Kallioleikkauksen tekeminen

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

jommasipi

Kallioleikkauksen tekeminen

Viesti Kirjoittaja jommasipi »

Moi kaikki.
Millaisesta materiaalista olette tehneet kallioleikkauksia? Minun pitäisi tehdä radan kaarretta mukaileva aika pitkä kallioleikkaus. Olisiko ihmisillä lähettää kuvia omista kallioleikkauksista.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kallioleikkauksen tekeminen

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kuvassa on eräs kehitelmä. Vielä pitää laitella enemmän aitoutta, lohkomisen jälkiin. Materiaali on muottikipsiä, seassa hieman Eri-Keeperiä. Plätkäisty käsin polyuretaanin pintaan, uurteet markkeeraavat kiviporan jälkiä. Tehty rautasahan terällä. Kolot ja muut uurteet tehty käsin jollain työkalulla. En ole vielä tyytyväinen. Muottina voisi käyttää ja käytetäänkin myös rypisteltyä alumiinifoliota.
Liitteet
PC260280a.jpg
PC260280a.jpg (211.33 KiB) Katsottu 4115 kertaa
jommasipi

Re: Kallioleikkauksen tekeminen

Viesti Kirjoittaja jommasipi »

Sikahieno.
Pitää kokeilla sitä alumiinifoliotakin.
Toimisiko muotti niin, että rypistetään alumiinifoliota sopivasti ja sitten asetetaan se vaakatasoon. Kipsi kaadetaan folion päälle, jolloin saataisiin kipsilevy, jonka toinen puoli on kallioleikkauskuvioinen.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kallioleikkauksen tekeminen

Viesti Kirjoittaja PeS »

Olen käyttänyt kallioiden mallaamiseen Woodland Scenicsin kalliomuotteja, joita on lukuisia erilaisia (samoja muotteja myydään myös Nochin pakkaamana). Muottiin olen valanut WS:n lightweight hydrocalia (=poltettu kipsi). Valoksia on helppo työstää. Niistä leikataan sopivia palasia, jotka liimataan maastoon PVA-liimalla ja saumat rapataan lightweight hydrocalilla. Tämän jälkeen kallio maalataan WS:n pigmenteillä. Toivottavasti oheinen kuvasarjan valottaa ideaa.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
jartsa

Re: Kallioleikkauksen tekeminen

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Styroksi on kipsiä kevyempää, siitä saa styroksileikkurilla tai hienoteräsellä sahalla sopivia paloja.
Kipsivellillä päälle silaus ja sopiva väritys, kosteana kipsiin tarttuu hiekka tai ruohikko.
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 05:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestiä siistitty.
Vastaa Viestiin