Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Moderators: jhr, Hermanni

bobi
Ratavartija
Posts: 40
Joined: 22.07.2008 11:06

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by bobi »

Sain vihdoinkin uuden kotiratani työt alulle (kiitos veropalautukselle). Edellinen rata oli lastulevypohjalle tehty ja painoi vietävästi. Uusi rata on puolet isompi joten piti valita uusi lähestymistapa ongelmaan. Päädyin tekemään rungon 18 X 95 mm. höylälaudasta jonka päälle tuli 25 mm. runkoleijonalevy. Laudat lovesin niin että sain noin 55 X 55 cm. ruudukon. Kaikki liitoksen ovat liimatut ruuvien lisäksi. Sen verran tukeva rakennelmasta tuli että nojaamalla koko painollani tasoon en havainnut mainittavaa notkumista. Muutama kuva löytyy osoitteessa:

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2dub7+b ... irata.html

Bobi
TJH

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by TJH »

Samuelsson wrote:Oman ratapöytäni rungon olen rakentanut 18mm koivuvanerista sahautetuista 150mm "laudoista". Rungon päällä 20mm styrofoam, jonka päällä 50mm styrofoam. Ratalinjojen(penkallinen Fleischmann Profi) alla vielä 3mm kumikorkkimatto.
Pöydän runko on kasattu 70mm ruuveilla ja liimalla. Ehkä turhankin järeä ratkaisu mutta pitäisi kestää. Ja on muuten yllättävänkin kevyt nostella.
Erilaisten vaihtoehtojen kautta olen pohdinnoissani päätynyt itsekin tämäntapaiseen ratkaisuun. Pöytä jaetaan vielä lohkoihin, jotka kiinnitetaan liitoskiskoilla pulttaamalla. Näin pöydän pystyy kätevästi purkaamaan lohkoihin, jotka on helposti siirrettävissä muualle. Ullakolle on toiseen päähän rakennettu makuutilaa, mutta toinen pää on vielä lämpöeristämättä ja vapaana (kunhan sieltä raivaa pois sen kaiken kaman, mikä sinne on vuosien varrella heitetty). Siellä olisi radalle tilaa yli kaksinkertaisesti nykyiseen tilaan verrattuna. 8)
lollo
Ratavartija
Posts: 27
Joined: 13.01.2010 22:28

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by lollo »

Ajattelin tehdä kehikot raakalaudasta,jalat ruuvaan kiinni,sekä kehikon kaikki laudat.Suoraan päälle ajattelin laittaa styroksin,mutta millä liimalla styroksi pysyy puussa kiinni?
Styroksin päälle tulee kiskojen kohdalle korkki,maisemoinnista ja muusta en tiedä vielä.
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by Hermanni »

lollo wrote:Suoraan päälle ajattelin laittaa styroksin,mutta millä liimalla styroksi pysyy puussa kiinni?
Kyllä se pysyy ihan erikeepperillä kiinni, annat vain kuivua kunnolla.
Ylläpito
magnuken
Lämmittäjä
Posts: 356
Joined: 28.04.2008 10:26

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by magnuken »

Kiskot voi kiinnittää styroksiin tai vastaavaan pehmeään materiaaliin sellaisella pitkillä (4-7cm) ohuilla kiskoneuloilla. Myös kuumaliimalla kiskot saa hyvin pysymään styroksissa. Liimapistoolin lämpötila pitää vain säätää pienimmilleen ettei kauheasti sitä styroksia sulata.
jartsa

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by jartsa »

Hymm?Liimapistoolissa lämmönsäätö. :shock: Ei niitä liimattuja kiskoja enää ehjänä pois saa,mikäli ratakaaviota haluu muuttaa myöhemmin.Erikeeper ja sorastuskin naulatuilla kiskoilla hajottaa jo ne pahasti.
Black_Sheep

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by Black_Sheep »

Eräs hyvä ystäväni suositteli sellaista kuin MDF levy (muistinkohan nyt oikein?), kuulemma kallista, mutta todella hyvää. Mielipiteitä?

Pitäisi rakentaa sellainen iso alusta pöydän päälle, johon sitten alkaisin rakentamaan. Mikä materiaali olisi sopivin? (kenties juuri tuo mdf?)
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by PeS »

Black_Sheep wrote:Eräs hyvä ystäväni suositteli sellaista kuin MDF levy (muistinkohan nyt oikein?), kuulemma kallista, mutta todella hyvää. Mielipiteitä?
Olen ystäväsi kanssa samaa mieltä. MDF on erinomainen materiaali. Se on stabiili, helppo työstää ja kestää muita puupohjaisia levyjä paremmin kosteutta - eikä se vääntyile kuten vaneri. Olen käyttänyt 3 mm:n MDF-levyä ratapenkkojen mallaamiseen siten, että penkka on liimattu sinisen stryfoam-levyn päälle. MDF-levyjä on monenlaisia, mm. saniteetti-MDF ja säänkestävä MDF (jolla pinnoitetaan mm. ulko-ovia). Painavaahan MDF-levy on (kuten muutkin puukuitulevyt ovat) ja tuentaa se vaati lähes samalla tavalla kuin lastulevykin. Keittiökaappien ovet lienevät nykysin järestään MDF:stä valmistettuja - työpaikalla piti muuton yhteydessä lyhentää yhtä koivuviilutettua toimistopöytää - MDF:äähän sekin oli.

Törmäsin Englannin reissulla oheisen linkin takaa löytyvätn pienoisrautatierakenteiden valmistajaan. On muuten todella tukeva rakenne, jossa voidaan käyttää tavanomaista ohuempaa levynpaksuuttaa. Pendonin pienoisrautatiemuseossa käytetään samanlaista kennorakennetta.
http://www.brilliant-baseboards.co.uk/
Black_Sheep

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by Black_Sheep »

PeS wrote:
Black_Sheep wrote:Eräs hyvä ystäväni suositteli sellaista kuin MDF levy (muistinkohan nyt oikein?), kuulemma kallista, mutta todella hyvää. Mielipiteitä?
Olen ystäväsi kanssa samaa mieltä. MDF on erinomainen materiaali. Se on stabiili, helppo työstää ja kestää muita puupohjaisia levyjä paremmin kosteutta - eikä se vääntyile kuten vaneri. Olen käyttänyt 3 mm:n MDF-levyä ratapenkkojen mallaamiseen siten, että penkka on liimattu sinisen stryfoam-levyn päälle. MDF-levyjä on monenlaisia, mm. saniteetti-MDF ja säänkestävä MDF (jolla pinnoitetaan mm. ulko-ovia). Painavaahan MDF-levy on (kuten muutkin puukuitulevyt ovat) ja tuentaa se vaati lähes samalla tavalla kuin lastulevykin. Keittiökaappien ovet lienevät nykysin järestään MDF:stä valmistettuja - työpaikalla piti muuton yhteydessä lyhentää yhtä koivuviilutettua toimistopöytää - MDF:äähän sekin oli.
http://www.brilliant-baseboards.co.uk/
Entäs onko hirmu kallista? Mietin vaan sen alustan kannalta, pitäsi saada ainakin 1M leveä ja 3M pitkä alue katettua sillä...
TJH

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by TJH »

Black_Sheep wrote: Entäs onko hirmu kallista? Mietin vaan sen alustan kannalta, pitäsi saada ainakin 1M leveä ja 3M pitkä alue katettua sillä...
En tiedä päivän hintaa, mutta vuosi pari sitten oli 25-30 euroa neliö paksuudesta riippuen. Eli oliko esim. 19 mm vai 22 mm paksua. Kyllä vanerikin mielestäni käy. Oma ratapöytäni on tehty vanerista enkä usko, että tasaisessa huonelämpötilassa tulee ongelmia. Eri asia sitten ovat kosteat kellaritilat.
Black_Sheep

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by Black_Sheep »

TJH wrote:
Black_Sheep wrote: Entäs onko hirmu kallista? Mietin vaan sen alustan kannalta, pitäsi saada ainakin 1M leveä ja 3M pitkä alue katettua sillä...
En tiedä päivän hintaa, mutta vuosi pari sitten oli 25-30 euroa neliö paksuudesta riippuen. Eli oliko esim. 19 mm vai 22 mm paksua. Kyllä vanerikin mielestäni käy. Oma ratapöytäni on tehty vanerista enkä usko, että tasaisessa huonelämpötilassa tulee ongelmia. Eri asia sitten ovat kosteat kellaritilat.
Eipä tuo sitten budjettia ylitä. Ja voipi sitten olla että käytän vaneeriakin (tosin en pohjaan) koska ihan "normaaliin" huoneeseen aion rakentaa.
Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by Tony »

Aika näköjään kuluu nopeasti, kun olen vieläkin samassa pisteessä kuin kolme vuotta sitten. Nyt on sitten radan ensimmäisten moduulien materiaaliksi valikoitunut havuvaneri. Vaneria on sen verran sahautettu, että hienoon alkuun ehkä päästään, joskus...

Ratarunko

Ensin on tarkoitus tehdä kaksi linjamoduulia, mitoiltaan 1000X500X100. Molempiin moduuleihin on tarkoitus laittaa toiseen päähän "standardi"-rajapinta, jolla liittyminen muihin ratoihin (3-kisko), ehkä joskus onnistuu. Kiskotuksena näihin moduuleihin tulee Märklin K-kisko.

Näiden moduulien rinnalla alkaa sitten toinen projekti, jossa lohkon mitoitus on muuten sama, mutta korkeus onkin 150. Näitä lohkoja tulee 8 kpl ja ne muodostavat 4000X1000 kokoisen asema-alueen. Asema-alueella käytetään ulkoisissa liitospinnoissa ("standardi") myös K-kiskoa, mutta muu asema-alue tehdään C-kiskosta.

Nyt sitten uuteen/vanhaan kysymyslistaani:
1) Millaiset tuet pitää näihin moduulilaatikoihin rakentaa, jotta ne eivät taittuisi "suunnikkaiksi"? Olen paperilla pyötitellyt ajatusta vanerista tehdyistä poikittaistuista 2 kpl/moduuli. Lisäksi taidan kulmiin laittaa pienen palan vaneria kolmion/neliön muodossa, joka toimii jalkojen "läpilyönti"-suojana.

2) Edelleen maalit ovat hukassa. Fremo määrittää oikeiden Fremo-lohkojen väriksi "harmaan" tai "ruskean", mutta sävyä en jaksanut mistään etsiä. Tuleeko koko moduuli maalata kaikilta puuosiltaan samalla värillä? Onko märklinistit päättäneet jo, millä värillä maalaavat moduulinsa? Aiemmin lukemani perusteella liuoitinpohjaisten (ei vesi) maalien käyttö rungon maalauksessa olisi suositeltavaa niiden kulutuksen kestävyyden takia. Päteekö tämä vielä? Mukavampi olisi vaan akryylimaalailun jälkeen puhdistella välineitä...

3) Jaloiksi ajattelin käyttää 50X50 puuta. Onko jokin helposti ja suhteellisen edullisesti hankittava materiaali parempi tähän käyttötarkoitukseen? Tolppia nimittäin tarvitaan todella suuri määrä, kunhan rata vaan saavuttaa lopullisen kokonsa. Näiden tolppien alapäähän ajattelin viritellä jonkinlaisen korkeussäädön (maksimisäätö 5cm keskiasennosta, säätöalue siis 10 cm). Onko ehdotuksia, mistä näitä kierretangon päähän tulevia "tassuja" saisi?

4) Korkkia luultavasti laitan rataani raiteiden ja tukivanerin väliin. Edelleen mulle on auki, mistä ihmeestä tätä tavaraa saa edullisesti. Ilmeisesti K-kiskot on parasta kiinnittää naulaamalla, vaikka aluksi ajattelin ne ruuvata? Entäs sitten C-kiskot, valmistajan ohjeiden mukaan ne kiinnitetään ruuvaamalla?

Sähköistys.

Rataa on tarkoitus ohjata digitaalisesti ja tätä varten olen pähkäillyt seuraavan kaltaista sähkön syöttöä:
Jokainen moduuli sisältää molemmissa päädyissä 2 kpl ajovirran syöttöliittimiä (banaani),
Jokainen moduuli sisältää molemmissa päädyissä myös 2 kpl ohjausvirran syöttöliittimiä (vaihteet, opastimet jne)
Moduulien alla kulkee siis 4 kpl 2,5mm2 johtimia, jotka liitetään kussakin moduulissa kytkentärimalle. Näistä kytkentärimoista sitten otetaan johtimet 0,75mm2 jokaiselle moduulin rinnakkaiselle raiteelle erikseen. Johtimet juotetaan kiinni raiteisiin (C-kiskoissa alapuolisiin kielekkeisiin ja K-kiskossa kiskoprofiilin alaosaan ja keskinastoitukseen.
Samaan tapaan kytketään myös esim K83 dekooderit ohjausvirran johtimiin.

5) Sitten vihdoin kysymys: aiheutuuko noista banaaniliittimistä liikaa kytkentähäviöitä matkan kasvaessa? Radan konaispituus aloitusvaiheessa lienee jotakuinkin 10 moduulia (10 metriä), jossa ohjauspiste (mm. sähkönsyöttö) kaukaisimpaan silmukkaan 6 metriä. Rata jaetaan myöhemmässä vaiheessa luonnollisesti boosterialueisiin, mutta esimerkiksi lisälaitteita varten on tarkoitus käyttää vain yhtä boosteria mahdollisimman pitkälle.

6) Kaikkiin lohkoihin ei ole mielekästä uhrata omaa S88-dekooderia. Onko olemassa hinta/laatusuhteeltaan hyviä moninapaliittimiä, joilla voi kytkeä tarvittaessa lohkosta toiseen tulevat inputit? Inputteja lohkosta toiseen voi tarvita 16 kpl maksimissaan. Yksi ajatus voisi olla käyttää D15 liittimiä
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
jartsa

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by jartsa »

Liittimiä on vaikkapa AMP:lla.Autokäyttöön tarkotettuja,varmaan ovat korroosionkestäviäkin?Teollisuuskäytössä näitä käytetään.Ovat aika hintavia kylläkin.
Modulaarisuus on omaa luokkaansa,käyttäjän raja tulee vastaan.. :wink:
D15 on vajaa,miksei D25 tai D37???
Joku Dxx liitin on aivan sopiva yleiskäytössä,virtaraja on 2A luotettavassa käytössä jatkuvana.
jartsa

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by jartsa »

PeS wrote:
Black_Sheep wrote:Eräs hyvä ystäväni suositteli sellaista kuin MDF levy (muistinkohan nyt oikein?), kuulemma kallista, mutta todella hyvää. Mielipiteitä?
Olen ystäväsi kanssa samaa mieltä. MDF on erinomainen materiaali. Se on stabiili, helppo työstää ja kestää muita puupohjaisia levyjä paremmin kosteutta - eikä se vääntyile kuten vaneri. Olen käyttänyt 3 mm:n MDF-levyä ratapenkkojen mallaamiseen siten, että penkka on liimattu sinisen stryfoam-levyn päälle. MDF-levyjä on monenlaisia, mm. saniteetti-MDF ja säänkestävä MDF (jolla pinnoitetaan mm. ulko-ovia). Painavaahan MDF-levy on (kuten muutkin puukuitulevyt ovat) ja tuentaa se vaati lähes samalla tavalla kuin lastulevykin. Keittiökaappien ovet lienevät nykysin järestään MDF:stä valmistettuja - työpaikalla piti muuton yhteydessä lyhentää yhtä koivuviilutettua toimistopöytää - MDF:äähän sekin oli.

Törmäsin Englannin reissulla oheisen linkin takaa löytyvätn pienoisrautatierakenteiden valmistajaan. On muuten todella tukeva rakenne, jossa voidaan käyttää tavanomaista ohuempaa levynpaksuuttaa. Pendonin pienoisrautatiemuseossa käytetään samanlaista kennorakennetta.
http://www.brilliant-baseboards.co.uk/
Aivan järettömä painavaa kamaa >MDF.Imee myös kosteutta huokosena.Vaneri ei ole yhtä lahoa kamaa hieman vettyneenäkään.
MDF:ää en suinkin surmin suosittele käytettävän...
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Vaneria, lastulevyä vai jotain ihan muuta?

Post by ealab »

D-liitin on kätevä! Aivan hyvin riittävä pr-käytössä. Eikä maksa paljon. Kunhan käyttää johtona sellaista, jonka johtimissa olisi hiukan poikkipintaa, jokin 0,3- 0,5mm2 olisi hyvä ja mahtuisi vielä esim. D25-liittimeen/koteloon. D25:sia on kotiradassani useita, ok. Ja kun käyttää johdon värijärjestelmää, niin on helppo päätellä, mikä on johdon toisessa päässä. Väri/numerojärjestelminä voisi käyttää mm. vastusvärejä, jos johdossa niitä olisi.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.