Asetinlaitetorni

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.
Vastaa Viestiin
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 282
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Asetinlaitetorni

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 12.11.2016 23:43

Kesän aikana toin vanhempieni luona säilössä olleet melkein kaikki H0-rakennukseni kaupunkiin. Kokoelmissani on Heljanin kaksikerroksinen asetinlaiterakennus, joka oli pienoisrautatieharrastukseni ensimmäinen muovirakennussarja, jonka koskaan olen kasannut. Kasattu siis ehkä vuonna 1995 tai -96.

Kuva

Kuva

Olin jo jonkinaikaa silmäillyt sitä voisiko sen muokata suomalaiseen rataan sopivammaksi. Originaalina se on aika brittiläisen oloinen. Junat-lehdestä 1/1987 löytyi piirustukset ja kuvat Karjaan asetinlaitetornista. ( http://vaunut.org/kuva/23955 )

Tuumasta toimeen ja askarteluveitsellä purkamaan rakennusta. Osien toisiinsa liittämisessä käyttämäni UHU:n muoviliima osoittautui turhankin sitkeäksi, sillä joistakin kohdista muovi antoi vierestä ennemmin periksi kuin liimasauma yrittäessäni irroitella yläkerran osia toisistaan.

Kuva

Alakerran ikkunajako saati ikkunoiden malli ei ole samanlainen, joten tornista tulee enemmän tai vähemmän sovellettu malli. Puolimielikuvituksellinen siis. Ensimmäisenä modaustyönä porasin takaseinään uuden oviaukon. Karjaan tornissahan portaat nousevat takaseinän ikkunan yläpuolelle.

Kuva

Sivuseinien puuosat menivät purkaessa muutamasta kohdasta rikki. Myös tiilistä osaa vaurioitui sen verran, että päätin sahata tiilimuurausta alemmaksi.

Kuva

Puuosat piti siis lähteä rakentamaan tyhjästä. Evergreenin 1,5 mm:n V-Groove -levy tuntui tarkoitukseen sopivalta.

Kuva

Evergreenin 0,5 x 1,0 mm ja 1 x 2 mm styreenisuikaleista syntyivät kätevästi myös päätyikkunan osat.

Kuva

Vanhalta porrastasanteelta purkamastani päätykomeron osista syntyi oheistuotteena puucee. Etuoveen olisi toki kuulunut suomalaiseen tapaan sydämenmuotoinen reikä mutta ei anneta asian hidastaa.

Kuva

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 282
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Asetinlaitetorni

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 14.11.2016 20:48

Päätyseinistä etuseinän kimppuun. Etuseinä syntyi myös Evergreenin 1,5 mm:n V-Groove -levystä.
Etuseinälle ja osalle matkaa päätyseiniä kuuluu kävelysilta. Niinpä sellainen oli syytä kehittää jostain. Jälleen miljoonalaatikon kimppuun ja kahdesta vanhasta Pikon avovaunusta irroittamani kansilevyt olivat juuri tarkoitukseen sopivat. Leikkasin/sahasin ne 10 mm leveiksi suikaleiksi.

Kuva

Etuseinän kulkusiltaa varten yhden vaunun pituus ei riittänyt, niinpä se piti rakennella kahdesta osasta.

Kuva

Kuva

Etuseinään piti loveta oviaukko sekä sen molemmin puolin ikkunat. Ikkunat toteutin samalla tavalla kuin päätyseiniin.

Kuva

Päätyseinälevyjen taakse liimasin tukirimoja auttamaan kiinnitystä tiilimuurattuun osaan.

Kuva

Kolmannen työpäivän tulos. Käyntisiltojen pohjapuoli maalattu kertaalleen Revell 9:llä (antrasiitti), seinälevyt ikkunanpokien vierestä Revell 16:lla (Hiekka). Samalla maalauslevyllä osansa saivat myös WC (seinät Humbrol 60/karmiininpunainen), relekoju (katto Revell 76/vaaleanharmaa) ja odotuskatos (seinät Revell 16).

Kuva

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 282
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Asetinlaitetorni

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 16.11.2016 21:46

Seinät on maalattu kahteen kertaan. Ikkunan karmit vaativat vähän enemmän sorminäppäryyttä ja vakaata kättä. Ensin kokeilin maalata ne pensselillä ja purkkivalkoisella muuta päädyinkin käyttämään valkoista tussikynää. Sillä sai tasaisemman jäljen ja nurkkiin pääsi paremmin käsiksi.

Kuva

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 282
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Asetinlaitetorni

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 23.11.2016 22:22

Kattoa uusiksi ja seiniä paikalleen.

Porasin kattoon uuden reiän savupiipulle. Entinen piippu oli yleisilmeeseen sopimaton. Ensin yritin porata reiän katon vastakkaiselle sivulle kunnes totesin, että reikä tulisi juuri päätyseinän kohdalle. Sama uusiksi mutta siis vastakkaiseen nurkkaan. Miljoonalaatikosta oli taaskin apua. Fallerin "Panimo" -rakennussarjasta jäi aikoinaan ylimääräisiä osia, kuten myös tiilipiippu.

Kuva

Kuva

Katto ja piippu tuli luonnollisesti maalata uusiksi. Katto sai värikseen Revell 9:n eli antrasiitin ja piippu puolestaan 37:n eli tiilenpunaisen.

Välivaiheista jäi kokoamisen tohinassa puuttumaan kuvia. Tässä kuitenkin päätyseinät jo aseteltu paikalleen. Kuvan oton jälkeen sivuseinä tukirimoineen on liimattu päätyjen päälle ja kulkusillatkin on jo liimattu.

Kuva

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 282
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Asetinlaitetorni

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 25.11.2016 21:05

Etuseinäkin on jo paikoillaan sekä käyntisillat. Seinästä puuttuu enää ovi. Sahasin sen lautaseinän jämäpaloista ja kaiversin reiät koristepaneloinnille ja ikkunalle. Alunperin ajattelin käyttää palaa sellaisenaan mutta vaakalaudoitettu ovi ei sopinut jotenkin "harmoniaan". Niinpä ovi nurinperin ja koristepala ympäri. Oviaukon toiselle puolelle liimasin alkuperäisestä ikkunasta sahatun palan, jolloin ovi saa ikkunan samalla keinoin.

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 282
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Asetinlaitetorni

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 21.12.2016 01:11

Tilannepäivitys

Monta osavaihetta ilman tarkempaa selostusta tai kuvakimaraa on mennyt ohi. Tarkastellaan tuloksia:

Kuva

Käyntisillan ja etuseinän väliin jäi pieni rako. Siihen leikkasin 1,0x2,0 mm:n täytelistat. Ovikin tuli viimein maalatuksi ja paikalleen liimatuksi.

Kuva

Etuseinää nähtynä katutasolta. Tiiliseinä kaipaisi kyllä hieman käsittelyä. Ikkuna-aukot käsittelin jo tussikynällä, jonka seurauksena tussia ujuttautui myös laastirakoihin.

Kuva

Viimeinen tärkeä osio asetinlaiterakennukseen: kaiteet käyntisilloille ja portaisiin. Helsingin reissun tuliaisina hankin Plastructin valmiskaidetta - sekä suoraa että portaisiin sopivaa.

Kaiteet ovat tällä hetkellä maalattavana. Siksipä loppuun kuvakulmat rakennuksen eri sivuilta.

Kuva

Kuva

Kuva

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 282
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Asetinlaitetorni

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 02.01.2017 21:47

Tässäpä kaiteet maalattuina Humbrol mattamustalla (33).

Kuva

Takarappusten kaiteet paikoillaan:

Kuva

Truman
Ratavartija
Viestit: 11
Liittynyt: 18.08.2011 11:20

Re: Asetinlaitetorni

Viesti Kirjoittaja Truman » 03.01.2017 23:03

Kiitos hyvästä viestiketjusta! On ollut mielenkiintoista seurata miten modaaminen etenee. Tuossa väritys on mielestäni oikein onnistunut. Toki voisi olla säistyneempikin, mutta sehän on makuasia.

Itsellänikin on ollut suunnitelmissa hyvin samanlainen projekti: samoin Heljanin asetinlaitetornista muokata suomalainen vesitorni. Tosin Heljanin malli on eri kuin tuossa; se on joskus 70-luvulla rakentamani ja malliltaan tuota modernimpi, valkea ja korkeampi. Tarkoitus on maalata se pääosin tiilenpunaiseksi ja käsitellä saumat vaaleanharmaalla massalla. Esikuvia olen Vorgista keräillyt, joista sitten soveltaen modata ja maalata. En ole varma tuleeko siitä niin hyvä, että käyttäisin sitä mutta toimii ainakin harjoituksena ennen 'vakavampaa' uusien mallien kokoilua ja maalausta.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 282
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Asetinlaitetorni

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 22.01.2017 22:12

Viimeiset silaukset:

Loputkin kaiteet on asennettu, rakennus mattalakattu ja hieman myös säistetty. Katolle sivelin savupiippujen ympäristöön Vallejon "Carbon Black" -pigmenttiä ja tiilimuurauksen alaosaan saman valmistajan "Burnt Umber":ia.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tähän loppuun on hyvä sijoittaa kuva lähtökohdasta.

Kuva

Mitä jäi käteen? Pienen intohimon vanhojen, jo kasattujen rakennusten tarvittaessa rankkaankin modaamiseen ja viimeistelypigmenttien käyttöä tuli harjoiteltua viimeistelyn yhteydessä. Valmiiden kaiteiden käyttö säästi ylimääräiseltä ja tukan päästä vievältä näpertämiseltä.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija