Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 349
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 08.02.2006 04:04

Aloitteleville ja miksei kokeneimmillekkin harrastajille tulee monasti ongelma tarvittavien erikoisempien materiaalien löytämiseksi.
Esim yleisesti kiskojen alla äänieristeenä käytetty korkkimatton on tällainen.
Siksi aiheellista listata myös näitä ja niiden käyttötarkoituksia.

Korkkimattoa saa esim http://www.korkkipiste.fi.
Myös Biltema myy korkkia edullisesti (50x100cm alle 10€), löytyy haulla kumikorkki!
Viimeksi muokannut Hermanni, 25.09.2007 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hanski
Ratavartija
Viestit: 14
Liittynyt: 04.07.2006 10:19

ENTÄS SOLUMUOVI?

Viesti Kirjoittaja Hanski » 25.09.2007 20:00

Itse olen käyttänyt kokeellisesti 4 mm tumman harmaata solumuovia, joka on sopivan jämäkkää ja erittäin helppoa työstää, myös maalattavissa ja liimattavissa. Tavaraa käytetään esim. akustisissa rakenteissa äänieristyksiin (vaneri-muovi-vaneri) ja sitä myyvät kumi- ja muovialan liikkeet. Hinta on hyvin edullinen.

Catiska
Ratavartija
Viestit: 41
Liittynyt: 13.01.2008 19:16

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja Catiska » 30.01.2008 21:07

Mikä olisi hyvä materiaali muotoilla rinteitä yms. Kipsi kait muuten kävisi, mutta se on aika kovaa ja ei taida kestää elämistä. Ainakin minun radan runkoni joustaa jos sitä nostelee.
http://www.lynxracing.net - Tuolla kalustoni

Hanski
Ratavartija
Viestit: 14
Liittynyt: 04.07.2006 10:19

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja Hanski » 30.01.2008 23:43

Eräänä vaihtoehtona on uretaanivaahto, jota saa rauta- tms. kaupoista valmiina purkeissa. Siitä saa kevyen ja melko elastisen möykyn, ja kuivuttuaan (1-2 vrk) kökköä voi muotoilla helposti vaikka veistelemällä. Kun aine ei ole vielä kuivaa, se on sisältä liimamaista > odota. Aine on itsessään liimautuvaa, joten se tarttuu hyvin, joskus liiankin helposti.

Tökötti turpoaa moninkertaiseksi, mutta sitä voi "valaa" esim. laittamalla pahvista tms. vaikka tunnelimuotin ja sen päälle ruiskutetaan vaahtoa. Kannattaa (suojahanskat kädessä) aloittaa varovasti kokeilemalla ja pienillä määrillä. Aine sotkee helposti eikä irtoa pinnoista millään tunnetuilla menetelmällä, ehkä ajan myötä kulumalla. Purkki on yleensä tehty siten, että ruiskutettaessa pohja on ylöspäin.

Toinen tarkempaan ja ohuempaan hommaan sopiva elastinen täyteaine on akryylikitti, maksaa muutaman euron tuubi, ja on varauksin maalattavissa, testaa ensin. Vaatii erillisen liimapuristimen. Tämä on tuoreena pestävissä vedellä, ja sitä voi muotoilla lastalla tai vaikka sormin.

Lue purkin turva- ja työohjeet :!:

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 349
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 30.01.2008 23:43

Catiska kirjoitti:Mikä olisi hyvä materiaali muotoilla rinteitä yms. Kipsi kait muuten kävisi, mutta se on aika kovaa ja ei taida kestää elämistä. Ainakin minun radan runkoni joustaa jos sitä nostelee.
Juuri se sininen eristyslevy, jotkut tekevät styroksistakin ja jopa uretaanista....
Jos tarvitset useampia kerroksia, muista vain liimata erikeeperillä esim levyt kunnolla toisiinsa kiinni.
Ylläpito

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja ealab » 31.01.2008 07:46

Kiinnittämiseen käy myös liimapistooli. Kunhan se ei ole liian kuuma ja kappaleet liian suuria. Liima pysyy foamin pinnalla sulana jonkin ajan, koska foam ei sido lämpöä. Tätä konstia olen itse käyttänyt.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 25.12.2008 19:27

Catiska kirjoitti:Mikä olisi hyvä materiaali muotoilla rinteitä yms. Kipsi kait muuten kävisi, mutta se on aika kovaa ja ei taida kestää elämistä. Ainakin minun radan runkoni joustaa jos sitä nostelee.
Hyttysverkko on kevyttä ja nitojalla sen saa kiinni helpolla.Hesarin sivuja muovitapeteille tarkoitetulla liisterillä kiinni.Alla olevat raiteet kannattaa suojata,ellei halua putsata sen vuoren sisällä raiteita. :oops:
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja ealab » 25.12.2008 22:33

Vuoret/ tunnelit on hyvä tehdä pois nostettaviksi. Kiskojen kunnossapitoa/ johtavuutta ajatellen.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 26.12.2008 17:52

ealab kirjoitti:Vuoret/ tunnelit on hyvä tehdä pois nostettaviksi. Kiskojen kunnossapitoa/ johtavuutta ajatellen.
Kuinka tuo vuorien/tunneleiden poisnosto onnistuu rikkomatta niitä kiinteässä radassa?Puhdistusvetureita/vaunujahan on olemassa,raiteiden putsaukseen vaikeissa paikoissa.Kuitenkin rata voidaan suunnitella siten,että mahdolliset huoltoaukot olisi vaikka ratapöydän ulkoreunassa,samoinkuin piiloratapihat/kalustonsäilytys.Tällälailla olen itse suunnitellut radan tehdä,ulkolaidalla koko piiloratapihan pituudelta avattavat saranoidut luukut reilulla 20cm korkeudella.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja ealab » 26.12.2008 23:45

Näin on kotiradassani irrotettava tunneli/ yläratapihaelementti. Kiinnitys/ ohjaus kolmella 16/20 jm- asennusputkiholkilla ja lukitus radan alta/ kulmasta kevytrakenteisella 10mm pultilla. Vastakierre upotettu tunneliosan penkan sisälle. Sähköliityntä D15- liitinparilla. Olosuhteista johtui vaihteiden paikka juuri sauman kohdalle, ei ongelmia. Conrad- vaihdemoottori tässä pinnalla. Laitetaan tönö päälle joskus.
Vähän toimintoa: Vaihteiden jälkeen on sen verran raidetta, että veturit mahtuvat hyvin. Logistiikka: Juna tulee oikeanpuoleiselle, veturi irtoaa, menee pussiin, vaihteet kääntyvät, veturi vasemmanpuoleista letkan ohi ja tulovaihteen taakse, se kääntyy, veturi letkaan kiinni ja sitten paluumatkalle. Tai sitten: veturi irtoaa, menee pussiin. Vasemmasta pussista odottamassa ollut veturi letkaan tulovaihteen kautta, jne. Toimii.
Liitteet
PC260275a.jpg
(171.21 KiB) Tiedosto ladattu 900 kertaa

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 27.12.2008 16:13

ealab kirjoitti:Näin on kotiradassani irrotettava tunneli/ yläratapihaelementti. Kiinnitys/ ohjaus kolmella 16/20 jm- asennusputkiholkilla ja lukitus radan alta/ kulmasta kevytrakenteisella 10mm pultilla. Vastakierre upotettu tunneliosan penkan sisälle. Sähköliityntä D15- liitinparilla. Olosuhteista johtui vaihteiden paikka juuri sauman kohdalle, ei ongelmia. Conrad- vaihdemoottori tässä pinnalla. Laitetaan tönö päälle joskus.
Vähän toimintoa: Vaihteiden jälkeen on sen verran raidetta, että veturit mahtuvat hyvin. Logistiikka: Juna tulee oikeanpuoleiselle, veturi irtoaa, menee pussiin, vaihteet kääntyvät, veturi vasemmanpuoleista letkan ohi ja tulovaihteen taakse, se kääntyy, veturi letkaan kiinni ja sitten paluumatkalle. Tai sitten: veturi irtoaa, menee pussiin. Vasemmasta pussista odottamassa ollut veturi letkaan tulovaihteen kautta, jne. Toimii.
Sauma kanssa olisi hyvä jotenkin naamioida,osuu silmään muuten aika pahasti.En ala arviomaan puolivalmista,pistähän kuvat näytille valmiina,näyttää varmasti maisema aivan toiselta. :)
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 773
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja PeS » 27.12.2008 19:32

Rakenteiden alle jääviin ratalinjoihin olisi hyvä voida päästä käsiksi, esimerkiksi korjaamaan naulausta tai juottamaan irronneita juotoksia kiinni - tai tekemään mahdollisia muutostöitä. Parasta olisi rakentaa sellainen maisemasysteemi, jonka voi tarvittaessa irrottaa. Vain tällä tavalla pääsee käsiksi yläkautta rataan. Korjaustyöt ovat tällä tavalla toteutettuina huomattavasti helpompia.

Ensimmäisessä kuvassa ratalinja kulkee rinteeseen rakennetun kaupungin alla. Tarvittaessa koko kaupunki katuineen voidaan irrottaa. Vain aseman takana oleva rinne, kalliot ja tukimuurit ovat kiinni pöytärakenteissa. Saumat ovat rinteen laella piilotettuina ojiin, katujen reunakiveuksien reunoille, heinikon taakse jne. Kun talot nostetaan aluksi irti, on niiden alla nostokahvat.
Kuva

Aseman toisessa päässä maasto kapenee, jolloin myös kalliot nousevat irrotettavissa olevan maisemapalan mukana. Sauma on kallion juurella - sorastettu alue kuuluu kiinteään rakenteeseen.
Kuva

Taustalla näkyvä metsä voidaan tarvittaessa nostaa ylös (ratalinja kulkee sen alla). Vasemmalla näkyvät kalliot ovat myös irrotettavissa. Irrotettavat maisemaosuudet ovat pituudeltaan noin 1,5 metriä pitkiä. Foliagella, Silflorin heinämatoilla ja vastaavalla saumat on erittäin helppo piilottaa.
Kuva

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 27.12.2008 23:03

PeS kirjoitti:Rakenteiden alle jääviin ratalinjoihin olisi hyvä voida päästä käsiksi, esimerkiksi korjaamaan naulausta tai juottamaan irronneita juotoksia kiinni
Tämä lause aiheutti ainakin minulle,hieman kummastusta?Mielestäni naulauksia tai juotoksia ei tarvitse korjata,jos ne on tehty alunperin oikein/kunnolla.Liitoksissahan aina tapahtuu juotettaessa ajanmyötä pieniä muutoksia juotospinnassa,liitoksethan toimvat juotettuina useita kymmeniä vuosia,kunhan ne on oikealla tavalla juotettu(ei kylmäjuotoksia).Toistakymmentä vuotta olen noita tehnyt elektroniikka-alalla,1,5-2 vuoden välein joutunut juotospassin uusimaan perinteisille komponenteille.SMD komponenteilla vuoden välein korjauspassiin,kun mikroskooppia apuna käytän,juotettaessa/korjauksissa.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 773
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja PeS » 28.12.2008 01:35

jartsa kirjoitti:Mielestäni naulauksia tai juotoksia ei tarvitse korjata,jos ne on tehty alunperin oikein/kunnolla.Liitoksissahan aina tapahtuu juotettaessa ajanmyötä pieniä muutoksia juotospinnassa,liitoksethan toimvat juotettuina useita kymmeniä vuosia,kunhan ne on oikealla tavalla juotettu(ei kylmäjuotoksia).
Rakenteellisesti rata ei ole koskaan täysin stabiili - varsinkaan kiinteäksi rakennettu rata. Elämisen vaikutukset suuressa kiinteässä radassa ovat itse asiassa paljon suuremmat kuin metrin mittaisissa moduuleissa. Ilmankosteuden muutokset asuinhuoneissakin talven ja kesän välillä ovat melkoiset. Tämä tarkoittaa sitä, että radan rakenne elää ja yleensä se elää eri tavalla kuin kiskot. Pienoisrautatieharrastajilla on tästä runsaasti kokemuksia. Omassa radassamme ensimmäisen lämmityskauden aikana kiskoprofiilit repeytyivät irti muovipölkyistä kaikissa kaarteissa - vaikka radan runko oli rakennettu taiteen sääntöjen mukaan ja oli saanut mukautua paikoillaan peräti kaksi vuotta ennen kiskottamista. Kokeilujen ja mittausten kautta löytyivät toki kiskoihin tarvittavat liikuntasaumat ja tapa naulata rata - oikeilla kiskonauloilla, jota tarravat kiskoprofiilin jalkaan.

Pölkyissä käytetty muovi haurastuu ajan myötä - niin kuin muovit yleensäkin. Haurastumiseen vaikuttavat pölkkyjen maalaus, sorastuksessa käytetty liima, kiskonpuhdistusaineet ja liikkuvasta kalustosta irtoava voiteluöljy. Muovisten kiskonaulajäljitelmien pitokyky heikkenee vanhuuttaan ja profiilin kiinnityksiä joutuu silloin tällöin vahvistamaan nauloilla. Mittasin Löylymäestä mm. kuinka vanhoissa Pecon vaihteissa poikkeavan raiteen raideleveys oli levinnyt millimetrin, kun kaarteelle pakotettu kisko pyrkii suoristumaan ja muoviset naulajäljitlemät eivät jaksa vanhuuttaan pitää profiilia ryhdissään. Eläminen voi irrottaa johtojen juotoksia, jos johtoihin kohdistuu vetoa. Juotossauma voi myös vanhuuttaan hapettua, heiketä ja irrota. Yhtä lailla ratarungon rakenteen eläminen voi irrottaa vaihteen naulauksen ja vääntää vaihteen mutkalle, vääntää kaarteeseen kinkin jne.

On siis parasta suunnitella radan rakenteesta sellainen, että huoltotöiden suorittaminen onnistuu - tämä ei ole mielipide, vaan perustuu omakohtaisiin kokemuksiin. Siksi omassa radassamme maisemarakenteista on suunniteltu sellaiset, että kaikkiin kiskoihin pääsee tarvittaessa käsiksi myös yläkautta.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Näin alkuun, mistä rakennustarvikkeet ja materiaalit.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 28.12.2008 19:32

PeS kirjoitti: Rakenteellisesti rata ei ole koskaan täysin stabiili - varsinkaan kiinteäksi rakennettu rata.
Tuo asia on tiedossa,tervetulleet vinkit kiinteään rataan otan vastaan toki,jos vielä on useamman vuosikymmenen kokemus noista.

On siis parasta suunnitella radan rakenteesta sellainen, että huoltotöiden suorittaminen onnistuu - tämä ei ole mielipide, vaan perustuu omakohtaisiin kokemuksiin. Siksi omassa radassamme maisemarakenteista on suunniteltu sellaiset, että kaikkiin kiskoihin pääsee tarvittaessa käsiksi myös yläkautta.
Tälläistä olen ratapohjana ja runkorakenteina käyttäväni:Runkona 100x15mm kuusi hienosahattuna/höylättynä,jalat myös hs/höylättynä 2x2:sta.Vaneri (10mm)on radan kantava pohja,raiteiden alla korkki tms?Kiskot on "metrikiskoja" ja vaikkapa 3m:n välein 1mm:n?(vai riittääkö 0,5mm,per pääty), välyksellä oleva juottamaton liikuntasauma.Jokaisessa toisiin kiinnijuotetussa n.3m:n pätkässä oma virransyöttö .Takaa ainakin virransyötön toimivuuden sähköisesti?PS:Tämä nyt taitaa kuulua jo lähinnä radanrakennus osastoon) :oops: :mrgreen:Hupsista topikin otsikko johti harhaan. 8)
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija