Hermanni kirjoitti:Äänenvaimennuksen kannalta kaiken a ja o on itse kiskotuksen eristäminen radan rungosta.
Mitä vähemmän suoraa (lue kovaa) kontaktia on kiskotuksen pohjan (olkoon lastulevyä, vaneria yms) välillä sitä vähemmän sitä parempi.
No tottakai sinne kiskojen alle tulee se korkki tms. ennen alustaa,olekos huomannut sen asian:Ne kiskojen kiinnitykseen käytetyt naulat tai ruuvit
johtavat ääntä myöskin alustaan.. :idea:

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 550
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja Jaska » 11.11.2011 20:01

Joskus koulussa opetettiin, että korkeita ääniä saa poistettua huokoisella aineella ja matalaa ääntä massiivisella rakenteella.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1062
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja ealab » 11.11.2011 20:40

Pitää edelleen paikkansa.

jartsa

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja jartsa » 12.11.2011 18:11

Mainitsin jo nuo auton eristematot,bituminen matto toimii raiteiden alusrakenteissa ja kevyempi (vaahtomuovi)tunnelien eristyksessä.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 550
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja Jaska » 09.03.2012 14:38

Tulipa tällaistakin kokeiltua. Jäljensin kartalta korkeuskäyrät oikean kokoisiksi muunnettuna styrofoamin pintaan ja ajelin käyrät irtopaloiksi lankaleikkurilla. Sitten kunkin palan korkeuden mukaiset korokkeet esim. pahvipaloista sinne pohjaan ja liimataan tasaisella alustalla palat takaisin kiinni toisiinsa tavallisella puuliimalla. Kuivuminen kestää kauan, kun liima ei helpolla haihdu raoista. Tällainen tuli. Muoto vastaa täsmälleen oikeaa. Harmillisen tasainen oli tämä kohdealue, mutta sama idea toimii hyvinkin mäkisessä maastossa myös.
(Tämä malli on oikeastaan 1:1000 malli ja korkeuskäyrät on 2mm eli 2m välein, mutta sama idea toimii varmasti myös muissa mittakaavoissa.)
Liitteet
maasto.jpg
styrofoam leikattuna ja liimattuna
maasto.jpg (99.88 KiB) Katsottu 3391 kertaa

jartsa

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja jartsa » 09.03.2012 17:04

Onko tätä tarkoitus käyttää jossain projektissa,vai tehty muutenvaan?

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 550
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja Jaska » 09.03.2012 17:28

Malli liittyy yhdyskuntasuunnitteluun, mutta sama idea varmaan toimii myös pienoisrautatiessä. Homma kävi yllättävän nopeaan. Aikaisemmin olen liimannut pahvisia korkeuskäyriä päällekkäin, mutta nyt maasto valmistui ennätysajassa. :) Lankaleikkuri leikkaa niin ohuesti, että palaset melkein eivät irronneet toisistaan. Lanka pitää olla todella pystysuorassa eikä yhtään löysällä.

jartsa

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja jartsa » 10.03.2012 18:35

Elikkä, leikkuri on perinteinen vastuslanka styroxleikkuri.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 550
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja Jaska » 11.03.2012 19:26

jartsa kirjoitti:Elikkä, leikkuri on perinteinen vastuslanka styroxleikkuri.
Juuri näin. En viitsinyt ostaa leikkuria kaupasta, kun sen pystyy aika helpolla rakentamaan itsekin kierrätysroinasta. Tässä on vanha leikkuulauta saanut kelvata alustaksi, vanha verhotanko muuttui jänteeksi, akkulaturi antaa sopivan 12V joten eipä tullut kustannuksiakaan ja olen aika tyytyväinen lopputulokseen. Tuo puristimilla kiinni oleva lista on jonkinlainen ohjuri, jotta saa tasapaksua jälkeä, mutta maasto tuli tietysti ilman ohjuria vapaalla kädellä.
Liitteet
lankaleikkuri.jpg
lankaleikkuri.jpg (129.92 KiB) Katsottu 3325 kertaa

jartsa

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja jartsa » 12.03.2012 15:50

Riittääkö laturissa hyvin "hönkää",yleensä 4-6A:n tienoilla näissä on katkaisu.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 550
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja Jaska » 12.03.2012 19:57

jartsa kirjoitti:Riittääkö laturissa hyvin "hönkää",yleensä 4-6A:n tienoilla näissä on katkaisu.
Minulla on aika ohutta vastuslankaa, joten pienempikin virta riittäisi.

jartsa

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja jartsa » 14.03.2012 18:35

Kuinka on langan kestävyyden laita,joutuuko lankaa uusimaan usein?

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 550
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja Jaska » 19.03.2012 20:37

Joskus se katkeaakin, mutta ei mitenkään häiritsevän usein.

jartsa

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja jartsa » 19.03.2012 21:26

Mulla on vanha (70-luvulta?) AGA:n aikainen leikkuri ja hyvin leikkasi jopa 200mm:n styroxia.
Tällä vehkeellä leikattiin hitsauskoneille "fyllipaloja" kuulemma,sain tämän ilmatteeks hieman suhteilla joskus 80-luvun puolivälissä.
Peltikotelossa pakkamuuntaja(250 VA?),kuparitangosta kaari ja jokin >2mm:n lanka.
Aikoinaan tyyppäsin tätä 100mm styroxilla,piti syöttää aika nopeasti ettei styrox sula leikattaessa.
Nyt vehe on jossain varastoituna.

Vastaa Viestiin