Peco code 100 vaihteet ja RP25 pyörät

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 121
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Peco code 100 vaihteet ja RP25 pyörät

Viesti Kirjoittaja kari-g » 24.07.2018 17:59

Totesinpa omassa kotiradassani outoja kolahduksia ja jopa raiteilta suistumisia Peco code 100 vaihteissa kun ajetaan poikkeavalle raiteelle. Nämä vaihteet ovat piilopihalla, muut vaihteet ovat Peco code 83. Kun kaikki kalusto on jenkkimallia, niin pyörät ovat RP25/110.
Tarkempi tutkimus selvitti, että pyörien laipat osuvat juuri ja juuri vaihteen ristikappaleen kärkeen. Yleensä vaunu/veturi pysyy raiteilla, mutta joskus tapahtuu suistuminen. Siispä ilmeisesti vastakiskosovitus on liian väljä.

Nettietsintä kertoi saman asian. Youtubesta löysin tämän:
https://youtu.be/tNQSIiZ5ob4

Ja myös nettikeskustelua ko aiheesta. Ohessa poiminta nettikeskustelusta mikä tämä "flangeway":n leveys oikein on.

"This thread has been cold for a good while now but I contacted Peco Technical Advice Bureau last week and asked them for specs on code 100, 75 and 83.
Their advice:

Code 100 - 0.053" / 0.055" (Minimum / Maximum)
Code 75 - 0.053" / 0.055"
Code 83 - 0.048" / 0.050" (within NMRA S3.2 track HO specification as expected 0.048, +0.002, -0.012 = 0.0478" / 0.050")

For the metric Minded (mm)

Code 100 - 1.346 - 1.397
Code 75 - 1.346 - 1.397
Code 83 - 1.219 - 1.27 (with NMRA S3.2 HO track specification as expected - 1.214 - 1.27)

Eli code 100 ja code 83 ero on 0.127 mm. Riittävästi jotta pyörän laippa herkästi osuu ristikappaleen kärkeen.
Korjausta varten hommasin 0.010" eli 0.254 mm styreenirimaa. Ohuempaa eli 0.005" rimaa ei kaupoista löytynyt.
Liimasin riman varovasti vastakiskoon ja totesin, että RP25 pyöräkerta menee nyt vaihteessa hienosti ja riittävän väljästi. "Frog":in kärkeen törmäystä ei enää tapahdu.

Taas kerran tuli mieleen sanonta RTFM eli Read The F***ing Manual - eli ota asioista selvää.
Mitään ongelmaa ei olisi syntynyt, jos kaikki vaihteet olisivat olleet code83 -mitoitusta varten. Nämä code100 vaihteet tulivat käyttöön kun hommasin radan rakentelun alkuvaiheessa ne eräältä ystävältäni ajatellen, että kyllä ne piilopihalle kelpaavat.

//kari
Viimeksi muokannut kari-g, 25.07.2018 00:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 800
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Peco code 100 vaihteet ja RP25 pyörät

Viesti Kirjoittaja PeS » 24.07.2018 23:11

Sama havainto tehtiin PRK:n Löylymäki-radalla, joka on rakennettu Pecon code 100 -kiskoista ja vaihteista. Lisäksi code 100 -vaihteita on olemassa kahta eri sukupolvea. Vanhemmat ovat vieläkin väljempiä. Aikanaan tein mittauksia eri valmistajien vaihteista melko kattavasti ajatuksena tämä sama — mistä kulkevat RP25-fillarit, mutta myös NEM-fillarit.

Vastaa Viestiin