RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 349
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 20.11.2007 23:50

Niin ajattein ottaa esiin jo toisellakin (Rautatiemuseon) foorumilla puheenaiheeksi nouseen RP25 pyöräkerrat ja yhteensopivan kiskoituksen.
Tänään tuli testattua enemmän 9mm RP25 pyöräkertojen kulkua Märklinin K-kiskoituksella, vaihteissa siis nimenomaan.
Vaununa oli 6kpl esikuvaltaan venäläisiä korkealaitaisia Vok avovaunuja ja mallit valmistettu Yhdysvalloissa (Ovat siksi "jenkkiteleillä" ja RP25 pyöräkerroilla).
Vaihteina oli pelkästään Märklinin loivempia (22715 ja 22716) 14 asteen vaihteita, vaunut kulkivat varmasti kerrasta toiseen, ainoastaan tarkkaan katsoen jos vaunun pysäytti vaihteeseen laskeutui pyörä noin 1mm johtuen "kantamattomasta" pyöränlaipasta.
Tosin sama tuli todettua aiemminkin kun oli vielä Rocon kiskoitus (Ja vetokalusto) että vaihteissa pyörä hivenen laskeutuu, mutta muuta ongelmaa näillä vaunuilla ei ole ilmennyt.
Kyseisissä vaunuissa on telit "vapaana" niin kuin esikuvassakin, eli kytkimet ovat kiinni vaunun rungossa, ei telissä.
Tästä kokeesta innostuneena tulikin tilattua 11mm RP25 pyöräkertoja parikymmentä testiin, tarkoitus on laittaa Hbllins, Gbln ja Gbly vaunuihin ko pyöräkerrat alle ja testata näillä pitkän akselivälin vaunuilla kulkua Märklinin vaihteissa.
Ja myöhemmin kun rataa valmistuu on on tarkoitus suorittaa kaikilla K-kiskon vaihteilla enemmänkin testiä.

Melkeinpä unohtui, pyöräkerrat tilasin Saksasta Lokpavillonilta, sieltä myös löytyy edullisesti Tillig Elite kiskomateriaalia (Esim 470mm H0-Elite flexi betonipölkyilla 2,30€).
Ylläpito

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 554
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Viesti Kirjoittaja Jaska » 21.11.2007 09:29

On tullut ajeltua Aethernin vaunuilla Rocon ja Pikon vaihteista ja suistumisia ei ole ainakaan toistaiseksi tapahtunut yhtään kappaletta ainakaan vaihteen kohdalla. Vaihteet on teoriassa pyöriin sopimattomia, mutta tuntuu toimivan käytännössä erittäin luotettavasti. En meinaa vaihtaa jo ostettuja vaihteita Tilligeihin. Luulen, että huolellisestikin kohdistettu moduulisauma on ylivoimaisesti suurempi riski suistumiselle, kuin hivenen vääränlainen vaihde. No tämä on vain yksi mielipide ja en ole moduulien kanssa vielä ihan sinut.

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 378
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Viesti Kirjoittaja jhr » 21.11.2007 10:09

Kait museon foorumilla käydyssä vaihdekeskustelussa on perää, mutta en vaan itse ole huomannut mitään vikaa omissa vaihteissani. Mulla on messinkisarjojen vetureita ja erilaisia vaunja ja kaikki kulkee hattuilemati.
Voihan olla että jotenkin olen "asentanut" pyörät väärin ja siksi toimii, mutta toisaalta miksi muuttasin niiden "asennusta" oikein, jolloin ne ei toimis mun vaihteissa?? Joku kysyi foorumilla olenko laittanut pyörät jonkun standardin mukaan...ei aavistustakaan...hyvin ne kulkee :)

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 554
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Viesti Kirjoittaja Jaska » 21.11.2007 10:32

Ei kai siinä voi sitten muuta kuin pystyttää tällaisen pienoisliikennemerkin radan varteen ja ajo omalla vastuulla :lol:
Liitteet
nmra-zone-ends.jpg
NMRA-vyöhykkeen loppuminen, ajo omalla vastuulla.
nmra-zone-ends.jpg (62.33 KiB) Katsottu 4103 kertaa

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 378
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Viesti Kirjoittaja jhr » 21.11.2007 10:43

:D
Tekee ratapihan ennen merkkiä, missä voi siirtokuormata vaunusta toiseen, niin ei tarvii ajaa noille moduleille....ikäänkuin raideleveys vaihtuis.

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 349
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 10.12.2007 08:11

Pyörät tulivat ja ainakin Gpl vaunun alla ne aiheuttaa Märklinin kaarrevaihteessa kiskoilta suistumisen....
Myöskin ne "uppoavat" vaihteessa syvemmälle jostain syystä kuin amerikkalaiset 9mm virkaveljensä (Aiemmin mainitsemassani Vok avovaunuissa).
Tarvinnee vielä testailla noita telien alla, koska Gbl vaunussa näyttäisi pituus/pyörien kulma aiheuttavan kaarrevaihteessa tuon kiskoilta suistumisen.
Ylläpito

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1077
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Viesti Kirjoittaja ealab » 10.12.2007 11:03

Vaihteissa käyttäytymiseen vaikuttaa laipan korkeus, pyörän leveys ja pyöräkerran " raideleveys". Jälkimmäistä voi kokeilla pyöräkerran avulla vaihdekäyttäytymisessä. Voi olla tarpeen kaventaa. Siten, että toisen laipan sisäreunan ollessa vastakiskossa kontaktissa, toisen pyörän laippa ei saa olla niin leveällä, että koskettaa ristikon kärkeen, saati mennä väärälle puolelle!. Pitää mennä " oikealta ohi", oikealle johtavassa vaihteessa! NEM- normeissa sisäleveys 14,3mm. Myös kapea pyörä putoaa helposti vaihteen kärkiristikossa. Rocon vaihteissa kulkevat NEM- laippaiset hötkymättä, mutta RP- 25 notkahtaa. Kyllä näitä on viritelty. :) Märklinin vaihteet ( pyörästöt) liene runsaammin mitoitettu, joten jokin " hienompi" pyörästö ei kulkene nätisti.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1077
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Viesti Kirjoittaja ealab » 21.09.2009 15:09

Näiden RP- pyörästön kulkuominaisuuksia vaihteissa koetan parannella uusilla ristikoilla. Ne korvaavat Roco:n w15- vaihteiden suurikaliiberiset alkuperäiset. Liitteessä kuva ristikosta. Protovaihde on tehty ja taitaa toimia. Samoin vaihdekielien avautumaa pienennän n. millillä laittamalla uudet käyttötangot.
Liitteet
P9200769.JPG
P9200769.JPG (94.39 KiB) Katsottu 3736 kertaa

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1077
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Viesti Kirjoittaja ealab » 21.09.2009 15:17

Vielä lähikuva vaihteista, alkuperäinen ja muutettu.
Liitteet
P9180766a.jpg
P9180766a.jpg (84.17 KiB) Katsottu 3735 kertaa

Pirakelainen
Ratavartija
Viestit: 15
Liittynyt: 31.10.2007 14:32

Re: RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Viesti Kirjoittaja Pirakelainen » 22.09.2009 09:36

ealab kirjoitti:Vaihteissa käyttäytymiseen vaikuttaa laipan korkeus, pyörän leveys ja pyöräkerran " raideleveys". Jälkimmäistä voi kokeilla pyöräkerran avulla vaihdekäyttäytymisessä. Voi olla tarpeen kaventaa. Siten, että toisen laipan sisäreunan ollessa vastakiskossa kontaktissa, toisen pyörän laippa ei saa olla niin leveällä, että koskettaa ristikon kärkeen, saati mennä väärälle puolelle!. Pitää mennä " oikealta ohi", oikealle johtavassa vaihteessa! NEM- normeissa sisäleveys 14,3mm. Myös kapea pyörä putoaa helposti vaihteen kärkiristikossa. Rocon vaihteissa kulkevat NEM- laippaiset hötkymättä, mutta RP- 25 notkahtaa. Kyllä näitä on viritelty. :) Märklinin vaihteet ( pyörästöt) liene runsaammin mitoitettu, joten jokin " hienompi" pyörästö ei kulkene nätisti.
Oikeastaan tuo mainitsemasi NEM:n sisäleveys on pieninen sallittu sisäleveys (NEM 310) ja on vain 0.7 mm kapeampi kuin vastaava NMRA:n minimi (14,37), samaan yleiseen väärinymmärrykseen tuntuu liittyvän käsitys tuon sisämitan merkityksestä. Sisämittaa tärkeämpi mitta on nimenomaan tuo mainitsemasi "K" -mitta (toisen pyörän sisäsivusta toisen pyörän renkaan ja laipan väliin). K-mitta ja laipan leveys (T) määräävät (B=K-T) sitten sisäleveyden (B) jonka minimimitta on sitten NEM:ssä tuo 14,3.

NEM ja NMRA eroavat tosistaan siinä että NMRA määrittelee yleensä sekä tavoite että minimi ja maksimimitat, NEM yleensä vain yhden reuna-arvon (minimi tai maksimi). Tavoitemittainen NMRA pyörä täyttää NEM 310 normin, lukuun ottamatta pyöränrenkaan leveyttä, jossa NMRA:n tavoite uupuu 0,01 mm NEM minimistä (2,79 vs. 2,8 mm.).

EDIT: Myös NMRA tavoite K poikkeaa NEM:n sallitusta (15,32 mm vs. NEM max. 15,2 mm), mutta sallitun vaihteluvälin (15,14-15,37 mm) alareuna mahtuu NEM:iin.

Tämän sivun (http://www.handlaidtrack.com/videos.php) loppupuolella on pari opetusvideota NMRA normista ja vaihdemitoituksesta, kannattaa katsoa jos asia kiinnostaa.

NEM 310 normi
NMRA normi, rata
NMRA normi, pyörät
Viimeksi muokannut Pirakelainen, 22.09.2009 09:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pirakelainen
Ratavartija
Viestit: 15
Liittynyt: 31.10.2007 14:32

Re: RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Viesti Kirjoittaja Pirakelainen » 22.09.2009 09:38

ealab kirjoitti:Näiden RP- pyörästön kulkuominaisuuksia vaihteissa koetan parannella uusilla ristikoilla. Ne korvaavat Roco:n w15- vaihteiden suurikaliiberiset alkuperäiset. Liitteessä kuva ristikosta. Protovaihde on tehty ja taitaa toimia. Samoin vaihdekielien avautumaa pienennän n. millillä laittamalla uudet käyttötangot.
Siistin näköisiä, onko käytössäsi jokin jigi?

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1077
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Viesti Kirjoittaja ealab » 22.09.2009 14:26

Lattaraudasta jigi. Kulmat n. 12 astetta. Rocon W15/ code 83-vaihteille. Urat ensin sahataan, sitten hiotaan, jotta kisko uppoaa hyvin jalkaosaansa myöten. Näin voidaan välejä hiukan tarkistaakin. Siipikiskon kielten puoleista kulmaa pitää hiukan muuttaa ennen poikittaistuen juottamista, vaihteen kätisyydestä riippuen. Sama koskee kärkeä. Istuvuus vaihteeseen ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, vaan ristikkoa pitänee syynätä ja rukata vaihteeseen nähden. Vaihto onnistuu vaihde radassakin. On vain pölkkyjä muokattava ja johto laitettava. Vedetään keskimmäinen liitin pois, juotetaan ristikkoon johdin ja sen päähän tuo liitin. Sen saa paikoilleen raosta työntämällä/alta avittaen jollain koukulla/ pölkkyjä vähän nostaen. Ristikon liimasin Loctite 406:lla käyttäen lattarautaa ristikon/ kiskojen päällä, jotta korkeus passaisi. Vähän ylimääräinen johdinpituus mahtuu koloonsa.
Ristikossa kiskojen väli vähän toista milliä, jotta laippojen sisäväli ei ahdistaisi. Jos niin käy, voi vastakiskosovitusta suurentaa vastakiskoa hiomalla ja/tai muuttaa kaluston pyöräkertojen sisämitta 14,4mm:iin. Eipä RP:t enää pompi.
Tässä joitain ajatelmia.
Liitteet
P9180768.JPG
P9180768.JPG (90.16 KiB) Katsottu 3701 kertaa

Pirakelainen
Ratavartija
Viestit: 15
Liittynyt: 31.10.2007 14:32

Re: RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Viesti Kirjoittaja Pirakelainen » 22.09.2009 15:02

ealab kirjoitti:Lattaraudasta jigi. Kulmat n. 12 astetta. Rocon W15/ code 83-vaihteille. Urat ensin sahataan, sitten hiotaan, jotta kisko uppoaa hyvin jalkaosaansa myöten. Näin voidaan välejä hiukan tarkistaakin. Siipikiskon kielten puoleista kulmaa pitää hiukan muuttaa ennen poikittaistuen juottamista, vaihteen kätisyydestä riippuen. Sama koskee kärkeä. Istuvuus vaihteeseen ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, vaan ristikkoa pitänee syynätä ja rukata vaihteeseen nähden. Vaihto onnistuu vaihde radassakin.
Kiitos, saat asian vaikuttamaan kohtalaisen yksinkertaiselta, jopa niin yksinkertaiselta etä rupesin miettimään saman tyylistä operaatiota Pikon A Gleis -vaihteelle. NMRA pyöriä en ole niissä pahemmin testaillut, mutta ainakin risteyskappaleen virroitusta voisi parantaa tuolla "operaatiolla"...

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 349
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 07.03.2010 16:48

RP25 pyöräkerojen kohtuullinen kulku Märklinin C-kiskolla ilmeisestikkin selvisi, kuvista päätellen Märklinin C-kisko on 99% samaa kuin Trixin penkallinen C-kisko (99% siksi että keskikisko puuttuu).
Kuva Trixin penkallisen kiskon alapuolelta kertoo enemmän kuin tuhat sanaa (Jopa keskikiskon valmis paikka näkyy selvästi, ei tarvitsisi kuin napsauttaa paikoilleen).

Kuva

EDIT..
Saksalaisia foorumeita nyt muutamia lukeneeni niin Märklinin C-kiskon kanssa voi olla ongelmia taas vanhemman Märklin kaluston kanssa, niistäkin kuulemma selviää laippaväliä muuttamalla.
Trix C-gleis, universell einsetzbar für Fahrzeuge nach NEM und nach RP 25
Ja lopuksi myös modellbahn.de sivustolla kerrotaan että Märklinin C-kiskon vastaa Trix:in C-kiskoa http://www.hpw-modellbahn.de/eisenbahnt ... leis02.htm
Ylläpito

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: RP25 pyöräkerrat ja kiskoitus.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 09.03.2010 17:17

Hermanni kirjoitti:RP25 pyöräkerojen kohtuullinen kulku Märklinin C-kiskolla ilmeisestikkin selvisi, kuvista päätellen Märklinin C-kisko on 99% samaa kuin Trixin penkallinen C-kisko (99% siksi että keskikisko puuttuu).
Kuva Trixin penkallisen kiskon alapuolelta kertoo enemmän kuin tuhat sanaa (Jopa keskikiskon valmis paikka näkyy selvästi, ei tarvitsisi kuin napsauttaa paikoilleen).
Sama firma tekee kiskot eri nimillä.Silloin kun k-kisko tuli markkinoille,periaatteessa Trix kisko ja lisänä ne keskinypykät.Fleisun ja Rocon valikoimistakin pudotettu toinen pois,säästöä sekin kun ei ole päällekkäisiä malleja.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija