valmiita ratasuunnitelmia?

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

karihe

valmiita ratasuunnitelmia?

Viesti Kirjoittaja karihe »

Hei
Olen aloittelemassa 30 v tauon jälkeen uudelleen pienoisrata harrastusta ja selailtuani Fleischmannin katalogia huomasin siellä olevan myynnissä kirjoja joissa on valmiita ehdotuksia ratapohjaksi osaluetteloineen. Onko kellään mitään näitä opuksia? Kirjastoista en ole löytänyt. Voisihan sitä itsekkin suunnitella ratansa mutta kun tulee sitten helposti hankittua jotain ylimääräistä ja tarpeetonta mistä vaimo morkkaa jo nytkin riittävästi...
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: valmiita ratasuunnitelmia?

Viesti Kirjoittaja jhr »

Tervetuloa harrastusen pariin.
Oletko kokeillut etsiä kirjoja Ebaystä? Onko aikomuksesi tehdä Flaisun HO vai N Piccolo?
Onko sulla jo entuudestaan Flaisun kiskoja ja muuta pienoisrautatie tavaraa?
Ajattelin vaan sitä, että mikä lienee nykyisin Flaisun saatavuus Suomessa. Voisit muuten soittaa ja kysyä J.Jokipiiltä. Se ainakin on maahantuonut Flaisua.
karihe

Re: valmiita ratasuunnitelmia?

Viesti Kirjoittaja karihe »

Mulla on Fleischmannin uuden digiperussarjan lisäksi vanhat profi laajennusosat C, D ja F. Vanhastaan löytyy 30 m hapettunutta, maalin tahrimaa ja koinsyömää Liman kiskoa ja vaihteita. Ajatuksena on ollut laatia n. 240-300x120-150 cm levyalustalle mahtuva HO skaalan rata ja koska vanhastaan tiedän että ylimääräistä ja turhaa kamaa tulee hankittua herkästi, koetan panostaa tähän suunnittelupuoleen. Helppoa olisi tietysti sutaista pari sisäkkäistä ovaalia ja ratapiha-alue mutta jotenkin haastavampaa geometriaa olin ajatellut.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: valmiita ratasuunnitelmia?

Viesti Kirjoittaja Jaska »

karihe kirjoitti:30 m hapettunutta, maalin tahrimaa ja koinsyömää Liman kiskoa ja vaihteita.
:D
Rivien välistä voisi lukea, että nuo eivät taida tulla uusiokäyttöön? Itselläni oli joskus juuri noin 30v. sitten Liman kiskoa ja muistikuvani mukaan niitä joutui putsaamaan poikkeuksellisen paljon, jotta veturi sai virtaa. Osa syynsä saattoi olla siinäkin, että jynssäsin kiskon pintaa santapaperilla ja näin naarmutin sitä.
Itse pidän ehdottomasti taipuisasta flexi-raiteesta. Tätä ei voi käyttää jos ei kiinnitä rataa alustaan, mutta muussa tapauksessa voi vaikka lähes kaiken tehdä tästä. Tarvii vain laskea montako vaihdetta, risteystä ym. erikoisempaa osaa tarvitaan ja suunnilleen montako metriä ratalinjaa. Sitten rakentelee siitä flexistä suurimman osan. Toki palakiskoille löytyy myös käyttöä. Itsellänikin on jyrkät mutkat tehty palakiskoista. Loivissa mutkissa tuo flexi pääsee juuri parhaiten oikeuksiinsa.

Jos jyrkkiä mutkia pystyy välttämään tai sijoittamaan niitä siten, ettei ne liiaksi pistä silmään, niin hyvä juttu. Erilaiset piiloratapihat ym. varmasti lisäävät mahdollisuuksia. Kannattaa varmaan käydä lähimmässä hyvin varustellussa kirjastossa ja vähän lueskella juuri suunnitteluun liittyvää asiaa, niin tulee huomioitua tarvittavat asiat.

Hommasin saksasta monta sataa sivua laajan radan suunnitteluun ja rakentamiseen keskittyvän kirjan. Erittäin hyödyllinen hankinta vaikka en kunnolla kieltä osaakaan. Myös oikeiden rautateiden suunnittelua voi käyttää sovellettuna avuksi:

Liikennevirasto, Rautatieohjeet 7.12.2017 (päävalikko)
Ratatekniset ohjeet (RATO) osa 2 - Radan geometria
Ratatekniset ohjeet (RATO) osa 3 - Radan rakenne
Ratatekniset ohjeet (RATO) osa 5 - Sähköistetty rata


Ja ainahan voit vaikka pyytää kommenttikierroksen suunnitelmillesi täältä tai muualta. Voi saada jotain erilaista näkökulmaa, joka on ehkä itsellä jäänyt vahingossa huomioimatta. Tännehän saa kuvia nykyään näppärästi, jos omistaa digikameran tai skannerin.

Laitanpa vielä edellä mainitun kehumani kirjan nimen:
Die große transpress-Modellbahn-Werkstatt
Löytyy parilla kympillä esim. amazon.de kautta. Asioita lähestytään saksalaisesta ja NEM-normitetusta näkökulmasta, mutta hyvä kirja ehdottomasti.
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 03:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: RATO-linkki korjattu ja laitettu pari esimerkkiä lisää.
karihe

Re: valmiita ratasuunnitelmia?

Viesti Kirjoittaja karihe »

Juu, Liman kanssa oli juuri noita ongelmia. Luulin auttavani asiaa kun jynssäsin niitä vesihiomapaperilla mutta ilmeisesti vain pahensin ongelmaa?

Layouteja voi suunnitella erilaisilla ohjelmilla, katselin yhtä kaupallista (WinnRail) ja täälläkin on voinut seurata yhden radan edistymistä.

Ongelmani liittyy ehkä enemmän järkevän ja loogisen, helposti hallittavan radan luomiseen. Jos laitan kaksi veturia eri ovaaliradoille ja kolmas on ratapihalla parkissa, ei tule kolareita. Mutta tulee hieman totinen ja tylsä rata.

Miten muuten tänne voi laittaa kuvia? maksimikoko? Löysin pari vanhaa kuvaa 12 vuotiaana vanhempien yllätykseksi huoneeseeni väkertämästä radasta joka koki aikanaan tavanomaisen loppunsa muuton yhteydessä.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: valmiita ratasuunnitelmia?

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Viestiä tehdessäsi on siellä alapuolella otsikko "Liitetiedostot" ja Tiedoston nimi sekä "Browse..." ja maksimi koko taisi olla luokkaa 800x600 pikseliä. Kuvan voi skannata alunperin pienellä resoluutiolla, vaikka noin 150DPI tai sitten pudottaa pikselien määrää jossain kuvankäsittelyyn kelpaavassa softassa. Ilmaisohjelmissa esim. PhotoFiltre on ihan asiallinen. Myös värin korjaaminen, terävöitys jne. onnistuu sillä mukavasti. Sen tai jonkun muun vastaavan saa vaikka Snapfiles osoitteesta: (http://www.snapfiles.com/Freeware/gmm/f ... cedit.html)
Kuvat tuo mukavan lisänsä viesteihin!
karihe

Re: valmiita ratasuunnitelmia?

Viesti Kirjoittaja karihe »

Tämä oli 12 vuotiaan yllätys vanhemmille. Aikansa ihmettelivät kun poika viihtyi huoneessaan ja tuhlasi taskurahansa ja kesätyötienestit johonkin limaan...
Liitteet
rautat.jpg
rautat.jpg (190.72 KiB) Katsottu 7134 kertaa
karihe

Re: valmiita ratasuunnitelmia?

Viesti Kirjoittaja karihe »

Hieman toisesta suunnasta sama Lima.
Liitteet
rautatie.jpg
rautatie.jpg (128 KiB) Katsottu 7124 kertaa
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: valmiita ratasuunnitelmia?

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Nostalgista kerrassaan! Tuo Liman ruotsalainen sähköveturi oli minullakin. Samaten tuo DB:n BR212, jossa tosin esikuvasta poiketen oli vain kaksi akselia. :) Ei se silloin niin haitannut. Nuo sinivalkoiset ja punavalkoiset matkustajavaunut näyttävät myös kumman tutuilta. Limaa myi mm. Anttilan tavaratalot muistaakseni.

Harmittaa melkoisesti, kun en löydä mistään vanhoja valokuviani. Ei niitä niin paljoa tullut räpsittyäkään silloin, mutta olisi edes ne harvat jossain tallessa...
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 409
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: valmiita ratasuunnitelmia?

Viesti Kirjoittaja jhr »

Mulla on kans ollu toi samainen svenssoni veturi. Siinä oli vielä hervottomat pyöränlaipat millä ei voinu alkuunkaan ajaa Rocon kiskoilla.
karihe

Re: valmiita ratasuunnitelmia?

Viesti Kirjoittaja karihe »

Heh... nostalgiaa totisesti. Rakennusajankohta lienee ollut 1977-79. Onhan nuo vieläkin tallessa vaan kiskot ovat hapettuneet sen verran ettei ajo ole enää tasaista (jos oli silloinkaan...).
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: valmiita ratasuunnitelmia?

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kiskojen kirkkaana ja puhtaanapitämiseen voisi jokin Roco:n tai vastaava puhdistustyyny olla kelvollinen. Jos pahasti patinoitunut, niin aluksi sitten vesihiontapaperia > 400. Eräs brittikonsti on vetää veturin perässä "kovalevykappaletta", tiedä sitten mitä tuo kovalevy on. Tähän liittyy olennaisesti myös kaluston pyörästöjen puhtaana pito. Niihin vaikka pumpulipuikko ja tenua. Veturit selälleen ja jostain sähköä veturiin sopivasti, niin putsaus onnistuu käydessä. Vaunut muuten vaan.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: valmiita ratasuunnitelmia?

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Nuo Liman veturit olikin sitten tutkimuksen kohteena ja ne piti purkaa osiin ja katsoa mitä ne on syönyt. Vaan kävipä niin, että se pyöreä magneetti menetti tehonsa siinä yhteydessä eikä moottori enään palannut ennalleen. Toisaalta hyvä, ettei kokeiluita tullut tehtyä tuon arvokkaammilla kohteilla. Mutta kyllä tuosta palaa mukavia muistoja mieleen. Lima-rata oli minullakin ensimmäinen, jossa oli maastoja ja taloja, valoja, puita, useita virtapiirejä jne. Se on myös minulla toistaiseksi ainoa rata, jonka olen rakentanut edes suunnilleen "valmiiksi" vaikka sanotaanhan ettei rata tule koskaan valmiiksi. Oli se lattiaradan jälkeen aika iso kehitysaskel ja hauskaa ehdottomasti. Jossain vaiheessa myin koko layoutin maastoineen pois ja aloitin rakentamaan uutta. Uusi oli sitä luokkaa ettei se ehtinyt alkuunkaan valmiiksi ikinä, kun piti jo muuton takia purkaa se pois.
No nykyisessä radassa ei ainakaan ole sitä vaaraa, että sen joutuisi romuttamaan, kun sen saa liikuteltaviksi osiksi siististi maastoineen.
mni

Re: valmiita ratasuunnitelmia?

Viesti Kirjoittaja mni »

karihe kirjoitti:... kirjoja joissa on valmiita ehdotuksia ratapohjaksi osaluetteloineen. ... Voisihan sitä itsekkin suunnitella ratansa mutta kun tulee sitten helposti hankittua jotain ylimääräistä ja tarpeetonta mistä vaimo morkkaa jo nytkin riittävästi...
Kirjoista en tiedä, mutta oletko kokeillut XTrkCad ratasuunnitteluohjelmaa? Siitä löytyy monen valmistajan raideosat ja saat osaluettelon suunnitelmaasi tarvittavista raideosista. Jos haluat, voit syöttää raideosien hinnat ohjelmaan, jolloin luetteloon lasketaan myös kokonaishinta ostosreissua varten.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: valmiita ratasuunnitelmia?

Viesti Kirjoittaja ealab »

Moottoria purkaessa olisi hyvä merkitä kenttämagneetin asento. Ja pitää mieluimmin ankkuri, magneetin sisällä. On myös mahdollista suorittaa uudelleenmagnetisointi.
Vastaa Viestiin