Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.
Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 10.01.2009 02:54

PeS kirjoitti:
jartsa kirjoitti:Fremo on moduliradan standardi,vai onko sama mitta myös kiinteälle radalle?Tuo korkeus vain tuntuu aika hurjalta,huoltotoimia ajatellen.
1,3 metriä on todellakin Fremo-radan korkeudeksi määritelty standardi. Itse olen käyttänyt samaa korkeutta kiinteällä kotiradallani, samoin veljeni. Aika monissa näkemissäni kiinteissä radoissa korkeudet ovat tätä luokkaa. Maksimisyvyydeksi taas suositellaan 90 senttiä, jotta huoltotyöt onnistuisivat. Makuasiahan tämä korkeus viime kädessä on. Itse pidän 1,3 metriä aika passelina.
Ratapöydän leveydeksi ajattelin 1500mm,lähinnä siksi,että paluu silmukoiden koko olisi järkevä.Nousut rajoittuisivat suorille osuuksille,kaarteet tasakorkuisia,eli kaarteissa nousua ei ole.Pitkäkin junat kulkevat ongelmitta silloin.Pöytä olisi tuplaOO muotoinen toisiinsa yhdistetty rata.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 349
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 10.01.2009 10:29

jartsa kirjoitti:Ratapöydän leveydeksi ajattelin 1500mm,lähinnä siksi,että paluu silmukoiden koko olisi järkevä.Nousut rajoittuisivat suorille osuuksille,kaarteet tasakorkuisia,eli kaarteissa nousua ei ole.Pitkäkin junat kulkevat ongelmitta silloin.Pöytä olisi tuplaOO muotoinen toisiinsa yhdistetty rata.
Oli korkeus mikä tahansa, aiheuttaa jo tuo puolentoista metrin leveys ongelmia kuitenkin.
Jos ja kun noinkin leveää radastasi teet niin suosittelen että jaat ratasi lohkoihin jotka pystyt tarvittaessa purkamaan.
Tuolloin voit ottaa yhden lohkon tarvittaessa helpommin huollettavaksi.
Ylläpito

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 772
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja PeS » 10.01.2009 11:05

jartsa kirjoitti:Ratapöydän leveydeksi ajattelin 1500mm,lähinnä siksi,että paluu silmukoiden koko olisi järkevä.Nousut rajoittuisivat suorille osuuksille,kaarteet tasakorkuisia,eli kaarteissa nousua ei ole.Pitkäkin junat kulkevat ongelmitta silloin.Pöytä olisi tuplaOO muotoinen toisiinsa yhdistetty rata.
Aika leveän pöydän teet, ellet sitten tee sellaista, jonka ylitse voi kurkotella kummaltakin puolelta. Meillä on tuon tapainen viritelmä, jossa on paluusilmukka 600 mm:n kaarresäteellä - tosin sen ylitse voi kurottautua useammasta suunnasta, eli vain yksi sivu on seinää vasten ja pöytä kapeene silmukkaratalinjaa mukaillen.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 11.01.2009 20:28

Nyt haenkin vasta ehdotuksia radalle,mitään lopullista suunnitelmaa ei vielä ole.Suunnitelmat muuttuu,optimi ratkaisu hakusessa.Huolto,ajettavuus ja käytännöllinen muoto ratkaisee.Ratakokonaisuus sallii tiloiltaan 9,7x6,7m kokoisen alueen tällähetkellä.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1076
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja ealab » 12.04.2009 08:09

Täällä kotiradan leveys on 1,4m. Korkeuttakin sopivasti, että kumartumati voi toimia. Menettelee. Hihat voivat kurottaessa tarttua valopylväisiin, puihin, ym.

Juusto
Ratavartija
Viestit: 21
Liittynyt: 20.09.2008 17:42

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja Juusto » 12.04.2009 12:22

Mulla rata on Fremoa eli leveys on sen 50cm. Asema joka on lohkoista on vähän leveämpi.
Ja rata on varmasti kuljetettavissa muualle :D

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 21.12.2009 20:35

Välttämäti ei ole tarvetta siirrellä rataa mihinkään,eikäs siirto aina onnistu ilman järeää kalustoa tai proppujen irti nykimistä... :mrgreen: :D 8) :roll:
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija