Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Moderators: jhr, Hermanni

mattih
Konduktööri
Posts: 99
Joined: 19.09.2007 15:21

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by mattih »

PeS wrote:Pecon ja Micro Engineeringin kiskonaulojen vahvuus on 0,4 mm ja materiaaliltaan ne ovat karkaistua terästä.
Onko Pecolla myös 0,4 mm halkaisijaltaan olevia nauloja? Itselläni on Pecon nauloja, jotka ovat halkaisijaltaan 0,55 mm. Tämä on minusta aina ollut hankalaa, koska omat poranteräni ovat suht surkeita. Poranteräni on niin lyhyt ettei se riitä tekemään koko naulan pituista reikää, näin olleen jos niille poraa 0,5 mm reiän vaneriin, menee naula helposti lyödessä solmuun. 0,6 mm reikä taas on liian väljä, ja naula ei pidä kunnolla.
Pecon nauloissahan on musta maali pinnassa, mutta se ei kai merkittävästi vaikuta paksuuteen (Paksuus ilman maaliakin kai on lähelle tuon 0,55, eikä siis selitä tuota 0,15 mm erotusta.

-MattiH.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by PeS »

mattih wrote:[Onko Pecolla myös 0,4 mm halkaisijaltaan olevia nauloja? Itselläni on Pecon nauloja, jotka ovat halkaisijaltaan 0,55 mm.
Kappas vaan, olet oikeassa - tein mittailuja. Pecon naulojen vahvuus on todellakin 0,55 mm. Vuosikaudet käyttämäni peltipurkissa säilyttämäni naulat tosin ovat vahvuudeltaan 0,4 mm. Ne näyttävät Pecon nauloilta, mutta ilmeisesti eivät sitä ole. Ostin ne aikoinani Englannista - olisivatkohan jotain pienemmän mittakaavan nauloja.
Poranteräni on niin lyhyt ettei se riitä tekemään koko naulan pituista reikää, näin olleen jos niille poraa 0,5 mm reiän vaneriin, menee naula helposti lyödessä solmuun. 0,6 mm reikä taas on liian väljä, ja naula ei pidä kunnolla.
Ilmeisesti poranterässäsi on vahvistettu varsi, mikä selittää teräosuuden lyhyyden. Vahvistamattomalla varrella varustettu terä on pidempi (myös joustavampi). Osta sellainen, niin saat porattua tarpeeksi pitkän reiän. Hyviä teriä saa Helsingistä mm. Kauppaosakeyhtiöstä tai Kellonosat Oy:stä.
Pecon nauloissahan on musta maali pinnassa, mutta se ei kai merkittävästi vaikuta paksuuteen (Paksuus ilman maaliakin kai on lähelle tuon 0,55, eikä siis selitä tuota 0,15 mm erotusta.
Pecon naula on kemiallisesti tummennettu - ei maalattu. Tummennuksen ei pitäisi vaikuttaa naulan vahvuuteen.
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by magnuken »

Nuo Dremelit ja vastaavat ovat käteviä tarkassa porauksessa ja niihin saa hyvinkin ohuita tasapaksuisia teriä. Itse ostin ModelExpo messuilta Proxxonin ja hyvä vehje on, vaikka en poraa sillä mitään ratanaulareikiä (kunnon naulat kun uppoavat hyvin poraamattakin).
mattih
Konduktööri
Posts: 99
Joined: 19.09.2007 15:21

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by mattih »

PeS wrote: Pecon naula on kemiallisesti tummennettu - ei maalattu. Tummennuksen ei pitäisi vaikuttaa naulan vahvuuteen.
Mielenkiintoista. Miten tuo tummennus sitten vaikuttaa juotettavuuteen? Itselläni nimittäin oli vaikeuksia juottaa tuohon tummennettuun kiskonaulaan, mutta kun näytti silel vähän hiemapaperia että sai metallin kiiltämään niin jo tarttui tina kiinni. Hmm, samaa ilmiötä ilmeisesti havaittavissa myös Tilligin tummennetussa kiskossa...

Teräni eivät ole niitä paksummalla varrella varustettuja, pora on koko matkalta saman mittainen, mutta sen pituus on vain jotain parin senttimetrin luokkaa, ja jos sen meinaa saada istukkaan kiinni tukevasti niin eipä siitä paljoa enää pilkistä ulos.
Kiitos vinkistä hankintapaikasta! Muutenkin pitäisi ostaa parempia poria, nuo nykyiset kun ovat hieman halpiksia...

-MattiH.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by ealab »

magnuken wrote:Nuo Dremelit ja vastaavat ovat käteviä tarkassa porauksessa ja niihin saa hyvinkin ohuita tasapaksuisia teriä. Itse ostin ModelExpo messuilta Proxxonin ja hyvä vehje on, vaikka en poraa sillä mitään ratanaulareikiä (kunnon naulat kun uppoavat hyvin poraamattakin).
TN:n myymä Minidrill,?- poraan, kun se on uusi, sopii (pysyy)jopa 0,3mm terä. Näistä vastaavista masiinoista kannattaa tarkistaa istukka, sen mahdolliset heitot. Naulanreikien esiporauksesta on hyviä syitä esitetty.
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by PeS »

mattih wrote:
PeS wrote: Mielenkiintoista. Miten tuo tummennus sitten vaikuttaa juotettavuuteen?
Tummennus pitää poistaa hiomalla - muuten juote ei tartu. Sama pätee tummutettuihin Tilligin tai MicroEngineeringin kiskoihin. Lasikuituharjalla tai pienellä messinkiharjallakin tummennus lähtee. Kellonosat myy ohuita lasikuituharjoja, kuten myös Sar-Trading.
okeskira

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by okeskira »

mattih wrote:
PeS wrote: Pecon naula on kemiallisesti tummennettu - ei maalattu. Tummennuksen ei pitäisi vaikuttaa naulan vahvuuteen.
Mielenkiintoista. Miten tuo tummennus sitten vaikuttaa juotettavuuteen? Itselläni nimittäin oli vaikeuksia juottaa tuohon tummennettuun kiskonaulaan, mutta kun näytti silel vähän hiemapaperia että sai metallin kiiltämään niin jo tarttui tina kiinni. Hmm, samaa ilmiötä ilmeisesti havaittavissa myös Tilligin tummennetussa kiskossa...

Teräni eivät ole niitä paksummalla varrella varustettuja, pora on koko matkalta saman mittainen, mutta sen pituus on vain jotain parin senttimetrin luokkaa, ja jos sen meinaa saada istukkaan kiinni tukevasti niin eipä siitä paljoa enää pilkistä ulos.
Kiitos vinkistä hankintapaikasta! Muutenkin pitäisi ostaa parempia poria, nuo nykyiset kun ovat hieman halpiksia...

-MattiH.
Tummennushan on käytännössä kemiallinen reaktio jolla naulan pintaan saadaan halutun värinen oksidikerros. Tämä toki vaikuttaa naulan paksuuteen, mutta niin vähän ettei sitä tavallisen harrastajan tönärillä huomaa :)

Oksidikerroksen saa poistettua hiomalla, joka onkin tarpeen aina juotostöitä tehdessä kuten Petri sanoi. Sama pätee valmiiksi tummennettuihin kiskomateriaaleihin.
EMD F7
Lämmittäjä
Posts: 271
Joined: 22.01.2008 15:18

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by EMD F7 »

Lähtiskös se pinnote myöskin es suolahapolla? [HCl]
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by ealab »

Kyllä lähtee, muutakin?. Ja sitten hapon siivous tai neutralisointi. Helppoa, kuin mikä. Lasikuituraapekynäkin/ mirkelistuukin-/ vh-paperin suikale toimii. Auttaa myös kirkkaiden teräslankojen juottamiseen, tinan tarttumiseen.
jartsa

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by jartsa »

Korkkimatto on parempi,vaikka hieman imee kosteutta.Vinyylimatto ei pysy alustassa hyvin kun kontaktiliimalla.Pinnan karhennus hiekan liimaamiseen vinyyliin.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by ealab »

Parketin alla käytetään myös jotain pehmeätä, ehkä umpisolulevyä, vihertävää?. Se voisi olla radan alle sopivaa, elämättömänä.
jartsa

Re: Miksi pitäisi olla korkkimattoa??

Post by jartsa »

Parketin alunen liian pehmeää ja huokosta,ei hyvä.