Asfaltoitu tie

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

jommasipi

Asfaltoitu tie

Viesti Kirjoittaja jommasipi »

Moi. Olen juuri rekisteröitynyt sivustolle!
Olen nuorena poikana rakentanut pienoisrautatien ja nyt olen päättänyt vähän viimeistellä sitä. Kaksi asemalaituria pitäisi tehdä ja parkkipaikka asemalle. Tämä malli kuvaa nykyaikaa ja haluaisin tehdä asfaltoidut asemalaiturit ja parkkipaikan. Tein asemalaiturit lastulevystä ja säädän korkeuden oikeaksi puupalojen avulla. Reunat ovat sellaisia betonilevyjä kuten nykyajan asemilla.
Onko kellään ideoita, miten asfalttia olisi hyvä mallintaa? Ajattelin ensin vain maalata lastulevyn, mutta ei siitä tule mielestäni ihan aidon näköistä.
bobi
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 22.07.2008 11:06

Re: Asfaltoitu tie

Viesti Kirjoittaja bobi »

Miten olisi vesihiomapaperi karkeudessa 400 ? Väri ja struktuuri voisi olla aika lähellä esikuvaa.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Asfaltoitu tie

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Itse olen mallintanut asfalttia tuhkalla: maalasin pinnan harmaaksi, levitin sille ohennettua puuliimaa ja sirottelin päälle tuhkaa joka on melko uskottavan väristä ja sopivan karkeaa. Kuivuttuaan aivan kuin asfalttia.
jartsa

Re: Asfaltoitu tie

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Musta miranoli siveltynä ja päälle ripottelee hienoa hiekkaa maalin ollessa vielä märkää.Tämän kuivettuaan pyyhkäsee ohennettua maalia päälle.Mustaa tai hieman valkoisella murrettua mustan sävyä,tämä mallaa just vedettyä asvalttia tai hieman jo vanhempaa.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Asfaltoitu tie

Viesti Kirjoittaja PeS »

jartsa kirjoitti:Musta miranoli siveltynä ja päälle ripottelee hienoa hiekkaa maalin ollessa vielä märkää.Tämän kuivettuaan pyyhkäsee ohennettua maalia päälle.Mustaa tai hieman valkoisella murrettua mustan sävyä,tämä mallaa just vedettyä asvalttia tai hieman jo vanhempaa.
Miranol ei ole tähän puuhaan paras mahdollinen maali, koska se on täyskiiltävä. Jos käyttää täyskiiltävää maalia, niin saa aikaan jäätyneen tien - kesäiseen maisemaan.
jartsa

Re: Asfaltoitu tie

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Jaa jäätynyt tie... :mrgreen: Joskohan tuo hiekka miranolin seassa tekisi sen,ettei olisi niin pliukasta ja kiiltävää.. :idea::?:
jommasipi

Re: Asfaltoitu tie

Viesti Kirjoittaja jommasipi »

Tähän aiheeseen vielä, että tein asfalttia 400 karkeuksisesta vesihiomapaperista: Kontaktiliimalla kiinni ja maalasin mattaharmaalla pohjamaalispraylla kevyesti pintaa harmaaksi. Jos maalasi liikaa, niin paperin "huokoset" meni tukkoon ja tuli ihan tasainen pinta. Ihan kevyt sutaisu spraylla niin tuli kivan näköinen pinta mielestäni. Ainoastaan vähän huono tuli sellaisesta kohtaa, jossa piti vähän leikata hiomapaperia auki että sai sen istumaan kaarevaan alustaan. Sauma näkyy ihan pikkasen :)
jartsa

Re: Asfaltoitu tie

Viesti Kirjoittaja jartsa »

jommasipi kirjoitti: Ainoastaan vähän huono tuli sellaisesta kohtaa, jossa piti vähän leikata hiomapaperia auki että sai sen istumaan kaarevaan alustaan. Sauma näkyy ihan pikkasen :)
Varovasti mattamustaa pensselillä saumaan.Ei kait ne saumat jäänyt vaan "törrölleen"?Jotain autoa,tavarakärryä tms päälle.Ei näy enään häiritsevästi.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Asfaltoitu tie

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Itse teen pintaa kipsistä ja maalaan vesiliukoisella aika ohuella värillä. Kipsipintaan jää hivenen karheutta, mutta ei liikaa. Kannattaa katsoa väritykseen mallia jostain valokuvista, koska yleensä kuluneempi kohta on eri väristä, kuin vähemmän kulunut asfaltin kohta ja ihan tasaväristä on käsittääkseni vain aika tuore asfaltti.
Vastaa Viestiin