Raiteiden soveltuvuus

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Moderators: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Raiteiden soveltuvuus

Post by PeS »

sysis wrote:Varmaan Peco 75 on valintani. Mahtaako siinä vaihteet olla sellaiset kuin Mäklin C-vaihteet,
että päästävät toisen suunnan suoran liikenteen läpi vaikka toinen suunta ohjattu sivuraiteelle...?
Ei. Märklinin kaltaisia aukiajettavia vaihteita ei kaksikiskojärjestelmissä ole eikä voikaan olla erilaisen sähköistystavan vuoksi. Tuolla ensimmäisessä viestissäsi mainitset, että ratapöytäsi syvyys on 50 senttiä. Jos tuollaiseelle pöydälle aiot rakentaa soikion tai paluusilmukan, niin kaarresäde on silloin max. 25 senttiä (jolloin rata on kiinni täysin pöydän reunassa). Todennäköisempää siis olisi 20 sentin kaarresäde, Kumpikin lienee H0:ssa jo mahdottoman rajamailla.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Raiteiden soveltuvuus

Post by ealab »

Siinä olisikin mahdollisuus vähän harvinaisempaan: kapearaiteiseen H0- mittakaavan radoin. Nuo kaarresäteet sopisivat kuin nenä päähän. Kalustoakin, lyhytakselivälistä, löytynee valmiinakin.
Eräs näkemys: En nyt tiedä Mä-vaihteista, aukiajettavuus lienee vain tekniikkakysymys, riippuu vaihteen sähköistyksestä. Vaihderisteys pitäisi olla eristetty muusta vaihteesta ja sähköistettävissä erikseen; ns. "elektrofrog"- kytkentä ja kielet olla sähköisesti yhtäpuuta tukikiskonsa kanssa. Omissa Roco-vaihteissa on Conrad- moottorit, mikä sekään ei ole olennaista, vaihteet voivat olla periaatteessa ja käytännössä aukiajettavia. Jos sellaisiksi tehdään. Tarkoitan sitä, että kalusto kulkiessaan "umpivaihteeseen" ei putoa kiskoilta vaihteessa, kun kiinni oleva kieli avautuu pyörän mennessä siitä. Ongelmia alkaa tulla sitten, kun muutan vaihteiden kielten tolkutonta avautumaa pienemmäksi. Tällöin aukiajossa auki oleva kieli alkaa mennä kiinni ja voi napata toisen puolen pyörän laippaan estäen kiinni olevan kielen riittävän avautumisen. Silloin alkaa "ronttumi". Kaikki riippuu mitoituksista. Roco:n vaihteet alkuperäisin kääntölaittein ovat myös aukiajettavissa.
sysis

Re: Raiteiden soveltuvuus

Post by sysis »

PeS wrote:Kumpikin lienee H0:ssa jo mahdottoman rajamailla.
Eli siinä siis haastetta! :)

Testaan tuota kaarresädettä, jos osoittautuu täysin mahdottomaksi, teen ratapihatyyppisen dioraaman,
jossa junat liikuvat hissukseen edestakaisin pendelöintiautomatiikalla.

Sellaiseen reulun 80cm syvyyteen ei ole mahdollisuutta (tilaa) ja HO pitää olla, N-kokoa en enää kokeile.
60cm syvyys voi olla teoriassa mahdollista, mutta mieluummin pyrin tuohon 50cm:iin.

Mutta pitää tilata pari flexiä ja testailla jollain kalustolla, kerron kyllä kokemukset sitten.

Kiitos vastauksista ja vinkeistä! :)

Tässä vielä linkkiä tiukkamutkaiseen HO-rataan: http://www.westportterminal.de/pizza.html
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Raiteiden soveltuvuus

Post by markku55 »

Tuo linkin ympyrärata oli aika hieno, eikä lyhyillä vaunuilla kovinkaan karsea ylityksiltään - ääritapaus silti.
sysis

Re: Raiteiden soveltuvuus

Post by sysis »

Eilen sain Pecon Code 75 flexin testaukseen ja hyvin taipui. :D

Ilman väkivaltaa taipui 45cm:n levylle 180 asteen mutkaan ja piti vielä todella hyvin muotonsakin kun vertaa esim. Minitrixin flexiin.

Kokeilin Märklinin Valio-vaunulla kulkua ja vähän tökki kyllä, eli nyt pitää vielä metsästää sopiva kalusto tuolle säteelle,
tarkoittanee kaksiakselisia telejä vaunuihin ja veturiin.