Pari kaupallista suunnittelusovellusta

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Hanski

Pari kaupallista suunnittelusovellusta

Viesti Kirjoittaja Hanski »

En tiedä onko jo muualla mainittu, mutta jaossa on kaupalliset täysversiot ja ilmaiset demot;

Raily for Windows http://www.enigon.com Tässä versiossa voi ajella junia ja löytyy 3D animoitu grafiikka, tosin hiukan karkea.

Wintrack http://www.wintrack.de (saksankielinen, täysversioon saa ladattua englannin). 3D mallinnus ja osien zoomailu. Tekninen, eikä aluksi ihan helppo, mutta kun vauhtiin pääsee niin jo vain.

Varsin mukavia, joskin hiukan toisistaan poikkeavia. Itse olen käyttänyt Wintrack 8.0 versiota, maksaa tosin satasen... Tosin hienot mallinnukseni ovat kaikki ylittäneet oman budjettini moninkertaisesti.

Fleischmannilta on olemassa myös parin kympin suunnittelu-CD, http://www.fleischmann.de hae tuote 99170 joka on FLEISCHMANN Modellbahn-Planer.

Ja varmaan paljon muitakin.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Pari kaupallista suunnittelusovellusta

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Noita ratasuunnitteluohjelmia on olemassa melkoinen joukko, mutta sellainen joka olisi kätevä käyttää ja jopa suomenkielinen ei ole olemassa, paitsi nyt kun mni Lohjalta tekee käänökset Linuks versioon ja ne vielä kopioidaan MS versioiksi, niin sitten on edulline nohjelma kaikkien harrastajien iloksi myös suomeksi.
Jos siis ymmärsin oikein tuo ohjelma toimii myös H0 materiaalin osalta, ei vain N-skaalan tarpeisiin?
http://www.n-club-finland.org/forum/for ... 34&start=1
Toivottavasti en ole luvannut mitään liikoja, mutta itse N-skaalasta innostuneena olen kieli pitkällä odottamasa tuota MS versiota.
mni

Re: Pari kaupallista suunnittelusovellusta

Viesti Kirjoittaja mni »

Markku tuossa viittasi ilmaiseen XTrackCAD ratasuunnitteluohjelmaan, joka toimii sekä Linuxissa että Windowsissa. Myös Mac OSX:ssä tietyin edellytyksin.

XTrackCAD tukee kaikkia mittakaavoja ja kaikkia valmistajia. Tosin aivan kaikille valmistajille ei varmaankaan ole vielä tehty valmiita parametritiedostoja, yleisimmille kuitenkin (tällä hetkellä 78 parametritiedostoa, 1 tiedosto per valmistaja/mittakaava). Myös XTrackCADissa voi ajella omilla junilla, mikä voi helpottaa tarvittavan tilan hahmottamista suunnitteluvaiheessa.

Suoranaista 3D tukea XTrackCADissa ei ole, mutta on olemassa sovellus, jolla XTrackCAD ratasuunnitelman saa muljautettua Rail3D junailuohjelman tuntemaan muotoon. Tämä tosin toimii vain Windowsissa. Aiheesta lisää osoitteessa http://www.xtrkcad.org/Wikka/ModellingIn3D.

Koska N Club Finlandin foorumi on käsittääkseni vain rekisteröityneiden käyttäjien luettavissa, ei Markun linkki välttämättä toimi kaikilla oikein. Jos NCF:n linkki ei aukene, voi tältäkin foorumilta lukea aiheesta:

Pienoisrautatien suunnittelu CAD-ohjelmalla

Mutta koska viestiketjun aiheena on kaupalliset suunnittelusovellukset... päätän raporttini täältä tähän.
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 02:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki korjattu toimivaksi.
Catiska
Ratavartija
Viestit: 39
Liittynyt: 13.01.2008 19:16

Re: Pari kaupallista suunnittelusovellusta

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Itse käytän RailModeller-softaa. Pääsyynä oli se, että se toimii Macissa, oli kohtuu hintainen ja nopeasti saatavilla. Hyvin on käynyt ja kukkunut.
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni
Hanski

Re: Pari kaupallista suunnittelusovellusta

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Toimiiko Railmodeller Windowsissa?

Mikä lienee nettiosoite jossa voisi tutustua ohjelmaan?
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Pari kaupallista suunnittelusovellusta

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Hanski kirjoitti:Toimiiko Railmodeller Windowsissa?

Mikä lienee nettiosoite jossa voisi tutustua ohjelmaan?
Ei toimi, Mac softa....
http://www.railmodeller.com/
Ylläpito
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Pari kaupallista suunnittelusovellusta

Viesti Kirjoittaja Psi »

Mulla on käytössä Raily4 ja yksi puute siinä ainakin minua vaivaa: Jos tekee rataan nousuja tai laskuja niin raiteelle ei voi piirtää ohjelmalla lainkaan ratapohjaa -- eli siis jotain levyä raiteen alle -- niin että se olisi samalla lailla kalteva kuin raidekin. Nousut, laskut ja heliksit joutuu kiskottamaan ikään kuin ilmaan. Osaako täällä esille tulleet sovellukset tehdä esmes 12 mm penkkaa vaikka 2,5% nousuun?

pekka
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Pari kaupallista suunnittelusovellusta

Viesti Kirjoittaja PeS »

Itse olen käyttänyt WinRail-ohjelmaa, joka on mielestäni näppärä ohjelma. Valmiin ratasuunnitelman siirsin CorelDarw-piirto-ohjelmaan, jossa väritin sen ja lisäilin sellaisia elementtejä, joita WinRail-ohjelmalla ei voinut tehdä. Osan ratasuunnitelmista olen tehnyt suoraan Corellilla, johon olen piirtänyt raidevalmistajien speksien mukaan esimerkiksi vaihteet. Cad-ohjelmia käyttävät harrastajat toimivat ilmeisesti samalla tavalla.
Hanski

Re: Pari kaupallista suunnittelusovellusta

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Psi kirjoitti:Mulla on käytössä Raily4 ja yksi puute siinä ainakin minua vaivaa: Jos tekee rataan nousuja tai laskuja niin raiteelle ei voi piirtää ohjelmalla lainkaan ratapohjaa -- eli siis jotain levyä raiteen alle -- niin että se olisi samalla lailla kalteva kuin raidekin. Nousut, laskut ja heliksit joutuu kiskottamaan ikään kuin ilmaan. Osaako täällä esille tulleet sovellukset tehdä esmes 12 mm penkkaa vaikka 2,5% nousuun?

pekka
Wintrack tekee maastoa automaattisesti, ja siinä voi asettaa nousun/laskun asteina tai mitoilla. Joskus homma lähtee hiukan käsistä, kun loppuillasta sortuu kikkailuun ja hukkaa korkeudet :| toiminto on hiiren oikealla napilla ja nimeltään "Darstellung". Samoin pohjalevylle voi antaa korkeusasemia.

Varsin ketterä on 3D-tilan toiminto, jossa saa varoituksen liian pienistä korkeuseroista, punaiset tikkarit. Osan elementeistä joutuu asemoimaan käsipelissä, kaikki rataan kyketyt elementit (tunnelit ja sillat) seuraavat radan korkeutta. Radalle voi valita suoraan tunnelin tai sillan.

Voit ladata saksankielisen demon http://www.wintrack.de ja samoilta sivuilta löytyy englanninkielisen version käyttöohje, jolla pääsee alkuun.
Liitteet
Testikuva.jpg
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Pari kaupallista suunnittelusovellusta

Viesti Kirjoittaja Jaska »

AutoCADissä piirrän radan keskilinjaa. Siihen voi piirtää korkeuseroja, heliksejä jne suht vapaasti ja monipuolisin mitoitustavoin. Sitten teen niinsanotun blokin (AutoCAD kutsuu käyttäjän omia symbooleita näin). Laitan ohjelman "ripottelemaan" näitä blokkeja tasavälein tuohon linjaan siten, että blokki myös kääntyy linjan kääntyessä. Kun se blokki sisältää rataa, ratapölkkyjä ja penkkaa materiaaliasetuksineen niin ne kaikki asettuu siihen aika mukavasti. Tosin ne voisi piirtää erikseenkin jos haluaisi. Jos tarvii vaikka sähkötolppia, ne voi ripotella samalla tavalla keskilinjaa apuna käyttäen, mutta eri blokkia soveltaen ja harvemmalla välillä.

Laajoja CAD-järjestelmiä ei varmasti kannata pelkästään harrastuksen takia ruveta hankkimaan tai treenaamaan. Asia on toinen, jos tekee näillä töitään muutenkin.
Pitäisikin vähän taas täydentää CAD-3D mallia, koska se on tällä hetkellä olevasta tilanteesta eikä siinä näy maastoa, taloja jne. On pelkät rungot ja radan alusrakenteet sekä raiteet penkkoineen. Toisaalta jonkun osan tekee mielellään "taiteellista vapautta" soveltaen, eli vähän erilailla, kuin tuli suunniteltua. :D Vai onko kyse vain taitamattomuudesta, jota näin perustellaan. :D
Kuva
Näitä opastimia ei ole vielä, kuin "ykkösinä ja nollina". Toivottavasti joskus myös messinkinä.
Kuva
Hanski

Re: Pari kaupallista suunnittelusovellusta

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Jep, blokkihomma on tärkeä. Wintrack sisältää elementteinä suuren joukon eri valmistajien tuotteita, kuten ajojohdot, pylväät, opastimet tms. ja siinä vastaavasti ripotellaan joko vapaasti tai kaavan mukaan elementtejä radalle tai sen varteen. Tässä kohtaa räätälöity sovellus on nopeampi, jos vain kirjasto haluamistasi tuotteista löytyy.
Liitteet
testikuva4.JPG
testikuva3.JPG
testikuva2.JPG
Vastaa Viestiin