Suunnitelma versio 1.0

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Tollanen olis kyllä näppärä, mutta tässä vaiheessa tarviin enää yhen vaivasen lastyulevyn.
Tässä on muuten menossa kääntöpöydän teko :)
Aika rutkasti on tullu otettua kuvia joka vaiheesta, saas nähä miten äijän käy, toimiiko. Ainakin kun kokeilin laittaa paikalleen niin kiskot oli suorassa ja muutenkin näytti toimivan....
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Runko-osia syntyy pikkuhiljaa ja ekat ratakiskotkin on jo valittu.
Sivua taas vähän päivitetty.

http://www.tamk.fi/~aumjaa/rata

Kohta pääsee tositoimiin maaston ja kiskotuksen kimppuun! Toivottavasti on aikaa tehdä, kun on niin monta muutakin rautaa tulessa.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Tästä kysymyksiä...
http://www.tamk.fi/~aumjaa/rata/rele.jpg
Montakos volttia tuo tarvitsee että liikahtaa oikelta vasemmalle? Ajattelin jotain muuntaja juttua jos itelle kyhäilis samalla idealla vaihdemoottorit.
Noita Nokialaisen ja muita muuntajia kun on kerääntynyt romukoppaan, vois kierrättää.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Kuva

Se on bilteman auton rele 12V, mutta Tapiolan kerhon sivuilla oli kytkentäkaavio, jolla siihen saa tuplajännitteisen pulssin lisäämään tehoa, jos voima ei muuten riitä. Meinaan koittaa ensiksi ihan sellaisenaan 12V:llä.
Jos tuo toimii, niin olis helppoa ja halpaa! Yksi rele on muistaaseni 2,5€ ja tuon rautalangan juottaminen paikoilleen ehkä minuutti aikaa... :D

Tuosta saa vielä normaalin releen hyödyt kaupanpäälle, eli esim. jossain palaa merkkivalo, kun vaihde on sivuun käännettynä tms.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Jaska kirjoitti:Se on bilteman auton rele 12V, mutta Tapiolan kerhon sivuilla oli kytkentäkaavio, jolla siihen saa tuplajännitteisen pulssin lisäämään tehoa, jos voima ei muuten riitä. Meinaan koittaa ensiksi ihan sellaisenaan 12V:llä.
Jos tuo toimii, niin olis helppoa ja halpaa! Yksi rele on muistaaseni 2,5€ ja tuon rautalangan juottaminen paikoilleen ehkä minuutti aikaa... :D

Tuosta saa vielä normaalin releen hyödyt kaupanpäälle, eli esim. jossain palaa merkkivalo, kun vaihde on sivuun käännettynä tms.
Itse en usko oikein tuon releen voimaan jännitteetömänä pitää vaihde suoraan tai käännettynä, kuinka vain....
Mutta jos toimii niin halpa se on. ;)
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Mulla on se käsitys, että tuo toimii ja jos ei toimi, niin tuo elektoniikka tarvitaan lisäämään voimaa. Tuollahan näitä lienee harrastettu:

http://www.taprk.org/fin/project/fiddle_MkII/

Tuollaisen vaihdemoottorin kokeilussa on se hyvä puoli, että radan alle jäävänä osana se on myöhemmin helposti vaihdettavissa toiseen, jos se osoittautuu huonoksi.

Sitä korkkimaton korvaamista jollain muulla äänieristeellä (Train Samin idea) en uskaltanut läteä testaamaan, koska se äänieristekerros jää ilkeästi sorastusten alle ja jos tämä "kokeiluvaihtoehto" osoittautuu huonoksi valinnaksi, niin sen vaihtaminen ei kertakaikkiaan onnistu helpolla jälkikäteen. Liimattu sorastus on aika tiukassa kiinni ja olen yhdet kiskot jo kerran nakannut roskikseen...
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Viime keväänä just irrottelin kiskoja vesivahingon takia ja todella pirullista homma. Kaikki sain pelastettua paitsi flexit. Ihme ja kumma mutta myös kaiki vaihteet säily ehjänä.
Otin leveimmän taltan mitä löyty ja se ensimmäisten pölkkyjen alle ja irtos tosi nätisti parilla kvyellä napautuksella. Mutta sitten kiskojen puhdistus olikin jo toinen juttu, työlästä saaha hiekat irti pölkyistä. Flexit hajos käsiin sama miten yritti irrotaa.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Testasin "biltema" vaihdemoottoria tänään. Jaksoi kääntää ainakin Pikon vaihteen, jossa on sellainen jousi, joka "napsahtaa" puolelta toiselle. Olin varautunut poistamaan sen jousen, jos se olisi ollut tarpeellista.
Yllättävä ongelma sensijaan ilmeni. Rele pitää aika pörinää virran ollessa päällä. Varmaan tuo tuttu 50Hz. Ongelman aiheuttaa varmaankin tasasuunnattu vaihtovirta, jota akkulaturi antaa ja joka ei ole ihan niin tasaista, kuin voisi toivoa... Eiköhän tuosta pörinästä pääse sopivan kokoisella kondensaattorilla.
Yksi mahdollinen ongelma on kipinöinti käyttökytkimissä. Ne voi mennä äkkiä huonoon kuntoon.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Tulipa kiskotettua yksi pala ja samalla päivitin tuota nettisivuani. Sorastus on tekemättä ja luonnollisesti maasto, puut jne... jne... Työlästä mutta hauskaa! :D
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Näyttää hyvältä!
Mulla on menossa sähkötolppien teko. Tuskastuttavan hidasta hommaa....mutta jos nyt urakalla tekis niitä, niin olis pois päiväjärjestyksestä.
Samalla olis myös enempi maalattavaa kun seuraavaks alkaa maalailemaan ruiskulla. Siinä menee enempi aikaa ruiskun puhdistukseen kuin itse maalaamiseen.
Ens viikonloppuna pitää etsiä kotisivutila jostakin, niin saan tumpattua nettiin muutamia kuvia radasta.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

jhr kirjoitti:Mulla on menossa sähkötolppien teko. Tuskastuttavan hidasta hommaa...
Miten teet ne? Mulla oli ajatuksena tehdä sähkötolppaa varten aihio ja siitä muotti. Sitten olisi valanut jotain epoksia tai muuta sopivaa muottiin ja hionut rösöt pois. Mutta tällä hetkellä epäilyttää teenkö sähköjä ollenkaan. Mietityttää miten se istuisi moduulien saumojen kanssa. Yksi konsti olisi tietysti tehdä pelkät tolpat ja jättää varsinainen ajolanka ym langat pois. Sinänsä ajolangatkin olisi mielestäni aika hienot, jos ne nätisti saa tehtyä.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

teen ihan vaan muovi suirosta (evergreen). Mietin kanssa valamista mutta ovat aika ohuita....
Tähän tein jigin ja aika nopeesti tää kuitenkin sujuu ihan vaan liimaamalla.
Leikkelee vaan kerralla tarpeeks paloja niin sujuu vikkelästi kasaaminen :)
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Olisi mielenkiintoista nähdä kuvia, millaista tulee. Harmi, ettei täällä ole "kuvagalleriaa", johon voisi ladata kuvia näytille... Joillain muilla foorumeilla on sellaisia, mutta ne taitaa tosin lisätä palvelimen liikennettä aika paljon ja siitä tietysti aiheutuu lisäkustannusta.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Tulipa tehtyä kattilallinen paperimassaa http://www.kierratyskeskus.fi/askartelu ... p/0010.php ja maaston kanaverkot piti ensin päällystää liisterisillä sanomalehden suikaleilla ja päälle edelleen tätä massaa. Taisin tehdä massastani vetisen, kun se on tuossa kuivunut jo toista päivää... Seuraavaan erään taidan laittaa myös kipsiä sekaan. Kuulemma liitujauhe parantaisi muovailtavuutta. Se painomuste antaa massalle hyvän perusharmaan sävyn, mutta on sitten erinomaisen tiukassa kiinni myös sekoittimessa. Onneksi meillä oli käyttämätön sauvasekoitin, jolla ei ole niin väliä.

Tarkoitus on tehdä piakkoin sähköliitokset flexeihin altapäin kuparijohtimilla ja nätti juotos. Ostin 4-napaisia isolle virralle soveltuvia liittimiä, joitten avulla moduulit saisi nätisi kytketyiksi. Meinaan pistää DCC-kytköksen ihan erillään muusta ja toiset kaksi napaa luultavimmin ihan "akkulaturi"-tasavirtaa valoille ja vastaavalle. Mitään suojastusautomatiikkaa en meinaa harrastaa. Laitan tosin kiskoille valmiiksi "reed"-putket tulevaa tarvetta varten. Mukava laittaa tässä vaiheessa, kun sorastus vielä puuttuu.

Minulla on sellainen käsitys, että yleensä reed-putki sijoitettaisiin epäsymmetrisesti rataan. Näin veturin kulkusuunnasta riippuen magneetti joko osuu tai ei osu kohdalle ja saadaan tieto myös kulkusuunnasta. Toisaalta pidän tätä outona, koska monet veturit kulkee kumpaan suuntaan vaan ja tieto voi mennä justiinsa väärinpäin. Tietenkin voidaan ehkä huomioida tämä jotenkin... Toisaalta houkutus olisi suuri myös reedin laittamiseksi yksittäisen ratapöllin tilalle. Olisi nätti. Mahtaisiko toimia niin kaukana magneetista?

Oikeastaan mulla ei taida olla tarvetta sijoittaa reediä epäsymmetrisesti, koska olen tuumannut pysytellä vähän yksinkertaisetetussa opastinsysteemissä. Opastin voisi loksahtaa punaiselle, oli kulkusuunta kalustolla mikä vaan. Sitten ajastetusti se joskus palaisi keltaiselle ja lopulta vihreälle. Näin ei olisi tarvetta johdoille eri opastinten väliin vaan pelkkä 12v saatavuus riittäisi. Ja kun rinnakkain on kaksi rataa, ei opastinten rakentelussa tarvi huomioida kuin yksi kulkusuunta. Mahdolliset sivuraiteet taidan jättää opastimia vaille. Niissähän pitäisi toiseen kulkusuuntaan saada koko väli punaisiksi, kun toisesta suunnasta on juna tulossa ja se menee jo monimutkaiseksi.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Eilen illalla tuli sekin hyvin konkreettisesti selvitettyä, että miksi FREMO-standardipäädyissä on kädensijat... :evil:
Onneksi ei tullut kovin pahaa jälkeä. Lähinnä paperimassaa vähän irtosi paikoiltaan.
Vastaa Viestiin