H0e, H0f tai muita kapearaiteisia kiskoja

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

E 60
Ratavartija
Viestit: 22
Liittynyt: 07.09.2014 13:25

H0e, H0f tai muita kapearaiteisia kiskoja

Viesti Kirjoittaja E 60 »

Tervehdys,

rataan pitäisi saada kapearaiteinen hiiliä kuljettamaan. Buschin H0f olisi täydellinen vastaus kysymykseen, mutta siinä vaunut kytketään toisiinsa ja veturiin magneeteilla, aivan kuten Brion puujunissa :-) Ks. liitetiedosto
busch h0f.jpg
busch h0f.jpg (34.64 KiB) Katsottu 8629 kertaa
Tämä ei salli vaunujen vetämistä "toisin päin". En välittäisi tehdä silmukkaa tästä kapearaiteisesta, vaan tarkoitus olisi pendelöidä hiilikaivoksen ja siirtokuormauspaikan väliä ja vaihtaa veturi aina päätepisteessä toiseen päähän.

Roco H0e:tä olen pitkään ihastellut.
roco h0e.jpg
roco h0e.jpg (50.25 KiB) Katsottu 8629 kertaa
Ainoa, että Rocon H0e:ssä edes vaihteitten ja kaarteitten geometriat eivät täsmää eikä 45 asteen kaarretta ole olemassa. Aloittelijana vähän karsastan kaiken tekemisestä flexistä. Esim. tuolla Buschin systeemillä saisin suunnitteluohjelmalla kokeiltuna täydellisen radan valmiista kappaleista. Onko olemassa muita H0e-kiskojärjestelmiä, joissa nuo asiat olisivat "talon puolesta"? Peco ja Tillig eivät auta. Vai voisiko N-kiskoja käyttää?

T: E 60
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: H0e, H0f tai muita kapearaiteisia kiskoja

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Järvenpään SRK:n pienoisrautatiekerholla on jo lähes 30 vuoden ajan kulkenut myös H0e-junia (kts. http://personal.inet.fi/kerho/junakerho).

Kokemuksesta (?) sanoisin, että H0e-junan peruuttaminen on haasteellista - vaunut kun ovat kovin kevyitä. Kulkuominaisuuksia voi yrittää parantaa lisäämällä painoa mutta siltikin pendeliliikenne, jos vielä peruutetaan vaihteiden yli, on kyllä riskihommaa.

Kerhon H0e-rata on rakennettu kokonaan fleksistä. Fleksin käyttö ei ole vaikeata ja ratageometriasta tulee sanoisinko hieman tyylikkäämpi kun palakiskoista kasattuna. H0e-fleksiä (Peco SL-400) on ainakin aiemmin löytynyt Mallikaupasta Helsingistä.

N-kiskoja ja vaihteita voi tietenkin käyttää mutta pölkytys on aivan liian tiheä.

Oheinen kuva H0e-radasta on tuolta digikameroiden alkutaipaleelta noin 15 vuoden takaa.

Kuva

//kari g
E 60
Ratavartija
Viestit: 22
Liittynyt: 07.09.2014 13:25

Re: H0e, H0f tai muita kapearaiteisia kiskoja

Viesti Kirjoittaja E 60 »

Kiitoksia kommenteista! Hienoa nähdä kapearaidetoteutus kuvissa. Mielestäni kapearaidemaailma on mahdottoman viehättävä ja olen aina halunnut omaan rataani sitä puolta jossain muodossa. Viimeksi lauantaina ajettiin MRY:n syysajoissa kapeilla kiskoilla.

Olen todennut radassani olevan niin ahtaat paikat, että paras käyttää H0f-mittakaavaa, joka käyttää Z-mittakaavan levyisiä kiskoja. Täten saan käytettävissä olevaan tilaan parhaiten kaivosradan, joka itse asiassa voisi tehdä täyden ympyrän. Jos veturin toiseen päähän olisi laittanut toisen "maan" magneetin, olisi junan veto onnistunut, ohittaa sivuraiteella oleva vaunuletka ja laittaa veturi toiseen päähän. Mainitsemistasi syistä ja erittäin pienestä mittakaavasta johtuen tämä olisi ehkä hankalaa, ja ennen kaikkea ajattelen meidän pientä junailijaa, jonka on helpompi operoida silmukassa kulkevaa junaa. Layout tulee aika täyteen tavaraa mutta onpahan aika hauska toiminnallisuus kuvitteellinen hiilen siirtokuomaus nosturilla isompiin vaunuihin. Nuo Buschin kapearaiteiset ovat mielestäni suhteellisen arvokkaita hinnaltaan kiskoja myöten, mutta ehkä hyvää ja puoliharvinaisempaakin ei saa halvalla. Veturin pohjassa on magneetti, jonka pitäisi parantaa sen kulkuominaisuuksia. Käytettäessä esim. tavallista Z-kiskoa pitäisi kiskojen alle sijoittaa metallilevy magneetin toimivuutta varten. Buschin omiin kiskoihin magneettinen metalli on talon puolesta integroitu, jolloin ei tarvitse leikellä mitään metallilevyjä alle.

T. E 60
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: H0e, H0f tai muita kapearaiteisia kiskoja

Viesti Kirjoittaja PeS »

Olen puuhastellut saman idean parissa. Tosin kaikissa vaunuissani on "lenkkikytkimet" eli kytkin on kahdeksikon mallinen lenkki ja jokaisessa vaunussa on vastaavasti tappi, johon kytkimen lenkki voidaan pujottaa. Buschin pakkauksessa lukee "mit Hakenkupplungen" —mahtaako Busch valmistaa vaunuja erilaisilla kytkimillä vai onko kytkin vaihtunut ajan saatossa. Vaunujeni pakkausmerkinnöissä vuosiluku on 2012. Kuvassa näkyviä Gmeinder-vetureita oli muuten Suomessakin. Kalustoni kaipaa vielä säistämistä.

Kuva
E 60
Ratavartija
Viestit: 22
Liittynyt: 07.09.2014 13:25

Re: H0e, H0f tai muita kapearaiteisia kiskoja

Viesti Kirjoittaja E 60 »

Sekoitin ennen hankintaa Grubenbahnin ja Feldbahnin, edellinen on kaivosrata joka kuvaa sähkövetureita, ja siinä tosiaan on magneettikytkentä vaunuille. Feldbahnissa on lenkkikytkimet. Ostin aloituspakkauksen, jossa veturi ja kolme kippivaunua, ja rataovaali. Veturi kulkee hienon hitaasti 3 voltin jännitteellä, jota syötetään oletuksena paristosta, onneksi sitä pystyy käyttämään myös ulkoisen virtalähteen kautta. Ostin myös jonkun verran lisäkiskoja. Nyt kun olen yrittänyt tehdä ratasuunnitelmia kapearaiteiselle radalle, olen katunut että ostin Buschin hyvin hintavia kiskoja. Esikuvan näköisiä ne ovat vain siinä suhteessa että ratapölkyt ovat suhteellisen harvassa; kuitenkin keskiosan magneettinen metalli tuhoaa ulkonäön ilman massiivista maisemointia. Pahempi asia on se, että kiskoja on vain muutamaa variaatiota, eikä geometria tahdo toteutua kirveelläkään rataa suunnitellessa. Silmukoita ja sivuraiteita on todella vaikea saada kohdistumaan, koska tarjolla on liian vähän vaihtoehtoja. Flexi-kiskoakaan ei ole valikoimissa. Nyt olen ajatellut käyttää Z-kiskoa, jota löytyy paljon paremmat valikoimat. Tietenkin sen ratapölkyt ovat liian tiuhassa ja vaativat maisemointia, ja veturin pohjassa olevalle magneetille täytyy piilottaa radan alle vastavoimaksi metallia. En usko että tämän ratkaiseminen on ongelma.

Mainittakoon, että AnyRail-ohjelmassa oli aiemmin virhe, joka teki Buschin kiskoilla suunnittelun entistä vaikeammaksi. Näköjään sitten viime yrittämän tämä on korjaantunut. Mutta eipä Wintrackinkaan "Connect tracks automatically" saa laskettua Buschin kiskoille kahden pisteen yhdistäviä ratkaisuja kovinkaan helposti.

Tai sitten yritän vain sitkeästi saada yksinkertaisen radan aikaan Buschin kiskoilla. Ohessa on eräs kokeilu joka vaatisi peruuttamista kaivokselle. Pari liitosta siinäkin on lähellä, mutta ei ihan kiinni, tiedä sitten miten paljon pystyy venyttämään kiskoja liittäessä.
kapearaiteinen.png
kapearaiteinen.png (49.67 KiB) Katsottu 8138 kertaa
T. E 60
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: H0e, H0f tai muita kapearaiteisia kiskoja

Viesti Kirjoittaja PeS »

PMT Technomodellilla on feldbahnin sopivia vaihteita ja fleksiä kahdella eri pölkkyjaolla. Itse valitsisin harvemmalla pölkkyjaolla olevan fleksin.

http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/z ... 175mm.html
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: H0e, H0f tai muita kapearaiteisia kiskoja

Viesti Kirjoittaja ealab »

Pidän itsekin kapearaiteisista raiteista. :)
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: H0e, H0f tai muita kapearaiteisia kiskoja

Viesti Kirjoittaja PeS »

Tässä yksi vaihtoehto rakentaa 600-millistä kapsua. H0n2 on kahden jalan raideleveys, eli vastaa 600-millistä.

http://www.handlaidtrack.com/hon2-scale-a/167.htm
E 60
Ratavartija
Viestit: 22
Liittynyt: 07.09.2014 13:25

Re: H0e, H0f tai muita kapearaiteisia kiskoja

Viesti Kirjoittaja E 60 »

Kiitoksia vinkeistä! Techomodellin tuotteet vaikuttavat hyviltä, ja niillä saisi helpommin realistisen lopputuloksen. Fast Tracksin tuotteiden kokoaminen itse on kyllä jo tosimiesten ja -naisten hommaa jota arvostan suuresti mutten ehkä itse pysty siihen - myös hinnat ovat aika kovat.

Aion nyt kuitenkin ensin yrittää jonkinlaisia testiratoja käsillä olevilla materiaaleilla. Kaivoksen rakennus kaksine lastausramppeineen on jo valmiina, joten pystyn hahmottelemaan lopputulosta myös tosielämässä. Rata muodostaa mutkaisen ovaalin, että peruuttamista voitaisiin välttää - aiemmassa viestissä olleen luonnoksen olen hylännyt. Toisaalta meidän 5-vuotiaankin pitää saada "ajaa" kapearaiteista ilman suuria motorisia ongelmia, niin kauan kuin nyt innostusta riittää. Toiseen päähän, siirtokuormauspaikalle, tulee ramppi josta hiili kipataan alas. Jos ostaa Buschin pilarielementtejä nousuun niin pilarien korkeudet ovat 13, 21, 29, 37 ja 46 mm, mistä tulee prosentteina AnyRailin mukaan hurjat kymmenisen prosenttia. Onko tähän kommentteja, jaksaako piskuinen veturi nousta olemattoman kevyen kuorman kanssa tuon verran? Toisaalta siltaelementtejä ja -pilareja ei ole pakko käyttää vaan voisi tehdä loivemman nousun, mutta ramppi näyttää ihan kivalta:
busch umlade.jpg
busch umlade.jpg (17.88 KiB) Katsottu 8061 kertaa
PeS, oletko laittanut kiskojen alle jotain metallista materiaalia, vai onko kuvassa Buschin kiskot taitavasti maisemoituna?

T. E 60
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: H0e, H0f tai muita kapearaiteisia kiskoja

Viesti Kirjoittaja PeS »

E 60 kirjoitti: PeS, oletko laittanut kiskojen alle jotain metallista materiaalia, vai onko kuvassa Buschin kiskot taitavasti maisemoituna?
Olen naulannut kiskotuksen käsin code 40 -kiskoprofiilista. En tunne Buschin kiskomateriaalia, mutta netistä löytyvien kuvien perusteella näyttää siltä, että kiskotuksen voi sorastaa ihan samalla tavalla kuin muidenkin valmistajien kiskot, jolloin teräslevy jää piiloon sorastuksen alle.

http://www.modellbahn-links.de/modellba ... dbahn-h0f/
E 60
Ratavartija
Viestit: 22
Liittynyt: 07.09.2014 13:25

Re: H0e, H0f tai muita kapearaiteisia kiskoja

Viesti Kirjoittaja E 60 »

Hyvä linkki! Ja kuvathan osoittavat vastauksen kysymykseeni, eli nousut voivat todella olla noin jyrkkiä. Ja maisemoinnista voi saada todella siistin.

T. E 60
Vastaa Viestiin