Kanaverkon käyttö

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.
Tuukka
Matkustaja
Viestit: 4
Liittynyt: 05.07.2011 18:08

Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja Tuukka » 29.10.2011 18:42

Moi, oma rataprojekti on nyt siinä pisteessä, että pitäisi alkaa käyttämään kanaverkkoa mäkimateriaalina. Mäen kehikkona vanerilevyä melko tukevasti. Pari askarruttavaa kysymystä:

Mikä on paras tapa kiinnittää verkko puuhun? Sinkiläpistooli/nitoja (käsitoiminen)?

Mitä verkon päälle? Tällä hetkellä suunnitelmissa on kangas ja kankaankovetin, jota on helppo käyttää ja kuivuu kovaksi pinnaksi. Tämän päälle vaikka kipsiä. Mitä muita tapoja? Paperimassa?

Kiitoksia mahdollisista vastauksista.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 29.10.2011 23:37

Niittipistoolia ainakin itse käyttäisin. Askarteluliikkeistä saa(nee) kipsikangasta joka tarviitsee vain kostuttaa, jotta se kovettuu muotoonsa. Eli vuoraat sillä kanaverkon ja pumppupullolla kostutat.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja jartsa » 29.10.2011 23:44

Hyttysverkko on parempaa ja tiheämpi.Sinkilä nitojalla kiinni.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1077
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja ealab » 30.10.2011 07:41

Tähän paperimassaksi mm. sulavat wc-paperirullat, mieluimmin, kuin rupeaisi viemärijärjestelmää kuormittaa. Massaan kun lisää mallikipsijauhoa, niin tulee jämäkkyyttä lisää. Tämä on aivan asiallinen niksi. Eikä tarvitse niin paljon sanomalehtiä riipiä. Eli on kokeiltu, käyttö jatkuu homman edetessä.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja jartsa » 30.10.2011 17:13

Ne sulavat rullat on huijausta,moni putkimies on näin sanonut.Sitä itteään sinne sopii laittaa pyyhinpapereineen,ei muuta,vaikka mitä väitetään.
Saa muuten olla aika virtuoosi (perhe) jos saa kulumaan saman määrän rullia,mikäli viikon aikana tulevat ilmaislehtien paperimäärän meinaa peitota.
1 rulla on kämmenen kokoinen ala vs. 1 sanomalehti on jopa pari neliöö :lol: .Hesarista puhumattakaan :mrgreen: 8) .
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Tuukka
Matkustaja
Viestit: 4
Liittynyt: 05.07.2011 18:08

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja Tuukka » 30.10.2011 17:34

Kiitoksia vastauksista. Kanaverkon silmäkoko on 2cm, joten se on lienee liian suurta sellaisenaan. Päässä virinnyt tämänhetkinen suunnitelma:

-Verkon päälle hyttysverkkoa (eikös se ole sellaista jäykkää muovista?) tai vastaavaa materiaalia, molemmat nitojalla kiinni.

-Kanaverkon päälle kankaankovettimella kovetettua Chifonettiä (talouspyyhe), muuta kangasta tai sitten kipsikangasta. Kankaankovetin on meinaan aika hyvänoloinen aine tähän käyttöön.

Pitää kokeilla eri tapoja, ajattelin tehdä "harjoitusmäen" johon kokeilla eri tekniikoita.

Tähän päälle ehkäpä kipsiä, johon painelen kipsimuotissa valettua kalliota (radan varrella kallioleikkaus).

Laitanpa vielä linkin omaan pieneen blogiini, jos jotakuta kiinnostaa lukea:
http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_9516/

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja jartsa » 30.10.2011 18:07

Tuukka kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Kanaverkon silmäkoko on 2cm, joten se on lienee liian suurta sellaisenaan. Päässä virinnyt tämänhetkinen suunnitelma:

-Verkon päälle hyttysverkkoa (eikös se ole sellaista jäykkää muovista?) tai vastaavaa materiaalia, molemmat nitojalla kiinni.

-Kanaverkon päälle kankaankovettimella kovetettua Chifonettiä (talouspyyhe), muuta kangasta tai sitten kipsikangasta./
Suht jäykkää ja muovia,silmäkoko 0,5mm.Unohda ne kanaverkot ja käytä pelkästään tätä hyttysverkkoa,muovitapettiliisteriä ja ihan sanomalehteä.
Muuta et tarvitse maiseman alustaan.
Mikäli suunniteltu maasto on hyvin epätasainen,tarvitaan tukirakenteeksi puurimoja/vanerin paloja sopiviin kohtiin radan rungossa.
Verkko tarvittaessa leikellään sopiviksi paloiksi ja nidotaan suhtkoht tiukaksi(palan keskeltä painaessa sormella verkko hieman joustaa),näihin ympärillä oleviin kiinteisiin rakenteisiin.Rakenne on suht kevyt.Jos alla on raiteita suojaa ne ensin ja varmista että suojapaperit tms. myös saa poistettua myöhemmin,kun verkon peitto paperilla on valmis kipsimassoineen ja kuivunut.Verkon ja paperin päälle voi liimata suoraan myös maastomattoruohikkoa,ei tarvita kipsiä, revityt styrox palat kipsissä uitettuna toimii kivinä maalattuina.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1077
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja ealab » 30.10.2011 19:18

No, rullia voi jemmata...ja saa helposti paikkauksiin ja pienkohteisiin. Ja ainakin sekoitettuna, tuntikausia revittyyn sanomalehtisilppuun. Joustava ratkaisu hävitykseen, ympäristö kiittää siihen asti, kunnes rata joskus hävitetään..

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 554
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja Jaska » 30.10.2011 19:32

Minusta riittävästi tuettu kanaverkko on ihan passeli alusta, kun sen päällystää kipsissä kastetuilla kangastilkuilla tai vastaavalla. Massaa saisi tulla kanaverkon päälle riittävästi, jottei kuorimainen rakenne rupea pitämään kovaa ääntä. (Vertaa soittimen kaikukoppa!) Kanaverkkoa on helppoa muotoilla vapaasti. Siitä voi tehdä jopa pallomaisen muodon ihan hyvin. Hyvin pienisilmäinen verkko on puolestaan jäykähköä väännellä. Palloksi tai vapaaseen muotoon se ei meinaa mennä mitenkään. Sylinterimäinen kaareva muoto kyllä onnistuu. Keinoaineita vierastavana olenkin pitäytynyt hivenen wanhanaikaisissa maastontekotavoissa.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja jartsa » 31.10.2011 22:42

Kanaverkko ruostuu ajan myötä,muovi ei.
Aikamoinen hampsteri saa olla noiden rullien kanssa,sanomalehdet voi suoraan liistrata siihen verkon päälle kokonaisina.
Mikä idea on niiden lehtien silppuamisessa?
Tän tehtävän voi antaa koiralle,se mielellään hoitaa homman pienenä virikkeenään.Laskut se repii ja syö,oispa nekin hoidettu noin helposti. :lol:
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Tuukka
Matkustaja
Viestit: 4
Liittynyt: 05.07.2011 18:08

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja Tuukka » 04.11.2011 20:48

Kiitoksia vastauksistanne!

Tässä opiskellessa ei nyt hirveästi kerkeä rakentamaan, joten rata valmistuu ikävän hitaasti. Pitää miettiä tarkkaan eri vaihtoehtoja. Niinkuin ehkä jo mainitsinkin jossain, aion rakentaa nopean pienen harjoitusmäen samasta vanerista, johon voin rauhassa kokeilla eri tapoja. Ei tule yllätyksiä sitten varsinaisessa.

Voin vaikka laittaa omat mielipiteeni tänne eri päällysteistä, kun olen kokeillut.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1077
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja ealab » 05.11.2011 09:04

Miten kuumasinkitty kanaverkko ruostuisi. Ei ainakaan sinä aikana, kun paperimassa on märkää. Viime vuosisadan puolivälissä käytettiin kanaverkkoa, sanomalehtisilppua ja tapettiliisteriä. Mm. Riihimäen srk:n pienoisrautatiekerhossa. Radasta ei ole enää tietoa. Tuskin verkot ruostuneet. Rata oli 2-3-osainen, jäykkä lautarunkoinen. Irtokiskot messinkiä, pölkyt mahonkiviilun suikaleita, tai mustaa pahvipölkkymattoa. Ratanaulat kerholla tehtyjä. Tässä oppi, että ei kaikki tarvitse aina helppoa olla. En taida olla ainoa "tallin" jäsen, joka tuota rataa on ollut rakentamassa.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja jartsa » 05.11.2011 17:04

Oli se vaan aikoinaan mulla ruostunut taivutuskohdista,sinkkaus lohkeillut,kun purkasin radan pois.
Kyllä tiheässä hyttysverkossa on enemmän sitä tartuntapintaa liimalle,kuin jossain kanaverkossa.Väittääkö joku muuta?
Modulissa tulee hieman painonsäästöä,sekin on plussaa.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 554
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja Jaska » 06.11.2011 17:22

Minulla se kipsikuori on niin paksu (joitain senttejä), ettei sillä kanaverkolla ole muuta merkitystä, kuin että muoto säilyy sen ajan, kun kipsin kovettuminen kestää. Minulla on sellainen reilu kerros sitä kipsiä siinä päällä. Joskus on ollut ohut kerros ja silloin syntyi melua. Kuori reagoi kuten jonkun soittimen kaikukoppa ja vahvisti junien melua.

Varmaan nykyisin paljon käytetty styrofoam-levy on aika pätevä juuri melun poistamisessa ja keveydessäkin. Sitä on helppoa työstää. Varmaan kokeilen sitä jossain vaiheessa, kun tulee ajankohtaiseksi. Sen voi pinnoittaa haluamallaan tavalla, kuten kipsillä.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1077
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kanaverkon käyttö

Viesti Kirjoittaja ealab » 06.11.2011 19:55

Omat kokemukset styrofoamista, keltaisesta ja vaaleansinisestä on, että johtavat melua hyvin, keveytensä ansiosta. Jos laittaa vanerin, tms. levyn alimmaiseksi, liimaten, se vaimentaa hyvin. Kotiradassani foamit ovat kehikon päällä, siis alta auki. Kyllä kuulosuojainten tarve tuli mieleen. Vaikka kalusto itsessään sen kummemmin meluisaa olekaan.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija