Kaarteen loiventaminen lyhyillä suorilla?

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Moderators: jhr, Hermanni

JTNieminen
Matkustaja
Posts: 3
Joined: 22.07.2007 13:41

Kaarteen loiventaminen lyhyillä suorilla?

Post by JTNieminen »

Onkohan järkevää yrittää loiventaa tiukkoja kaarteita laittamalla kaarrepalojen väliin lyhyitä (~60 mm, ~70 mm tai ~90 mm) suoran pätkiä ?

Alkuperäinen kaarre
- 30 astetta, SISÄ/radius=360 mm ja ULKO/radius=437.5 mm
- Tämä on osoittautunut käytännössä liian tiukaksi pitkille matkustajavaunuille - vaunut irtoavat helposti toisistaan
- Ajaminen onnistuu, kun vaunut laittaa tiettyyn järjestykseen

Keskelle lisätty 188.3 mm suora
- Tämä "viritys" on nyt käytössä ja tuntuisi toimivan ongelmitta

Kaarrepalojen väliin lisätty vielä 64.3 mm suoria
- Näitä lyhyitä suoria ei ole kotosalla enkä viitsi niitä ostaakaan, jos tämä idea on "tuhoon tuomittu"
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Kaarteen loiventaminen lyhyillä suorilla?

Post by magnuken »

Jaa-a, järkeä tai ei. Itse olen tuota tehnyt kovastikin N-skaalan radassani. Eli olen etenkin R1 ja välistä myös R2 kaarteitakin "loiventanut" lähinnä 17.2 mm ja 27,9 mm suorilla palikoilla sekä myös välistä vastakkaisilla saman säteen kaarrepalikoilla tai pykälää isommilla (R2->R3) jne.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Kaarteen loiventaminen lyhyillä suorilla?

Post by ealab »

Hommaan liittynee myös aloituskaarteiden laitto. Voisiko suorapätkien tilalle sopia loivemmat kaarrepätkät. Kotiradassani on kaarteissa alussa (Roco) puolikkaita R10 ja R9, itse kaarteissa R5 ja R6-elementtejä, siten, että kaarre on alussa ja keskiosaltaan loivempi. Näin sain kaarteet alkamaan, vain hieman myöhemmin, suorapituutta vähän lisää. Aloituskaarre saa junan kaarteeseen taittumisen pehmeämmäksi, ei tempaa oitis.
jartsa

Re: Kaarteen loiventaminen lyhyillä suorilla?

Post by jartsa »

Flexiraiteella (metriraide)voi määritellä sen jyrkkyyden portaattomasti ja pätkiä dremelillä sen sopivaan mittaan/kaarteeseen.