H0 Silk

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1104
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

H0 Silk

Viesti Kirjoittaja ealab » 18.04.2012 14:47

LIMA:n vaunusta räpelletty, vähän suomalaisemmaksi. Tehty jousitetut NEM-tuppelot yli jääneistä etsimessinkipaloista, korvattaneen Symoboilla. RP-25-fillarit. Tehdyt päätykaide, vetokoukut, jarrukengät ja erilaiset venttiilivivut, sekä säätöpyörät messinkiä. Kaiketi Suomi-mallissa pitäisi olla 3 akselia....
Liitteet
vaunu 003a.jpg
vaunu 003a.jpg (274.43 KiB) Katsottu 5478 kertaa

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 279
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 19.04.2012 16:58

Varsin komea tällaisenaankin.

jartsa

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja jartsa » 20.04.2012 18:00

Olispa silkissä se silkkipainatustekniikka mukana!

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1104
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja ealab » 02.06.2012 08:23

Taitaa se olla!

t-i-m-o
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 29.11.2011 09:05

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja t-i-m-o » 06.06.2012 15:45

Pienimmissä Silk-vaunuissa oli alun alkaen vain kaksi akselia. Keskiakselit lisättiin myöhemmin, tosin ajankohdasta en tiedä yhtään tarkemmin. Myös kaiteita säiliöiden päälle tuli lisää.

Onko Liman säiliö umpinainen vai ontto?

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 799
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja PeS » 06.06.2012 17:06

Dapolin pytty on käytännössä täysin samanlainen kuin suomalaisen Silkin pytty. Tarkkakin mallari saa tästä pienellä vaivalla esikuvaa vastaavan pytyn. Lähtökohta on myös siinä mielessä hyvä, että kyseessä on rakennussarja. Kun osat ovat irtotavaraa, niin niiden työstäminen on helppoa ja sarjan hintakin on vain 6 puntaa. Vaunut.orgissa on erinomaisia kuvia Silkistä, jotta pääsee vertailemaan.
Kuva

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1104
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja ealab » 06.06.2012 20:12

Ontto on. Alaosassa vielä rautalevykappale painona.

t-i-m-o
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 29.11.2011 09:05

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja t-i-m-o » 06.06.2012 21:09

Kiitos PeS:lle vinkistä! Junan verran Dapoleita lähti heti tilaukseen.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 279
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 14.10.2013 21:52

Oma Silk:ini, Airfixin rakennussarjasta kasattuna.

Kuva

PekkaH
Konduktööri
Viestit: 54
Liittynyt: 30.12.2011 13:07

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja PekkaH » 09.01.2014 19:29

Matkittu ealab:ilta: Tuli vastaan Liman (sellaisenaan ihan kamala) pyttyvaunu jonka "suometin". Tämä syntyi hiukan tuon Deeveri projektin sivutuotteena.
Liitteet
silk14782.jpg
silk14782.jpg (217.1 KiB) Katsottu 4340 kertaa

PekkaH
Konduktööri
Viestit: 54
Liittynyt: 30.12.2011 13:07

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja PekkaH » 09.04.2014 20:16

Teinpä sitten toisenkin "silkkipytyn", tässä on lähtökohtana tuo aiemmin mainittu Dapolin rakennussarja josta käytin vain tuon pyttyosan. Alusta on tehty "teurastamalla" kaksi Märklinin pientä kuuppavaunua; alusta kylmästi keskeltä poikki ja siihen väliin toisen kuuppavaunun toinen akselisto. Yhdistelyyn käytetty tässä tapauksessa ns. kemppiliimaa (=Mig hitsauskone)... ok, voisi sen varmaan tehdä toisinkin... :) Alustan päälle on liimattu 1 mm:n polystyreenilevy johon tehty pytylle sopiva kolo. Siirtokuvat on tulostettu HP:n mustesuihkukirjoittimella. Kytkiminä Märklinin lähikytkimet symoban kiinnikkeissä.

btw. tuo Dapolin rakennussarja on 1:1:n sama kuin ikivanha Airfixin sarja, joita näkyy olevan muutama kappale huutonetissäkin myynnissä. Dapol on vain vaihtanut muovipyörät metallisiin ja lisännyt ne kammottavat lenkkikytkimet mukaan.
Liitteet
DSCN1997.JPG
DSCN1997.JPG (270.63 KiB) Katsottu 4101 kertaa

Avatar
Brakeman
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 10.11.2013 23:53

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja Brakeman » 20.04.2014 07:37

Silk -vaunu onkin hyva rakentelukohde.
Haittaako ketaan tuo 9% kokoero skaalojen valilla? Miten lahella Airfix/Dapol mallin mitat ovat suomalaista esikuvaa?

Tietaako kukaan missa Silk vaunut on valmistettu?
Miksi Suomessa tarvittiin kolme akselia saman kokoiselle vaunulle?
Tuliko akslelipaino rajoitukset vastaan?

t. Juha
Era III DB & US Southwest transition era.
http://www.youtube.com/user/BrakemanHO/videos

Zimba
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 28.06.2007 19:40

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja Zimba » 20.04.2014 22:47

Mittailin hiljan Dapolin Prestwin-vaunun säiliötä ja vertailin mittoja meikäläisen vaunun säiliön piirustukseen. Mittausten perusteella säiliö on varsin lähellä Silkin pönttöä, erot olivat korkeintaan millimetrin (tai vähän päälle) luokkaa. Tarkat mittaustulokset eivät valitettavasti ole juuri nyt käsillä. Suurin ero on oikeastaan säiliöiden välissä oleva koroke: meikäläiseen vaunuun pitää tehdä tähän kohtaan muutaman millimetrin korotus. Detaljeissa on sitten enemmänkin eroja, putkiin ym. ei kannata käyttää Dapolin osia. Joka tapauksessa varsin mainio aihio.

Näyttääkin siltä, että Airfixin (vai ovatko nämä jo Kitmasterin aikaisia) säiliö on tehty taannoin suoraan H0-mittakaavaan paketissa lukevan 00:n sijasta…

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 799
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja PeS » 23.04.2014 12:23

Zimba kirjoitti:Näyttääkin siltä, että Airfixin (vai ovatko nämä jo Kitmasterin aikaisia) säiliö on tehty taannoin suoraan H0-mittakaavaan paketissa lukevan 00:n sijasta…
Airfix julkaisi Prestwin Silo Wagon -mallin ensimmäisen kerran vuonna 1964 ja jo tuolloin paketin päällä mittakaavaksi ilmoitetaan 00. Yhtä olennaista mittakaavan määrittelyssä lienee englantilaisen esikuvan mitat kuin se, millä periaatteella mallin mittoihin on päädytty :) Kitmaster toimi vain vuodet 1959-62, jonka jälkeen rahoitusvaikeuksiin ajautuneen yrityksen työkalut myytiin Airfixille ja Airfix taas myi rautatieaiheiset työkalunsa myöhemmin Dapolille.

Silk -vaunun väitetään olleen saksalainen vaunun kopio. Jostain syystä Silkin säiliö on lähes täydellisesti samanlainen kuin Prestwin Silo Wagon — etteivät vain suomalaiset suunnittelijat olisi katselleetkin Saksan sijasta Englannin suuntaan.... Oli miten oili — Dapolin vaunu on hyvä aihio, koska lisäksi se on rakennussarjamuotoinen ja siten helposti muokattavissa.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 799
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: H0 Silk

Viesti Kirjoittaja PeS » 23.04.2014 12:29

Brakeman kirjoitti:Miksi Suomessa tarvittiin kolme akselia saman kokoiselle vaunulle? Tuliko akslelipaino rajoitukset vastaan?
Ilmeisesti vaunun paino haluttiin jakaa kolmen akselin varaan ja näin ollen mahdollistaa liikennöinti myös keveämmin kiskotetuilla rataosilla. VR:n historiikeista voi löytyä tarkempaa tietoa vaunusta.

Vastaa Viestiin