Makasiinin ehostus

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.
Vastaa Viestiin
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 277
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Makasiinin ehostus

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 31.01.2017 20:16

Aivan kuten aiempi ehostusprojektini asetinlaitetornille ( http://www.veturitalli.fi/viewtopic.php?f=7&t=1590 ), tämäkin tapahtuu pienoisrautatieharratukseni alkutaipaleella hankkimalleni rakennukselle. Jos asetinlaitetorni oli n:o 1, tämä Polan tuotenumero 660 on puolestaan rakennushistoriani n:o 2. Ylimalkaisella silmäyksellä rakennus näyttää hyvältä, onhan Polan rakennussarjojen laatu huomattavasti tarkempaa kuin Heljanin. Tarkempaa tarkastelua tätä nykyä kriittisemmät silmäni eivät enää kestä, koska rakennuksessa on isoja kasausvirheitä, jotka johtuivat vain ja ainoastaan huolimattomuudesta. Näin reilu 15 vuotta myöhemmin niihin seikkoihin uskaltaa jo takertua korjausmielessä.

Kuva

Pahin kaikista, oikeanpuoleinen pääty. En vieläkään käsitä mikä aivopieru minulle tuli seiniä liimatessa, että seinä tuli vinoon ja koska kattoa paikalle sovittaessa huomasin yläreunaan jäävän raon, täytin sen ainoalla käsillä olleella osasella ELI kivijalan palasella, joka olisi kuulunut liimata seinän alaosaan ja sitä myöten seinäkin olisi tullut suoraksi. Myös ikkunankarmeissa on valujäämiä.

Kuva

Etuseinällä ei ole juuri mitään varsinaista vikaa. Tästä kuvakulmasta huomataan, että ainoa osanen, jonka rakennuksesta aikoinaan maalasin, oli katto.

Kuva

Vasemmasta päädystä löytyy toiseksi pahin lepsus: en tiedä mitä alkuperäiselle ikkunanpokalle tapahtui mutta olen liimannut kuistin oven yläpuolelle kuuluvan ikkunan (kts. edellinen kuva) väärin päin oikean ristikon eteen.

Kuva

Takaseinältä löytyy myös paranneltavaa. Toinen lastauslaiturin ovista on väärin päin - kahva on nurkkaa vasten! Lastauslaiturin kohdalle kuuluisi minun mielstäni myös räystäs. Takaseinän ikkunankaremissa ja myös valupurseita ja ne ovat ainoat ikkunat rakennuksessa, joista puuttuvat lasit.

---

Kuva

Siispä purkamaan rakennusta. Ensimmäisenä luonnollisesti katto piti viipottaa askarteluveitsellä liimasaumoistaan irti, jotta lastauslaiturin oviin ja etenkin vinoon päätyseinään pääsisi käsiksi.

Kuva

Purkamisen yhteydessä päätin, että koskapa lastauslaiturien ovet tulevat olemaan raoillaan, täytyy rakennukseen tehdä sisälle lattiakin.

Kuva

UHU:n muoviliima tuntui taaskin periksiantamattomalta mutta liimasaumat murtuivat kun askarteluveitsellä varovasti sahasi saumoja ylhäältä alaspäin. Kivijalan palanenhan on liian lyhyt, joten kivijalkaa täytyy täyttää jollain muulla tavoin.

Kuva

Kolme neljästä ovesta lähti kivuttomasti irti. Yhden kehys oli sen verran raollaan, että se täytyi liimata uudestaan. Muuten oville riitti vanhojen liimaklönttien raaputtaminen ja valujäämien poisto. Etuseinän laiturin kattotuoli oli myös väärin asennettu, sitä olisi pitänyt kääntää horisontaalisesti 180 astetta. Nyt kaikki valumuotin kiinnikkeistä jääneet reiät näkyivät ulospäin. Siispä kattotuoli ja tukipylväät irti.

Kuva

Keskellä kattotuolin tukipylväs, laidoilla uudisosia. Puuttuvan ikkunankehyksen liimasin 0,5 x 1,0 mm:n styreenisuikaleista. Oikealla sementtivaunun rakennussarjasta jääneet tikkaat.

Kuva

Vino seinä on liimattu paikoilleen. Kivijalkaan jääneet aukot täytin Vallejon Plastic Putty -muovitäyteaineella.

Kuva

Kivijalan kuivuessa aloin maalaamaan seiniä. Periaatteessa originaali tehdasväritys ei ole hassumpi mutta silti ehkä turhan kiiltävä, joten valitsin maaliksi Revellin 16 eli hiekan (sama maali, jolla maalasin asetinlaitetornin puuosat). Laiturin ovien reunukset sekä kattoristikon osat tarvitsivat tummempaa sävyä, joten käytin siihen puuvaunun ruskeaa (VR10).

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 277
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Makasiinin ehostus

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 01.02.2017 13:37

Kuva

Seinät on maalattu nyt kahteen kertaan ja puuttuvaa kivijalkaa fiksailtua maalausta varten. Kivijäljitelmä jäi tekemättä, olkoot tämä oikea pääty myöhemmin "korjattu" eli betonoitu.

Kuva

Hirsiosat on maalattu nyt kertaalleen molemmilta puolelta. Myös tikkaat saivat ensimmäisen maalikerroksensa. Samalla alustalla kuivumassa Svs-vaunun suursäiliöitä.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 216
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Makasiinin ehostus

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 01.02.2017 18:33

Perinpohjaista saneerausta! :)

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 277
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Makasiinin ehostus

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 01.02.2017 18:38

Samuelsson kirjoitti:Perinpohjaista saneerausta! :)
Aina tahtoo vähän laajentua alkuperäisestä suunnitelmasta mutta edellämainituilla fiksauksilla jo kummasti ilme muuttuu. Harmi, että seuraavat neljä päivää olen poissa pienoisrautatiehommista.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 277
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Makasiinin ehostus

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 01.03.2017 20:35

Nyt kun foorumille pääsee jälleen kirjautumaan sisään, kerron mitä makasiinille kävi sillä aikaa.

Kuva

Kuva

Seinien maalauksen jälkeen kävin kivijäljitelmän läpi Vallejon Stonewall Grey -maalilla. Muovisuus ainakin katosi.

Kuva

Laiturin ovet maalattuna kahteen kertaan (raamit sekä lautakuva).

Kuva

Makasiini maskattuna ikkunanoiden ja ovien kehysten maalausta varten.

Kuva

Uudet ikkunalasit peräseinälle.

Kuva

Lastauslaiturin lankkuosat maalasin puuvaunun ruskealla mutta laiturilla olevat esineet Revell 83:lla (ruoste).

Kuva

Laiturin tukipylväät ja kattotuoli kasattuna (tällä kertaa oikein).

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Rakennus maalauksen ja kasauksen jäljiltä. Takalaituri sai siis lisäosana räystään. Nurkkaan kuuluisi toki vielä kouru ja sen alle vesiastia. Oikeanpuoleiseen päätyyn lisäsin tikkaat.

Maalauksen jälkeen tuhrin seinien alaosat Vallejon Burnt Umber -pigmentillä, jotta kivijalasta katosi maalin ominaiskiilto sekä seinien lautajäljitelmiin tuli hieman lisää syvyyttä. Miinuspuolelle kirjattakoon, että käyttämäni spraylakka teki lopputuloksesta turhan kiiltävän. Mutta tämä asia on korjattavissa siinä vaiheessa, kun rakennus päätyy pienoisradan maastoon ja saa itselleen ympäristön.

Makasiinin päädyissä olevat kyltit huusivat uutta tarroitusta päälleen. Niinpä tietokoneen Paint-ohjelmalla piirsin/kirjoitin yritykselle logolaatikot ja tulostin ne tarrapaperille. Pieni tribuutti Oulun/Tornion suuntaan Terveiden Käsien laulajalle.

Kuva

Vastaa Viestiin