Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Moderators: jhr, Hermanni

User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?

Post by Hermanni »

Niin löytyi kolmikiskoon sirompiakin vaihteita kuin märklinin omat http://www.weichen-walter.de/produkte/k ... index.html

Image
Ylläpito
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?

Post by mudhoney »

Ja useampia vaihdemallejakin löytyy, kuten tasapuolinen vaihde ja kaksoisvaihde, joita Märklinin kuvastoissa ei ole taidettu koskaan nähdä.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?

Post by ealab »

"Eikö juuri päästy sopuun siitä, että kaksoisvaihdetta sanotaan kolmitievaihteeksi. Mikä se onkin!" :D
Nämä kolmikiskovaihteet ovat siistejä. Vaikuttaisivat olevan käsityötä. Ainakin osittain.
markku55
Lämmittäjä
Posts: 315
Joined: 24.02.2007 09:36

Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?

Post by markku55 »

He..etin hienoja vaihteita, harmi kun olen siirtynyt N-skaalaan.
No, pitää pistää korvan taakse josko mieli vielä muuttuisi.
Pkh
Ratavartija
Posts: 45
Joined: 04.02.2007 10:24

Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?

Post by Pkh »

En saanut selkoa onko noita myytävänä vai jonkun harrastajan itselleen tekemiä?
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?

Post by Hermanni »

Pkh wrote:En saanut selkoa onko noita myytävänä vai jonkun harrastajan itselleen tekemiä?
Kyllä ne sieltä sivustoilta kappalehintoineen löytyi, elikkä ainakin itse ymärsin että myyntiin ovat tarkoitettu...
Ylläpito
jartsa

Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?

Post by jartsa »

Tuo kuvien keskinastaston tyhjä väli vaihteessa ihmetyttää,riittääkö väli laahaimelle vai onko liian suuri?Ottaako laahain tuossa kohdassa kiskoihin kiinni,aiheuttaen oikosulun?
Väiski

Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?

Post by Väiski »

Kiitos, tämä olikin hyvä linkki. Kaveri tekee vaihteita täysin tilauspohjalta ja tarpeen vaatiessa uusiakin malleja. Ilmeisesti tilauksia riittää, koska toimitusaika on useamman kuukauden.
jartsa wrote:Tuo kuvien keskinastaston tyhjä väli vaihteessa ihmetyttää,riittääkö väli laahaimelle vai onko liian suuri?Ottaako laahain tuossa kohdassa kiskoihin kiinni,aiheuttaen oikosulun?
Loivissa vaihteissa laahain ottaa kiskoon kiinni ja sen takia tarvitaan kytkentä, jolla kiskokin saadaan virroittamaan laahainta vaihteen asennosta riippuen. Esimerkkikytkentä: http://www.weichen-walter.de/produkte/k ... trik-k.htm

T. Väiski
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?

Post by ealab »

Kytkentä viittaa siihen, että sen voi toteuttaa samalla tavalla, kuin 2-kiskovaihteen ristikon. Tarvitaan vain asennosta riippuva vaihtokosketin, joka yhdistää keskikiskon sitä risteävään eristettyyn välikiskoon.
jartsa

Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?

Post by jartsa »

ealab wrote:Kytkentä viittaa siihen, että sen voi toteuttaa samalla tavalla, kuin 2-kiskovaihteen ristikon. Tarvitaan vain asennosta riippuva vaihtokosketin, joka yhdistää keskikiskon sitä risteävään eristettyyn välikiskoon.
Tässä voitetaan/menetetään silloin 3kiskojen hyödyt/haitat,palataan 2kiskoisiin ja todetaan se tosiasia että,kaksikisko ilman ratapenkkaa on luonnollisempi vaihtoehto.Miksi Märklin olisi luopunut kokonaan tai asteittain peltikiskoista,ja alkanut valmistaa tätä 2200-sarjan?raidetta.Nykyään on palannut aivan taas peltikiskon tasolle,näissä muovipenkere kiskoissa.Mukamas luonnollisia?
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?

Post by PeS »

jartsa wrote:Tässä voitetaan/menetetään silloin 3kiskojen hyödyt/haitat,palataan 2kiskoisiin ja todetaan se tosiasia että,kaksikisko ilman ratapenkkaa on luonnollisempi vaihtoehto.Miksi Märklin olisi luopunut kokonaan tai asteittain peltikiskoista,ja alkanut valmistaa tätä 2200-sarjan?raidetta.Nykyään on palannut aivan taas peltikiskon tasolle,näissä muovipenkere kiskoissa.Mukamas luonnollisia?
Penkalliset raiteet eivät ole ns. "malliraiteita". Uusi penkallisia raiteita on ilmaantunut useille kiskovalmistajille viimeisten 10 vuoden aikana. Märklinin C-kiskon lisäksi myös amerikkalaine Bachmann sekä japanilainen Kato ovat tuoneet sellaiset markkinoille. Niiden etu lattialle koottuina on kiistaton. Harvemmin niistä tosin varsinaisia kiinteitä pienoisrautateitä rakennetaaan.
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?

Post by ealab »

jartsa wrote:
ealab wrote:Kytkentä viittaa siihen, että sen voi toteuttaa samalla tavalla, kuin 2-kiskovaihteen ristikon. Tarvitaan vain asennosta riippuva vaihtokosketin, joka yhdistää keskikiskon sitä risteävään eristettyyn välikiskoon.
Tässä voitetaan/menetetään silloin 3kiskojen hyödyt/haitat,palataan 2kiskoisiin ja todetaan se tosiasia että,kaksikisko ilman ratapenkkaa on luonnollisempi vaihtoehto.Miksi Märklin olisi luopunut kokonaan tai asteittain peltikiskoista,ja alkanut valmistaa tätä 2200-sarjan?raidetta.Nykyään on palannut aivan taas peltikiskon tasolle,näissä muovipenkere kiskoissa.Mukamas luonnollisia?
Väiskin linkissä oleva kytkentä, tai vastaava lienee välttämätön, jos haluaa käyttää vähän luonnollisempia, loivia vaihteita. Mainitusta laahainongelmasta johtuen. 3- kiskoetuja ei menetä. Huom! Vaihteen osien nimitykset.
Väiski

Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?

Post by Väiski »

ealab wrote:Väiskin linkissä oleva kytkentä, tai vastaava lienee välttämätön, jos haluaa käyttää vähän luonnollisempia, loivia vaihteita. Mainitusta laahainongelmasta johtuen. 3- kiskoetuja ei menetä. Huom! Vaihteen osien nimitykset.
Märklinin valmistamilla vaihteilla tällaista kytkentää ei toki tarvita. Loivimpien K-kiskovaihteiden kaarresäde on 900 mm. Se on tietysti makuasia, mutta minulle tuo on riittävän loiva. Märklinin K-kisko valikoimasta puuttuu kuitenkin esim. loiva kaarrevaihde, jollaisia tämä Weichen-Walter tarjoaa ja jollaisen kanssa tuota kytkentää on käytettävä. Kieltämättä tuolla sivulla oleva yli 5 metrin kaarresäteellä oleva vaihde on todella hieno, mutta harvalla on tilaa tehdä ratapihaa niitä käyttäen.
jartsa

Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?

Post by jartsa »

Väiski wrote: Kieltämättä tuolla sivulla oleva yli 5 metrin kaarresäteellä oleva vaihde on todella hieno, mutta harvalla on tilaa tehdä ratapihaa niitä käyttäen.
Tuo asia on totta,kuten totesit.