Suunnitelma versio 1.0

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 551
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Suunnitelma versio 1.0

Viesti Kirjoittaja Jaska » 11.01.2007 20:41

Terve!

Suunnittelen rataa ja ottaisin mielelläni kommentteja luonnoksen ekaan versioon. Tässä kohtaa, kun rata on vasta bitteinä CAD-ohjelman muitissa, kaikkea on vielä erittäin helppoa muuttaa. Toisata se on sitten, kun on jo rakentanut jotain...

Linkki suunnitelmiini:

http://www.tamk.fi/~aumjaa/rata

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 11.01.2007 21:34

Se tunneli kannattaa tehdä irroitettavaksi tai sijoittaa niin että sinne pääsee käsiksi mikäli vaunut menee kiskoilta. Itselläni oli tunneli perimmäisessä nurkassa ja tyttäreni ajelutti Mikki Hiiriä sun muita otuksia avovaunuissa ja joskus ne tipahti kyydistä juuri tunnelissa, yllättävän iso urakka naarata ne sieltä pois.

Takasuoralla olis aika otollinen sillan paikka jompaan kumpaan reunaan ja voithan laittaa yhden pienen pistoraiteen takasuoralle esim tukkien lastauspaikka tai sepelin lastaus jne, jne.

Jos kaarrevaihteet häiritsee niin olisiko mahdollista piilottaa ne esim tunneliin tai kallioleikkaukseen?

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 551
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska » 12.01.2007 10:55

jhr kirjoitti:Jos kaarrevaihteet häiritsee niin olisiko mahdollista piilottaa ne esim tunneliin tai kallioleikkaukseen?
Kuullostaa järkevältä. Jos se tunneli sinne laitetaan, niin varmasti kannattaa laittaa sen mieluiten kohtaan, jossa se samalla naamioi huonon näköistä rataosuutta pois näkyvistä. Irrotettava tunneli taitaisi olla hyvä. Olin miettinyt sitäkin, että kanaverkosta ja paperimassasta / kipsistä tehty maasto olisi alhaalta päin avoin tunneliin, mutta pahan suistumisen sattuessa kalusto putoisi metrin alaspäin ja olisi varmasti sen jäljiltä rikki.

Pystyyköhän tuollaisessa alkeellisessa ovaalissa tekemään mitään järkeviä opastinsysteemeitä? Tuli mieleen sellainenkin hivenen epärealistinen kikka, että junan ohittaessa opastimen, joku tunnistin havaitsisi sen ja muuttaisi opastimen punaiseksi. Jonkun viiveen jälkeen opastin omia aikonaan muuttuisi. Ei tietysti ihan esikuvan mukainen, mutta olisi jotain kumminkin.

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 13.01.2007 19:47

Ite kans josksu ajattelin tehä sen onton kanahäkkiviritelmän mut tuli tuo samainen ajatus mieleen, että entäs jos vaunut tippuu lattille.
Nykyinenkin rata on väsätty levynpäälle ja saahan siihenkin tehtyä niitä kanaverkko virityksiä. Ite käytin styroxia maastoon ja ihan hyvin kelpaa mulle.

Elektroniikka ei ole mun leipäheitto ja olen itellenikin pohtinut miten mahdollisesti saisin tehtyä opastimet. Voisihan sun tapauksessa valo vaihtua asemalta lähdön jälkeen, junahan on kuitenkin takasuoralla.
Mulla kävi mielessä joko valokenno systeemi tai joku oikosulku juttu miten saisin omat valot toimimaan, sama koskis myös ylikäytävää.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 551
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska » 14.01.2007 17:10

Toisaalta tykkään kanaverkosta, jonka päälle vähän paperimassaa ja kipsiä. Mulla oli joskus ovaalirata, jossa oli kokeiltu erilaisia tapoja muotoilla maastoa ja pidin eniten siitä kanaverkko+paperimassa+kipsiviimeistely tavasta. Kanaverkon muotoilu on helppoa ja lopputulosta voi muutella vapaasti ennenkuin laittaa massaa päälle. Sen olen päättänyt, että polyuretaaniin en koske, jos ei ole ihan pakko. Jostain syystä onnistun liistraamaan sitä aina johonkin väärään paikkaan ja irtihän se ei lähde edes sormista. :evil:

Tunnelin kohdalla laitan vissiin tasaisen maaston levystä ja siihen saisi sitten kiinitettyä palasen, jossa on se tunneli. Palanen voi olla tosiaan vaikka päällekäsistä styroksilevyistäkin muotoiltu tai kanaverkosta tehty.

Kävelin tänään pihalla koiraa kuskaamassa ja keräsin talteen kuivahtaneita kasveja, joissa oli ihan puun näköisiä osia. Tarvii vain pienen loppusilauksen ja valmis!

Moduleista koostuvan radan varustaminen aidon näköisillä sähköistystolpilla ja ajolangoilla ei oikein taida olla mahdollista. Onkohan sellaista kukaan edes yrittänyt tehdä? Toisaalta jos ajolangat jättäisi pois ja laittaisi vain sähkötolpat ja orret ja ratapihalle porttaalit, niin voisihan sekin olla mukavan näköinen. Tolpat pitäisi tietysti sijoitella siten, että ne on aina saumaa lähestyttäessä yhtä kaukana liitoskohtaan nähden.

Edellisen linkin takana olevaa suunnitelmaa on hiukan viety eteenpäin.

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 15.01.2007 22:47

Mä en kans oikein syttynyt polyuretaaniin....kokeilin ja huomasin samoja piirteitä kun sinäkin, se oli väärässä pakaissa ja istu ku nenä päässä.
Sitten koin "valon" :roll: ja ajattelin koklaa styroxia. Kieltämättä kanaverkko toimii, ei siinä mitään, mut kun sain yheltä raksalta kitistyä jätesäkillisen styroxia niin käytin sitä.

Tuo sun uus versio takasuorasta on hyvä. Tolleen just ajattelin mielessä sitä siltaa. Hyvä kans kun sitä saa siirrettyä mikäli ymmärsin oikein.

Aika hyvän heinän oot löytäny, pitäpäs lähtee kuikuilemaan jos vaikka moisia löytyis....tuosta varmaankin sais jotain jännää aikasiks 8)
Mitenhän onnistuis jos maalauksen jälkeen ruikupullolla vähä liimaa oksille ja jotain sirotete sekotusta ripottelis päälle.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 551
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska » 16.01.2007 13:06

jhr kirjoitti:Hyvä kans kun sitä saa siirrettyä mikäli ymmärsin oikein.
Se olisi tarkoitus ja lisäksi paloissa olisi yhtäläinen päätyprofiili, eli tuon ovaalin saisi halutessaan suoristettua pitkäksi baanaksi, jossa on vaikka silmukat päissä (vaatisi jotain lisäosia tietenkin).

Olishan se aika mageeta laittaa rata vaikka takuuvarmana poutapäivänä kesällä ulos... Paitsi värit tietenkin vähän haalistuu siinä, mutta olisi se sen väärtiä! :D

Alussa mainitulle www-sivulle on nyt ja lisätty vähän laajennus / variaatioajatuksia. (Vaikka oikean reunan silmukassa vissiin käytettäisiin vain ulointa rataa :wink: )

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 16.01.2007 14:13

Tuosta modulirakenteesa tuli mieleen että joskus joidenkin kanssa oli itämässä ajatus, jos vaikka olis 6-8 ukkoa ja jokainen tekis yhen ainoan modulin, pittuus ehkä 1 - 1,2m niin radan vois kerran vuodessa kasata vaikka modelexpoon tai jotain.
Se ei kuitenkan olis iso homma nikkaroida yks moduli ja sellasen about 40 x 100 modulin säilytyskään tuskin olisi iso ongelma.
Olikohan silloin puhetta jenkkiradasta koska sellaista ei expossa ole.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 551
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska » 16.01.2007 17:06

jhr kirjoitti:radan vois kerran vuodessa kasata vaikka modelexpoon tai jotain.
Mulla on sellainen käsitys, että modelexpossa ja pienoisrautatiepäivillä olisi ollut eri kerhojen moduleita yhdistettyinä ja varsin isoja kokonaisuuksia. En kylläkään ole käynyt kovin usein... Taisin lukea Tapiolan kerhon sivuilta, että "Alppirata" ja tapiolan moduulit olisi olleet kytköksissä jne. Sehään tuossa on vielä mukavaa, että jos vaikka eri moduulit ei olekaan ihan 100% yhteensopivia, ei sellaisen customoidun liitospalan värkkääminen tuntia enempää pitäisi viedä.

Luullakseni teen omat moduulini aika lähelle Tapiolan nettisivun mitoilla. Ne muistuttaa myös niitä mittoja, joita joskus 80-luvulla koitettiin standardisoida. Sähköt menee DCC:llä yhtenä isona virtapiirinä tai eristepalat ja buusterit.

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 17.01.2007 08:01

Joo expossa on muistaakseni ollut Tapiolan ja Alppirata yhdistettynä.
Silloin vain oli puhetta että tekis muutaman palan jenkkiradan, koska Suomalaisia on (löyly ja Tapiola) ja Eurooppalaista edustaa Alppirata.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 551
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska » 17.01.2007 10:48

Mulla on jotain Aethernin vaunuja nurkissa ja oli joskus vetureitakin. Ne oli hankittu kimpassa ja nykyisin ovat missä lie... Ne oli mukavan painavia, tehokaita ja varmatoimisia vekottimia. Kuitenkin tuo kotimainen maisema esikuvana kiehtoo itseäni eniten ja taitaa olla niin, että koitan modata nuo jenkkivaunutkin venäläisiksi.

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 17.01.2007 11:05

No mulla kans tuo kotimainen maisema tulee tähän kotirataan, niinkuin oli edellinenkin rata.

Jotain jenkkikalustoa on kertynyt kun reissasin jenkeissä Railpass:llä eli sama ku Euroopan Interrailpassi ja pyrin aina ostamaan HO mallina sen jenkkivaunun missä matkustin ja samoin veturin :)
Pitäis vaan laittaa vaunuihin matkustajat sisään ja yks mikä on nenä kiinni ikkunassa...eli se olisin minä :lol:

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 551
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska » 24.01.2007 00:15

Nyt olisi sitten yhden palan 900x400 runko kyhätty. Eipä mennyt kauaa siihen aikaa, kun lastulevy on niin helppoa työstää. Toivottavasti se kumminkin kestää ehjänä... Vanhat keittiökaapin rungot pääsivät kierrätykseen.

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 369
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 24.01.2007 07:58

Hienoa.
Puutyö on yllättävän nopeaa kun vaan vauhtiin pääsee.
Eilen menin K-rautaan ostamaan puuttuvia lastulevypaloja niin eikös vaan ole sahauspiste remontissa. Olis vaan ollu hyvä saaha se leikattua määrämittoihin. Ite en sirkkeliä omista ja kun käsipelillä sahaa pari levyä paloiks niin siinä tahtoo tulla hiki :?

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 551
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska » 25.01.2007 14:16

jhr kirjoitti:Eilen menin K-rautaan ostamaan puuttuvia lastulevypaloja niin eikös vaan ole sahauspiste remontissa. Olis vaan ollu hyvä saaha se leikattua määrämittoihin.
Tuli joskus investoitua pieni summa rahaa Lidl:n pöytäsirkkeliin. Ei varmaan mikään "mersu", mutta kyllä se lastulevyyn tepsii! :D

Vastaa Viestiin