Suomalainen veturitalli

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Suomalainen veturitalli

Viesti Kirjoittaja PeS »

Blogi suomalaisen veturitallin rakentamisesta löytyy oheisen linkin takaa.
http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_6126/
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 08:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton kuvalinkki poistettu.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Suomalainen veturitalli

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Onpa hieno, ellei peräti taidetta!
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Suomalainen veturitalli

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tällainen tekeillä, pikkuhiljaa. Alemmat saranatapit ovat sen verran pitkät, että ylettyvät alle. Saisi jotain kääntösysteemiä kehitettyä. Odotan lähes paniikinomaisin tuntein maalaussessiota, jos edes yrittäisi tehdä samaa jälkeä, kuin esimerkissä.
Liitteet
P4030549b.jpg
P4030549b.jpg (145.11 KiB) Katsottu 9326 kertaa
sr2sr1
Matkustaja
Viestit: 9
Liittynyt: 02.12.2012 19:33

Re: Suomalainen veturitalli

Viesti Kirjoittaja sr2sr1 »

SIKA HIENOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO TYÖTÄ : :D :D :D :D :D
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Suomalainen veturitalli

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tallin ovien aukaisuihin, miks´ei vaihteenkääntöihinkin eräs toimiva konsti, kytkentäkaavio. Tarvitaan entisten auton ajovalokorkeussäädinten** piirilevyjä* (tai uusistakin, maksavat muutaman kympin). Moottoriksi sopii esim. SP-kouluelektroniikan myymä alennusvaihdemoottori. Niistä hitain. * Näin siksi, kun ainakin näissä on mahdollisuus säätää liikerajat tarkastikin. (**Näiden moottorit ovat aivan kelvollisia vetureihin. Kuten olisi noiden alennusvaihdemoottoreidenkin. Näiden ottama virta on vähäinen, Alkavat pyöriä pienellä jännitteellä, "valomottia" ohjaa pieni mikropiiri). Systeemi, ovet toimivat käytännössä.
Liitteet
tallikytac.jpg
tallikytac.jpg (66.33 KiB) Katsottu 8503 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 13.02.2013 08:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KLu
Konduktööri
Viestit: 85
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Suomalainen veturitalli

Viesti Kirjoittaja KLu »

Olen tehnyt ensimmäiset kokeilut Esun modulilla, jolla voi ohjata lennokkiservoja pelkillä painonapeilla ilman varsinaista digitaaliohjausta ja hyvältä näyttää. Liikkeen pituutta voi säätää, samoin nopeutta. Moduli maksoi muistaakseni 25 e ja se ohjaa neljää servoa ja servoja olen tilaillut Kaukoidästä, viimeisin hankinta oli metallihammaspyörin toteutettu servo jonnekin hintaan nelisen euroa kappale sis. postikulut.

Työn alla on vanhan Märklinin peltitallin ovisysteemin "servottaminen".


K.L.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Suomalainen veturitalli

Viesti Kirjoittaja ealab »

Myös ESUa vähän funtsin, vaan olin saanut päähäni tuon "oman systeemin", jossa vaihtokosketin on vaihtokytkin, niin se siitä. Ja kun oli noita ajovalokapistuksia joutilaina. KLu, kysymys: Riittääkö ESU-systeemissä painikkeen kertapainallus, jotta ovi menisi ao.asentoon, automaattisesti. Tai voisiko olla kytkin, joka jäisi ao. asentoon ja homma toimisi sitten automaattisesti.
Olisi tällaiset visiot: Kun kääntöpöytä pysähtyy pilttuun kohdalle, avautuu ovipari ja vasta sitten ajosähkö kytkeytyisi k-pöytään ja pilttuuseen......Vaatisi sähkömekaanisia, tai optisia asentotunnistimia. Ne saisi olla k-pöydän päissä, jotta ei väliä, kumminpäin k-pöytä olisi ja myös ohiajoratapätkiäkin varten...Vielä ei ole kuin hääviä ajatuksenpoikasta.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Suomalainen veturitalli

Viesti Kirjoittaja ealab »

sr2sr1 kirjoitti:SIKA HIENOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO TYÖTÄ : :D :D :D :D :D
Noh, rauhoitutaans vähän. Vaikka kyllä tuo PeS:n laittama kuva valmiista tallista on.
Tässä kuva kotiratani tallin alakerrasta. Näyttää sekavalta ja mutkikkaalta. Mutkikas ei ole, on vain 3:n oven heebelit. Onhan kytkentäkaaviokin melko yksinkertainen. Oikeanpuoleisesta moottorista, sen ohuesta "kiertokangesta" näkee, että ovien liikkeet hidastuvat, pehmenevät liikkeiden lopuilla. Osat hentoja siksi, että "ronttumin" sattuessa vääntyisi muut paikat, kuin ovet. Nyt kaikki ovet toimivat, ohjaamiseen tarvitaan 3 vaihtokytkintä, -kosketinta. Nekin voisi korvata puolijohteilla?
Liitteet
talli 004.jpg
talli 004.jpg (73.42 KiB) Katsottu 8373 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 13.12.2013 07:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 62
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Suomalainen veturitalli

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano »

Melkonen ropellihattu oot, sano.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Suomalainen veturitalli

Viesti Kirjoittaja ealab »

Ropelihattu tai ei, mutta kun on 50-luvun lopusta asti harrastanut. Silloin oppi tekemään itse, kun valmiina ei tietoakaan saanut, eikä varaakaan olisi ollut. Se jätti jälkensä. Hävetä sitä ei tarvitse. Eikä 60-luvun alkupuolesta alkanut sähköpuolen ammattitkaan ollut haitaksi.
KLu
Konduktööri
Viestit: 85
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Suomalainen veturitalli

Viesti Kirjoittaja KLu »

Esussa annetaan kertapainalluksella napaan A käsky kääntyä ääriasentoon A ja B:llä sitten sinne toiseen. Liikkeen laajuus ja nopeus on siis ohjelmoitavissa kullekin servolle erikseen.

Yksi Esu-käyttöinen servo on höyryvetureiden hiilestyspaikan hiilikuormainta kääntämässä ja toinen asennetaan seuraavaksi vesiviskuriin.

Vastaavasti sain purettua parista cd-soittimesta siirtokelkat ja olen miettinyt niiden jatkokäyttöä, mutta tuntuvat olevan kovin nopeita välityksiltään ts. esim. 3V:lla puoliaallolla menee ehkä sekunti laidasta laitaan.


K.L.
Vastaa Viestiin