Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

mattih
Konduktööri
Viestit: 99
Liittynyt: 19.09.2007 15:21

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja mattih »

PeS kirjoitti:Huolestuttavaa on, että joissakin Rocon uusissa vetureissa laipan syvyydeksi on valittu 1,3 mm. Liekö vetureissa käytetty Fleischmannin varastosta kaivettuja ylijäämäfillareital
No onpa kyllä yllättävä ja ikävä takaisku Rocon laadulle :( Onko tietoa missä malleissa tämmöisiä on käytetty? Ovatkohan aitoja Rocoja vai Fleisulta perittyä tuotantoa?
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja PeS »

mattih kirjoitti:
PeS kirjoitti:Huolestuttavaa on, että joissakin Rocon uusissa vetureissa laipan syvyydeksi on valittu 1,3 mm. Liekö vetureissa käytetty Fleischmannin varastosta kaivettuja ylijäämäfillareital
No onpa kyllä yllättävä ja ikävä takaisku Rocon laadulle :( Onko tietoa missä malleissa tämmöisiä on käytetty? Ovatkohan aitoja Rocoja vai Fleisulta perittyä tuotantoa?
Alkuvuoden saksalaisten lehtien vetutesteistä bongasin mitat. Molemmat uusia vehkeitä. Toinen oli joku C5-veturia muistuttava baijerilainen höyry ja toinen dieseli tai sähkis. Lehdet löytyvät PRK:lta.
rim
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.06.2011 22:04

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja rim »

raptor70 kirjoitti:miten nämä huonommat ajo-ominaisuudet sitten ilmentyvät veturin kulussa? kiitos
No ei mitään dramaattista. Nopeuden säädössä on hieman selvemmin pykälää, jolloin ajon ohjaaminen on hieman "kulmikkaampaa" ja epätarkempaa. Virroitus toimii kyllä hyvin ja meno ei nyi eikä pätki.

Ja mitä tulee tuohon nakutukseen, niin tutkin asiaa hieman nostamalla veturia kevyesti ilmaan pyörien liikkuessa, ettei päässyt liikkumaan eteen (sellainen testiajoon tarkoitettu kisko olis kiva). Nakutus on tosiaan lähtöisin laahaimesta. Laahaimeen tulleista kulumajäljistä päätellen keskinastat ottavat vain laahaimen kärkiin ja siksi naksahtaa osuessaan nastoihin (?).

Ajattelin kokeilla hieman taivutella laahainta paremman malliseksi. Jos se ei auta, niin kuinkahan onnistuu Märklinin laahaimen vaihtaminen tilalle? Onko kellään kokemusta? Aika samalta päällisin puolin näyttää. Kokeilemalla sekin tietysti selviää, mutta kunhan kyselen, jos jollain on kokemusta.
raptor70
Ratavartija
Viestit: 11
Liittynyt: 30.03.2011 10:28

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja raptor70 »

rim, kiitos vastauksesta..
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja ealab »

Tuo kulmikkuus saattaa johtua dekoderin ominaisuuksista. Kokeile jollain muulla dekolla. Myös DC-käyttöisenä voisit testata. Veturi vaikka selälleen pöydälle* ja säädettävää tasasähköä moottorille, deko vaan ensin irti. Näin saisi veturista perusominaisuuksia selville. *On hyvä huoltoasentokin.
jartsa

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja jartsa »

mattih kirjoitti:
PeS kirjoitti:Huolestuttavaa on, että joissakin Rocon uusissa vetureissa laipan syvyydeksi on valittu 1,3 mm. Liekö vetureissa käytetty Fleischmannin varastosta kaivettuja ylijäämäfillareital
No onpa kyllä yllättävä ja ikävä takaisku Rocon laadulle :( Onko tietoa missä malleissa tämmöisiä on käytetty? Ovatkohan aitoja Rocoja vai Fleisulta perittyä tuotantoa?
Tais asiat mennä väärinpäin.
Rocon laadulla en ylpeile,aika P...tÄ,Verrattuna FLEISHMANN laatutuotantoon!
Tämä matä Roco pelastettiin aikoinaan,nyt osti tuon ainoan oikean viimeisen FLEISCHMANNIN´´
No tämä,olikin mielipide...
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja ealab »

Nuo 1,3mm:n laipat Roco:ssa taitavat olla tarkoitettu uskollisille Fleischmann-fanaatikoille......tai vain FL:n/muille code100>- radoille. :)
rim
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.06.2011 22:04

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja rim »

ealab kirjoitti:Tuo kulmikkuus saattaa johtua dekoderin ominaisuuksista. Kokeile jollain muulla dekolla. Myös DC-käyttöisenä voisit testata. Veturi vaikka selälleen pöydälle* ja säädettävää tasasähköä moottorille, deko vaan ensin irti. Näin saisi veturista perusominaisuuksia selville. *On hyvä huoltoasentokin.
Joo, dekooderia mä ainakin veikkaan. Eiköhän sekin ole yksi seikka jolla Piko on saanut hintoja hilattua ostajaystävälliseen suuntaan. Parempi deko toisi välittömästi lisää hintaa. Mutta kuten olen todennut, ei haittaa minun käytössä pätkääkään ja ainahan sen voi vaihtaa parempaan jos siltä tuntuu. :mrgreen:
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja PeS »

jartsa kirjoitti: Tais asiat mennä väärinpäin.
Rocon laadulla en ylpeile,aika P...tÄ,Verrattuna FLEISHMANN laatutuotantoon!
Tämä matä Roco pelastettiin aikoinaan,nyt osti tuon ainoan oikean viimeisen FLEISCHMANNIN´´
No tämä,olikin mielipide...
Roco ja Fleischmann painivat aika pitkälti samassa sarjassa. Kannattaisi kuitenkin määritellä vähän tarkemmin, mitä laatu tarkoittaa tai mitkä ratkaisut ja ominaisuudet tekevät tuotteista laadukkaita. Voidaan vaikka vertailla eri valmistajien moottoreita, voimansiirtoratkaisuita, laakerointia, mittatarkkuutta tms.

Rocon omistusta ja rahoitusta on todellakin järjestetty kahteen otteeseen. Aluksi yrityksen toimiva johto osti yrityksen sen alkuperäisiltä omistajilta, mutta homma ei lähtenyt pelittämään. Sittemmin yrityksen kotipaikka taidettiin siirtää Itävallasta Saksaan, jonka jälkeen homma lähti toimimaan. Rocon liikevaihto on ollut muistaakseni noin kaksinkertainen Fleischmannin verrattuna, eli Fleischmann on ollut selvästi pienempi toimija. Se nyt ainakin on selvää, että Fleischmann oli menossa kohti konkurssia: yhtiö ehti tehdä jo useamman reilusti tappiollisen vuoden ennen kuin Roco osti sen, eli tässä vaiheessa Fleischmann oli se, mikä oli rapakuntoinen. Tällaisessa yrityskaupassa ostetaan ennen kaikkea saneerausoptioita ja markkinaosuuksia. Omistusjärjestelyssähän on tarkoitus karsia päällekäiset ja keskenään kilpailevat tuotteet. Uusi strategiahan julkistettiin melko pian yrityskaupan jälkeen: H0-tuotteet yhdistetään joitakin erikoistuotteita lukuunottamatta Rocoksi ja N-tuotteet Fleischmanniksi. Jollain aikavälillä tuoteiden ja brändien määrä konsortiossa siis vähenee. Sekin on syytä pitää mielessä, että tässä fuusiossa Roco vie ja Fleischmann vikisee.

Yritystoiminnassa sekin on syytä pitää mielessä, että jos yrityksen tuotteilla on hyvä hinta-laatu-suhde, se pärjää markkinoilla, menestyy, ei tee konkurssia eikä sitä tarvitse myydä. Keski-Euroopassa on monia pienoisrautatiealan yrityksiä, jotka ovat pärjänneet rakennemuutoksessa. Tällaisia on mm. Piko ja Gützoldt.
sanoaskosano
Konduktööri
Viestit: 62
Liittynyt: 23.09.2007 22:15

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja sanoaskosano »

Kannattaako enää verrata Märklinin analoogeja mihinkään kun Märklin ei niitä nykyisin valmista, sano.
jartsa

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja jartsa »

rim kirjoitti:
Nopeuden säädössä on hieman selvemmin pykälää, jolloin ajon ohjaaminen on hieman "kulmikkaampaa" ja epätarkempaa. Virroitus toimii kyllä hyvin ja meno ei nyi eikä pätki.

Ja mitä tulee tuohon nakutukseen, niin tutkin asiaa hieman nostamalla veturia kevyesti ilmaan pyörien liikkuessa, ettei päässyt liikkumaan eteen (sellainen testiajoon tarkoitettu kisko olis kiva). Nakutus on tosiaan lähtöisin laahaimesta. Laahaimeen tulleista kulumajäljistä päätellen keskinastat ottavat vain laahaimen kärkiin ja siksi naksahtaa osuessaan nastoihin (?).

Ajattelin kokeilla hieman taivutella laahainta paremman malliseksi. Jos se ei auta, niin kuinkahan onnistuu Märklinin laahaimen vaihtaminen tilalle? Onko kellään kokemusta? Aika samalta päällisin puolin näyttää. Kokeilemalla sekin tietysti selviää, mutta kunhan kyselen, jos jollain on kokemusta.
Dekooderi veturissa?
Näitä CV:tä rukkaamalla saadaan ajokäytöskin veturin luonteelle sopivaksi,kun tietää mitä menee tekemään.

Laahaimesta hieman:
Kyllä Märklinin laahaintakin joutuu "virittämään" kapeilla kärkipihdeillä,ajanmyötä jousivoima löystyy.
Loppuunkuluneen laahaimen näet Märklinin kotisivuilla,osiossa Service.
rim
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.06.2011 22:04

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja rim »

jartsa kirjoitti:
rim kirjoitti:
Nopeuden säädössä on hieman selvemmin pykälää, jolloin ajon ohjaaminen on hieman "kulmikkaampaa" ja epätarkempaa. Virroitus toimii kyllä hyvin ja meno ei nyi eikä pätki.

Ja mitä tulee tuohon nakutukseen, niin tutkin asiaa hieman nostamalla veturia kevyesti ilmaan pyörien liikkuessa, ettei päässyt liikkumaan eteen (sellainen testiajoon tarkoitettu kisko olis kiva). Nakutus on tosiaan lähtöisin laahaimesta. Laahaimeen tulleista kulumajäljistä päätellen keskinastat ottavat vain laahaimen kärkiin ja siksi naksahtaa osuessaan nastoihin (?).

Ajattelin kokeilla hieman taivutella laahainta paremman malliseksi. Jos se ei auta, niin kuinkahan onnistuu Märklinin laahaimen vaihtaminen tilalle? Onko kellään kokemusta? Aika samalta päällisin puolin näyttää. Kokeilemalla sekin tietysti selviää, mutta kunhan kyselen, jos jollain on kokemusta.
Dekooderi veturissa?
Näitä CV:tä rukkaamalla saadaan ajokäytöskin veturin luonteelle sopivaksi,kun tietää mitä menee tekemään.

Laahaimesta hieman:
Kyllä Märklinin laahaintakin joutuu "virittämään" kapeilla kärkipihdeillä,ajanmyötä jousivoima löystyy.
Loppuunkuluneen laahaimen näet Märklinin kotisivuilla,osiossa Service.
Nyt en tarkoittanut laahaimen jousen virittämistä - se kuitenkin on ihan rutiinijuttu. Lähinnä ajatuksena on itse laajaimen muodon fiksaaminen enemmän sellaiseksi, että se käyttäytyisi kuin "suksen kärki", eli kaarevaksi. Täytynee varmaan vaan kokeilla.
jartsa

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Laahaimeen ei pidä koskea,ainoastaan tähän jousiosaan joka jännittää laahaimen oikeaan muotoonsa.
Mikäli tämä laahain on kulunut tai vioittunut,helpommalla pääsee vaihtamalla koko laahain uuteen.
Aiemmin mainitsinkin: Märklinit toimivat parhaiten omilla radoillaan,nämä erimerkkiset ovat vain "yhteensopivia" Märkliniin ja kulkuominaisuudet ovat sinnepäin...
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja ealab »

Yks´maku, ei ole mitään, edes taikauskoista syytä olla muokkaamatta laahaimen "suksenkärkiä" parempaan kuosiin. Jos niin katsoo tarpeelliseksi. Jousiosa ei mitenkään jännitä laahainta muotoonsa, kunhan vain pitää huolen jousipaineesta. Sen verran on jo jämäkkyyserojakin tallassa ja jousessa.
rim
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.06.2011 22:04

Re: Kokemuksia Pikon kolmiraidevetureista

Viesti Kirjoittaja rim »

ealab kirjoitti:Yks´maku, ei ole mitään, edes taikauskoista syytä olla muokkaamatta laahaimen "suksenkärkiä" parempaan kuosiin. Jos niin katsoo tarpeelliseksi. Jousiosa ei mitenkään jännitä laahainta muotoonsa, kunhan vain pitää huolen jousipaineesta. Sen verran on jo jämäkkyyserojakin tallassa ja jousessa.
Näinhän se taitaapi olla. Varsinkin kun Pikon laahain näyttää silmään vielä hiukan vahvemmalta tavaralta kuin Märklinin oma.
Vastaa Viestiin